Spring naar bijdragen

Radio Uilenspiegel 1962


Tino

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...

Ik heb toen in-rond 1962 nog ten huize geluisterd, ik was ongeveer 11 jaar en al zeezender freak

Mijn vader moest ik braaf vragen of ik mocht luisteren op zijn lampenradio als hij thuis was

Hij was een zeevisser nat als mijn grootvaders

Al morrend soms mocht ik de radio gebruiken als ik aandrong... maar ik had zijn zwak punt ontdekt

op zondag was er een programma met vragen en iets te winnen voor zover ik me nog herinner

Dus moest ik wat van mijn probeersels in mijn vaders brein krijgen en na dat programma lukte het me soms om een stuk erna nog te luisteren. Want hij hield alleen van dat ene programma waar de vragen gesteld werden en eventueel een prijs te winnen. Als jongen vond ik dit toen machtig...

De radio diende voor mijn vader om naar de vissers te luisteren op de marine-band bv Radio Oostende en Scheveningen radio voor weerberichten

 

Toen het afgeslopen was met Uilenspiegel was dat voor mij balen

 

Vriendelijke groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎2‎-‎1‎-‎2017 om 10:50 zei Omnivoor:

Want:

-toen was ik een kleuter

-ik heb nog nooit van radio Uilenspiegel gehoord

-dat iemand dat toen op tape heeft opgenomen

-dat bijna 55 jaar later dit weer boven water komt

-hoe het toen allemaal was

-en ik het indirect weer een beetje kan herbeleven

- etc.

Okay, leuk. Ik was benieuwd omdat de band uit mijn archief komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verbaast mij dat er nog altijd hardnekkig over Radio Uilenspiegel wordt gesproken. Dat klopt niet. De' Barneveldse Farao' zou beter moeten weten. Er heeft nooit een  zeezender Radio Uilenspiegel bestaan. Wel een Radio Uylenspiegel uit 1978, een noord-Frans vrije radio station.  Het is dus Radio Antwerpen vanaf/vanop de Uilenspiegel.

 

Het is een net zo hardnekkig misverstand als de naam van het eerste zendschip van radio Veronica. Dat was 'Veronica' en geen 'Borkum Riff.' Documenten bewijzen dit en het is erg jammer dat zelfs de Stichting Norderney haar eigen geschiedschrijving over de naamgeving niet heeft aangepast. Juul, doe er iets aan!

 

Salut

Leendert

 

 

Radio Antwerpen .jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Het verbaast mij dat er nog altijd hardnekkig over Radio Uilenspiegel wordt gesproken. Dat klopt niet. De' Barneveldse Farao' zou beter moeten weten. Er heeft nooit een  zeezender Radio Uilenspiegel bestaan. Wel een Radio Uylenspiegel uit 1978, een noord-Frans vrije radio station.  Het is dus Radio Antwerpen vanaf/vanop de Uilenspiegel.

 

Het is een net zo hardnekkig misverstand als de naam van het eerste zendschip van radio Veronica. Dat was 'Veronica' en geen 'Borkum Riff.' Documenten bewijzen dit en het is erg jammer dat zelfs de Stichting Norderney haar eigen geschiedschrijving over de naamgeving niet heeft aangepast. Juul, doe er iets aan!

 

Salut

Leendert

 

 

Radio Antwerpen .jpg

Je hebt gelijk vriend Leendert. Ik heb de opname rond 1971 gekregen denk ik, toen niet beter wetende waarschijnlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, op jou kan ik helaas niet kwaad worden, terwijl het misschien wel zou moeten. We hebben deze discussie in december 2009 al uitvoerig  gevoerd  in de nieuwsgroep zeezenders.  Om het geheugen op te frissen:

 

De aankoop van het eerste Veronicaschip blijkt volgens een notariële akte op 7 november 1959 te hebben plaatsgevonden. De vaak genoemde datum van 9 december 1959 is dus onjuist en dient gecorrigeerd te worden.

 

Een bericht van Nico uit Gouda in de nieuwsgroep zeezenders bracht het balletje aan het rollen. Nico melde dat het op 9 december 2009, 50 jaar geleden was dat eerste zendschip van radio Veronica werd aangekocht.

