Spring naar bijdragen

RNI Jingles verstopt in Veronica hoesje?


mart538

Aanbevolen berichten

8 uur geleden zei Juul:

Niet al te serieus heren, ik had ook een miljoen jaar kunnen schrijven. Ik bedoelde er mee aan te geven dat het een zooitje was……...

En de telling van Ad……………"geen idee".

 

8 uur geleden zei Juul:

Niet al te serieus heren, ik had ook een miljoen jaar kunnen schrijven. Ik bedoelde er mee aan te geven dat het een zooitje was……...

En de telling van Ad……………"geen idee".

Zeker niet te serieus, als er iets niet past bij de ABTT is het dat wel. 
Hoewel de platen die erin stonden, altijd goed waren. 
En er ZIJN mensen die al die lijstjes bijhouden (ik niet, hoor!)

 

2 uur geleden zei Juul:

Edwin,

 

Omdat jij het bent.

Natuurlijk krijg je niet alleen het hoesje, de single natuurlijk ook.

Nooit gedraaid dus…….

Dankdank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei rauhfaser:

Daarna herinner ik me door Levi's gesponsorde ABTT's in de Hitkrant (1977/78 - zijn die bewaard?)

Hier staan ze:

Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.

 

Ik neem aan dat ze (enigszins) correct zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat de Verweys er geld voor wilde is op zich nog redelijk, maar er was toch een Omroepvereniging, VOO, die had geld van de leden, de doelstelling van de club was neem ik aan, het geluid van Veronica zo veel mogelijk voort te zetten. Die 125.000 gulden was nog overzichtelijk en een koopje voor zoiets

Natuurlijk konden ze, eenmaal in het bestel, van de NOS fonotheek gebruik maken, maar was daar alles wat in Lapershoek stond.

 

Tegenwoordig zet je zo'n hele verzameling op een Hard disc, die je in je achterzak zo meeneemt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ruudam:

Dat de Verweys er geld voor wilde is op zich nog redelijk, maar er was toch een Omroepvereniging, VOO, die had geld van de leden, de doelstelling van de club was neem ik aan, het geluid van Veronica zo veel mogelijk voort te zetten. Die 125.000 gulden was nog overzichtelijk en een koopje voor zoiets

Natuurlijk konden ze, eenmaal in het bestel, van de NOS fonotheek gebruik maken, maar was daar alles wat in Lapershoek stond.

 

Tegenwoordig zet je zo'n hele verzameling op een Hard disc, die je in je achterzak zo meeneemt.

 

De VOO had daar natuurlijk niets aan. Wanneer hadden ze die 30 000 elpees en 70 000 singles dan moeten draaien? Op vrijdagavond tussen zeven en acht? En ook toen ze A-omroep waren, draaiden ze weinig meer dan nieuwe hits, plaatjes uit de tipparade en bekende golden oldies. Die waren heus wel bij de NOS aanwezig. En trouwens, ik mag toch aannemen dat de fonotheek van de publieke omroep veel groter was dan die van Veronica?

 

Ik geloof dat die collectie van Veronica geen praktisch nut meer had en alleen nog culturele en sentimentele waarde: het idee dat je de volledige fonotheek bij elkaar zou kunnen houden, compleet met administratie. Dat is dan eerder iets voor een welvarend particulier met een geschikte opslagruimte, een popmuseum of een stichting die het 'erfgoed' beheert (die er toen nog niet was). Het probleem was: in januari 1975 waren nog maar weinig mensen doordrongen van dat historisch belang. Zelfs de direct betrokkenen niet.

 

En die culturele, historische waarde zou hem tegenwoordig vreemd genoeg vooral zitten in het fysieke aspect ervan: het vinyl, de albumhoezen, de gele Veronica-hoesjes, de catalogusnummers.

 

Want inderdaad, al die muziek past tegenwoordig op één hard disc. Sterker nog: gisteren las ik dat premium abonnees van Spotify onbeperkt toegang hebben tot 30 miljoen tracks uit alle mogelijke genres en uit de gehele muziekgeschiedenis. Een collectie die elke dag groter wordt. En je hebt er zelfs geen hard disc voor nodig; alleen wifi of mobiel internet. Elke particuliere luisteraar kan uit die enorme muzikale schat zijn eigen keuze maken. Er zijn inmiddels 40 miljoen premium abonnees en 60 miljoen mensen die (beperkt) luisteren met reclame.

