Jump to content

Gerard van Dam overleden


Leendert Vingerling

Recommended Posts

Dat is slecht nieuws!

In de jaren '80 kwam ik met Gerard in contact toen we met de Haagse piraat Hofstad Radio een tijdschrift op poten zetten: het Hofblad. Daar waren al langer plannen voor maar toen Gerard er met zijn Delmedia instapte, konden ze eindelijk worden gerealiseerd en lag het Hofblad zelfs bij de Bijenkorf in het tijdschriftenaanbod.

In die dagen had hij een kantoor in de buurt van het NS station Den Haag Centraal, als ik me niet vergis. Daar hadden we de eerste besprekingen en later heb ik er nog aardig wat uurtjes doorgebracht met knip- en plakwerk.

Tussendoor kwamen Gerard's zeezender avonturen aan bod en we hebben heel wat afgelachen. En gemopperd, want 'radio' was in Nederland maar een moeilijk onderwerp.

De laatste keer dat ik Gerard sprak was op één van de Radiodagen in Amsterdam. Ik moest hem haarfijn uitleggen hoe ik die miniatuurtjes van verschillende zendschepen maakte.

Dat hij zijn as laat uitstrooien op de Noordzee verbaast me niet. Het is alleen wel jammer dat dat nù al gebeurt. Negenenzestig is domweg te jong.

Radioday 2011b.jpg

Link to comment
Share on other sites

De vindingrijkheid van van Dam mbt het in de ether krijgen van zijn Delmare zendschepen is fenominaal, zeker gezien het feit dat dit na augustus 74 plaatsvond. Voor die Delmare periode was hij 1 van de mensen die zorgde  dat de Mi Amigo weer op zee kwam.

Die avonturen zijn prachtig weergegeven in de Delmare Dagboeken die wijlen Jan Kat ooit in zijn website publiceerde. Helaas nergens meer terug te vinden, ik denk echter dat velen de avonturen nog wel eens na zouden willen lezen. Wie heeft het bewaard en zou het weer online kunnen/willen zetten?

 

Paul de Haan.

Link to comment
Share on other sites

Niet alleen zijn vindingrijkheid maar ook zijn doorzettingsvermogen is memorabel. En ja Juul het was misschien na jouw tijd, maar de aankoop van de Mi-Amigo gaf vanaf de Norderney gezien toch wat meer sky-line aan de Noordzee. De vraag komt daarbij onmiddelijk op ........ als hij de Mi-Amigo niet gekocht had was er dan in de zeventiger jaren een Caroline revival geweest?? Had Caroline dan nu nog bestaan??? Een antwoord op die vraag is niet te geven, maar toch minimaal dat hij daaraan zeker debet is in positieve zin. Respect!

 

Rob V.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik sluit me hierbij aan, Bij het bericht van Leendert durf ik niet op de knop te drukken  Vind ik leuk

Bedankt Leendert om het mee te delen!

 

Gerard van dam doet me ook weer denken aan Weekend Muziek Radio voor het Delmare avontuur

Later bij het Belgische vrije radioavontuur heb ik de naam gebruikt en ook afgekort Radio WMR te Oostduinkerke en later in Koksijde Belgie. Ooit pakket jingles gekregen van een medewerker rond 1980.

Toen ging alles nog per brief, de post en een postbus adres voor WMR

Het was wel even wachten want WMR Radio had weer eens een inval gehad en de studioband jingles was ook in beslag genomen.

De jongen waar ik mee in contact stond moest dan rondvragen wie het nog had en ik denk dat hij bij John Anderson terechtkwam.

 

Ben ook fan geweest van Radio Delmare. Het logboek en andere uitgaven die ik kocht blijven me bij.                    Ik denk dat ik ook fan was omdat Gerard en zijn crew het steeds her probeerden met Delmare

Wat een tijden toen.

Ooit op de Noordzee Johan Rood veel keren gehoord snachts of savonds  die oa bezig was tegen landpiraten

Ik kon het helaas niet opnemen op de Noordzee toen aan boord van ons vissersvaartuig.

Gerard van Dam, Weekend Muziek Radio NL, Delmare vergeet ik nooit! Ook ome John Anderson niet

 

Jean-Pierrre

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hij was ook een goede dj, draaide goede muziek op MA, bovengemiddeld.

 

Heb m 1 keer ontmoet in Zaventem, waar hij met Jeroen Soer aan allerlei plannen werkte. Hij sprak zn ongenoegen uit dat België de ongebruikte AM frequenties niet beschikbaar stelde.

