Spring naar bijdragen

Vrijdagmorgen 20 oktober 1978


Revenge85

Aanbevolen berichten

Op vrijdagmorgen 20 oktober 1978 kwam er een eind aan Radio Mi Amigo met de legendarische woorden van Marc Jacobs , maar hoe verliep die dag verder en dat net voor Baken 16 , hoe zag die dag er verder uit , wisten de jongens dat het uiteindelijk afgelopen was , hoelang zat die ploeg nog aan boord 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

s Avonds schijnt de zender kort in de lucht te zijn geweest voor de codenummers naar de Britse organisatie.

Marc Jacobs had de laatste MA woorden maar het schijnt dat Dick Verheul nog een aantal weken na die sluiting aanboord zat.

Het boek van Nigel Harris gaat kort op die dag in zonder dat Nigel dat goed kan duiden of niet goed wil duiden. Volgens Harris zijn in die stille periode vreemde zaken gebeurd toen een Belgische tender langszij kwam. De bijzonderheden ontbreken echter. Dick Verheul is de man die het zou kunnen vertellen, wie spoort hem op?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk om van een aantal mensen deze bijdrage te zien/ horen , vreemd dat er tijdens radiodagen nooit naar deze laatste dagen rond en iets na de 20e oktober  is gevraagd of besproken , ook  in deel 5 van de geschiedenis van Radio Mi Amigo wordt rond deze dagen weinig aandacht besteed ,kan me nog wel herrinneren dat Ferry Maat in de TrosTop 50 tussen 2 platen door zei dat "de Mi Amigo tijdelijk uit de vaart was genomen " , na het horen van de laatste 3 uur moet ik concluderen dat de uitzendingen gejaagd over kwamen, vooral de Playa programma's,bedankt voor het plaatsen hiervan trouwens.

bewerkt door Revenge85
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik mij niet vergis bestond de laatste boordploeg uit Eden, Jacobs en Hudson. Deze drie werden afgelost door Dick Verheul die nog een aantal weken aanboord zat zonder uitzicht op hervatting uitzendingen. Dan speelt ook nog het eventuele Radio Hollandia

project van Kooten een rol, dat zou de opvolger van Mi Amigo worden.

 

De laatste Baken 16 was dus op de 19e october, moet wel een opname van zijn, heb ik niet.

Wie kan deze nog eens plaatsen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor wie de eerste niet heeft, hier is ie

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 23 Juli 1976 Bart van Leeuwen en Marc Jacobs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Nederlandse DJ-ploeg die 0- 20 oktober 1978 aan boord zat, bestond uit Marc Jacobs, Ferry Eden en Johan Visser. Na ongeveer een week werden zij afgelost door Dick Verheul. Hij verbleef nog twee weken aan boord en werd toen eraf gehaald.
Fons Winteraeken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Fons:

De Nederlandse DJ-ploeg die 0- 20 oktober 1978 aan boord zat, bestond uit Marc Jacobs, Ferry Eden en Johan Visser. Na ongeveer een week werden zij afgelost door Dick Verheul. Hij verbleef nog twee weken aan boord en werd toen eraf gehaald.
Fons Winteraeken

Sluit dus niet aan met het verhaal van Marc Jacobs dat hij nog twee maanden aan boord zat. Misschien kan Vincent het nog eens aan Dick Verheul vragen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Albatrosstudio:

Sluit dus niet aan met het verhaal van Marc Jacobs dat hij nog twee maanden aan boord zat. Misschien kan Vincent het nog eens aan Dick Verheul vragen?

 

 

Omdat het ook niet klopt, dat hij nog twee maanden aan boord was, misschien dat Dick Verheul nog wat kan vertellen over zijn dromen, want toen Dick, als laatste Mi Amigo dj, nog een paar weken aan boord was, lag hij volgens de Engelse Caroline dj's, het grootste deel van de tijd, in bed te slapen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-6-2016 om 12:42 zei Louis Stuster:

Knellende vraag.

Heeft er iemand die dag opnames gemaakt?

En..er was zeker organisatorisch meer aan de hand. ..

Anders had het station eerder terug geweest.

Er werd immers al gebouwd aan de Magdalena o.a...

