Spring naar bijdragen

In de aanloop naar 31-8-1974


Gast

Aanbevolen berichten

In de aanloop naar de onvermijdelijke 31-8-74 was in diverse programma’s van Veronica , Caroline, RNI en Atlantis hoorbaar/merkbaar dat het einde er aan zat te komen. Ik heb een aantal programs geselecteerd  waar dat in door klinkt. In ieder geval geen laatste uren die nog eens voorbij komen, u duikt maar in uw eigen schoenendoos voor die uren.

De meeste van de programs heb ik enigszins bewerkt mbt geluidskwaliteit en snelheid.< een aantal liepen  fors te snel>

 

Op 12-8-74 een Don Allen show op RNI doorspekt met verwijzingen naar die datum maar ook doorspekt met de Don Allen kenmerken, veel jingles en funny bits. In de boeken wordt/werd wijlen Don vaak omschreven als “Old School deejay” met als aanvulling “he got away with it”. Old Schhool of niet, Don was smaakmaker op RNI. Hier tussen 20 en 21 uur.

Please login or register to see this link.

 

Op 13-8-74 een Breakfastshow van Dave Owen op Radio Atlantis vanaf de Jeanine zo’n slordige 12 mijlen uit de kust van Knokke Belgie. Atlantis was vanaf het eigen zendschip zo’n 9 maanden actief met zowel Vlaamse als Engelstalige uitzendingen. De Engelstalige uitzendingen waren upbeat, veel hits en oldies, honderden PAMS jingles en veel productiewerk, dat alles veelal uit de koker van Steve England. Een groep van circa 10 Engelse deejays en offshore radio liefhebbers maakten van het station een hit, heel veel toewijding en saamhorigheid daar aanboord, bijna een radiocommune. Komt goed tot uiting bij Dave Owen tussen  “half acht en twintig voor negen”.

Please login or register to see this link.

 

De volgende is een voorbeeld uit de categorie Anorakking, in dit geval niet door zeezender anoraks maar door zeezender deejays, zonder twijfel  de meest fanatieke onder de anoraks hoewel ze dat zelf natuurlijk ontkennen. Op 14-8-74 Robin Banks en Bob Noakes, beide afkomstig van de Mi Amigo van Caroline, nu werkend voor RNI. We bedoelen 1 van de legendarische roundtours , in dit geval op de Mebo 2. Om 22 uur zat Robino Banko in de studio en liep Noakes met vele meters verlengkabel en microphoon door de ingewanden van de Mebo en doet verslag van wat hij tegenkomt, jawel  tm “het schiethoes”.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

Op 16-8-74, twee dagen later, herhaalden Brian Anderson, Johnny Jason en Tony Allen deze activiteit aanboord van de Mi Amigo Radio Caroline, ongeveer 1 zeemijl verder op. Zelfs de kapitein van de Mi Amigo < Kapitein Taal>  werd in zijn hut onder de brug vd Mi Amigo aangedaan en daar werd een neut genuttigd, zeker niet de enige die avond. Ook wordt de groeten gedaan aan de buren op the painted Lady in het bijzonder Noakes en Banks. De hele roundtour op de Mi Amigo was tussen 22 en 24 uur.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

Op 17-8-74 was aanboord van de Norderney Bart van Leeuwen, de reden was een tekort aan nieuwslezers bij Veronica en Bart kreeg de eer het nieuws te verzorgen en enkele live uren te doen. In dit uur tussen 21 en 22 uur noemt Bart de Dolfijn, ballenboot met kijkgrage zeezenderfans die zojuist langs kwam. Verder wordt Tineke in het zonnetje gezet, ze verbleef nog in het ziekenhuis. Bart had zeebenen, dat zou nog goed van pas komen in 76 toen hij gedurende de zomer veel live programs vanaf de Mi Amigo maakte voor Radio Mi Amigo. Op deze opname ook nog een staartje Sieb Kroeske.

Please login or register to see this link.

 

Op 23-8-74 tussen 0825 en 0935 horen we op Atlantis Steve England, architect van the Big Sound of Radio Atlantis. Hoe jammer dat Atlantis low powered was, circa 1 kw, hadden 50 moeten zijn.

Please login or register to see this link.

