Spring naar bijdragen

Radio Atlantis 227 Maart 1974 Andy Anderson 22.45-23.30


Robin Westhof

Aanbevolen berichten

Onbegrijpelijk dat ze ineens van de 963 kHz afgingen in de zomer van 1974.

Ze hadden daar een pracht resultaat mee ondanks het geringe vermogen.

Wie die frequentie  van 1314khz (229 m ) bedacht heeft weet ik niet maar daar zat ook Noorwegen op.

en niet zo zachtjes ook...

Gevolg was dat in ik in Amsterdam die twee al door elkaar hoorde.

Overdag dus al...

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen het zendkristal voor 962 kHz het begaf, was er ook een klein brandje in de zender. Dat werd weliswaar snel gedoofd, waardoor de schade verder beperkt bleef. Maar om de uitzendingen meteen te kunnen hervatten moest een ander op het schip aanwezig zendkristal in de zender geplaatst worden. Dat werd dus het zendkristal voor 1313 kHz. Iets later werd dat zendkristal weer vervangen door het zendkristal voor 1331 kHz, wat op het moment van de brand niet aan boord aanwezig was. Die frequentie was eerder door Radio Atlantis gebruikt. Besloten is toen om op die frequentie te blijven, mede omdat het einde van de zeezenders eraan zat te komen en het anders wel een gejojo voor de luisteraars zou worden.

 

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Louis Stuster:

Afijn... het is helaas zo gegaan..

 

Zeezenders en al dan niet gedwongen verschillende frequentiewisselingen, het hoort eigenlijk een beetje bij elkaar.

 

De ontvangst ( gedurende de latere uren in de avond) voor een aantal andere luisteraars van Radio Atlantis, via de 962 kHz, was trouwens ook niet altijd perfect, want die hadden weer last van een zender uit Noord Afrika, die off channel uitzond.

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Zeezenders en al dan niet gedwongen verschillende frequentiewisselingen, het hoort eigenlijk een beetje bij elkaar.

 

De ontvangst ( gedurende de latere uren in de avond) voor een aantal andere luisteraars van Radio Atlantis, via de 962 kHz, was trouwens ook niet altijd perfect, want die hadden weer last van een zender uit Noord Afrika, die off channel uitzond.

 

 

Robin

ja..Dat was die bekend toon .Maar hoe dan ook: Het was in die dagen tenminste nog een redelijke vrije frequentie totdat Finland er met 500 kw op ging zitten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

312 (962) was duidelijk de beste golflengte, spijtig voor Atlantis dat een brand het kristal onbruikbaar maakte.  In december 74 wou Atlantis dan terugkeren met een betere zender vanaf Gunfleet Tower, maar die werd inbeslaggenomen nog vooraleer de uitzendingen gestart konden worden. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat ze dan de 220m wilden gaan gebruiken.

312 werd midden 77 dan herontdekt door Caroline die er nog 10 jaar gebruik van maakte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De frequentie 1232 kHz (golflengte 244 meter) was in 1970 al door RNI gebruikt toen de Mebo 2 voor de Engelse kust lag. De frequentie op zich was best geschikt, omdat deze toen alleen in Tsjechoslowakije werd gebruikt. Nadeel was inderdaad dat het wel dicht lag bij BBC Radio One (1214 kHz), hoewel dat in de tijd van RNI ook niet echt een probleem was. Radio Bloemendaal, in die tijd op 1223 kHz, had meer last van RNI. De vraag is of dat ook het geval zou zijn geweest met de 'nieuwe' Radio Atlantis.

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Please login or register to see this link.

Hier vond ik nog tekst en foto's van het materiaal die inbeslaggenomen werd op Gunfleet Tower. Andy Anderson zou dus hier al in september 74 mee begonnen zijn. In de beruchte AVRO uitzending van oktober 74 waar op zoek werd gegaan naar de eigenaar van Mi Amigo werd ook gemeld dat Atlantis die week met testuitzendingen zou herbeginnen. Bij de AVRO stond men versteld dat Veronica en RNI gestopt waren en dat die Belgen van Mi Amigo en Atlantis gewoon doorgingen.

944 khz is voor mij nieuw. Vooraleer Caroline de 962 gebruikte, hebben ze ook 4 maand op 953 khz gezeten. (in 1977). We leren alle dagen bij. En dan te bedenken dat de uitzendingen vanaf de Magdalena even goed onder de naam Atlantis hadden kunnen doorgaan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

September 74 sou dus aansluiten op het mijn ervaring dat ik e.a. constateerde op of rond de 944 khz. lijkt ook logisch dat de Engelse autoriteiten meteen ingrepen toen ze dat hoorde.. En inderdaad; Veronica en RNI zijn veel te makkelijk als lamme schaapjes gestopt. Beidde organisaties hadden heus wel geld en de juridische now how om U bocht constructies te bedenken. En eerlijk is eerlijk: Het had ook wel grappig geweest om voor Atlantis te werken ..:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Louis Stuster:

September 74 zou dus aansluiten op het mijn ervaring dat ik e.a. constateerde op of rond de 944 khz. lijkt ook logisch dat de Engelse autoriteiten meteen ingrepen toen ze dat hoorde..

 

Er is nooit uitgezonden vanaf de Gunfleet Lighttower.

De zender zelf is wel uitgetest aan land, met behulp van een dummy load, door Andy Anderson.

 

Nog even in het kort: De bedoeling was dat er overdag een Nederlandstalige service kwam op Radio Dolphin/Atlantis met o.a. Rob Ronder, Pierre van Gent en A.J. Beirens.

De andere uren Engelstalig met o.a. Andy Anderson, Printz Holman en Les Livermore.

 

Er werd pas in December 1974 ingegrepen door de Engelse autoriteiten.

 

 

Robin

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.