Spring naar bijdragen

Delmare 1979 08-12 1900-2100 DrMolly


bertus

Aanbevolen berichten

  • 3 months later...

Jan Olienood dacht ik, met nood aan olie; maar leuk om toch meer details te vernemen. Ik zie ook Johan Rood in het midden van de foto. Als ik me niet vergis werd al op 23 augustus 78 de Mathilde Simone in beslaggenomen. Ik vermoed dat het schip later weer werd vrijgegeven, maar wanneer is me niet duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Toch leuk dit zoveel jaar later te zien want als luisteraar hoorde je maar de verhalen die je kon oppikken op de 192 of de 186m. Hoeveel tapes er eigenlijk wel op 96.5 in Lerici werden uitgezonden zal wel beperkt zijn geweest.

Ook op Mi Amigo werd de inbeslagname van Mathilde Simone vermeld in hun nieuwsuitzending.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Italië constructie voor radio Delmare was natuurlijk wel een geweldige vondst van Gerard van Dam. Je moet er maar op komen. Hij was zijn tijd ver vooruit. In 1988 gekopieerd door Jeroen Soer van radio 10 via een station in Milaan.

 

Van Dam wilde ook radio via de TV uitzenden. Ook dat was een baanbrekend idee.  Evenals zijn idee om met O'Rahilly televisie uitzendingen vanuit een vliegtuig te lanceren.

 

Terugkomend op de vraag of er veel programma's zijn uitgezonden. Antwoord is nee. Zender begaf het vrij snel en Johan Rood(vanwege zijn rode haar) moest naar het schip om daar de boel verder te installeren.  Johan bleek een parel voor Delmare. Aanbevolen en geïntroduceerd door Ben Bode van radio Paradijs. Ben was  namelijk een korte periode tijdens de Aegir betrokken bij Delmare, maar vertrok na onenigheid over het beleid.

 

Op papier was de Italië constructie  waterdicht en dat was het belangrijkste. Het bewijs is dat de adverteerders van Delmare  ook nooit zijn vervolgd . Of dat ook kon worden gezegd van de Mi Amigo constructie' Voor u gelezen in de Joepie' is mij niet bekend.

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

terwijl we het hier hebben over het juridische gedeelte, Zijn er eigenlijk ooit medewerkers van Delmare (en later Monique) ooit veroordeeld in NL? Of waren ze al blij dat ze iets konden inbeslagnemen?

Toevallig kwam ik iemand uit Brugge, B tegen die op Caroline 1979 heel kort geadverteerd had. Pas na 30 jaar is de veroordeling van zijn strafblad verwijderd. De wetgeving in B is ook strenger dan in NL. Belgen konden veroordeeld worden waar ook ter wereld ze programma's opnamen (bv in Spanje) en Nederlanders konden dit zonder problemen bv in Spanje.

Adriaan van Landschoot, de eerste Belg die het aandurfde na de wet in 1962 om met een zeezender te beginnen werd wel veroordeeld maar kreeg genade van koning Boudewijn omdat hij 25 jaar op de troon zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

altijd leuk je berichten te lezen. Ik denk dat ze in NL zoveel mogelijk akties wilden ondernemen tegen de zeezenders om de uitzendingen tegen te gaan. Als door een inbeslagname de zender zweeg of de uitzendingen (tijdelijk) onderbroken waren, waren ze al blij. Soms gingen ze wel erg ver door zelfs in internationale wateren schepen te overvallen.

Hebben ze eigenlijk ooit drugs ontdekt aan boord van de Ross of van de Communicator?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In België hebben ze afgelopen jaar de accijnzen zwaar verhoogd voor tabak en alkohol. Ze zijn nu verwonderd dat er minder inkomsten zijn. Aan de Belgische kust wordt namelijk meer dan de helft van de omzet van België gedraaid omdat Engelsen ze massaal komen inkopen. In GB is alles zo duur dat er zelfs transportfirma's waren die op vrijdagavond een chauffeur naar België stuurden om te gaan tanken en ondertussen bracht hij alkohol en sigaretten mee met de eerste vrachtwagen. Bij terugkomst terug naar België met de tweede vrachtwagen, weer tanken, alkohol en tabak meebrengen. Dan de derde vrachtwagen.... Tegen maandagmorgen waren alle vrachtwagens volgetankt en was er heel wat goedkope alkohol en tabak meegebracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...

Beste Leendert,

 

Graag wil ik een bovenstaand bericht rectificeren. U schrijft het volgende:

 

"Astrid en Leo zijn tot op vandaag nog steeds gelukkig bij elkaar. Gerard is vorig jaar overleden en Geleijn heeft een dodelijk auto ongeluk in Zeeland gehad".

 

Mijn moeder, Geleijn, is tot op de dag van vandaag nog springlevend. Bij deze wil ik u dat mededelen. 

 

Met vriendelijke groet,

 

Anouschka 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.