 

Dit leverde een reactie op van Veronica archivaris Juul Geleick, die een akte van een notaris in bezit heeft waaruit zou blijken dat de aankoop op 1 juni 1960 heeft plaatsgevonden. Merkwaardig , want Veronica lag toen al enkele maanden op zee. De desbetreffende akte werd mij in goed vertrouwen door Juul toegestuurd en dat leverde nieuwe feiten op.

 

1)Het eerste schip van radio Veronica heette volgens de akte ook daadwerkelijk ' Veronica'.

 

2)De oorspronkelijk naam is 'Borkumriff'. Eén woord, en geen Borkum Riff zoals abusievelijk vaak voorkomt.

 

3)Degene die namens de VRON het schip heeft aangekocht is Bep Slootmans uit Blaricum.

 

4)De aankoop datum van de 'Veronica'  is 7 NOVEMBER 1959 en dus NIET 9 December 1959. De aankoopakte is gepasseerd bij notaris Berhard van Scharrel in Emden.

 

5)Op 1 juni 1960 verkocht Bep Slootmans de 'Veronica' voor 25.000 gulden aan' reizenmanager' Louis Arthuro Delbosq uit Den Haag.


Toelichting punt 4:

Hoe komt het nu dat 'iedereen' 9 december 1959 als de aankoopdatum van 'de Veronica' hanteert?


reactie Leendert: Ik denk er achter te zijn gekomen hoe die fout is ontstaan. Op blz 14 van de Veronica Sage van Gerth van Zanten is een foto van een'kwitantie' te zien. Het onderschrift vermeldt dat dit de 'aankoopkwitantie' van het schip is, gedateerd 9 december 1959. Bij nadere bestudering gaat het helemaal  niet om een aankoop bewijs maar
om iets anders.

 

Het is namelijk een brief die is gestuurd door Schrottverwertung G.M.B.H uit Emden aan de VRON met het verzoek om 89,45 DM te voldoen voor de transactiekosten van de Commerzbank uit Emden. Die bank had kosten gemaakt i.v.m de betalingen uit Nederland, maar had die kosten in rekening gebracht bij de verkoper. De VRON zou  volgens afspraak alle bankkosten moeten vergoeden .

 

Schrottverwertung stuurt daarom een brief gedateerd 9 december aan de VRON met het verzoek de bankkosten van 89,45 DM aan haar te vergoeden. Die brief staat in het boek  afgedrukt. Het misleidende onderschrift heeft er mijns inziens voor gezorgd dat 9 december abusievelijk als aankoopdatum werd gezien. Die vergissing is dus nu recht gezet dankzij de gegevens uit de verkoopakte van 1 juni 1960.


toelichting punt 5:

Waarom verkocht Bep Slootmans de 'Veronica'  ?

 

reactie Leendert: Het schip is door Slootmans aangekocht voor 63.000 gulden op 7 november 1959 en op 1 juni verkocht voor 25.000 gulden aan  Louis Arthuro Delbosq uit Den Haag. Het is slechts gissen naar de reden. Bep Slootmans is overleden  en van Delbosq weten we niets. Of toch wel?

 

Een mogelijke reden zou kunnen zijn dat 'reismanager' Delbosq de zogenoemde Zuidamerikaanse scheepseigenaar is, waar Gerth van Zanten het op blz 55 in zijn boek over heeft. De Veronica zou vlak voor het uitvaren uit Emden zijn verkocht en nu een Panamese registratie hebben.

 

Alle mogelijke beslagleggingen werden hierdoor omzeild. Delbosq heeft  later 'de Veronica' op zijn naam laten zetten voor een
'symbolisch' bedrag van 25.000 gulden. Er zal ongetwijfeld een onderhandse afspraak zijn gemaakt tussen de VRON en Delbosq.


Slotwoord:

We zijn inmiddels 50 jaar verder en nog steeds kennen we niet alle feiten.  Ik hoop dat bovenstaand nieuws weer enige helderheid in de historie van zeezender Veronica heeft  mogen brengen. Als bijlage een prachtige foto uit het archief van de schoonvader Harm ten Brink. Ook weer gearchiveerd als Borkum Riff.

 

Salut
Leendert Vingerling

5710c84bdaa83_BorkumRiff_retouche_versie_1_600x700px.thumb.jpg.1b224cd0c0de077631caad85cbddc421.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Juul:

Hoi Leendert het liet me niet los dus ik heb even op onze website gekeken. En daar heb ik het wel veranderd, of bedoel jij wat anders?