Ik was daar met Bob Noakes, die m natuurlijk kende van de MA.

 

Ik kan me voorstellen dat ie naar Hongarije "vluchtte" , jammer van zn ziekte en uiteindelijk te vroeg overlijden.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Leendert,

 

Afgezien van het feit dat ik Gerard niet kende, ja kwa naam maar meer ook niet, is het een erg triest verhaal.

Het feit dat ie zich een mislukkeling voelde snap ik wel.

Jou verhaal lezende en dat alles net niet lukte snap ik wel dat dat soms in hem opkwam.

Ik heb het vermoedde dat z'n diabetes ook wel een rol speelt.

Als je niet goed "geregeld" bent dan beginnen dat soort gedachten inderdaad op te spelen. En dan ook nog in zo'n "ver" land met diabetes wat soms een erg ingewikkelde ziekte is.

Ik ben ervaringen deskundige, maar leef gelukkig in Nederland.

 

Steeds als ik je verhaal lees komt ook in mij naar boven de soms trieste verhalen van mensen die we maar al te vaak zien in het TV programma "Ik vertrek".

 

Enfin, ik stel het hoe dan ook dat je ons verslag hebt gedaan van de "whereabouts" van Gerard.

 

En jij groet daar in het het Franse.

 

Juul

 

Link to comment
Share on other sites

21 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Bedankt voor jullie reacties. Zeer interessant te lezen hoe Gerard wordt herinnerd.  Ik wil bij deze nog iets persoonlijks toevoegen.

 

 

Jij bedankt voor deze trieste en tegelijkertijd mooie bijdrage!

Heel frustrerend moet het voor Gerard zijn geweest om al die tegenslagen te moeten meemaken en dan ook nog als diabetespatiënt, wat niet alleen lichamelijk zwaar kan zijn, maar ook vaak geestelijk een beproeving.

Fijn, dat jij als een echte vriend, hem hebt ondersteund de laatste jaren!

 

 

Robin

Link to comment
Share on other sites

Robin en Juul, bedankt voor jullie opmerkingen.

 

Ik ben geen ervaringsdeskundige inzake diabetes, maar het zou best kunnen dat je daardoor geestelijk instabieler wordt. Het negativisme  ontwikkelde zich bij Gerard vooral de laatste drie jaar nadrukkelijker. Ik denk overigens niet dat het uitmaakt of je in je geboorteland of nieuwe vaderland woont.  Ik woon inmiddels 21 jaar alweer in in Zuid Frankrijk , heb geen suikerziekte, maar ben wel van het 'glas half leeg'. Waarmee ik wil zeggen, dat  karakter eigenschappen  ook een rol  kunnen spelen.

 

Kijken we allemaal niet rond de  60-65 jaar terug op ons leven en stellen we ons dan allemaal niet dezelfde vraag? Is het geworden, wat  we er van gehoopt hadden?   Bij Gerard zat het om uiteenlopende redenen tegen. Om een indruk te geven dat het inderdaad niet mee zat, hierbij een gedeelte van een mail waarin hij het één en ander schetste:

 

...Nee, ik ben altijd stom geweest en nooit zelf iets naar mijn (onze) zak laten glijden. Nét als bij Delmare alles gegeven om tot het gaatje te gaan. 

Toen ik succesvol was met reizen naar Londen met Air UK had ik een prima programma totdat Air Uk overgenomen werd door de KLM. Toen kreeg ik van de ene dag op de andere geen vliegstoelen meer. KLM heeft toen mijn nek omgedraaid. Schoof mijn succes naar hun partners.

 

Hetzelfde overkwam mij in Weert, maar dan door de concurrentie die natuurlijk in het Limburgse dieper geworteld was door familie relaties. De concurrentie die ik veroorzaakte was met een busmaatschappij en een grote taxi onderneming waarmee ik door goedkoper te werken o.a. groepsvervoer van de scholen binnen had gehaald.

Een van die lui heeft toen met hun Limburgse banden mijn bedrijf het leven zuur gemaakt. Bijvoorbeeld door de verkeersinspectie een bus aan te laten houden met 43 passagiers daarin ,en uitgebreid ’n uur lang controleren en dan constatereren dat er niets was aan te merken. Alles klopte maar de schade aan de onderneming was behoorlijk. Mond op mond reclame. 