 

grt Louis

 

ja, ik maakte die dag opnames tussen 0900 en 1200 uur

0900-1000 - 1100-1200 ongeveer met laatst ruis

1000-1100 laat mijn geheugen me in de steek, denk wel van ja

Met mijn laatste cassettes. Al mijn banden waren vol

Eigenlijk ook de cassettes en ik wilde de volgende dag nieuwe tape's gaan kopen

In die tijd kosten goede banden veel geld

Ik was ook een beetje verslaafd aan opnemen van de Radio Mi-Amigo programma's

Als zeevisser was ik die dag gelukkig thuis en ik had voor die dag een plaat aangevraagd in Baken 16 voor de bemanning van de N.723 Pällieter uit Nieuwpoort waar ik toen schipper-motorist was aan boord

Ik stond met mijn vinger op de toets de pauze in te drukken van mijn Philips draagbare cassette recorder voor 1200 uur. De knop moest ik loslaten uiteindelijk na de lange stilte

Helaas voor mij geen Baken 16 meer met de aangevraagde verzoekplaat

.Ik denk dat ik dan in de namiddag moest afvaren

De cassettes ben ik kwijt, ik dacht dat ik toen de programma's op band overcopierde

De programma's daarna kwamen in copie van band naar band via ruiling terecht bij Hans Knot

En daarna nog anderen.

Een 3 tal mensen uit NL die je nooit ziet op internet en forums helaas, 1 iemand heeft zelf geen computer, de rest doet niks. Maar goed de zeezender programma's en anderen zijn via ruiling van tientallen banden van deze mensen bij mij terecht gekomen. Alles is ooit door mij via de Downloadclub ter beschikking gesteld of door mezelf later gedigitaiiseerd. Bv honderden uren Mi-Amigo, Caroline enz.....

En ook een gedeelte verspreid via de Golden Radio club

Ze zwerven overal wel eens rond, ook hier .

 

De uren van de 20ste werden opgenomen in Oostduinkerke 2,5 km van de Noordzee op een cassetterecorder

Dat ligt ongeveer 15 km van de Franse grens

Helaas nooit de digitale versie gekregen en nog veel meer in ruil voor mijn geleverde uitgeleende banden

Heb ze toen zelf eens moeten ergens downloaden

 

Bijna al mijn banden werden niet door mij gedigitaliseerd

Wel een kleine hoop toen ikzelf een bakmachine met knop kon kopen in Belgie

Een soort fruitdroog machine

Daarmee veel piepende en schurende banden gered, ook met een goeie Akai recorder en veel truukjes.           En stukken aan elkaar lassen met het programma Wavelab

Wat in de vuilnisbak zou belanden heb ik gered , ook afkomstig van anderen

Soms besteede ik een dag om 2 uur te redden

Je moet soms echt veel geduld hebben, je woede ondedrrukken als het de 3 5e keer weer mislukt

 

Op de radiodag kwam ik in Gistel weer iemand tegen die ik ooit een uitleg gaf en vroeg om zijn banden uit te lenen

Ik wilde ze digitaliseren en het op mp3 leveren digitaal op dvd of cd , gratis

Helaas ook nu weer hoor ik dat men het toch zelf probeerde

de banden ging de plak eraf zodat het wit tevoorschijn kwam

Dan kan ook ik er niks iets aan doen of anderen

Dan is het voor de vuilnisbak, helaas

-----------------------------------------------------------

Later zag ik de opgenomen uren van de 20ste te koop aangeboden bij SMC

Van het uur van Ton Schipper is er door iemand ooit ook de studio versie verspreid geweest

Van de rest ..mijn geheugen laat mij in de steek

 

Van de morgen programma's heb ik niks opgenomen volgens mij voor 09.00 uur

ik moest dus wat ruimte sparen

Helaas was aan de westkust van Vlaanderen het een groot probleem toen om cassettes te kunnen kopen van c120

1 winkel slechts en dan moest ik zagen en telkens uitvoerig uitleggen waarom ik een doos wilde bestellen van volgens de dame slechte cassettes c120

Ze keek me dan altijd ontevreden aan alsof ik een niet naar haar wilde luisteren

Het moest c60 zijn volgens haar, tja dacht ik ftttttttttttt

Dan was het weer wachten met ongeduld en me kalm houden dat een bestelling moest herbesteld worden, dat was soms balen

Zagen tegen een mijn bekende gemeentebediende die 2 keer mijn bestelling meekreeg deed ze Niet.