 

24-8-74 tussen 1900 en 2015 1 van de laatste Andy Archer’s op Caroline voor de 31e van de 8e. Archer verliet Caroline maar zou in october 74  nogmaals terukeren op de Mi Amigo, het schip was toen al verplaatst naar 15 zeemijlen uit de kust van Essex/Kent Uk. Andy was in september 72 samen met Dick Palmer en Spangels Muldoon 1 van de drijvende krachten achter de terugkeer van Caroline voor de kust van Scheveningen.

Please login or register to see this link.

 

26-8-75 nogmaals Dave Owen op Atlantis tussen 0745 en 0845. In 75 zou Dave kortstondig op de Mi Amigo voor Caroline presenteren, echter het Caroline albumformat was niet Daves “cuppa tea”.

Please login or register to see this link.

 

 

29-8-74 tussen 0200 en 0400 presenteerde Bob Noakes op RNI zijn laatste programma, een nachtuitzending zoals Noakes in zijn boek omschreef, zijn eigen prive Worldservice omdat s nachts de 100 kw van RNI  < nou ja op papier> samen met de 49 meter korte golf een enorm bereik had. Veel brieven van luisteraars uit alle delen van het UK en veel verwijzingen naar zijn maatjes op de Mi Amigo,  daarnaast het mogelijke nieuwe avontuur voor de Mebo in de Middellandse zee voor de Italiaanse kust in het noorden onder de naam Radio Nova. Het zou nooit zover komen echter de Mebo eindigde wel in de Med als steunzender voor de Libische staatradio in de golf van Bengazi.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

31-8-74 was aangebroken en aanboord van de Jeanine van Atlantis hadden Dave Rodgers en Debbie England hun best gedaan de meest droevige platen bij elkaar te zoeken voor hun respectievelijke laatste programs tussen 0800 en 1100 uur. Atlantis zou s avonds om 1900 sluiten. Met name Debbie en Dave waren zeer bedroefd ivm het einde van hun way of life op en met Radio Atlantis. Mooie oprechte uren.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

Intussen aanboord van de Mi Amigo......

Wat er aan vooraf ging; op 29-8-74 werd de Mi Amigo versleept naar de Engelse kust vanaf haar ankerplaats Scheveningen sinds september 72.

Tony Allen was de enig overgebleven Caroline deejay aanboord, hoewel Pete Haze< generatorman> ook presenteerde. Hier horen we Tony op 31-8-74 om 1900 uur, Veronica en Atlantis waren inmiddels uit de lucht, RNI volgde om 2000uur.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

Op 31-8-74 werd het om 00.00 uur 1-9-74 en doorbrak Caroline opnieuw wetgeving tegen zeezenders zoals ze deed in augustus 67. In het uur na middernacht uitstekende muziekkeus van Tony Allen en veel verwijzingen naar “members of the Caroline family” en de sluiting van Veronica en Caroline. Een uur waarin de klasse van Tony Allen goed tot uiting komt.

Please login or register to see this link.

 

1-9-74 tussen 1530 en 1700 uur in de uitzendingen van Radio Mi Amigo, de enig overgebleven Nederlandstalige zeezender, blijken er geen Mi Amigo programmabanden aanboord te zijn. Tony Allen en Peter Pan< bemanningslid Peter van Dijken> presenteren de Mi Amigo shows. Peter draait goede muziek en geeft goed de sfeer aanboord weer.

Please login or register to see this link.

 

1-9-74 Zondag aanboord van de Mi Amigo tussen 19 en 21 uur Tony Allen en bizniz as usual bij Caroline. Twee uren met Caroline , ze zou vanaf de Mi Amigo samen met Radio Mi Amigo de “moeder aller marinebroadcasters vanaf the lady” blijven tot maart 1980.

Please login or register to see this link.

 

Paul de Haan.

 

 

 

bewerkt door Gast
correctie taalfoutjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi Paul dat je dat doet, maar…………"ik ben allergisch voor bewerkte programma's".

Al zijn de originele minder goed, daar heb ik geen probleem mee. Geschiedenis hé?

 

Maar ja, ik was vandaag samen met Ferry Eden met  onze Lex heen en weer aan het mailen en zowel Ferry als ik  zijn nogal "op de datum'.

 

En Lex antwoordde;" jullie zijn mierenneukers"…………...

Ik denk dan, wel ons raadplegen voor de geschiedenis.

