Spring naar bijdragen

Atlantis 1395, het eerste LPAM station, start 3 juli.


Gast

Aanbevolen berichten

13 uur geleden zei Paul de Haan:

Radio Rozetta?

Ja die Paul, dat was  Rozetta en daar zag ik voor het eerst een werkende pop zender werken.

De invallen, Normaal welke regelmatig langs kwam, mooie tijden van weleer.

Deze komen niet meer, nu heb je andere dingen wat later weer nostalgie wordt.

 

(Even opmerking tussendoor, kan Brussel er uit gelaten worden?

wordt er zo moe van, dat gezeur steeds om alles wat niet goed gaat, Brussel daar de schuld van te geven.)

 

Voor een middengolf zender gelden een paar ijzersterke wet matig heden, je moet plek hebben, een zender en je moet ruim voldoende geld beschikken.

 

Mijn hele leven maak ik al mee dat de praatjes van een ieder wel rijk zijn :) maar er niets van de grond komt bij gebrek aan geld.

Dat was bij zee zenders vaak het geval en bij de landzenders, en nu gaan we het weer mee maken met de nieuwe verdeling.

Ik heb geleerd om niet afhankelijk te zijn van anderen, ze willen toch alleen maar je geld.

Neem het heft in eigen hand, en zorg er voor dat  de omstandigheden, waarin jouw droom, werkelijkheid kan worden.

Noem het naïef van me, of noem het slim? (of gewoon dom:shy:)

 

Zenders maak ik zelf, opstelplek(ken) heb meer dan voldoende keus in, en dan wordt het je geld tellen.

Maar wat wil je? ik wil helemaal niet zo veel, ik wil mijn eigen middengolf zender en wat een ander er van vind dat is dan maar zo.

Tot aan 1kw is het erg betaalbaar en ook vooral maakbaar om in de praktijk aan te hebben.

Wil je meer dan zal je in de 10 db stappen moeten gaan denken, om merkbaar meer veldsterkte te gaan maken voor de luisteraar.

Dus 1 kw wordt dan 10 kw carrier.

Is ook nog te doen als privé man, maar de moeite wat je moet doen.

Maar wie weet komt TPOT nog met groot vermogen?

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vincent:Wat doe jij een hoop aannames Louis. Kan je deze ook allemaal onderbouwen?

 

Als je ziet hoe het gegaan is bij Radio Maria..

De snelle sloop van 1395 Tintelhaven...

En die van de 828 bij Rotterdam...

( met de uitspraak van Kamp"die gaat nooit meer aan" )

Het dwarsliggen met de vergunningverlening aan Ruud Poeze..

En natuurlijk het beleid van Brussel compleet met het verplicht opleggen van DAB aan de omroeppartijen..

Het is dus eigenlijk gewoon een optelsom....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat bepaalde punten toch wel wat genuanceerder liggen, maar dit is niet het draadje om daar verder op door te gaan. En die 828 kHz zou dus best wel weer eens aan kunnen gaan, gezien de plannen van "Wereldstad".

 

 

Rob V.

 

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen zorgen, ik ga niets delen :shy: Daar ik de eerste was met aanvragen, en zeer bescheiden met de uren, bleef er voldoende over voor anderen.

Ik wist van te voren dat er meer vraag is dan frequenties.

Vanuit mijn optiek, heb alles gekregen wat ik aangevraagd hebt.

Dus daar hoef ik niet in te delen.

Later moeten we maar kijken wat anders kan.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Groot Nieuws Radio wordt al weggetreiterd. De zendlocatie Flevo wordt ontmanteld in 2017, zo zegt de minister EZ indirect in een brief aan de Kamer. 

Indirect, want in de brief wordt gesteld dat 747 toch echt niet als hoogvermogen kan worden uitgegeven, wegens sloop Flevo-masten. Daar was GNR natuurlijk niet blij mee, immers de 1008 zit technisch gekoppeld aan dezelfde masten. 

