Spring naar bijdragen

The W and K stations in the USA


Gast

Aanbevolen berichten

The W and K stations in the USA.

 

Toen ik in de zomer van 64 volop Britse zeezenders ging luisteren liep ik tegen een probleem aan, de ontvangst s avonds in Groningen was zo slecht dat ik vaak alternatieven zocht en vond in de vorm van The BBC Light, Radio Luxembourg en AFN. Met name via AFN begon ik in te zien dat in de VS op een heel andere manier musicradio werd gemaakt dan hier in Europa. Met name de in de VS opgenomen programma’s voor AFN Europe gaven een goed beeld terwijl vanaf 65 op Caroline Jack Spector en vanaf 66 Gary Stevens op Radio England hun kunsten vertoonden. In aankondigingen van de heren werd met regelmaat gesproken over de stations waar ze in de USA voor werkten, in dit geval WMCA New York met 5 kw op 570 khz. Het begon mij op te vallen dat de namen van die stations werden gevormd door een lettercombinatie ipv Radio etc etc. De “Dubbeljoe en Kay “ stations. Vaak is wat ver weg is en ongrijpbaar, in dit geval onbeluisterbaar, een uitdaging  om het toch binnen te halen. Maar mijn kennis van middengolf DXen op zeer vroege ochtend met een effectieve buitenantenne om zo’n W te ontvangen was ontoereikend op een moment dat ik de reparatie van een lekke fietsband of het opnieuw omleggen van een ketting meer prioriteit gaf. Het moet zo ongeveer medio 67 zijn geweest toen ik plotseling van mijn opa en oma een buizenradio kreeg voor op mijn kamer, ze hadden zelf iets nieuws aangeschaft. Dit buizentoestel had een  vrij uitgebreide kortegolf en ik ontdekte dat het aanleggen van een stroomdraad aan de ene kant aan de externe antenne ingang en anderzijds gekoppeld aan de kraan van een wasbak in de wc goede ontvangst resultaten gaf. In de 49 meterband kwam je naast Lux als snel RNW, Radio Switzerland and Österreich tegen, stations die met regelmaat ook zelf programma’s hadden over wereldwijde kortegolfstations en vaak werd genoemd het zogeheten World Radio and TV Handbook. In dat jaar 67 kocht ik het eerste en tevens enige WRTH en begon te ontdekken dat de VS vol, ja overvol stond met W en K stations op middengolf maar ook enkele op Kortegolf. Twee op de KG werden vrij uitvoerig omschreven te weten KGEI<religion. en WNYW  Radio New York International als kortegolf muziekstation van CBS. En daar lag mijn kans om een W te scoren. En zoeken zoeken, daar  kwam WNYW uit mijn buizenradio en  ik werd een dagelijkse vaste luisteraar in de avonduren.

Drie aspecten van WNYW zijn mij altijd bijgebleven. Als eerste een minutenlange stationcall met een aanroep aan vele vele landen in de wereld. Als tweede de CBS newssounder en als derde het programma onderdeel Caribean weather watch.

 

Nauwkeurig aflezen op de schaal was niet mogelijk dus je moest maar op het gehoor afgaan of WNYW was gevonden of nog niet. Maar de aanhouder wint en op die ene avond kwamen de magische calletters opeens voorbij, af en toe een beetje fading maar gedurende circa anderhalf uur goed te beluisteren en de genoemde en geroemde programma elementen kwamen binnen . Ben wel benieuwd of andere radio anoraks WNYW in die tijd hebben beluisterd.

 

Hierbij om wat geluid mee te geven de openings stationcall en de fabelachtig mooie CBS newssounder in 1968 van het CBS nieuws welke hedentendage nog wordt gebruikt, maar helaas is het niet meer het origineel uit  die tijd maar een aan deze tijd aangepaste versie.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

Tevens een uitzendschema uit het WRTH.

Please login or register to see this link.

 

 

Paul de Haan

 

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prachtig verhaal, Paul. Die romantiek van het zoeken naar verre signalen, dat heb je nu niet meer. Met een muisklik heb je tegenwoordig alles onder handbereik.

 

Ik vraag me weleens af hoe dat geweest moest zijn in de jaren twintig en dertig, toen mensen van hun zuurverdiende geld een eerste radio kochten, of er zelf eentje bouwden. Om al die geluiden te horen, ook 's avonds laat van ver weg. En dat in een tijd dat zelfs elektriciteit in huis nog iets redelijk nieuws was. Dat moet heel bijzonder zijn geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Paul:

Prachtig verhaal, Paul. Die romantiek van het zoeken naar verre signalen, dat heb je nu niet meer. Met een muisklik heb je tegenwoordig alles onder handbereik.

