Spring naar bijdragen

Radio Uilenspiegel 1962


Tino

Aanbevolen berichten

18 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Dag Juul,

 

Nee, dit bedoelde ik inderdaad. Het was dus al aangepast. Prima gedaan. Jou valt niets meer te verwijten. Ik trek mijn beschuldigingen in en ga met de 'billen bloot'(niet vanwege de herenliefde, maar omdat de uitdrukking nu eenmaal zo is).

 

Echter bij sommige journalisten zoals zeezender expert(lees goeroe) Hans Knot en Auke Kok  en die meneer van de Wikipedia, blijft het eerste  Veronica schip toch de Borkum Riff heetten. Ik voel me een 'Don Quichotte...

 

Salut

Leendert

 

 

heten........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Echter bij sommige journalisten zoals zeezender expert(lees goeroe) Hans Knot en Auke Kok  en die meneer van de Wikipedia, blijft het eerste  Veronica schip toch de Borkum Riff heetten. Ik voel me een 'Don Quichotte...

 

De meneer van Wikipedia ben jij. Als je zaken tegenkomt die niet kloppen kan/mag je het aanpassen.

17 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Ik vrees dat het misschien wel een eeuw kan duren, voordat een student plotseling op iets onwezenlijk als 'zeezenders' stuit'.

Het is goed dat er voor het nageslacht boeken en websites zijn, maar die beschrijven niet altijd de waarheid. Om als voorbeeld   dicht bij huis te blijven, heeft Jan-Fré Vos een boek over Delmare geschreven. Dat is voornamelijk gebaseerd op krantenberichten en citaten uit nieuwsgroepen.  Helaas geen interviews met de direct betrokkenen.  Er is dus niet aan waarheidsvinding gedaan. Geen hoor en wederhoor dus.

 

Dat vind ik jammer en een gemiste kans, want de krant schrijft niet altijd de waarheid. Het gevaar bestaat dat het verhaal in boekvorm nu wel als 'de waarheid' wordt gezien. En dat is niet juist.  

 

Of zelf het initiatief nemen en de periode vastleggen. Daarvoor hebben we ooit Radiopedia opgezet. Voor Delmare is er al een pagina, maar het is vrij summier. Dat kan beter.

 

Zelf kwam ik van het weekend een lijst tegen waarop staat vermeld wanneer Delmare wel en niet in de lucht was in de periode dat er een boot op zee lag. Ik zal dit overzicht binnenkort 'vertalen' naar een pagina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Albatrosstudio:

heten........

 

Zeer gewaardeerde schatkamer beheerder,

 

Ik bedoelde de verleden tijd en dan is de  vervoeging van het werkwoord ' heetten'. Echter bij herlezing zit er een inconsistentie in de grammatica. De hele zin moet of in de tegenwoordige of in de verleden tijd staan. Dat is niet gebeurd. Scherp gezien.

 

Een stevig glas Rioja Crianza uit 2013 is hier ongetwijfeld debet aan geweest...

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Vincent:

 

De meneer van Wikipedia ben jij. Als je zaken tegenkomt die niet kloppen kan/mag je het aanpassen.

 

Of zelf het initiatief nemen en de periode vastleggen. Daarvoor hebben we ooit Radiopedia opgezet. Voor Delmare is er al een pagina, maar het is vrij summier. Dat kan beter.

 

Zelf kwam ik van het weekend een lijst tegen waarop staat vermeld wanneer Delmare wel en niet in de lucht was in de periode dat er een boot op zee lag. Ik zal dit overzicht binnenkort 'vertalen' naar een pagina.

 

Dag Vincent,

 

Natuurlijk heb je een punt. Heb me nooit in het herschrijven van Wikipedia of Radiopedia verdiept. Zal eens een poging wagen. 

 

De cijfermatige kant van Delmare vind ik  echter niet zo interessant. Wel de redenen, waarom het station niet in de lucht was. Het is net als met  de geschiedschrijving. We kennen allemaal het jaartal 754: Bonifatius vermoord bij Dokkum. Leuk zo'n jaartal, maar wat was de reden? Wat wie Bonifatius, wat deed hij en waarom werd hij vermoord?

