Spring naar bijdragen

De start met Bart Radio Nationaal


Bart van Leeuwen

Aanbevolen berichten

Radio Nationaal op 1296 kHz vanaf Orfordness.

 

Werd gebruikt door de BBC Worldservice, de rest zendtijd was te huur nadat de BBC al haar zendfaciliteiten had verkocht aan een particulier bedrijf.

Wij (Bob Noakes, een undisclosed initiatiefnemer en ik) hadden daar wel belangstelling voor. Idee was een nieuws/muziek zender. Zijn we nog voor bij Lex in Nijkerk op bezoek geweest, die was geïnteresseerd en wilde wel weten of de zender echt goed te ontvangen was. Die avond was BBC-WS in de lucht, Lex liet een portable aanrukken en tot onze grote opluchting kwam de 1296 luid en duidelijk door.

Vervolgens moest er wat aan de rommeligheid zendtijd en de prijs gebeuren, anders was het niet haalbaar. Dus Bob en ik naar London, in 5 uur van Amsterdam naar hartje London, via de net geopende en spotgoedkope kanaaltunnel.

Merlin heette het bedrijf geloof ik. Inmiddels wisten we alle Nozema prijzen en die legden we daar voor. Want Merlin was nog duurder!

Om een lang verhaal kort te maken, op zeker moment was er aaneengesloten zendtijd overdag tegen aanmerkelijk lagere prijzen. Helaas kregen we de financiering niet rond

en ging Ruud Hendriks er met de buit vandoor. No hard feelings, want zo gaat dat.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De naam van dat bedrijf was Merlin Communications Internationaal Ltd.  De zender was 3.15 Mega Watt (ERP).  De Britse zender werd 's avond 2 uur gebruikt voor uitzendingen van de BBC-Worldservice,  Radio Nationaal was daardoor op de 1296 tussen 05:00 en 20:00 in geheel Nederland en België te ontvangen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie fotoos, waarvoor hartelijk dank.

Ik ben er nooit geweest, ik geloof dat de hele zaak nu ontmanteld is.

De 648 is voor het laatste gebruikt NB door Nederland voor Radio 1 toen een mast afgebrand en omgekieperd was. Door acties van boevenclub Novec mocht Lopik op maar 10%, en was AM nodig voor bereik. Eerst 747 Flevo, gepikt van Radio 5, daarna dus 648 Orfordness. 

Heb de hele situatie  op een donderdag nacht nog uitgebreid uitgelegd bij Astrid de Jong op R1, en de 648 dus op dat moment. Oftewel, waarom horen we op FM niets, technisch probleem? nee, foute mensen. 

Het was toen precies een week geleden dat Lopik s nachts fikte, ook bij Astrid dus, en de zender van R1 stond te trippen.

Ik heb het haar afgelopen donderdag maar verteld tijdens de 300e Nachtzuster.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei pvanklei:

Een fotoverslag van het bezoek aan de middengolfzender 1296 AM in Orfordness (UK) door Bart, Karel en Jan op 22 juni 2001.

 

De tekst en deze foto's stonden op een site van Radio Nationaal.

 

Foto's en teksten copyright (c) 2001 Karel van Cooten.


Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 

In de verte Merlin Communications International Ltd. Transmitter Site bezien vanaf het vaste land.
Hier staan de antennes van de 648 kHz en 1296 kHz middengolfzenders van de BBC World Service. Radio Nationaal zond sinds 1 juli 2001 dagelijks uit op 1296 AM van 05:00 tot 20:00.

Please login or register to see this link.

 

Dit zijn de 6 antennes van de 1296 AM. Deze 'array' van antennes zorgt ervoor dat het vermogen van de 2 zenders van 250 kW wordt gebundeld en met een vermogen van 3.15 MegaWatt richting Nederland wordt gestuurd.

Please login or register to see this link.

 

De zenders en antennes van Merlin zijn geplaatst op het onbewoonde eiland Orfordness. Bij aankomst lag Merlin's eigen veerboot, de ''Guinevere'', al op ons te wachten voor de overtocht.

Please login or register to see this link.

 

De geur van de door de hoge spanningen geioniseerde lucht dringt buiten al langzaam in onze neusgaten. De baas van het zendstation van Orfordness, Andy Mattheson, opent de immens zware deur. Binnen in deze bunker is alles afgeschermd tegen elektro-magnetische straling. We checken onze GSM's: Ja hoor, geen enkele ontvangst, het klopt.

Please login or register to see this link.

 

In het midden één van de 1296 AM zenders (ORF 2A) met geopende 'motorkap'. Daarachter wordt de hal verder in beslag genomen door de 648 kHz zenders van de BBC World Service.

Please login or register to see this link.

 

Eén van de twee 1296 AM zenders (ORF 2A) met de deuren open. Duidelijk zichtbaar is een van de watergekoelde eindbuizen.

Please login or register to see this link.

 

Dit zijn de 2 gekoppelde 250 kW zenders van de 1296 AM. Hoger en langer dan een Londense dubbeldeks bus en ook nog eens 2 keer zo breed. Vandaag, 22 juni 2001, staan de zenders nog uit. Vanaf 1 juli 2001 zenden deze twee bakbeesten het gezellige signaal uit van Radio Nationaal 1296 AM.

Please login or register to see this link.
 

De zendhal vanaf de andere kant. Op de voorgrond de 648 kHz zender van de BBC World Service. Achter in de hal, waar Andy Mattheson vol vuur over zenders staat te praten, staan "onze" 1296 AM zenders. Behalve van zenders, is Andy ook een liefhebber van schone vloeren.

Please login or register to see this link.

 

Hier een nog betere kijk op één van de eindbuizen. Ook nog zichtbaar is de spoel die de twee eindbuizen koppelt. Elke zender heeft 2 watergekoelde eindbuizen. In een aparte ruimte achter de zender wordt het tot stoom verhitte water weer afgekoeld en hergebruikt.

Please login or register to see this link.

 

Grt,

 

Peter

 

 

 

Vele vele jaren had ik 648 als voorkeur op mijn autoradio, de legendarische BBC worldservice met een megasignaal en daar bovenop een fenominale crisp and clear modulatie. Helaas geheel verleden tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-6-2016 om 14:41 zei Bart van Leeuwen:

Dank jullie wel! Ik moet eerlijk zeggen, als je van het genre houdt was het eigenlijk best wel een leuk station. 

Wat ik net teruggehoord heb heeft de tand des tijds redelijk doorstaan. 

Ik heb er met plezier gewerkt in elk geval. 

op elke station waar jij hebt gewerkt klonk jou stem net als op Veronica 538 van de Gast dj in welkom op 538 tot OGM .

42 minuten geleden zei Juul:

Sommige mensen  hebben daar geen moeite mee.

 

Wat komt Lex met een radio zender via de MG Juul dit vraagt om wat meer info .....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-6-2016 om 18:27 zei Jaap De Vries:
 

op elke station waar jij hebt gewerkt klonk jou stem net als op Veronica 538 van de Gast dj in welkom op 538 tot OGM .

Wat komt Lex met een radio zender via de MG Juul dit vraagt om wat meer info .....

Lex Classics met 100 watt op de middengolf vanuit Lex z'n landgoed in Nijkerk. Tenminste, dit is wat ik gehoord heb...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...
Op 4-6-2016 om 21:40 zei Vincent:

En de rest van de dag dan ook maar:

 

Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.

 

 

Vincent,

 

 

Ik had deze opnames ergens opgeslagen, helaas kan ik ze nergens weer terugvinden. Zie jij kans om de opnames in de toekomst nog een keer beschikbaar te stellen? Alvast veel dank. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.