Zowel over uitgeven hoogverm landelijke zender (747) zijn vragen gesteld aan de ministerEZ door Sharon Gesthuizen (SP) als de sloop Flevo door Bruins (CU). . In eerdere debatten had de minEZ al toegezegd dat er ruimte genoeg is op AM voor een landelijke zender. Die toezegging lijkt hij nu aan zijn laars te lappen, en op de laatste keer dat hierover vragen werden gesteld werd in het geheel niet ingegaan. Over de sloop van de Flevo-masten kwam een verhaal vol leugens van Kamp, waaronder dat het te duur voor GNR zou zijn deze dure opstelplaats, bedoeld voor 2 zenders, te gebruiken , voor het gemak vergetend dat er iemand is die de 747 wil. Daarnaast gaat GNR over haar eigen portemonnee. 

De minEZ is ook nog eigenaar van de masten, want die zijn van Novec, en dat is weer van TenneT , een staatsbedrijf.

En zo zien we een veelheid aan dubbele petten en dubbele agenda's en leugens.

 

Ach, vroeger was de gevleugelde leugen "Er zijn geen frequenties voor commerciële omroepen". We zijn nog geen stap verder.

 

Die geheime afspraak van de DAB lobby, wat voedt jouw vermoeden, Louis?

 

Op 23-6-2016 om 17:56 zei Rob Veld:

En daarmee is TPOT het eerste legale AM stereo station in Nederland. Geen paniek, ook gewoon in mono te ontvangen met een standaard MG ontvanger.

 

Rob V.

Ik dacht dat C-Quam niet mocht.

Overigens zijn er al eerder experimenten geweest met stereo AM.

Op 23-6-2016 om 16:02 zei Louis Stuster:

828...Zekers.maar dan wel heel heel zachtjes :)

Overigens ook grappig. Op die frequentie moest 's avonds het vermogen terug van 50-20 naar 5 kw i.v.m een programma uit midden Duitsland. Maar die zender is nu weg!.Je zou dus nu op 828 volop kunnen gaan..

Nee, de rechten blijven bestaan. Belachelijk maar zo is het.

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad Ruud je hebt gelijk, er zijn eerder experimenten geweest met AM stereo in Nederland als ik me niet vergis middels 2 MG frequenties één voor links en één voor rechts. Hoe het precies zat weet ik niet meer. Maar met o.a. C-Quam (er is nog een systeem) waarbij het mogelijk werd om op 1 frequentie stereo uit te zenden is dit niet in Nederland gebruikt. 

 

 

13 uur geleden zei Paul de Haan:

Inmiddels heb ik een speciale LPAM ontvangstantenne gebouwd, werkt prima, alleen krijg ik kramp in mijn "arms".

Please login or register to see this link.

 

Je moet dat was rek van Moeders er ook nog maar bij gebruiken Paul, heb je flinke top-load. Je kunt die vishengel die daar in je handen hebt ook bovenop het wasrek zetten waarbij je de waslijn als "ground" gebruikt. Je moet natuurlijk die draadjes in dat rek wel vervangen door anderhalf-kwadraat.

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Rob Veld:

Inderdaad Ruud je hebt gelijk, er zijn eerder experimenten geweest met AM stereo in Nederland als ik me niet vergis middels 2 MG frequenties één voor links en één voor rechts. Hoe het precies zat weet ik niet meer. Maar met o.a. C-Quam (er is nog een systeem) waarbij het mogelijk werd om op 1 frequentie stereo uit te zenden is dit niet in Nederland gebruikt. 

 

 

 

Je moet dat was rek van Moeders er ook nog maar bij gebruiken Paul, heb je flinke top-load. Je kunt die vishengel die daar in je handen hebt ook bovenop het wasrek zetten waarbij je de waslijn als "ground" gebruikt. Je moet natuurlijk die draadjes in dat rek wel vervangen door anderhalf-kwadraat.

 

Rob V.

Het metalen hekwerk op de achtergrond was tot een jaar geleden onderdeel vd aarding die onder het gras ligt. Daar ligt nog steeds veel koper. Voordeel hiervan is dat we geen mollen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Rob Veld:

Inderdaad Ruud je hebt gelijk, er zijn eerder experimenten geweest met AM stereo in Nederland als ik me niet vergis middels 2 MG frequenties één voor links en één voor rechts. Hoe het precies zat weet ik niet meer. Maar met o.a. C-Quam (er is nog een systeem) waarbij het mogelijk werd om op 1 frequentie stereo uit te zenden is dit niet in Nederland gebruikt. 