 

En zo zie ik het ook met de zeezenders. De cijfers over uitzenddagen of uren zijn een soort kapstok om een verhaal te vertellen. Als het verhaal niet bekend is, stellen de cijfers niet zo veel voor.

 

Maar ieder mens is anders en wellicht dat anderen wel gaan' spinnen' van allerlei lijstjes. Leven en laten leven...

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

 

Zeer gewaardeerde schatkamer beheerder,

 

Ik bedoelde de verleden tijd en dan is de  vervoeging van het werkwoord ' heetten'. Echter bij herlezing zit er een inconsistentie in de grammatica. De hele zin moet of in de tegenwoordige of in de verleden tijd staan. Dat is niet gebeurd. Scherp gezien.

 

Een stevig glas Rioja Crianza uit 2013 is hier ongetwijfeld debet aan geweest...

 

Salut

Leendert

 

 

Dan is het je vergeven. Ik weet dat je van correctie spelling en grammatica houdt Leendert.

Grammatik.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei thijs5326:

Er zijn ook foto's met de naam "VRON" op het schip. Betekent dat dat het schip voordat het "VERONICA" heette eerst "VRON" genoemd werd of was dat een verwijzing naar de naam van het radiostation, zoals er later "VERONICA" op  de Norderney stond? Gr.thijs

Veronica heette eerst VRON, Vrije Radio Omroep Nederland. Maar dat stuitte op bezwaren van de Veron, de Vereniging van Radio amateurs, die wilde niks met de "piraat" te maken hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei ruudam:

Veronica heette eerst VRON, Vrije Radio Omroep Nederland. Maar dat stuitte op bezwaren van de Veron, de Vereniging van Radio amateurs, die wilde niks met de "piraat" te maken hebben

 

Dat was mij bekend. Waar het mij om gaat is dat het eerste schip VERONICA zou heten omdat die naam op de boeg geschilderd was. Maar eerst was er VRON op geschilderd. Mijn vraag was dus: heette het schip eerst VRON en is het later, toen het station een andere naam kreeg, omgedoopt in VERONICA? Gr.thjs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet zo moeilijk.

De naam VRON is er op gezet om te laten weten dat het een schip-boot was van de VRON.  Maar in werkelijkheid was de naam VERONICA zoals Leendert al schreef.

Het waren gewoon twee verschillende zaken.

1. De VRON was de organisatie.

2. VERONICA was de naam van het schip-boot.

En later is de naam van de organisatie overgegaan van VRON naar Veronica. Eenduidigheid.

 

Het was net als met de andere zendschepen.

 

Redelijk verwarrend.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Het is niet zo moeilijk.

De naam VRON is er op gezet om te laten weten dat het een schip-boot was van de VRON.  Maar in werkelijkheid was de naam VERONICA zoals Leendert al schreef.

Het waren gewoon twee verschillende zaken.

1. De VRON was de organisatie.

2. VERONICA was de naam van het schip-boot.

En later is de naam van de organisatie overgegaan van VRON naar Veronica. Eenduidigheid.

 

Het was net als met de andere zendschepen.

 

Redelijk verwarrend.

 

 

 

 

 

Dus het schip heette eerder VERONICA dan het radiostation. Oké, nu is het me duidelijk. Bedankt. Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei thijs5326:

 

Dus het schip heette eerder VERONICA dan het radiostation. Oké, nu is het me duidelijk. Bedankt. Gr.thijs

 

Volgens mij klopt het niet en ligt het anders. Het schip heette aanvankelijk wel degelijk VRON. Toen het klaar was en gesleept zou worden van Embden naar een ligplaats bij Noordwijk is de naam veranderd.

 

Gerth van Zanten , de schrijver van de Veronica Sage, legt op blz 48 uit waarom: De naam Veronica zou beter in het gehoor liggen en men had de VRON gewaarschuwd voor het gebruik van het woord 'Nederland'.

