Spring naar bijdragen

LPAM in Noord Nederland op volle kracht en voorwaarts voorwaarts.


Gast

Aanbevolen berichten

 

Natuurlijk  zijn we weer trendsetters hier int Noorden, we zetten het even op een rijtje.

 

Atlantis1395 is booming in Friesland en ver daarbuiten, overigens is Atlantis al sinds 2009 alhier in Fryslan  een gevestigd oldiesstation met een schat aan kennis mbt middengolfzenden, hulp van derden <las ik ergens> was niet nodig , de expertise is volop voorhanden. Daar komt bij dat zelfredzaamheid een goede eigenschap is.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

Op zaterdag 6 augustus aanstaande staan we tussen 13.00 en 14.00 uur  nog weer even stil bij de gebeurtenissen na 31-8-1974 en nee niet met de gebruikelijk fragmenten die altijd maar circuleren in de maand augustus. We horen hoe in de overgang van 31-8-74 naar 1-9-74 rond middernacht op de Mi Amigo van Caroline werd omgegaan met een nieuwe fase voor dit station.

Tevens horen we hoe op 19-8-1989 de laatste Nederlandse zeezender dacht dat het een mooie zonnige dag zou worden. Het werd de laatste dag voor Radio 819.

Daarnaast uit 5 november 1990 de laatste geluiden van Caroline als ware zeezender vanuit internationale wateren, het zeezenden was voor West Europa over en voorbij.

Later zouden er nog wel uitzendingen volgen vanaf zendschepen, maar dat alles vanuit NL wateren met vergunning en permissie.

 

Dan komt er voor LPAM in Noord Nederland Fryslan  Radio 0511,  dat ook al sinds jaar en dag elke zondag op 1539 in de middengolf was te beluisteren, bij . Ook oldies. Radio 0511 kreeg 1485  toegewezen. Please login or register to see this link.

 

Nog meer AM via 1602 en binnenkort 747 vanaf de “Mooie Rooie Jenni Baynton” vanuit Harlingen. Please login or register to see this link.

 

En niet te vergeten vanuit Gasselternijveenschemond<zoekt u dat maar even op Maps op> Radio TPOT ook op 747.

Low Power AM, High Fun AM.

 

Paul de Haan.

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eh....

 

Radio 0511 heeft eerst jarenlang op FM gezeten.

Vaak uit de lucht gehaald en toen over gegaan naar MG.

Daar jarenlang op 1503 khz aan de band gezeten...

 

Nu testen ze vaak op 1494 khz en gaan binnenkort over naar de 1485 khz.

 

Met een groet,

 

HA

bewerkt door Hotel Amigo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei ruudam:

Voor t gemak maar even Paradijs vergeten, vanuit centraal Nederland, Utrecht.

Al bezig vanaf voor 2000, dus al meer dan 15 jaar, en meestentijds met wat meer vermogen (lange tijd 500W) dan LPAM. Was eerder in de lucht dan 1602, via gehuurde frequentie 1584 en andere namen. 

Paradijs jochie zorgde ook voor Radio 10 op AM 1395, later 1008.

Ook konden we nog even tijdje genieten van BigL 1395.

Bracht ook LPAM ter tafel bij ministerie.

Allemaal volstrekt onbelangrijk en beloond met niet verlenging, zo hoort dat toch?

Even goede vrienden, Paul.

Nee, ik vergeet Paradijs niet maar  ik  doelde op de LPAM zoals we die sinds kort kennen. Als ik me niet vergis ben jij met Paradijs gemachtigd met meer vermogen dan 1-100 watt uit te zenden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, maar dat was niet altijd zinvol en duurder.

Wat is LPAM???

Hoeveel vermogen??

Je maakt dezelfde rekenfout als het ministerie, wanneer is iets Laagvermogen en wanneer hoogvermogen, waar ligt die grens, die is willekeurig. 

Juist met die oude vergunningen was het veel lastiger te werken, en duurder.

Juist door het vermogen laag te houden kon het in de lucht blijven.

