Spring naar bijdragen

Regio stopt met DAB+ in 2017 ?


Juul

Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Harm ten Brink:

Ja wat dacht je, opgelegd pandoer door de overheid maar betalen ho maar...

Waarom dient het betaald te worden??

De roverheid legt ons ook belastings verhogingen op en betaalt die ook niet voor ons.

Vindt dat ze maar moeten betalen en beter hun best moeten doen, hoop dat ze samen

met het NPO eens een prestatie contract krijgen, jullie zoen maar dat je minstens

een bepaald aantal luisteraars en kijkers per uur/ dag krijgen, anders gaan wij jullie

budgetten ook weg bezuinigen als er toch maar weinig mensen naar kijken en luisteren,

en anders hun moeten gaan dreigen om de ferquenties maar te gaan veilen.

Vindt dat ze eens een vlinke stok achter de deur moeten krijgen!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dab zal pas doorbreken naar een groter publiek als het standaard deel uitmaakt van nieuwe autoradio's. Binnenshuis luisteren mensen veelal via de kabel, krijg ik de indruk.

 

Internetradio is geweldig, maar niet heel geschikt voor het massaal beluisteren van zenders als Sky Radio en 538.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Paul:

Dab zal pas doorbreken naar een groter publiek als het standaard deel uitmaakt van nieuwe autoradio's. Binnenshuis luisteren mensen veelal via de kabel, krijg ik de indruk.

 

En daar heeft de politiek een flink aantal jaren geleden een foutje gemaakt. Als in een vroeg stadium richting de autofabrikanten de verplichting was geweest om de auto's uit te rusten met AM/FM/DAB+ waren we nu veel verder geweest in de acceptatie,

 

In Engeland luistert bijna de meerderheid inmiddels digitaal: Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Vincent:

 Als in een vroeg stadium richting de autofabrikanten de verplichting was geweest om de auto's uit te rusten met AM/FM/DAB+ waren we nu veel verder geweest in de acceptatie,

 

 

 

Bij de verplichting, van b.v. een autogordel, kan ik mij wel iets voorstellen, maar niet bij het wettelijk verplichten van DAB+ op een autoradio.

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Paul:

Dab zal pas doorbreken naar een groter publiek als het standaard deel uitmaakt van nieuwe autoradio's. Binnenshuis luisteren mensen veelal via de kabel, krijg ik de indruk.

 

Internetradio is geweldig, maar niet heel geschikt voor het massaal beluisteren van zenders als Sky Radio en 538.

 

 

het beste bewijs is denk ik de cijfers van Radio 5. Na het uitschakelen van de middengolf is het aandeel in luistercijfers van Radio 5 niet gedaald....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei hans558:

het beste bewijs is denk ik de cijfers van Radio 5. Na het uitschakelen van de middengolf is het aandeel in luistercijfers van Radio 5 niet gedaald....

 

Wat is het bewijs? Ik kan daaruit hooguit alleen afleiden dat er geen hond naar de middengolf luisterde. Ik zie niet in wat je met die cijfers kunt voor een discussie over DAB.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hans bedoelt misschien dat het overgrote deel van de radio 5-luisteraars thuis luisterde via de kabel, en niet via de middengolf. Dat zou kunnen verklaren waarom de luistercijfers ongeveer gelijk zijn gebleven.

 

Een andere mogelijke verklaring (dat veel van die vroegere middengolfluisteraars op dab zijn overgestapt) lijkt me een stuk minder plausibel.

 

 

bewerkt door Paul
Omdat het kan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Bij de verplichting, van b.v. een autogordel, kan ik mij wel iets voorstellen, maar niet bij het wettelijk verplichten van DAB+ op een autoradio.

 

 

Robin

Dat is het nu net.

Mijn auto is nu 2 jaar oud en daar zit geen DAB+ in.

Meestal vervang ik de auto na 12-14 jaar als hij op raakt.

Denk dat ik tegen die tijd gewoon internet in de auto heb en dat hele DAB+ gewoon over ga slaan.

Zie verder de mensen thuis ook niet zo snel een DAB+ radio kopen. Dan liever gelijk een internetradio waarmee je de hele wereld kunt ontvangen.

Heb ik hier ook en die ruil ik voor geen goud in voor DAB+.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier net zoiets. Auto van twee jaar oud, geen dab, maar wel bluetooth. Ik kan dus nu al (via mijn mobiel) internetradio door mijn speakers laten klinken.

 

Wel vreemd dat in de VK al ruim tachtig procent van de auto's wordt geleverd met dab (volgens radio.nl), en bij ons nog nauwelijks. Wat maakt het verschil?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 
7 minuten geleden zei Paul:

 

 

Wel vreemd dat in de VK al ruim tachtig procent van de auto's wordt geleverd met dab (volgens radio.nl), en bij ons nog nauwelijks. Wat maakt het verschil?