 

De directeur van een scheepvaartkantoor had tegen aandeelhouder Jürgens gezegd:"Jullie varen onder Panamese vlag, jullie bedrijf is in Liechtenstein gevestigd, maar jullie noemen je Vrije Radio Omroep Nederland. Misschien krijg je met dat woord 'Nederland' juridische narigheid.

 

Ter plekke is toen de naam Veronica verzonnen en de naam op het schip aangepast. Voordeel was dat alle letters van de VRON ook in Veronica zaten.

 

Ik heb de akte die Juul wel eens heeft opgestuurd niet meer in mijn bestand, maar ik kan me niet herinneren dat het schip toen VRON heette. Wellicht dat Juul, als hij tijd en inspiratie heeft het zou kunnen uitzoeken?

 

Het is een detail, maar wel interessant.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als reactie op de vraag van Leendert.

Op 9 december 2009 stuurde Leendert  mij onderstaande mail. Hij had inderdaad n.a.v. de aankoop papieren de zaak uitgezocht.

Dit waren zijn bevindingen"

 

"De aankoop van het eerste Veronicaschip blijkt volgens een notariële

akte op 7 november 1959 te hebben plaatsgevonden. De vaak genoemde

datum van 9 december 1959 is dus onjuist en dient gecorrigeerd te

worden.

 

Een bericht van Nico uit Gouda in de nieuwsgroep zeezenders bracht het

balletje aan het rollen. Nico melde dat het op 9 december 50 jaar

geleden was dat eerste zendschip van radio Veronica werd aangekocht.

Dit leverde een reactie op van Veronica archivaris  Juul Geleick, die

een akte van een notaris in bezit heeft waaruit zou blijken dat de

aankoop op 1 juni 1960 heeft plaatsgevonden. Merkwaardig , want

Veronica lag toen al enkele maanden op zee. De desbetreffende akte

werd mij in goed vertrouwen door Juul toegestuurd en dat leverde

nieuwe feiten op.

 

1)Het eerste schip van radio Veronica heette volgens de akte ook

daadwerkelijk ' Veronica'.

 

2)De oorspronkelijk naam is 'Borkumriff'. Eén woord, en geen Borkum

Riff zoals abusievelijk vaak voorkomt.

 

3)Degene die namens de VRON het schip heeft aangekocht is Bep

Slootmans uit Blaricum.

 

4)De aankoop datum van de 'Veronica'  is 7 NOVEMBER 1959 en dus NIET

9 December 1959. De aankoopakte is gepasseerd bij notaris Berhard van

Scharrel in Emden.

 

5)Op 1 juni 1960 verkocht Bep Slootmans de 'Veronica' voor 25.000

gulden aan' reizenmanager' Louis Arthuro Delbosq uit Den Haag.

 

 

Toelichting punt 4:

 

Hoe komt het nu dat 'iedereen' 9 december 1959 als de aankoopdatum van

'de Veronica' hanteert?

 

 

Ik denk er achter te zijn gekomen hoe die fout is ontstaan. Op blz 14

van de Veronica Sage van Gerth van Zanten is een foto van een'

kwitantie' te zien. Het onderschrift vermeldt dat dit de

'aankoopkwitantie' van het schip is, gedateerd 9 december 1959. Bij

nadere bestudering gaat het helemaal  niet om een aankoop bewijs maar

om iets anders.

 

Het is namelijk een brief die is gestuurd door Schrottverwertung

G.M.B.H uit Emden aan de VRON met het verzoek om 89,45 DM te voldoen

voor de transactiekosten van de Commerzbank uit Emden. Die bank had

kosten gemaakt i.v.m de betalingen uit Nederland, maar had die kosten

in rekening gebracht bij de verkoper. De VRON zou  volgens afspraak

alle bankkosten moeten vergoeden .