Helas kwam toen de digitale terreur die hard toesloeg (er gaan denk wel meer slachtoffers vallen die het niet kunnen betalen vrees ik, en 25 W heeft bvb een Vahon in Den Haag niets aan, daarom is dit gewoon slecht beleid, heel slecht.)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, tis jouw frustratie Ruud, lijkt  jouw hobby geworden. Hier vermaken zich tientallen radio enthousiastelingen  met het opbouwen en runnen van LPAM<1-100 watt> radiostations. Wij zijn "uncurable" radioanoraks en beschouwen dat als een geuzentitel.

De trein dendert voort en voor middengolf is dit dus de nieuwe bestemming en het blijkt uit de reacties die bijvoorbeeld bij Atlantis binnenkomen dat radioanoraks uit NL,Duitsland, Belgie en the UK met plezier luisteren en weer ouwerwets DXen, en dan bedoel ik niet de gemakzuchtigen die via remote receivers luisteren. Bij LPAM stations heerst, ik zou zeggen gelukkig maar, een Fuck the Format attitude, veelal Free Form Oldies voor wie het horen wil.

Een powerhouse op middengolf van zeg maar 50 kw met een 55+ oldiesformat te bekostigen uit reclame opbrengsten is een sprookje. Deze doelgroep,waar ik zeer ruim toe behoor<bijna 65> laat zich niet meer leiden door commercials simpelweg omdat ze feitelijk niet meer wensen te consumeren volgens de huidige consumptienormen. De gedachte onder deze lieden:  "we hebben alles en zijn tevreden" is hier de terechte denkwijze.

 

Paul de Haan

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Paul de Haan:

Een powerhouse op middengolf van zeg maar 50 kw met een 55+ oldiesformat te bekostigen uit reclame opbrengsten is een sprookje. Deze doelgroep,waar ik zeer ruim toe behoor<bijna 65> laat zich niet meer leiden door commercials simpelweg omdat ze feitelijk niet meer wensen te consumeren volgens de huidige consumptienormen. De gedachte onder deze lieden:  "we hebben alles en zijn tevreden" is hier de terechte denkwijze.

 

De 45-plussers zijn niet interessant voor de adverteerders omdat (zij menen) dat deze doelgroep hun merk/keus al hebben bepaald en niet meer beïnvloedbaar zijn. En met reclame voor rollators, scootmobiels, trapliften en incontinentieluiers ga je de kosten niet terugverdienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Vincent:

 

De 45-plussers zijn niet interessant voor de adverteerders omdat (zij menen) dat deze doelgroep hun merk/keus al hebben bepaald en niet meer beïnvloedbaar zijn. En met reclame voor rollators, scootmobiels, trapliften en incontinentieluiers ga je de kosten niet terugverdienen.

 

Sterker nog, ik maak mijn incontinentieluiers zelf van oude kranten.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei ruudam:

Ja, maar dat was niet altijd zinvol en duurder.

Wat is LPAM???

Hoeveel vermogen??

Je maakt dezelfde rekenfout als het ministerie, wanneer is iets Laagvermogen en wanneer hoogvermogen, waar ligt die grens, die is willekeurig. 

Juist met die oude vergunningen was het veel lastiger te werken, en duurder.

Juist door het vermogen laag te houden kon het in de lucht blijven.

Helas kwam toen de digitale terreur die hard toesloeg (er gaan denk wel meer slachtoffers vallen die het niet kunnen betalen vrees ik, en 25 W heeft bvb een Vahon in Den Haag niets aan, daarom is dit gewoon slecht beleid, heel slecht.)

 

 Inderdaad wat is LPAM, daar is geen standaard voor. Zelfs AT-EZ en dat zijn toch de techneuten hebben er geen standaard voor. Zendamateurs kennen de term QRP en dat is dan min of meer wel een wereldwijde standaard. Maar een Amateurband is nu eenmaal geen Omroepband. Het enige waar de term "low power" in voorkomt is de term "LPC" frequenties waarbij het om een kW gaat. 