 

 

Ik heb een vermoeden dat de beslissers uit de automobielindustrie in (groot) Londen wonen en laat daar nu net het grote aantal illegale zenders het (storingsvrij) luisteren naar de legale FM zenders al vele jaren heel erg problematisch maken, mede daarom is via DAB luisteren heel populair geworden in het zuidoosten van Engeland, want dan kan je ongehinderd naar je favoriete (legale) zender luisteren.

 

 

Robin

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 27/5/2016 om 10:42 zei Paul:

Aha.

 

Ook digitale ethertelevisie is daar trouwens veel verder ontwikkeld en populairder dan bij ons. Maar dat zal ermee te maken hebben dat Nederland een van de dichtstbekabelde landen is ter wereld.

Tja ik kijk niet veel TV maar ik geloof dat ik hier gewoon zonder kabel in Spanje 35 TV zenders kan ontvangen digitaal.

Het kost mij geen cent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 26 mei 2016 om 11:36 zei Vincent:

 

En daar heeft de politiek een flink aantal jaren geleden een foutje gemaakt. Als in een vroeg stadium richting de autofabrikanten de verplichting was geweest om de auto's uit te rusten met AM/FM/DAB+ waren we nu veel verder geweest in de acceptatie,

 

In Engeland luistert bijna de meerderheid inmiddels digitaal: Please login or register to see this link.

 

Ja, ik probeer in mijn 2 jaar oude auto DAB+ in te bouwen, maar door de dealer van dit frans merk wordt keihard gezegd dat het achteraf inbouwen van DAB+ onmogelijk is. Terwijl bijna alle nieuwe auto's in het VK uitgerust zijn met DAB+.

bewerkt door sydney11
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb circa anderhalf jaar geleden in mijn auto, die al weer de nodige jaren meegaat, een DAB+ autoradio gekocht in combi met een DAB+ dakantenne. De kosten waren circa 270 euro. Na wat aanloopproblemen waarin de ontvangst tegenviel heb ik nu in de gehele provincie Groningen, dus ook de inmiddels bijna ontvolkte bovenkant,probleemloos ontvangst. Onder de voorkeur een aantal stations als R 5, Radio 10 Gold <alleen DAB+> Radio M, en Classic FM. Goedbeschouwd maakt mij dat dus een Early Adeptor.

Dat klinkt tenminste positief immers mijn mobile telefoon is 1 van 7 jaar geleden, een Nokio met beltegoed, meestal 10 Euro.

De unieke weergave van mijn eigen nummer achterop bestaat uit een stickertje waar met pen het nummer op is geschreven en met plakband is bevestigd. Als mijn kleinkinderen dat zien dan stellen ze Oma voor om Opa maar een permanente plek in het Groninger museum te geven. Om het beltegoed niet te veel aan te spreken laat ik, wanneer ik "moeders" bel de telefoon 1 x overgaan, ze belt dan terug. Spaart beltegoed, begrijpt U.

Het zijn andere tijden dan de tijd toen ik vanwege mijn werk zo'n ding op zak had en om de haverklap met onzin verhalen werd lastig gevallen. Op een goede dag besloot mijn werkgever alle "buitenmensen "te voorzien van een Aaifoon, dan konden ze via Wotsep met elkaar communiceren. Reden volgens de werkgever was dat "buitenmensen" feitelijk de gehele dag maar "alleen" langs s lands wegen sleuren en het zou dus een stuk meer "gezellie" worden. Groot was de verbazing toen ik de Aaifoon weigerde< laat maar hoeft niet> en gewoon de oude vertrouwde mobile hield. Van mijn collega's ,muv een enkeling, hoorde ik nooit meer iets. Aangezien dat hoofdzakelijk vrouwen waren< in de farma waren de buitenlieden 90% vrouw> zullen die gezellige Eps vaak zijn gegaan over de kleur van het haar etc etc.

Gelukkig heb ik wel een Aaihond.

De DAB+ autoradio voldoet dus, samengevat, prima.

Fijne zondag toegewenst.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed om te horen, Paul.

 

Ik geloof zelf in elk geval niet zo in de tegenstelling 'het wordt dab of het wordt internetradio'.  Ik heb hier twee internetradio's in huis en daarmee kun je ook dab (en fm) ontvangen. Het vult elkaar prima aan.

bewerkt door Paul
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

32 minuten geleden zei Paul:

Goed om te horen, Paul.

 

Ik geloof zelf in elk geval niet zo in de tegenstelling 'het wordt dab of het wordt internetradio'.  Ik heb hier twee internetradio's in huis en daarmee kun je ook dab (en fm) ontvangen. Het vult elkaar prima aan.

Hier thuis twee DAB+wifi radio's met USB stick mogelijkheid, model transistorradio.

In de auto dus DAB+ en USB poort<ik draai nog altijd oude programs>. De middengolfontvangst op de autoradio is nul.

Verder thuis drie gewone transistors met midden/lang en korte golf. Twee ervan uit de 70's, die hebben de beste middengolfontvangst. de andere is een goedkope "wereldontvanger" maar er zit gelukkig SSB op voor de korte golf<is dus ook wel USB-upper side band>.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het aantal te ontvangen DAB programma's wordt wel minder.