En daar ben ik dan weer een beetje trots op.

 

Op de 31 ste krijgt ie een knal voor z'n kop !!!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Juul:

Mooi Paul dat je dat doet, maar…………"ik ben allergisch voor bewerkte programma's".

Al zijn de originele minder goed, daar heb ik geen probleem mee. Geschiedenis hé?

 

Maar ja, ik was vandaag samen met Ferry Eden met  onze Lex heen en weer aan het mailen en zowel Ferry als ik  zijn nogal "op de datum'.

 

En Lex antwoordde;" jullie zijn mierenneukers"…………...

Ik denk dan, wel ons raadplegen voor de geschiedenis.

En daar ben ik dan weer een beetje trots op.

 

Op de 31 ste krijgt ie een knal voor z'n kop !!!

 

 

De Beuk erin!

Apropos....hoe zit het nu met de draaitafels aanboord van de Norderney, die kleurenfoto van gisteren in dat andere onderwerp roept vragen op. Zie laatste bericht in dat onderwerp.

 

 

Ik moet dat nog effe nakijken. Ik denk dat ik hevig in de war ben.

Ben ook een beetje druk……….

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Paul de Haan:

 

De Beuk erin!

Apropos....hoe zit het nu met de draaitafels aanboord van de Norderney, die kleurenfoto van gisteren in dat andere onderwerp roept vragen op. Zie laatste bericht in dat onderwerp.

 

 

Ik moet dat nog effe nakijken. Ik denk dat ik hevig in de war ben.

Ben ook een beetje druk……….

 

 

Okay Juul, is geen haast bij. Kallum aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ahum :)

Ik wacht alvast op bewerkte programma's van Paul die met die 14e te maken hebben of in verband staan

We voegen de bewerkte juweeltjes  toe bij de niet bewerkte met tussen haakjes dat ze door Paul bewerkt of geupdated zijn.

Zo weten we dat later ook nog later

En is de luxe er om te luisteren naar al of niet bewerkte of beide Opnames om te horen of onze oude oren nog het verschil kunnen kunnen

Weer een hele mooie bijdrage van Paul

 

Wat ik hier nog kwijt wilde

Ik hoop dat mensen die Veronica opnames die in feite zijn heruitgezonden van 192 Radio wel benoemen met 192 Radio en datum van uitzending  voor ze te download beschikking worden gesteld als Veronica opnames

Want zonder dit te doen zijn het in feite 192 opnames

En is de kans dat we bij dubbels in onze collectie de echte originele uitzendingen van Radio Veronica wissen

 

Want onze oude oren en de ouderdom die zorgen (door ook de drukte) voor verwarring horen niet altijd het einde van de uitzending waar volgens dat ik ooit begreep op het einde in de muziek een wijzeging is.. zoiets.

En alzo het verschil te horen is tussen de echte Veronica opnames of heruitzending via 192 Radio die werden opgenomen.

Ook opnames waar alleen in de tekst file het verwijst naar de originele Veronica zeezender tekst  spoorde ik al op van bv de Veronica AM uitzendingen vanuit Hilversum die plaatsvonden rond de 31ste augustus

 

ik ga nu nog eens Paul zijn bijdrage herlezen, altijd met volle tugen genieten is dat op zijn vlaams gezegd huh

 

Jean-Pierre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Dank Paul, we gaan ernaar luisteren. Vooral de dagen na 31 augustus 1974 op Radio Mi Amigo blijven me bezig houden. Het gevoel - destijds - dat er tòch nog een uitweg gevonden was, en niet alles 'over-en-uit' was, dat kan ik me nog zo voor de geest halen. Goede uitleg geef je bij de programma's (maar dat hebben er al meer geschreven). Dank nogmaals!. Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Johan2:

Dank Paul, we gaan ernaar luisteren. Vooral de dagen na 31 augustus 1974 op Radio Mi Amigo blijven me bezig houden. Het gevoel - destijds - dat er tòch nog een uitweg gevonden was, en niet alles 'over-en-uit' was, dat kan ik me nog zo voor de geest halen. Goede uitleg geef je bij de programma's (maar dat hebben er al meer geschreven). Dank nogmaals!. Jan

 

Graag gedaan, Mi Amigo was rond die 31e augustus 1974 een beetje een vergeten station .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.