Spring naar bijdragen

AVRO Hilversum 3 - 29-05-1978 - 0900-1000 - Tom Blom


Vincent

Aanbevolen berichten

De maandag na de vrijdag: afscheid van Joost, tijdelijk afscheid van Cees en nieuwe programma's: voor het eerst de Avondspits en op maandag nieuw de Van De Graaf Generator met Karel (12-14), de Beukers Show ook in de middag (14-16) en Ad Visser de Hitvisser (16-18).
Een halfjaar later was de maandagmiddag trouwens alweer radicaal anders, met notabene Superclean Dreammachine van 17 tot 18 uur, een misstap waar de AVRO al na een paar maanden weer op terugkwam.

(Gidsscan van 29 mei '78 uit de collectie van Vincent Schriel)
 

Edwin

20 radio-ma2.JPG

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei rauhfaser:


Een halfjaar later was de maandagmiddag trouwens alweer radicaal anders, met notabene Superclean Dreammachine van 17 tot 18 uur, een misstap waar de AVRO al na een paar maanden weer op terugkwam.

 

 

 

Omdat de gevoelige oortjes van de (AVRO) luisteraars de muziek niet konden verdragen overdag in 1978?

Kon gelukkig wel gewoon overdag eind jaren 60 en begin jaren 70.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ScDm overdag zat, waren er nog geen avonduitzendingen, Robin! Vanaf oktober '72 heeft ScDm in de avond gezeten, op het halfjaar tussen okt 78 en april 79 na.
Ik ben zelf groot voorstander van dwarse radio, altijd geweest. Maar dan nog zijn er dag- en avondprogramma's. ScDm was bij uitstek een avondprogramma, net zoals de VPRO Heartlands of Frontline niet om 3 uur 's middags uitzond. (Wel Spleen, toen ze geen avondzendtijd hadden).

 

 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, je hebt gelijk, dat er nog geen avonduitzendingen waren, had ik even niet aan gedacht.

 

Wat betreft dwarse radio, het beste dagprogramma ooit op Radio 3, vond ik vroeger De Wilde Wereld/Nozems a gogo, een absolute topper, het was alternatief, dwars en toch toegankelijk, ook nog vakkundig gemaakt natuurlijk, met Bram van Splunteren, Fons Dellen en Lotje Ijzermans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal eens met je Wilde Wereldopmerkingen.

ScDm zat in de eerste periode (1968) op woensdagmiddag van 14 tot 15 uur (in de maanden daarvoor had Ad Visser op hetzelfde tijdstip een verzoekplatenprogramma gemaakt), later verhuisde 'de Machine' naar zondag van 17 tot 18 uur, was even weg en keerde terug op woensdagmiddag. Later nog even op vijdagavond en vanaf '76 (toen de VOO in het bestel kwam en met de VPRO de vrijdagavond ging delen) de vertrouwde maandagavond.

Edwin

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat verzoekplatenprogramma ( begin 1968?) met Ad Visser, was dat ook met alternatieve muziek, of een soort  van Jukebox?

 

Volgens de fansite Superclean Dreammachine was Ad 's-Gravesande de eerste presentator en waren de programmaschema's de eerste jaren als volgt:

 

1968  "Superclean Dreammachine broadcasts in 1968, with Ad 's-Gravesande
From 15 May until 18 December, Wednesdays between 16:03 and 18:00
No broadcast on 25 December"

 

1969  "Superclean Dreammachine broadcasts in 1969
Wednesdays between 16:03 and 17:00; from 2 February on Sundays between 20:30 and 21:30; from 12 October on Sundays between 17:05 and 18:00
No broadcasts on 30 March, 13 April and 20 July"

 

1970  "Superclean Dreammachine broadcasts in 1970
From 4 January until 22 November, Sundays between 17:05 and 18:00"

 

1971  "Superclean Dreammachine broadcasts in 1971
From 6 October to 29 December, Wednesdays from 14:00 to 15:00"

 

1972  "Superclean Dreammachine broadcasts in 1972
Wednesdays between 14:03 and 15:00; from 2 October until 18 December on Mondays between 22:02 and 22:55
No broadcasts on 31 May, 5 through 19 July, 30 August through 6 September and 25 December"

 

Voor meer info zie:  Please login or register to see this link.

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die site ken ik.

De uitzendgegevens heeft hij ooit van mij gekregen.

Als daar op staat dat het programma al in '69 in de avond te horen was, moet dat op een andere zender dan Hilversum III zijn geweest. Ik zal dat eens nakijken.

 

Ad 's Gravezande was inderdaad de eerste presentator van de Machine, in '69 heeft Visser het overgenomen. Dat verzoekplatenprogramma was volgens mij non-stop. Welke muziek er werd gedraaid weet ik niet

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die 's Gravezande heeft een invloedrijke carrière gehad. Eerst programmamaker bij de avro, te beginnen met Minjon, later documentairemaker (Het Gat van Nederland) en interviewer bij de vpro, en via allerlei omwegen teruggekeerd bij de avro, waar hij een aantal jaren programmadirecteur was. Sinds die tijd doet de avro veel meer aan kunst en cultuur, met programma's als Opium en Close-Up.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.