 

Achter onze bussen aan rijden is ook zo’n voorbeeld. Terwijl ik veel Belgisch vervoer had net over de grens in Nederland constateren dat ik niet verzekerd was. Bus vol passagiers. Nummerplaten er af halen. Gaan zitten bellen en dan natuurlijk de nummerplaten aan de chauffeur terug geven want we waren natuurlijk verzekerd. Buschauffeur ze er weer opschroeven. 

Hetzelfde met de taxi. Steeds weer aan houden. Lastig vallen bah.

 

In Best hadden we een bedrijfspand voor de luchtvaartmaatschappij. Bij een controle van de boekhouding door de belastingdienst zouden we 1.4 miljoen hebben gefraudeerd. Tjonge als dát toch eens waar was geweest. Ik had contracten voor een Fokker 50 en 100 en met Saab Zweden voor een Saab 2000. 

Hoe kan nu zo’n eenvoudige Hollander met een vrouw van 25 een luchtvaartmaatschappij beginnen? 

 

Net als Air Holland zijn we kapot gemaakt. Ik kon mij niet verweren. Dikke rechtzaak met getuigen tegen en veroordelingen voor fraude. Vier jaar lang procederen. Niet te winnen. Twee hele dagen en nachten doorgebracht in een cel op het politie bureau in Tilburg .Invallen in ons huis in Roermond, de twee winkels in Weert en het kantoor boven het pand van Johnnie Hoes. 

 

Bij ons hoofdkantoor tegenover het station werden twaalf computers weggehaald en toen begon de procesgang. Twintig man naar huis van de ene op de andere dag werkloos. Aan het eind niets te bewijzen.  De complete boekhouding ging naar Den Haag omdat we een second opinion wilden en die kregen we ook. 55 dozen administratie naar de belastingen van Den Haag. 

55 dozen terug naar Roermond.  Den Haag zei dat de complete boekhouding perfect was.  Roermond was het daar natuurlijk niet mee eens. 

 

Ik kreeg keurig van de belastingen alles terug gedraaid en alle beslag werd opgeheven. 

Maar...... inmiddels waren 7 BV’s vertrokken uit Limburg. Mijn vrouw heeft toen alle BVs failliet laten verklaren want ze was er beroerd van geworden. Alle concurrentie blij.  Fijne lui hoor die Limburgers. 

 

Dát is er gebeurd. En dan ik.

 

Ik,  die altijd voor mezelf wilde beginnen in van alles en nog wat. Was ik maar gewoon buschauffeur gebleven, maar er werden toen geen chauffeurs in dienst genomen. Je bleef uitzendkracht. De busmaatschappijen konden ook geen personeel aannemen vanwege de onzekerheid van de overheid.   Ik heb veel aan mij zelf te verwijten maar ook hier weer de uitzonderijke situatie...

 

Dit is slechts een kleine bloemlezing uit het leven van Gerard, waar meer mislukte, dan lukte. Zoiets begint natuurlijk aan je te knagen en daar kunnen die prachtige zeezenderjaren dan blijkbaar niet tegenop.

 

En Juul, dankzij Gerard, kwam de Mi Amigo met een list op zee in 1972 en zond Caroline voor het eerst weer uit sinds  3 maart 1968. En toevallig op dezelfde dag als de zenderwisseling van Veronica van 192 naar 538. En dat is morgen 30 september, alweer 44 jaar gelden.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

 

Dit is slechts een kleine bloemlezing uit het leven van Gerard, waar meer mislukte, dan lukte. Zoiets begint natuurlijk aan je te knagen en daar kunnen die prachtige zeezenderjaren dan blijkbaar niet tegenop.

 

En Juul, dankzij Gerard, kwam de Mi Amigo met een list op zee in 1972 en zond Caroline voor het eerst weer uit sinds  3 maart 1968. En toevallig op dezelfde dag als de zenderwisseling van Veronica van 192 naar 538. En dat is morgen 30 september, alweer 44 jaar gelden.

 

 

 

Ja, natuurlijk begint dat dan aan je te knagen en wat ontzettend jammer, dat het dan ook in Hongarije niet wil lukken.

 

Voor  de Nederlandse zeezenderfans  een hoogtepunt Veronica van 192 naar 538 en de stunt van RNI 2 via de 192.

Maar voor, vooral de Engelse anoraks, was het hoogtepunt die dag, natuurlijk de terugkeer in de lucht, van de zender vanaf de Mi Amigo via de 259 en jaren lang luisterplezier met o.a. Radio Caroline en zonder Gerard, zouden voor veel luisteraars, de jaren 70 toch een heel stuk saaier zijn geweest.

