Spring naar bijdragen

Lex Harding


wim1958

Aanbevolen berichten

21 minuten geleden zei wim1958:

Ik zit vanmiddag weer eens wat te luisteren naar wat oude banden op mijn bandrecorder. Ik hoorde weer eens een band met stukjes van Lex Harding tijdens de laatste week van Veronica.

En toen kreeg ik weer sterk de behoefte mijn grote bewondering voor deze man ter sprake te brengen. 

Voor mij persoonlijk is Lex zeer belangrijk geweest (en nog) als het gaat om muzikale invloeden en de manier van presenteren. Het stukje wat ik zojuist weer eens hoorde was Lex in de laatste week in gesprek met Juul over hoe Juul destijds bij Veronica kwam. Wat een sfeer kon Lex neer zetten in zijn programma. 

Wat ik zo bewonder is dat het bij Lex altijd ergens over ging, in tegenstelling tot de meeste dj s. Lex was volgens mij ook de eerste die begon met heel diep in de microfoon te praten,

dat hoor je heel goed en geeft een zeer persoonlijk gevoel bij de luisteraar.

 

Ik vind het nog altijd fijn om mooie oude programma s van Lex te verzamelen en ja , ik luister  daar nog regelmatig naar. Wat ik van hem al heel vroeg mee kreeg als jonge luisteraar was de liefde

voor muziek. Lexjo s en Lex harding Shows laten nog steeds een man horen die echt van muziek hield en dat kon overbrengen. Maar zeer zeker ook de liefde voor de natuur en dieren

liet hij heel erg doorklinken in zijn programma. Een erg mooi moment staat me bij van een programma uit de herfst van 1973 waar hij de herfst-kleuren beschrijft van de bomen bij Lapers Hoek

die hij vanuit de studio ziet. Dat bedoel ik met sfeer brengen in het programma, gecombineerd met fijne muziek.

 

De periode die ik nu beschrijf is de tijd dat ik nog onder de twintig was, inmiddels ben ik 58 en dit verhaal laat zien, wat een impact een goede radio man op iemand kan hebben.

Onlangs vond ik een oud, bewaard interview met hem terug uit ik denk de jaren 80 uit het blad PlayBoy. Een zeer openhartig interview met ook weer kennis van zaken. Prachtig !!!

 

Wat ik zo mooi vind is dat Lex altijd zegt ,niets met het verleden te hebben, maar dat hij het toch maar weer is die achter het nieuwe Zeezender Museum staat. Hij gunt de mensen

die wel graag terug kijken dit mooie project. Het zegt veel over hem als mens.

 

Ik hoop dat Lex beseft hoe veel hij heeft betekend als radio man voor mensen als ik.  Hij is een held!!

 

Wim de Lang 

 

Dit is zo ook mijn idee over deze man en ook hier in huis klinken zijn programma,s nog vaak uit de speakers . de top 40 Lexjo en de beatles stories zijn de radio programma,s waar ik mee ben op gegroeid ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei wim1958:

IOnlangs vond ik een oud, bewaard interview met hem terug uit ik denk de jaren 80 uit het blad PlayBoy.

 

 

Dus jij was zo iemand die de Playboy las vanwege de interviews? :cool:

 

Maar alle gekheid op een stokje: in de periode 1970-1974 was Lex als deejay echt op zijn best. Die programma's zijn inderdaad nog steeds een genot om te beluisteren. Ik hoop altijd stiekem dat nog ergens een reeks Lex Harding Shows of Lexjo's uit die tijd opduikt, maar ik ben al erg blij met wat ik nu heb verzameld.

 

De enige andere Nederlandse zeezenderdeejay van een vergelijkbaar niveau, naar mijn idee, was Joost den Draaijer in de periode 1965-1968.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Juul:

" Zijn wrevel over de wetgeving die in 1974 een einde maakte aan Veronica hield hem wraakzuchtig in zijn verdere radiocarrière. "

 

 

Als je bedenkt dat hij een sleutelfiguur is geweest in het opzetten van commerciële radio en tv in Nederland, en hoeveel geld hij daarmee heeft verdiend, mag je toch wel stellen dat zijn wraak zoet was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Juul:

Hij was hier vanochtend thuis op de koffie.( ik had geen zin om naar Nijkerk te rijden) Een paar dagen geleden "verweet" ik hem dat hij nu ineens van alles wil.( terwijl Ad en ik al 25 jaar doende zijn ). Ik zei dat ik zo langzamerhand wel een beetje klaar ben met Veronica.Ik heb m'n ei gelegd.  Er ontstond enige wrevel, maar zo gaan Lex en ik met elkaar om.

Dus vanochtend was alles weer OK. We hebben zaken geïnventariseerd en  in kaart gebracht en welke mensen we benaderen om inbreng te geven. Dat gaat al goed, maar hij heeft een moordend tempo.

Jelle Boonstra heeft een interview gemaakt voor de krant. Dus het begint te lopen. En ik moet ook nog een grotere HD in m'n MacBook zetten,….pffffff

 

Hi Juul, "de krant" is dat de Stentor? Wanneer kunnen we het artikel verwachten. De verhalen van Jelle lees ik altijd met plezier!  Groet vanaf het zuiden van de A1. Douwe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lex behoort domweg tot de top wat betreft Nederlandse jocks-aller-tijden. Het irriteert mij al jaren mateloos dat er zo goed als geen 'echte' erkenning is gekomen. Ik bedoel: wèl een Frits Spitsstraat in het mediapark... Recentelijk dan eindelijk het Tineke-plantsoen... Waarom niet het Lex Harding-park daar langs de Rudi Carelllaan? Klopt ook heel erg met zijn afkomst en hobby.