Na 2017 hoeven de Comm zenders in 11C nog maar 1 programma ipv 2 uit te zenden.

Dus Classic FM, Maria, R 10 60-70 etc, het verdwijnt allemaal.

In de huidige reclame campagne voor DAB+ worden nu juist die extra programma's bejubeld.

Volksverlakkerij dus.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DAB+

Hoe bedenken ze het? Juist om (ons) geld te laten rollen, niet meer en niet minder! Toch heb ik ook zo'n DAB+ radio (TECHNISAT DIGITRADIO 250) gekocht. De NPO-zenders komen prima door, steunmast staat niet ver weg. De ontvangst van andere radio zenders is slecht tot matig. In huis kan ik ze ontvangen, maar op veel plekken helemaal niets!! Wanneer ik dat kleine ontvangertje achter huis met mijn handen omhoog hou, zie ik wél veel (ontvangst) blokjes omhoog gaan. Ik had graag Radio Paradijs via DAB+ willen horen, helaas wordt Paradijs hier in deze regio niet via DAB+ uitgezonden.

Nee, ik vind het helemaal niets dat DAB+. De Technisat staat inmiddels niet meer in de keuken, daar staat de KPO 2100 weer! Misschien komt het omdat ik nog 'van de oude stempel ben' en het liefst naar het AM geluid luister. Dat komt hier o.a. uit het Grundig Radio Meubel in de huiskamer.

DAB+; nee ik heb er (nog) niets mee...

 

Gr.

 

HA

bewerkt door Hotel Amigo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei ruudam:

Na 2017 hoeven de Comm zenders in 11C nog maar 1 programma ipv 2 uit te zenden.

 

Dat kan ook een voordeel zijn als je de bandbreedte van 2 kanalen gebruikt voor 1 kanaal. Dus niet 2x 64 maar 1x 128.

 

Herbert Visser heeft afgelopen zaterdag in Gistel uitleg gegeven over de kwaliteit van het DAB+ signaal. Je moet vanaf de studio tot aan het punt waar het signaal de zender in gaat werken met wav-kwaliteit. Dan moet de bitrate wat de zender op gaat minstens 96 kpcs zijn om een geluidskwaliteit te krijgen vergelijkbaar met FM. Dus met 1 zender op de volle breedte ipv over 2 zenders verdelen komt de geluidskwaliteit ten goede.

 

Ik heb de LG telefoon waarop DAB+ zit. Het DAB+ signaal hapert behoorlijk en toen met Radio 2 overschakelde van DAB+ naar 4G was het verschil in kwaliteit enorm. Het 4G signaal klink gewoon stukken beter dan de 96kpcs DAB+ uitzending. 

 

Over het haperen van de telefoon had Herbert, die er ook eentje heeft, de simpele verklaring die ik ook al had. De DAB+ radio in de LG is een middelmatige ontvanger. De Pure en de Sangean portables die ik heb zijn kwalitatief stukken beter. Nu draaien de zenders nog op een relatief laag vermogen. Herbert gaf aan dat dit volgende jaar is opgelost en dat je ook met de LG probleemloos DAB+ kan ontvangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De uitleg van Herbert snap ik wel, het gaat ook om concurrentie met de NPO, die al wel in hogere bitrates zendt en allerlei featurses meezendt of dat wil, zoals plaatjes bij Radio 1.

Zelf begrijp ik het nut niet van het laatste, en omdat etherradio vooral ook is voor de auto vind ik zelfs dat het verboden moet worden: levensgevaarlijk.  Dat is die wisselende tekst op FM - RDS al: naam station in display is genoeg, de rest is onnodig.

 

Hogere bitrate en 9 kanalen per kavel maakt DAB niet erg efficient. Er is nu al schaarste, en de Regionale FM omroepen kunnen zeker niet mee in hogere bitrate. 

De ROOS (publieke) regionale omroep heeft dus 2 problemen, geld en achterblijvende kwaliteit. Waar zijn ze mee bezig, bij FM hebben ze level playing field.

 

De 100 miljoen dollar vraag hangt nog steeds boven de markt: wat is het voordeel van DAB, de geluidskwaliteit is niet veel beter dan FM (met hoge bitrate) en al die extra's, zitten we daar op te wachten....

 

Overigens, ken je die grap van de FM afschakeling volgend jaar in Noorwegen?

Die FM gaat niet uit, de lokale zenders blijven daar voorlopig op, want daarvoor is FM veel efficiënter dan DAB.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onze DAB radio ligt buiten op de recycle hoop. het heeft on onze hoek (Lincolnshire) nooit gewerkt. 

radio via 3G werkt op vele locaties perfect, in de Wolds wel dode punten waar geen telefoon of internet bereik is.

mijn data verbruik is redelijk hoog, 50Gb per maand is een gemiddelde omdat ik in de zomer meer verbruik dan in de winter. om wat te besparen wissel ik internet radio met AM radio, Viking 2 op 1161MW is goed te ontvangen. vele buurt bewoners hebben niets met DAB of DAB+, het is hier nog 1975.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6401
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Peterbaars
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.