 

 

Robin

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

hoi, ik ben op 16 jarige leeftijd met Gerard in contact gekomen. nog een keertje op de zee gezocht naar een geschikte locatie voor de nieuwe zender.  1 keer uit de lucht geplukt met de zender. maar mede dankzij jan weer snel in de lucht.

ik was een puppie  toen en wist nog niks. hield alleen de zender in e lucht, maar heeft wel veel van mijn leven gemaakt.

 

Ik was de drijvende kracht achter radio delmare bergen op zoom.

 

Heb het als een positieve tijd eervaren.

 

Groet,

Martin Biesheuvel

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Similar Content

    • By bert ree
      Please login or register to see this link.   1535-1551 fragmenten 7 minuten met fragmenten van Delmare en Mi Amigo 1978 en nieuws over de Magdalena
    • By hans knot
      Los Pekenikes - Tren Transoceanico A Bucaramanga. Dit nummer kan worden aangevuld: Maar deze moeilijk uitspreekbare titel werd ook veelvuldig gebruikt op Radio Mi Amigo en wel van het programma item ‘Het toffe tiental’, dat op de zondagmiddag vanaf 15 uur een keer was te beluisteren als openingstune. Duidelijk een grap want Ad Petersen en Frans van der Drift maakten wel duidelijk dat het nummer thuishoorde op een ander station. Daarmee doelend Hilversum 3 waar het de tune was van TROS deejay Hugo van Gelderen.
       
      Los Pekenikes - Tren Transoceanico A Bucaramanga. This song can be completed: But this difficult-to-pronounce title was also frequently used on Radio Mi Amigo, in the programme item 'Het toffe tiental', which could be heard as the opening tune on Sunday afternoons from 15:00 onwards. Clearly a joke, because Ad Petersen and Frans van der Drift made it clear that the song belonged on another station. With this they meant Hilversum 3, where it was the tune of TROS deejay Hugo van Gelderen.
       
      Please login or register to see this link.
       
    • By hans knot
      Duane Eddy and the Rebels- Choo Choo A Go Go Toot Toot. Dit nummer staat al in de zeezenderdiscografie en kan worden aangevuld. Toen Joop Verhoof bij de start van Radio Mi Amigo in 1974 ook weer van de partij was, bleek dat hij het nummer ook bij dit station als tune gebruikte. Choo Choo A Go Go Toot Toot is trouwens afkomstig uit 1965 van de lp Duane A Go Go.
       
       
      Duane Eddy and the Rebels- Choo Choo A Go Toot Toot. This song is already in the offshore radio discography and can be added too. When Joop Verhoof was back on the air in 1974 at the start of Radio Mi Amigo, it turned out that he used the song as a tune for this station too. Choo Choo A Go Toot Toot is from the 1965 album Duane A Go.
      Please login or register to see this link.
       
       
    • By hans knot
      Jo Postula et ses guitares – Russian Blow. Hier is sprake van de achterkant van het nummer ‘Guitar against drums’, dat in 1963 op DECCA uitkwam en een compositie is van Jo Fender,Tony Caylor en Raymondo. Jo Postula speelde niet alleen op de gitaar maar nam de plaat op tezamen met de ook uit Brussel afkomstige Roger Vandenbroecke en Julien Vandijck. Vele jaren later, in 1978, gebruikte Ton Schipper op Radio Mi Amigo dit instrumentaaltje op het einde van zijn programma Keukenpret op weg naar het nieuws van 12 uur.
       
      Jo Postula et ses guitares - Russian Blow. This is the back cover of the song 'Guitar against drums', which was released on DECCA in 1963 and is a composition by Jo Fender,Tony Caylor and Raymondo. Jo Postula not only played the guitar but recorded the album together with Roger Vandenbroecke and Julien Vandijck, also from Brussels. Many years later, in 1978, Ton Schipper on Radio Mi Amigo used this instrumental at the end of his programme Keukenpret on the way to the 12 o'clock news.
       
      Please login or register to see this link.
       
       
    • By martinja
      RNI-19710306-1000-1100-JanVanVeen-JoostDenDraaier
      Please login or register to see this link.
       
      RNI-19710306-1100-1200-JanVanVeen-JoostDenDraaier
      Please login or register to see this link.
       
      RNI-19710306-1200-1312-JoostDenDraaier-top50
      Please login or register to see this link.
  • Recently Browsing

    • No registered users viewing this page.
  • Member Statistics

    • Total Members
      5,321
    • Most Online
      2,923

    Newest Member
    peetpeet
    Joined
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.