 

En dat terwijl een gemiddeld commercieel radiostation tegenwoordig een computerprogrammaatje gebruikt met hooguit een paar duizend tracks. Het is de wereld op zijn kop.

bewerkt door Paul
correctie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik reageer even op je Paul, je schrijft:

"Het probleem was: in januari 1975 waren nog maar weinig mensen doordrongen van dat historisch belang. Zelfs de direct betrokkenen niet.'

 

Als dat zo was hadden we nu niet zo'n mooi archief en veel fysieke spullen die in Nijkerk en Hoek van Holland staan.

 

Iets anders, ik heb wel eens begrepen dat de VOO gewoon het geld niet had. Er waren behalve een ledenbijdrage geen inkomsten. Er was geen zendmachtiging dus geen overheids bijdrage.

En het geld dat er was moest worden aangewend voor huur gebouw, salaris etc.

Dus Ruud was een beetje "te snel" in z'n gedachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Juul:

Ik reageer even op je Paul, je schrijft:

"Het probleem was: in januari 1975 waren nog maar weinig mensen doordrongen van dat historisch belang. Zelfs de direct betrokkenen niet.'

 

Als dat zo was hadden we nu niet zo'n mooi archief en veel fysieke spullen die in Nijkerk en Hoek van Holland staan.

 

 

Daar heb je natuurlijk groot gelijk in. Het is geweldig wat jullie allemaal uit de boedel hebben 'gered'.

 

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het single en LP archief van de Stichting Nederlandse Top 40 is indertijd in z'n geheel naar Michel Terstegen van Da Capo in Utrecht gegaan. Dat waren soorgelijke doosjes en singlehoezen, maar dan met de Stichting Nederlandse Top 40 opdruk:

 

8804.jpg

8805.jpg

 

Ik heb toen vaak door de dozen vol met singles staan neuzen en heb uit die verzameling tientallen doosjes met singles meegenomen. Overigens kwam ik tussen al die singles zo af en toe ook wel 's een single met hoesje met Veronica opdruk tegen. Maar ook die verzameling is inmiddels verdeeld onder de armen en de rijken :)

 

bewerkt door Ben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Juul:

Hoi Ben,

 

Wacht effe, heb je het nu over het archief van de Stichting Of over Radio Veronica?

Want aan de nummering te zien is dat wel erg hoog voor de Stichting………...

 

Ik zal anders even aan Lex vragen hoe dat zit.

Hi Juul,

 

Als je dat wilt doen, graag. Ik heb altijd begrepen dat dit bij de stichting vandaan kwam. Het gros van die singles was van na 31 Augustus 1974, maar een hele enkele van daarvoor (bijvoorbeeld 1973). Hier nog twee scans van singles uit die collectie:

Angelok.jpg

PLk.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ergens het singletje  Oh Well van Fleetwood Mac op het Negram label. Het lag in de boordstudio van de Norderney toen het destijds naar mijn geboorteplaats Dordrecht kwam. Ik kreeg het van de toenmalige eigenaar Jacques Mooren. Het plaatje is zonder hoes en heeft ook geen spoor van een sticker op het label.

Toch is het waarschijnlijk op de zender gebruikt en daardoor erg leuk om te bewaren.

Werden er aan boord soms plaatjes zonder sticker gebruikt Juul? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lex heeft mij nog bevestigd dat de hele discotheek verkocht is en niet aan de Stichting Top 40.

 

Een single aan boord kan natuurlijk. Dat waren dubbele exemplaren en dus zonder inboeknummer. De nieuwslezers namen die dubbele wel eens mee als ze in de studio langs kwamen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Juul:

Lex heeft mij nog bevestigd dat de hele discotheek verkocht is en niet aan de Stichting Top 40.

 

Dat is ook niet wat ik schreef, Juul. Ik schreef dat de singles van de Stichting gegaan zijn (verkocht zijn neem ik aan) naar Michel Verstegen van Da Capo. Ik neem aan dat de stichting haar eigen collectie heeft opgebouwd na 31-08-1974, waarbij ze wel op de nummering van Veronica verder gingen, hoesjes gebruikten met de opdruk "Stichting Nederlandse Top 40" en kartonnen doosjes gebruikten (hetzelfde soort doosjes als Veronica gebruikte), waarin de singles opgeslagen werden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.