Er is ook met C-Quam geexperimenteerd, ik dacht Radio 10 op 675.

Maar kennelijk vond men het niets

Het andere systeem is het Kahn systeem, met split zijband. Maar dat geeft bij extreem stereo problemen op mono ontvangers omdat die dan een SSB (met draaggolf) signaal krijgen.

 

Het C-Quam systeem werkt met fase modulatie, het L-R signaal wordt fasegemoduleerd. Afgeleid van kleuren TV waar ook 2 signalen op 1 hulpdraaggolf worden gemoduleerd.

C-Quam is van Motorola. Ook in de VS was het geen groot succes, en toen de meesste AM stations naar News Talk en Sport gingen is het zo goed als verlaten.

 

Het is mij niet duidelijk waarom C-Quam niet zou mogen, er wordt toch niet gedacht dat het alleen kan met 10 kHz audio band breedte. Bij een info dag bij AT voor de MG verg houders was er nog geen probleem. 

21 uur geleden zei Rob Veld:

 

 

21 uur geleden zei radio tpot:

Heft in eigen hand nemen Ruud, een eigen station opbouwen voor groot vermogen.

Niet afhankelijk zijn van anderen, geeft alleen maar moeilijkheden.

 

Theo

 

Dank voor de ondersteunen, alleen willen we dat wel op 747, in Flevo, dus dat wordt dan lastig nu die verknipt wordt verdeeld.

Overigens is er genoeg ruimte op de MG band, gisternacht even geluisterd, maar ook dan is her veel schoon. Je komt voornamelijk Spaanse stations tegen.

Dan is behelpen met 1395 niet nodig, onnodig om die de hele nacht uit te laten, Albanie is er alleen tussen 20 en 23 uur, en zo sterk dat die echt geen last hebben van 100 W. Wel andersom, maar dat is probleem wat je moet accepteren.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei ruudam:

willen we dat wel op 747, in Flevo, dus dat wordt dan lastig nu die verknipt wordt verdeeld.

 

Je moet af van het idee om gebruik te maken van iets, wat niet van je is Ruud.

De flevo polder is groot genoeg om zelf wat masten neer te zetten.

En anders koop je toch de hele boedel op, tegen oud ijzer prijs?

Maar zorg dat de zenders/masten van jou zijn, anders wordt je een speelbal van de beurzen en het politieke klimaat.

Een moderne 50 KW zender is 2e hands nog wel geschikt aan te komen, en nee die komt niet uit de USA :)

Een mast van 100 meter wil nog, en een beste stroom punt aansluiting.

De 1224 mag wat vermogen maken, en klaar is je dekking.

 

Theo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

 

De flevo polder is groot genoeg om zelf wat masten neer te zetten.

En anders koop je toch de hele boedel op, tegen oud ijzer prijs?

Maar zorg dat de zenders/masten van jou zijn, anders wordt je een speelbal van de beurzen en het politieke klimaat.

Een moderne 50 KW zender is 2e hands nog wel geschikt aan te komen, en nee die komt niet uit de USA :)

Een mast van 100 meter wil nog, en een beste stroom punt aansluiting.

De 1224 mag wat vermogen maken, en klaar is je dekking.

 

 

 

 

Een optimistisch verhaal, maar als het realistisch was, zou er toch al lang een radiostation in de lucht (moeten) zijn ( via o.a. middengolf, met groot vermogen) voor de luisteraars die eigenlijk niet terecht kunnen bij b.v. NPO Radio 2, NPO Radio 5 of Radio 10 !?

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad Theo, geld is vaak een obstructie. Je vind ook niet zo maar even een site waar je een mast van omstreeks 62 meter mag neerzetten. Mag, want met zo'n mast en met het vermogen wat je wil maken, 50 kW, heb je vergunningen nodig. En met zo'n grote mast en met zoveel vermogen heb je al gauw een aantal bezwaarschriften.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.