Een volgend probleem is dat met de verlenging van de MG frequenties er nog steeds geïnvesteerd moet worden in DAB+, maar dat is voor velen, zo niet allen de "core", men interesseert zich niet voor DAB+. Natuurlijk maken ze er gebruik van want je investeert er momenteel in en het ongebruikt laten is nu niet bepaald handig. Waar het ook aan ontbreekt is nationaal frequentie management. AT-EZ beroept zich op Geneve 1975 en realiseert zich klaarblijkelijk niet dat dat al 40 jaar geleden was en dat er inmiddels in Europa veel veranderd is op en rond de Middengolf. Je beroepen op Millington diagrammen wat de Nederlandse rechten zouden zijn voor de nu geldende LPAM standaard is een lachertje. Met wat meer inzet betreffende nationaal frequentie management zou er meer mogelijk zijn geweest en was er ruimte gebleven voor een aantal zenders met hoger vermogen. Uiteraard helpt klagen in dit forum niet, je veranderd het beleid er niet mee. De pijlen richten op 2017, en dat geldt voor alle MG gebruikers, om dan het beleid te veranderen zou het streven moeten zijn.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou niet wachten tot 2017, maar eerder actie ondernemen.

Bovendien was het verstandig geweest  met z'n allen in Beroep te gaan tegen het besluit waarin dit geregeld is. Kost je 334 Euro griffierecht, en dan moet de minister (de ambtenaren,) voor de rechter uitleggen waarom zij bepaalde dingen hebben gedaan of juist niet. Als dat verhaal niet goed is onderbouwd kan de rechter besluiten (op punten) een nieuw besluit te laten nemen. Maar dat kan dus niet meer

Je hebt geen advocaat nodig, doe ik ook niet Mijn beroep is dus tegen de weigering hoog vermogen uit te geven, met name op 747. De grotere mogelijkheden voor mg freq voor LPAM worden hierbij ook genoemd. (waardoor landelijk AM  ook kan).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-7-2016 om 07:55 zei Vincent:

 

De 45-plussers zijn niet interessant voor de adverteerders omdat (zij menen) dat deze doelgroep hun merk/keus al hebben bepaald en niet meer beïnvloedbaar zijn. En met reclame voor rollators, scootmobiels, trapliften en incontinentieluiers ga je de kosten niet terugverdienen.

Is door STER onderzoek volledig onderuit gehaald.

Er komt steeds meer aandacht voor de 40 + markt.

Daarnaast zijn er andere inkomsten mogelijkheden, staat alllemaal in ons business plan.

Op 30-7-2016 om 19:42 zei Paul de Haan:

Nee, ik vergeet Paradijs niet maar  ik  doelde op de LPAM zoals we die sinds kort kennen. Als ik me niet vergis ben jij met Paradijs gemachtigd met meer vermogen dan 1-100 watt uit te zenden.

Gaat er niet om wat op papier staat, maar wat er in werkelijkheid gebeurd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, achteraf had het verstandig geweest, maar daar hebben we nu niets meer aan. Wat wel het geval kan zijn is dat, naar aanleiding van de evaluatie betreffende LPAM , de minister voornemens is zijn beleid te wijzigen. En zo te lezen Please login or register to see this link.  gaat dat ook wel gebeuren. Vandaar de pijlen op 2017, maar dan wel met scherp!!!

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Rob Veld:

Tja, achteraf had het verstandig geweest, maar daar hebben we nu niets meer aan. Wat wel het geval kan zijn is dat, naar aanleiding van de evaluatie betreffende LPAM , de minister voornemens is zijn beleid te wijzigen. En zo te lezen Please login or register to see this link.  gaat dat ook wel gebeuren. Vandaar de pijlen op 2017, maar dan wel met scherp!!!

 

Rob V.

 

Nee hoor , is t zelfde beleid, alleen de zgn hoogvermogen, verlengde vergunningen dus, daarvan wordt gekeken of er nog wat ruimte over is, allemaal volgens Geneve 75, niets daarbuiten. 

