Spring naar bijdragen

Middengolfzender Zeewolde mogelijk gesloopt


Rene van den Abeelen

Aanbevolen berichten

En verder klopt er zoals gewoonlijk, geen reet van het bericht.

GNR heeft tot 1-9-2017 contract met BP, en die weer tot die tijd met Novec.

En schiet Novec zichzelf in de voet, want als er 1 mast kan blijven staan, waarom dan niet gewoon 2 masten voor MG.

Allemaal gelul dus, niet geloven mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

" terwijl steeds minder omroepen via de middengolf uitzenden. Dit komt vooral door de opmars van moderne technieken als internetradio en DAB+."

Hier worden weer de bekende leugens verspreid. Er zijn genoeg gegadigden voor o.a 747 AM.Maar minister Kamp weigert vergunningen af te geven.De Brusselse en Haagse politiek heeft namelijk maar een doel. Zo snel mogelijk uit schakelen die middengolf. En meteen de installaties opblazen om verdere aanvragen te voorkomen.Alleen hobbyisten mogen nog wat met kleine zendertjes op frequentie's die eigenlijk voor groot vermogen zijn toegewezen.Op die manier kan de minister straks zeggen , net als vroeger, "er zijn geen frequentie's en locaties meer"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, Louis, maar daar kijk ik dus heel anders tegenaan. De middengolf is voor de landelijke publieke en commerciële zenders die zich op een groot publiek richten allang geen interessante optie meer. Er zijn inmiddels hele generaties dertigers en veertigers opgegroeid die nooit naar de middengolf hebben geluisterd.

 

Ik las elders de opmerking dat 'maar een op de tien huishoudens een dab-radio heeft'.  Nou, het zou me verbazen als zelfs maar een op de duizend luisteraars in de afgelopen tien jaar nog weleens de middengolf heeft afgezocht. Kijk bijvoorbeeld naar radio 5: de verdwijning van de middengolf heeft het aantal luisteraars beslist niet doen verminderen.

 

Ik hoorde gisteravond dat Radio Paradijs (na een wekenlange onderbreking) nu ineens weer oldies uitzendt op zijn dab-frequentie. Jammer dat dit per 1 september gaat verdwijnen. Aan de andere kant heb ik begrepen dat Ruud daar toch al met tegenzin aan meedeed.

 

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar het om gaat Paul dat niet de Overheid moet bepalen of we wel of niet op MG willen zenden en luisteren, maar dat we dat zelf heel goed kunnen uitmaken.

Als er echt niemand meer is die met wat groter vermogfen wil of landelijk, dan lost zich dat vanzelf op.

Als er niemand meer luistert naar AM dan merken we dat vanzelf en gaat ie waarschijnlijk ook vanzelf uit. Met de frequenties kan je verder niets anders, dus er is geen enkele tijdsdruk.

Het zelfde geldt voor DAB+. Als we daar naar willen luisteren en op zenden, bepalen we dat zelf, maar geen chantage dat als je een paar lullige (oh mag niet van Juul) AM frequenties verlengd wil hebben ook op DAB moet zenden. Waarom niet de eis dat je elke dag een buiging voor de Koning moet maken voor een FM?AM vergunning, net zo onzinnig en onredelijk.

En als je het al wil afdwingen met een koppeling, beperk dat dan tot de grote zenders die daarvoor geld genoeg hebben, de kleintjes volgen dan wel later als het (commercieel) interessant is. En als je de kleintjes ook wil laten meedoen, richt dan een fonds op waar de grote jongens die in plaats voor de frequenties aan de min van Financien te betalen, geld laat storten om de DAB goed uit te rollen, voor iedereen. Waarschijnlijk zijn ze dan veel goedkoper uit dan nu. 

 

Ik zit at gunpoint op DAB+, en dat is nu nog net te betalen, maar wordt na 2017 waarschijnlijk vele malen duurder. Zonder dat het een cent oplevert. tenzij iedereen morgen een DAB ontvanger koopt, en dat gaat niet gebeuren. Het is geen flatscreen TV.

Het publiek wil het vooralsnog niet, en alleen met wederom chantage dor het afschakelen van FM, kan worden overgeschakeld worden naar DAB. De vraag is of dat wordt  geaccepteerd, en zo niet dan gaat het nog heel lang duren voordat DAB een succes wordt, if ever. En ondertussen mag je dan dus niet meer landelijk zenden op MG. FM is niet haalbaar en bijna vrijwel geheel in handen van John de Mol, ooit begonnen als duvelstoejager op Radio Noordzee. (maar daar was zn pappie de baas) 

Overigens, niet alleen de DAB stopt maar ook de AM, dat vind ik erger.

5 minuten geleden zei Paul de Haan:

Ziehier ons eigen "Zeewolde" . <omg Slochteren>

Please login or register to see this link.

Slopen die handel en snel een beetje......

21 uur geleden zei Rene van den Abeelen:

Tis wat ik vaak zeg: ik werd politiek bewust met de gang van zaken rond de zeezenders en hoe Veronica vervolgens werd behandeld in de strijd voor legale zendtijd. Is niet alleen nooit meer goed gekomen, maar telkens opnieuw werden de argumenten voor mijn afkeer van 'Den Haag' en 'Hilversum' bevestigd.

En dan zit er nu een Staats van Omroep die nota bene op het Veronica schip snode plannen presenteert, waar de dinosaurussen in de Eerste Kamer, waarvan sommigen nog bij de omroep hebben gewerkt zoals Jan Nagel, een stokje voor steekt.