 

Schrottverwertung stuurt daarom een brief gedateerd 9 december aan de

VRON met het verzoek de bankkosten van 89,45 DM aan haar te vergoeden.

Die brief staat in het boek  afgedrukt. Het misleidende onderschrift

heeft er mijns inziens voor gezorgd dat 9 december abusievelijk als

aankoopdatum werd gezien. Die vergissing is dus nu recht gezet dankzij

de gegevens uit de verkoopakte van 1 juni 1960.

 

 

toelichting punt 5:

 

Waarom verkocht Bep Slootmans de 'Veronica'  ?

 

Het schip is door Slootmans aangekocht voor 63.000 gulden op 7

november 1959 en op 1 juni verkocht voor 25.000 gulden aan  Louis

Arthuro Delbosq uit Den Haag. Het is slechts gissen naar de reden. Bep

Slootmans is overleden  en van Delbosq weten we niets. Of toch wel?

Een mogelijke reden zou kunnen zijn dat 'reismanager' Delbosq de

zogenoemde Zuidamerikaanse scheepseigenaar is, waar Gert van Zanten

het op blz 55 in zijn boek over heeft. De Veronica zou vlak voor het

uitvaren uit Emden zijn verkocht en nu een Panamese registratie

hebben. Alle mogelijke beslagleggingen werden hierdoor omzeild.

 

Delbosq heeft  later 'de Veronica' op zijn naam laten zetten voor een

'symbolisch' bedrag van 25.000 gulden. Er zal ongetwijfeld een

onderhandse afspraak zijn gemaakt tussen de VRON en Delbosq.

 

 

Slotwoord:

 

We zijn inmiddels 50 jaar verder en nog steeds kennen we niet alle

feiten.  Ik hoop dat bovenstaand nieuws weer enige helderheid in de

historie van zeezender Veronica heeft  mogen brengen.

 

Salut

Leendert Vingerling"

 

Aldus Leendert op 9 december 2009.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

3)Degene die namens de VRON het schip heeft aangekocht is Bep

Slootmans uit Blaricum.

 

4)De aankoop datum van de 'Veronica'  is 7 NOVEMBER 1959 en dus NIET

9 December 1959. De aankoopakte is gepasseerd bij notaris Berhard van

Scharrel in Emden.

 

5)Op 1 juni 1960 verkocht Bep Slootmans de 'Veronica' voor 25.000

gulden aan' reizenmanager' Louis Arthuro Delbosq uit Den Haag.

 

Beste Juul, dit eigen' onderzoek' stamt uit december 2009. Papier is geduldig en nu het zo ineens weer ter sprake komt, blijven er toch nog vragen hangen. Ik zal uitleggen welke.

 

De  tweede akte  is gepasseerd op 1 juni 1960 toen de VRON het schip verkocht aan Delbosq. In deze akte wordt voor zover ik me kan herinneren niet gesproken over de' VRON', maar de 'Borkumriff'. De Veronica lag toen al op zee. Uit de akte bleek dat het schip op 7 november 1959 is gekocht.(Graag nog even deze datum  aanpassen op de website Juul).

 

vragen:

 

1)De allereerste akte is gepasseerd op 7 november 1959, maar waar is deze gebleven? Zoek geraakt? Daar staat misschien wel meer informatie over de naamgeving in. Mocht er geen akte meer op te sporen zijn, dan heeft men in deze akte  de naam van het schip Borkumriff niet aangepast. Dat zou betekenen dat er pas later tijdens de werkzaamheden op de werf een naam aan het schip gegeven is:de naam van de koper, VRON

 

 Is het zo misschien gegaan?

 

2)Delbosq kocht de Veronica op 1 juni 1960. Onduidelijk waarom.

De reden zou  kunnen zijn dat de vlag door Panama was ingetrokken en Veronica dus zonder zat, waardoor de juridische constructie in duigen leek te vallen. Delbosq had de nationaliteit van Guatemala en via zijn connecties bij de consul heeft hij een vlagregistratie geregeld. Misschien was er wel een verbindende voorwaarde dat het schip dan ook op naam moest staan van een Guatemalteek. Vandaar de verkoop van Slootmans aan Delbosq.