LHP.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is al heel lang de Joost den Draaijer-rotonde, vlak bij Beeld en Geluid nog wel.

 

Persoonlijk moet ik bij al die straatnamen denken aan het 'Willy Dobbe-plantsoen' van Wim T. Schippers. Dat was al in de jaren zeventig, in de Fred Hache-show of iets dergelijks. Op een of andere manier kan ik het niet echt serieus nemen.

 

De vara- en pvda-mensen van nu zouden volgens mij geen enkel bezwaar hebben tegen de Lex Harding straat. Vraag maar aan Jeroen Pauw of Ronald Plasterk. Het was vooral de oudere generatie die geen affiniteit had met Veronica. En dat gold evengoed voor de christelijke partijen.

bewerkt door Paul
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of ze bij de VARA leiding al blij zijn met de komst van RTL 4 (mede oprichter Lex Harding).

Natuurlijk zijn er tegenvoorbeelden bekend, zo zegt partij ideoloog Rottenberg en vaak aan tafel bij DWDD dat ie zich vroeger suf luisterde naar Veronica.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al luisterend naar het laatste en 14e jaar van Veronica als zeezender bemerkte ik dat er slijtage gaande was, mogelijk liep Veronica tegen het einde vd houdbaarheidsdatum aan. Toen in 1960 het station begon was de NL talige Luxemburg wel een overduidelijk voorbeeld, lange tijd merk je dat in de programma's van Veronica, de onsamenhang in de muziek, de vaak te korte programma's en het gebrek aan eigen vormgeving. Je merkt ook dat vooral na de komst van Radio London in december 64 het nog zeker drie jaar duurde voordat het kwartje viel en men wat meer stroomlijn in het geheel bracht. Veronica bleef feitelijk een commerciele omroep, toevalliger wijs omdat het niet anders kon uitzendend vanaf een schip. Stel dat Veronica na 31-8-74 door was gegaan, het zou een landverschuiving binnen de gelederen zijn geweest. Deejays verplaatsten zich comfortabel per autootje door Nederland, gewoon woon-werkverkeer, net als de technici en de administratie er omheen. De gehele club werknemers van de zeezender Veronica was feitelijk volkomen ongeschikt om in de voetsporen van Caroline te treden, dwz lange boordperiodes, geen gezellige korte taxivaart vanuit Skeveningen naar het schip, als het waaide en de tocht ging niet door werd je tijdig gewaarschuwd of je ging gewoon weer in eigen vervoer op huis aan. Met uitzondering van mischien Harding en Collins waren geen der Veronica deejays zeezender deejays. Van Tineke tot Stan Haag, ze  koesterden de goed verwarmde luxe burelen in Hilversum. Uit de bocht vliegen in de studio was er niet bij, vrijwel elke Veronicaan had zijn eigen programma technicus, een ongekende luxe. Als zeezender deejays hadden ze zelf de platen moeten draaien want Verweij had direct de gelegenheid aangegrepen de dure te talrijke platentechnici in aantal te reduceren. Na 1 lange boordperiode van 6 weken in het stormachtige najaar van 74 zouden ze in groepen van 4 de Norderney achter zich hebben gelaten. Mogelijk vonden ze het zelf ook wel mooi na die 14 jaren en was er onder een deel der Veronicanen al lang het besef dat aan land als omroep het financiele deel nog veel aantrekkelijker zou worden. Weer anderen gingen accoord met een radiouurtje hier en daar bij de omroepen onder de warme lappendeken van de Omroep CAO.

En feitelijk was er voor ons als luisteraars/anoraks geen vuiltje aan de lucht, na 31-8-74 brak een 15 jaar durende periode aan van waarachtige zeezenderij, Mi Amigo-Monique en 819, okay toegegeven af en toe zohier en daar een jaartje of twee stilte uit zee.15 jaar, das waarachtig nog een jaar langer dan de Veronica zeezenderperiode van 14 jaar. De enige die zijn zeebenen behield was Bart van Leeuwen, alhoewel als je op de opnames uit 76 van boord hoort vrees ik dat van Leeuwen het liefst zo snel mogelijk de zeebenen had genomen om van "the Lady" af te komen. De overige ZZ Veronicanen keken nooit meer om naar de zeezenderij, de indruk was dat ze het negeerden.  Tot 2016 toen ze dmv de Stichting opeens een bijeenkomst organiseerden met de nodige voorzichtigheid, namelijk Mi Amigo 1974/1975. Goeiegrutten, er gebeurde dus toch iets na 31-8-74, we kunnen het niet meer ontkennen.

Ik pleit voor een Marc Jacobs Laan, of Ad Roberts Avenue, of Arie de Ruiterkade, Jose van Groningen Plein. Dat waren de echte, weet U wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei ruudam:

Ik weet niet of ze bij de VARA leiding al blij zijn met de komst van RTL 4 (mede oprichter Lex Harding).

 

 

Bij de VARA van destijds waren ze vast niet blij met de komst van RTL, Ruud, maar bedenk wel,, dat gebeurde in oktober 1989. Dus ook alweer bijna 27 jaar geleden. Een aanzienlijk deel van de mensen die nu bij de VARA werken, hebben dat niet eens bewust meegemaakt. Voor hen is commerciële tv eenvoudig een gegeven. De generatie Van Doorn (opgegroeid in het vooroorlogse, sterk verzuilde Nederland) speelt geen rol van betekenis meer en er is niemand die nog pleit voor een monopolie van de publieke omroep.

 

En wie presenteerde op die eerste avond in oktober 1989 het RTL Nieuws, samen met Loretta Schrijver? Juist, een aanzienlijk jongere Jeroen Pauw, aangenomen door diezelfde Lex Harding. Tegenwoordig een van de boegbeelden van de vara, for better or for worse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.