 

 

Please login or register to see this link.

Dag Juul,

 

Nee, dit bedoelde ik inderdaad. Het was dus al aangepast. Prima gedaan. Jou valt niets meer te verwijten. Ik trek mijn beschuldigingen in en ga met de 'billen bloot'(niet vanwege de herenliefde, maar omdat de uitdrukking nu eenmaal zo is).

 

Echter bij sommige journalisten zoals zeezender expert(lees goeroe) Hans Knot en Auke Kok  en die meneer van de Wikipedia, blijft het eerste  Veronica schip toch de Borkum Riff heetten. Ik voel me een 'Don Quichotte...

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach Leendert,

dat Don Quichotte  gevoel heb ik al jaren als het gaat om zeezenders en piraten.

Maar het is "de Volksmond" hé.

Hier in mijn buurt wemelt het van de piraten. En niet met van die kleine vermogens ook. Ze weten echt niet wat ze teweeg kunnen brengen.

Althans in een hele hoop gevallen.

 

Ik doe binnenkort hier voor de plaatselijke VERON (VerenigingExperimenteelRadioOnderzoek) m'n Veronica lezing voor de echt laatste keer en zoals iemand mij vertelde de zaal zal wel vol zitten met "piraten".

De jaren beginnen te tellen, volgende maand tik ik de 70 aan.

 

 

We doen eerst het 50-jarig bestaan van de ABTT binnenkort in Nijkerk.

'het zal mij benieuwen", want je weet nooit met Ad.

Zelfs onze  Karel vd Woerd komt over uit Frankrijk !

 

Enfin, jij en ik zijn er uit………….het is hier 0,9 onder nul en nog droog.

Juul

 

Juul Lezing kl.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar komt Uilenspiegel vandaan?

"De Tijl Uilenspiegel van De Coster is meer dan een luchthartige vagebond en kwajongen: hij is een Vlaamse vrijheidsstrijder die aan de zijde van de Geuzen tegen de Spaanse overheersing vecht. Daarbij wordt bijgestaan door zijn goedmoedige dikke vriend Lamme Goedzak en zijn vriendin en zoogzuster Nele. Sindsdien wordt Uilenspiegel met Vlaanderen geassocieerd, hoewel de oorspronkelijke, middeleeuwse Uilenspiegel deze patriottische dimensie niet bezat."

Het is radio Antwerpen en groeten van Uilenspiegel (de vrijheidsstrijder voor de radio in de ogen van Georges Decaluwé), 22 jaar heeft het geduurd vooraleer Georges terug kon komen met zijn radio na het verdwijnen in 1940.  Nele is het bevoorradingsschip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Juul, wij zijn er gelukkig uit. Word er een beetje 'melancholisch' van. Binnenkort word je dus zeventig jaar. Nog één keer een lezing en dan? Omzien in herinnering ?

 

Ik heb inmiddels geleerd dat het leven na onze dood ook doorgaat. Maar welke 'voetafdruk' laten wij achter. Hoe zullen  de mensen jou, mij en andere zeezender medewerkers  herinneren?

 

Ik vrees dat het misschien wel een eeuw kan duren, voordat een student plotseling op iets onwezenlijk als 'zeezenders' stuit'.

Het is goed dat er voor het nageslacht boeken en websites zijn, maar die beschrijven niet altijd de waarheid. Om als voorbeeld   dicht bij huis te blijven, heeft Jan-Fré Vos een boek over Delmare geschreven. Dat is voornamelijk gebaseerd op krantenberichten en citaten uit nieuwsgroepen.  Helaas geen interviews met de direct betrokkenen.  Er is dus niet aan waarheidsvinding gedaan. Geen hoor en wederhoor dus.

 

Dat vind ik jammer en een gemiste kans, want de krant schrijft niet altijd de waarheid. Het gevaar bestaat dat het verhaal in boekvorm nu wel als 'de waarheid' wordt gezien. En dat is niet juist.  

 

Zaken gaan een eigen leven leiden. Mooi voorbeeld daarvan  was 'de bom' op de MEBO 2, die helemaal geen 'bom' was. En zo zijn er meerdere voorbeelden.