Ik kwam na 10 dagen vissen op de Noordzee mijn bestelling ophalen maar was  2 tal keren verkocht!

 

Ook rond die datum van de 20ste had de dame mijn bestelde doos van 10 cassettes verkocht!

Banden waren niet besteld! Grrrr dacht ik.

20 of 30 wilde ze ook nooit bestellen voor mij

Ik heb het nooit begrepen

Daarom zat ik op de 20ste zonder cassettes en banden

Die waren daar ook uitgeput en de bestelling was niet binnen

Ook daarvoor moest ik soms zagen om te herbestellen

 

Het betekende dat ik naar Oostende moest 25 km ver met de tram en eind te voet lopen om banden enz te kopen

Ik had toen nog geen auto

Ik vond het in die tijd triestig dat er aan de westkust 1 tot 2 winkels waren om banden of cassettes te kopen

Was ik langs geweest dan was het overal voor een tijd uitgeput

 

Ik weet nog dat een Basf Band in grijze plastic doos in Oostende in 1 winkel te koop rond de 12,5 tot 15 euro koste of jaren voordien minder. Helaas verdween deze goede band , de dozen in karton vervingen ze en dat waren stoffige banden, de kwaliteit was behoorlijk gezakt.

Kon ik geen Basf of Philips kopen dan was ik verplicht van die rot-piepende en schurende banden te kopen, Schamrock enzz. Een bepaald merk nam zelf vaag de programma's al of niet op, of toch 1 kant.                        Een aantal gingen de vuilnisbak in door frustratie.

 

Ik moest dus voor mezelf wel eens wat vrije tijd betreft opofferen om banden en cassettes te gaan zoeken

Als zeevisser was ik al eens blij dat het stormde op zee toen we binnen lagen in de thuishaven of ik een dag echt vrij had

Gelukkig had ik als zeevisser nogal wat zeg maar zakgeld of wat uit het grijze omloop gebeuren zeg maar.

Anders waren honderden tot .....radio programma's uren nooit opgenomen geweest en verspreid

In die tijd was bv 10 12 15 euro voor een goede band behoorlijk wat geld !

 

Om banden en geld en ook tijd te besparen wegens niet thuis aanwezig te zijn werd er naast 9,5 per sec op vierspoor ook op 4,75 opgenomen

Banden van 1,5 uur meestal op 4,75 en van 2 uur op 9,5 per sec

 

een spoor waar ik 2 uur opnam had soms wat meer programma. Bv 120 minuten werd soms 123 124 125 minuten

 

Hadden we toen maar de mogelijkheden gehad die er nu zijn!

Het opnemen van radio programma's kon ik ook alleen doen als ik even in de thuis haven aanwezig was

Soms liep een band nog ten huize toen ik afvaarde

Mijn vader die inwoonde moest dan de recorder na het aflopen van de band het toestel uitgooien

 

Mijn geheugen laat me in de steek maar het kan dat er een fragment bestaat van de morgen

Maar niet door mij opgenomen geweest dacht ik, nee

 

Nog dit

De kwaliteit van de cassettes waren niet super in het begin. Later verbeterde de kwaliteit gelukkig

Daarom heb ik ook veel op band opgenomen

En opgenomen programma's op cassette toen op band overgecopieerd..

Nog dit

In die tijd ging ruilen per post via geschreven brieven en het verzenden van banden

Belgie-Nederland en ook richting West-Duitsland was aan de orde

Adressen spoorde je op via de radio magazine's van verzamelaars

Veel brieven schreef ik in de scheepsbrug ook bij stormen

Het betekende dat het schrift ook meeliep met de golven

Mijn mederuilers en ikzelf noemden het dan wel eens chinees geschrift

Na een tijd werd men mijn schrift gewoon, ik pende tientallen papiertjes vol

 

Om af te sluiten

Een dure hobby want niks was gratis.in die tijd

 

Mensen beseffen niet die nu files downloaden hoe gelukkig men is

Geen kosten, tijd, werk , een druk op de knop en hupla daar ie ie

Gelukkig maar, en ook dat het digitale eindelijk een feit werd en dan ook nog met de jaren beter werd

 

De vriendelijke groeten, Jean-Pierre

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.