 

Juist of onjuist?

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18/01/2017 om 19:37 zei Juul:

Hé Leendert,

 

Ik ga mij er de komende dagen over buigen en als het tegen zit ga ik je de hele "zooi" die ik heb mailen. En als je dan een vrij moment hebt……..hi.

 

 

 

 

Er bestaat vandaag de dag nog altijd onduidelijkheid over de volgorde van de naamgeving door de VRON van het aangekochte schip Borkumriff in  1959.  

Om helderheid te krijgen heeft archivaris Juul van de Stichting Norderney welwillend de nodige documenten en aktes opgestuurd naar mij. Die heb ik bestudeerd en ik kom tot de volgende conclusies:

1) De VRON kocht op 7 november 1959 voor 65.000 gulden het schip. De akte passeert bij notaris Bernhard van Scharrel in Emden. Helaas is er (nog) geen kopie  van de akte gevonden, maar uit een krantenbericht van 10 november 1959 blijkt dat de organisatie het schip de naam VRON zal geven.

Hieruit kan met zekerheid worden opgemaakt dat in deze akte de naam VRON voor het schip niet wordt genoemd.

2)Op 1 juni 1960 verkoopt de VRON vertegenwoordigd door Bep Slootmans het schip voor 25.000 euro aan Arthuro Delbosq. In deze akte die passeert bij notaris de Gelder in Amsterdam wordt  voor het eerst de naam van het schip’ Veronica' genoemd en wordt er verwezen naar de vorige naam, het lichtschip Borkumriff.


Hieruit blijkt dus dat de naam van het schip VRON nooit in een officiële akte is voorgekomen. Het was destijds een wens van de organisatie om het schip zo te noemen, maar om problemen met de Nederlandse overheid te voorkomen is later de naam Veronica naar voren gekomen.  Ook uit de hoek van de vereniging van radio zendamateurs ( VERON) kwamen bezwaren.

De meeste aandacht richt zich toch op de laatste akte. Waarom wordt een gekocht schip van 65.000 gulden, dat daarna zendklaar wordt gemaakt en volgens de organisatie wel 2.5 miljoen bij verkoop kan opleveren, binnen zeven maanden voor ‘slechts’ 25.000 gulden verkocht?

Ik kan maar één reden bedenken: De VRON had te horen gekregen dat de registratie in Panama zou worden ingetrokkenen. Dus moest er zo snel mogelijk een nieuwe scheepsregistratie gevonden worden. De snelste oplossing liep via Arthuro Delbosq, die een Guatemalteek was en in zijn geboorteland het schip kon laten registeren.

Ik heb onderzoek gedaan naar de  voorwaarden voor een scheepsregistratie  midden jaren 50 en daaruit blijkt dat de wet eiste dat er een ‘oprecht’  verband bestond tussen de eigenaar en het land van registratie. 

Guatemala had in 1958 een rechtszaak gehad met een Duitser die genaturaliseerd was tot Liechtensteiner en zijn schip ook wilde  laten registreren . De rechtbank verwierp  deze constructie, want er was geen oprecht verband tussen Guatemala en  de eigenaar.  

Delbosq was wel een Guatemalteek en die kon als eigenaar van de’ Veronica' aan de wettelijke eis voldoen. De verkoop was dus puur gedaan om de juridische contructie van Veronica  te waarborgen. Een andere verklaring is er volgens mij niet.


Tot slot nog even een persoonlijke toevoeging: De pioniersjaren van Veronica dwingen veel respect af. Er is heel veel tegenwerking geweest bij de aanvang en gek genoeg sloot de cirkel zich in 1974 ook met wederom veel onwil en tegenwerking.

Omdat ik in deze periode  ben opgegroeid en me vereenzelvigde met het lot van Veronica, heb ik tot op de dag van vandaag nog altijd een enorme afkeer overgehouden aan alles wat ‘overheid’ is. 