Terwijl nu al veel meer frequenties beschikbaar kunnen komen voor LPAM, en betere.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het kader van bovenstaande discussie is het best wel leuk om een rapport te lezen dat Dhr Dorreboom van het NOS laboratorium schreef.

"De chaos op de middengolf"

Hij deed dat in maart 1973 !

Erg leuk om zijn zienswijzen uit 1973 te lezen.  Ik kreeg het destijds van iemand die bij het NOS lab werkte.

Je kunt het hier downloaden.

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeer interessant inderdaad.

 

Ook de naam van de eindredacteur, Piet Vijzelaar. Die kennen we natuurlijk van zijn boek MG zenders in Nederland.

 

Leuk om te zien hoe het politiek correct denken al op kwam, arme Afrikaanse landen zouden wel oneigenlijk gebruik mogen maken van de MG door met zeer groot vermogen hun migranten in Europa te bereiken.  Daar is natuurlijk de korte golf voor. Piraten vanaf volle zee waren fout.

 

Ook dat er totaal geen rekening werd gehouden met commerciele omroep, ja in Engeland moest er ruimte gemaakt worden, wat een chaos moest dat wel niet brengen.

 

De aanbeveling om staatszenders beschikbaar te stellen voor populaire commerciele zenders waardoor het beslag op de frequenties en de piraten zenders in de hand gehouden konden worden, was vele bruggen te ver, 

 

Overigens had men de FM veel sneller gemeengoed kunnen maken als daar bvb Veronica op was verschenen. Een 4e FM net was makkelijk haalbaar geweest, zoals ook later het FM-H net voor Radio 1 verscheen.

 

Ik verwacht overigens vele klachtn als straks de FM band wordt uitgeschakeld voor DAB+, net als toen met de AM. Was het niet Lex die Hilv 3 nog een aantal jaren op MG heeft weten te behouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei ruudam:

 

 

Leuk om te zien hoe het politiek correct denken al op kwam, arme Afrikaanse landen zouden wel oneigenlijk gebruik mogen maken van de MG door met zeer groot vermogen hun migranten in Europa te bereiken.  

 

Ging om de arme Europese landen, Griekenland, Italië, Spanje en Portugal.

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had bij thuis komst een dik pakket van de rechtbank uit Rotterdam in de bus liggen.
Ben aangemerkt als partij in deze zaak van Ruud Poeze.
Veel wetstekst en briefen, maar eens uitzoeken hoe ik partij geworden ben in deze zaak.
Zal wel om de frequentie 747 KHz gaan, waar Ruud wil gaan uitzenden.

Ja daar gaat het dus om.
Antwoord ook al klaar in het hoofd.
Moet binnen vier week gebeuren, staat in de brief.
Ik zal antwoorden dat ik afzie van de 747 KHz, daar er geen frequentie schaarste is op de middengolf.
En daarbij zal ik verwijzen, en bij voegen, onze nota.
Dat ik verwacht dat het AT mij een nieuwe frequentie zal voorstellen, waar ik met 25 watt kan werken.

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik zou nog niets opzeggen of inleveren voordat je ook echt een andere frequentie krijgt.

Er is inderdaad geen frequentie schaarste, dus alles kan bij wijze van spreken in de lucht, van LPAM tot landelijk, maar er is nog niets geregeld.

 

Dit advies is misschien tegen mn eigen belang, maar ik wil geen onnodige teleurstellingen.

Wel zou het fijn zijn om het voorstel te steunen dat er veel meer MG frequenties gebruikt kunnen worden voor LPAM, en daarmee ook voor grotere zenders.

bewerkt door ruudam
foutjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei radio tpot:

Ja zo als in de nota werd beschreven Ruud, ik wil graag het een en ander met je afstemmen.

Zodat we elkaar niet in het vaarwater gaan rijden.

 

Theo

 

Het lijkt mij zowiezo niet verstandig om in vaarwater te rijden.

 

 

Gr.        Bob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.