 

Ik vraag me weleens af hoe dat geweest moest zijn in de jaren twintig en dertig, toen mensen van hun zuurverdiende geld een eerste radio kochten, of er zelf eentje bouwden. Om al die geluiden te horen, ook 's avonds laat van ver weg. En dat in een tijd dat zelfs elektriciteit in huis nog iets redelijk nieuws was. Dat moet heel bijzonder zijn geweest.

 

Ja, dat moeten dus de eerste radioanoraks zijn geweest, waren zonder twijfel in the UK ook de luisteraars van de eerste generatie buitenlandse< uit Frankrijk afkomstige> commerciele radiostations zoals bijvoorbeeld Radio Normandy.

Later zouden "wij" mbt de UK zeezenders ook slechte tot zeer slechte ontvangst op de koop toe nemen om maar te kunnen luisteren.

 

In dit draadje post ik in de komende periode een selectie USA musicradio uit lang vervlogen tijden. Stay tuned.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Dag Paul,

Ik ga dit later vandaag eens rustig lezen en kom er dan wellicht op terug.

Dank voor je "mijmeringen".

 

Mijn korte bijdrage nu is een digitaal WRTH van 1966.

 

Please login or register to see this link.

 

1 uur geleden zei Juul:

Dag Paul,

Ik ga dit later vandaag eens rustig lezen en kom er dan wellicht op terug.

Dank voor je "mijmeringen".

 

Mijn korte bijdrage nu is een digitaal WRTH van 1966.

 

Please login or register to see this link.

 

Daar ben ik blij mee Juul, hartelijk dank.

Ben er snel even ingedoken, uitgebreid lezen volgt. Precies zoals ik het in mijn herinnering heb,fenominaal dat je deze 66 editie digitaal  hebt

 

Paul de Haan

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een aantal WABC programma’s, 60s 70s in de herkansing . Donovan en Squirre waren waarschijnlijk de oorspronkelijke opnemers.

 

Bruce Morrow 13-7-74    Please login or register to see this link.

 

 Dan Ingram 26-12-63      Please login or register to see this link.

 

Dan Ingram   4-1-72         Please login or register to see this link.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Welke politicus geloof je wel?  ;-)

 

Wat ik nog niet heb ga ik downloaden Paul, alvast voor nu en de komende tijd bedankt!

Zo is het ook bedoeld Robin, veel is al wel eens voorbij gekomen maar mogelijk toch nog wel iets nieuws bij om de collectie aan te vullen.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Paul de Haan:

Een aantal WABC programma’s, 60s 70s in de herkansing . Donovan en Squirre waren waarschijnlijk de oorspronkelijke opnemers.

 

Bruce Morrow 13-7-74    Please login or register to see this link.

 

 Dan Ingram 26-12-63      Please login or register to see this link.

 

Dan Ingram   4-1-72         Please login or register to see this link.

 

Paul de Haan.

 

 

Oh, jee, dat wordt downloaden.

Veel dank Paul.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-11-2016 om 13:50 zei Juul:

Dag Paul,

Ik ga dit later vandaag eens rustig lezen en kom er dan wellicht op terug.

Dank voor je "mijmeringen".

 

Mijn korte bijdrage nu is een digitaal WRTH van 1966.

 

Please login or register to see this link.

Geweldig bedankt, heb je me een groot plezier mee gedaan. Nu al uren in zitten kijken, kan niet wachten op de rest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De nu volgende downloads had ik in de verkeerde rubriek geplaatst, hoort hier thuis, mischien dat Vincent het even uit dat WABC draadje  kan halen. In deze ga ik door met die W en K stations uren.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

WNYW Radio New York Worldwide CBS Shortwave commercial radiostation met een  klankbeeld 1966-1971.  we horen ook de stem van RNW Jonathan Marks in een DX uitzending op RNW.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

KFWB top 40 music station in 1958. De presentatoren missen nog de pace en flow maar je hoort dat het eraan zit te komen. Musicradio in die tijd speelde zich volledig af op AM Middengolf. Hier twee opnames van KFWB.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

Was 1958 zo ongeveer het begin van het legendarische US top 40 format op de middengolf  de volgende opname uit 1984 kun je beschouwen als zo ongeveer het einde van musicradio op AM middengolf. Musicradio was feitelijk geheel op fm terecht gekomen en ieder musicstation  begon een zeer strikte musicpolicy te volgen, de tijd van meerdere muziekstromingen zo kenmerkend voor het oude top 40 format was voorbij.