Ik vrees dat ik niet de enige ben.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei pvanklei:

@Leendert: Goed verhaal en mooi dat je dat allemaal hebt uitgezocht.

 

Zelfde voor de verhalen over Radio Delmare.

 

Misschien tijd om een boekje te schijven met de echte verhalen over Radio Delmare?

 

Grt,

 

Peter

 

Dag Peter,

 

Ik moet je helaas teleurstellen. Ik schrijf geen boek over Delmare.

 

Zeven jaar geleden is in overleg met Jan Kat besloten om alles over Delmare op het web te zetten. We hebben er ruim twee jaar aan gewerkt om de juiste informatie boven water te krijgen. Alle betrokkenen zijn benaderd om een zo waarheidsgetrouw beeld te geven. Dat verhaal was het 'ware' Delmare verhaal.

 

Helaas is Jan overleden en besloot zijn vrouw om te stoppen met het betalen van de maandelijkse vergoeding aan de provider. Ze begreep sowieso niet waar Jan mee bezig was. Voor haar had de website geen enkele waarde. Ik wist dat niet en binnen een maand was de website  'offline' Eeuwig zonde natuurlijk. Walter en Jan Zwart (geen familie van elkaar) hebben nog meegekregen wat er bruikbaar was aan bandmateriaal en andere informatie .

 

Ook hebben ze tevergeefs geprobeerd de wachtwoorden van zijn computer te achterhalen. Erg jammer, want daar stond nog wel een back up op van het Delmare verhaal. Jan en Walter woonden in de buurt en zochten Jan Kat vaak op om over hun gemeenschappelijke hobby te praten. Ter verduidelijking Walter Zwart is Walter Simons van radio Monique en Jan Zwart is Jan Paparazzi, bekend van radio en tv.

 

Ik weet uit ervaring hoe tijdrovend het schrijven van een goed boek is en brandt daar mijn vingers niet aan. Ik beperk me  tot het geven van informatie en foto's over onderwerpen in de nieuwsgroep die zo toevallig de revue passeren. Hieronder een paar willekeurige Delmare foto's

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

D C02 1978 Aegir de eerste mast is geplaatst Peter gaat omhoog voor aanbrengen tuigage.JPG

D G17 Noordzee 09-8-1978 De Aegir ook 2 Congozenders zijn tegelijkertijd aan boord gebracht.jpg

N 03.08 16-12-1978 De cummins-generator wordt aangevoerd op de werf.JPG

D C29 juni 1978 Aegir toch wel een heel eind zo'n paal zie Gerard denken.JPG

N 03.11 16-12-1978 De cummins-generator aan boord de Epivan.JPG

D I33 Sch'54 1978 Bij - 5 graden aan boord om en foto te maken.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leendert,
Jammer dan maar geen boek, wél geniet ik van je Delmare verhalen! Ik heb altijd een 'zwak' en 'bewondering' voor Radio Delmare gehad. Altijd weer de spirit om toch maar door te gaan, geweldig! Tijdens mijn werk in de bouw, luisterde ik vaak naar Radio Delmare. De ITT transistorradio tegen een kapelhaspel hielp soms wel om ze nog beter te ontvangen.

En niet te vergeten wanneer men vanaf het zendschip 'om rapport vroeg... dan zat ik te genieten voor de Philips buizenradio....

 

Groet,

HA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke foto's Leendert. Ik geef zelf altijd de voorkeur van een boek boven een website.

 

Ik neem aan dat jullie het internet archief Please login or register to see this link. geprobeerd hebben?

Die slaan een paar keer per jaar de pagina's van websites op.

Als je het www adres nog weet, dam kun je die invullen en bestaat de kans dat je daar nog informatie vanaf kan halen.

Foto's en andere vormgeving gaat meestal verloren, maar foto's hebben jullie denk ik nog wel.

Het gaat tenslotte om het verhaal.

 

Grt,

 

Peter

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.