 

Met het  klimmen der jaren verdwijnt de strijdbaarheid om dit soort zaken recht te zetten en komt steeds vaker de vraag :'voor wie doe ik het allemaal nog? 

 

Dat moment is dan de dood in de pot.

 

Juul, ik hoop dat je nog de kracht vindt om het moment van 'kassiewijlen' voor je uit te schuiven...

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Ik vrees dat het misschien wel een eeuw kan duren, voordat een student plotseling op iets onwezenlijk als 'zeezenders' stuit'.

 

 

 

Denk ook dat het zo zal gaan Leendert.

 

Hij of zij zal er aanvankelijk helemaal niets van begrijpen, een radiostation vanaf de zee,  waarom?

 

Nu is het eigenlijk al moeilijk te begrijpen voor mensen onder de 50, laat staan voor een student over 100 jaar.

Maar er toch gefascineerd door raken en het naadje van de kous willen weten.

 

Waarschijnlijk met behulp van Internet Way Back Machines en caches van zoekmachines er een of ander stuk over schrijven, voor de media, in die toekomstige tijd.

Met ongetwijfeld verbazende en ongelovige reacties van de lezers, dat er zo'n 150 jaar geleden op die manier (noodgedwongen) radio moest worden gemaakt.

 

 

Robin

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leendert,

 

het is inderdaad zo dat in kranten, tijdschriften, websites heel wat berichten verschijnen die compleet naast de waarheid zitten. Dat is ook één van de redenen geweest dat ik artikelen ben beginnen schrijven om tenminste juiste informatie te verspreiden. Op internet zie je het ook: één iemand schrijft iets compleet fout en dit wordt binnen de kortste keren gewoon overgenomen door andere sites. Als dan iemand, die er wel bij was, de juiste informatie publiceert, krijgt hij van alles naar zijn kop omdat het foutief zou zijn, omdat er op 3 of 4 andere plaatsen op internet iets anders staat...

Op de radio worden soms zaken aangekondigd dat men uit de lucht gaat om bepaalde redenen en iedereen neemt die aan. Alleen als medewerker weet je soms dat er een complete andere reden is waarom men uit de lucht is gegaan. Op het ogenblik was het soms ook niet wijselijk om de echte reden bekend te maken, maar jaren later kan het dan wel als de betrokkenen het nog weten...Luisteraars denken er ook niet aan dat er onder medewerkers ruzie kan ontstaan om een compleet stomme reden en dat dus bepaalde mensen een station verlaten omdat de andere er wel nog is.

Bij een station met veel medewerkers verdwijnen er soms ook mensen maar wat de echte reden is, weten soms zelf de bestuurders van het station niet. Zelfs medewerkers geven soms andere uitleg voor hetzelfde omdat ze niet beter weten.

Ome John, Jan Kat had ook een website maar die is ondertussen verdwenen, net zoals bij anderen die overleden.  Teksten / foto's / herinneringen moeten kunnen geplaatst worden op een plaats die er binnen x jaar nog bestaat.

De informatie zal ik altijd met plezier lezen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het  blijft eeuwig zonde dat de informatie die op Jan's  Delmare website  stond verloren is gegaan. We hadden er twee jaar aan gewerkt . Hij is heel zorgvuldig te werk gegaan en heeft zoveel mogelijk hoor en wederhoor toegepast.

 

Tijdens de vele email contacten sloot hij getrouw af met de 'Gezwollen man uit de Mediastad'. Zijn lichaam hield te veel vocht was waardoor hij wel 130 kilo woog. Hij was letterlijk opgezwollen. Veel te zwaar en levensbedreigend, omdat hij diabetes patiënt was.

 

Jan Julius Kat beschouwde de Delmare periode  als de mooiste tijd van zijn leven. Het avontuur, de' stoute' dingen, politie invallen, de uitzendingen, het varen. Het was een heel ander leven, dan bij de Nederlandse Spoorwegen waar hij werkte.

 

De website kon na zijn overlijden niet meer geopend worden, omdat niemand het wachtwoord wist. Er is nog van alles geprobeerd, maar het lukte niet. De provider wilde ook niet meewerken, dus alles is verdwenen in 'cyberspace'.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

N 05.21 1979 Prodihaag John Anderson werkt het nu wel of werkt het niet.JPG

Twee bootjes met stoute jongens en meisjes.jpg

DSCN2412.jpg

DSCN2421.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.