 

 

KHJ Los Angeles  AM stereo 1984 met het  Carradio format op 930 khz AM Stereo. Hoewel het station verwarrend verklaard ninetythree KHJ te zijn< dus lijkt op een fm frquentie> is het een laatste poging in 1984 om AM middengolf te behouden voor Musicradio, een achterhoede gevecht,  WABC was in 1981 op 770 khz middengolf  al gestopt met het top 40 format en all news talk geworden.

KHJ was in de 60s het roemruchte Boss Radio in La met oa Robert W Morgan. Kort na 1984 zou KHJ geheel stoppen, het einde van een tijdperk. Hier een aircheck van KHJ 1984 AM stereo.

Please login or register to see this link.

 

The final format of 93/KHJ was a very unique attempt at an all-traffic report station, blended with music which was mainly recurrents. They called it “Car Tunes, Great Songs In Your Car”. Everything about the format seemed to revolve around cars. There was a traffic report after every two songs, and an upbeat jock to announce the songs and do the traffic.

This was a novel idea. Los Angeles and it’s sometimes crippling traffic jams was the perfect place to try an experimental format like this. It was also nice to see that KHJ was promoting its AM Stereo. Many former KHJ fans have complained that this format was devoid of personality, but given the state of AM radio in late 1984, its amazing that this music format was tried at all.

Just over a year later, on January 31, 1986, 93/KHJ would officially disappear forever, although the KHJ call letters would eventually return after Y2K in a very rare FCC rule waiver that allowed the three letter calls to be re-issued. But by that time, KHJ was and still is an Hispanic music station.

 

 

 

De opnames zijn afkomstig uit diverse bronnen zoals New York Oldies Rewind, Rc Archives, Archief Hans Knot, Real Radio Archives, USA Airchecked. Indien nodig is de geluidskwaliteit verbeterd voor Aging Anorak Ears door Oldies 45 en Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

vervolg K & W stations USA.

 

Please login or register to see this link. WABC Bruce Morrow  < Tom Mulder opname?>

 

Please login or register to see this link. WABC Bruce Morrow

 

Please login or register to see this link. WABC Dan Ingram

 

Please login or register to see this link. WCBS Dean Anthony

 

Please login or register to see this link. KHJ 1968 Robert W Morgan WIL 1961 Robin Scott

 

De opnames zijn afkomstig uit diverse bronnen zoals New York Oldies Rewind, Rc Archives, Archief Hans Knot, Real Radio Archives, USA Airchecked. Indien nodig is de geluidskwaliteit verbeterd voor Aging Anorak Ears door Oldies 45 en Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit net te luisteren naar WCBS - Dean Anthony en hoor iets raars in het audio van z'n stem.

Vrijwel elke keer als ie even een "witje" laat komt z'n stem in een heel laag nivo weer terug om vervolgens weer op nivo te komen.

Ik weet wel, de opname is door diverse handen gegaan, maar hinderlijk is het wel. Moet ik wat op verzinnen.

Luister maar:

 

Please login or register to see this link.

 

Een datum weet ik nog niet, ja, het is Maandag de 15e juni, maar welk jaar ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Ik zit net te luisteren naar WCBS - Dean Anthony en hoor iets raars in het audio van z'n stem.

Vrijwel elke keer als ie even een "witje" laat komt z'n stem in een heel laag nivo weer terug om vervolgens weer op nivo te komen.

Ik weet wel, de opname is door diverse handen gegaan, maar hinderlijk is het wel. Moet ik wat op verzinnen.

Luister maar:

 

Please login or register to see this link.

 

Een datum weet ik nog niet, ja, het is Maandag de 15e juni, maar welk jaar ?

Jaartal? Geen idee,tis een oldiesstation, nauwelijks aanwijzingen in de muziek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meen me te herinneren dat de W-callsigns werden toegewezen aan stations ten oosten van de rivier de Mississippi, en de K-callsigns aan stations ten westen hiervan?

 

Zelf heb ik indertijd verschillende US-stations op de middengolf ontvangen. Als de omstandigheden goed waren 'meldde' zich meestal een radiostation in St. John's op New Foundland, helemaal in het oosten van Canada, 's nachts op 930 kHz als eerste. Dan wist je dat er 'meer' aan zat te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Piet van der Vooren:

Ik meen me te herinneren dat de W-callsigns werden toegewezen aan stations ten oosten van de rivier de Mississippi, en de K-callsigns aan stations ten westen hiervan?

 

 

Yup, dat klopt wel zo ongeveer. Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.