Niemand kan uitleggen waarom de AVRO, de VARA de KRO en NCRV nog bestaan, zijn al bijna 100 jaar oud en minstens de helft daarvan kunstmatig in leven gehouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei ruudam:

Waar het om gaat Paul dat niet de Overheid moet bepalen of we wel of niet op MG willen zenden en luisteren, maar dat we dat zelf heel goed kunnen uitmaken.

 

 

Ik ben geen jurist, maar ik denk dat de overheid hier de nodige beleidsruimte heeft. En of je het nu leuk vindt of niet, men maakt er geen geheim van dat het beleid erop is gericht om dab te stimuleren en de middengolf te reserveren voor kleine zenders. Je kunt je hakken in het zand zetten, maar ik vrees dat je die strijd altijd zult verliezen.

 

Je kunt een heldhaftige vergelijking maken met 1974, maar toen ging het om iets heel anders; het doorbreken van een staatsmonopolie. Dat monopolie bestaat allang niet meer.

 

Een andere kwestie is of een kleine, niet kapitaalkrachtige middengolfzender als Radio Paradijs per se op DAB moet. Daar heb ik zeker mijn vraagtekens bij. Ook al luister ik persoonlijk nooit meer naar de middengolf en wel naar dab.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei mart538:

Maar goed wees nou eerlijk, wie luistert nu tegenwoordig nog naar AM, en handje vol freaks en daar heb je het wel mee gehad.

Het is anno 2016 klaar met AM.

 

 

Mart

Mee eens, al doet me dat zeer.

Maar het is wel zo, einde finito met de middengolf.

Voor een paar oude sokken is er nog belangstelling om wat te doen, maar dat gaat ook wel over als ze de buma eisen gelezen hebben met de 36 velden per plaat wat je moet invullen.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Omdat er geen goed aanbod (was) is.

 

Bij ander beleid van de overheid, had de AM nog jaren lang interessant kunnen blijven, voor de luisteraars.

 

 

Robin

Want waarom wel in de USA. Daar bepaalt gewoon de markt wat er gebeurt, de FCC faciliteert en stelt regels, maar zal nooit zomaar AM of FM afschakelen.

Ook in UK nog veel AM, de BBC wil er van af, maar dat lukt niet. Lijkt zelfs terug te komen op schreden, wordt de AM een beetje doodgezwegen, bvb Radio5 live, onlangs zag ik op TV in een promo toch weer de AM freq (909 en 693) genoemd worden.

 

En met een goed aanbod op AM, zoals echt goede oldies zenders, beter dan Radio 5, of zelfs een sportzender, uniek dus, misschien zelfs een Talk zender, kan je met een promotie van AM, waarbij je ook uitlegt hoe je het moet ontvangen, dus knopje band, of M etc indrukken, kan het nog best wat worden. Je moet er natuurlijk wel wat voor doen en er in geloven, maar er zijn genoeg zeer capabele radio mensen die er wat moois van kunnen maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het punt is dat de AM broadcasters zich in de States verenigd hebben (NABA) en daarmee ook aardig wat macht.

In de UK weet Ofcom het eigenlijk ook niet meer. Men is daar al een paar jaar bezig met o.a. community zenders.

In Nederland wijst AT-EZ op regels nota bene uit 1975, en die lijken me niet meer van deze tijd. Ondertussen is er nog steeds belangstelling voor de Middengolf, het zijn de woorden van de Minister, hij praat dan over laag vermogen en vergeet er gemakshalve bij te vertellen dat er ook nog interesse was in grotere vermogens. Vanuit meerdere zijden is aangedrongen om die mogelijkheid open te laten (we kunnen het toch proberen?), maar de minister was kort hij zei: NEE. En daarmee sterft een stukje democratie en dat is jammer ........... voor Nederland. En daarmee verwijs ik naar 1974 want wat AT-EZ en de minister kan, dat kan ik ook.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De situatie in de VS is heel anders dan in Europa. MG wordt er vooral gebruikt voor talk radio (daar zeer populair), 'minderheden'-zenders en evangelische zenders, die daar ook al een veel groter publiek hebben dan hier. Hier bijvoorbeeld een lijstje van de middengolf zenders die je kunt ontvangen in San Francisco. Voor muziek moet je op de FM zijn.

Talk Radio, dat hebben ze hier ook weleens geprobeerd, maar het sloeg niet echt aan. En onze bible belt is nu eenmaal veel kleiner dan die in de VS.

 

Ze hebben daar geen DAB, maar wel digitale satellietradio op abonnementsbasis, ook voor in de auto. Dat laatste is vooral populair onder mensen die de beperkte playlists van de commerciële radio zat zijn.

 

 

 

sf radio.PNG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, in de US is de situatie anders, daar zijn zoveel kanalen op FM dat daar ruimte genoeg is voor allerlei soorten muziekzender. Het is juist opvallend dat ondanks de vele FM zenders er daarnaast ook nog zoveel AM zenders zijn, al doen die niet veel met muziek. 

Hier te lande is geen FM frequentie verkrijgen, er zijn maar 9 landelijke FM netten, en een aantal regionale FM frequenties. Die laatste kan je misschien overnemen, maar dan zitten er zware voorwaarden aan voor regio gerichtheid,  en ook daar gaan de kosten voor digitalisering aardig oplopen.

 

In Z Amerika, voorbeeld Caracas heb ik een tijdje geleden de AM en FM band verkend, en het was opvallend hoeveel muziek daar nog op de AM te horen was.  Vooral de wat meer traditionele salsa (waar ik mee ben opgegroeid) was daar nog ruim voorradig. Op FM de meer nieuwe Latijnse muziek.  (Alles kan daar op elk moment onderbroken worden voor een toespraak van de president, verder is Venezuela vrijwel failliet nu) 

In de jaren 60 luisterde ik naar de muziekzenders uit Maracaibo. Er was toen alleen AM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.