Spring naar bijdragen

Dossier Delmare


Vincent

Aanbevolen berichten

Ik mail vaak met AMateurs uit de USA en Frankrijk. Daar werken ze nog veel met de BC 610 zenders. Ook in Nederland ken ik nog een paar die zo'n zender gebruiken, meestal het H model. Enkele gebruiken deze zender o.a. op 3705 de AM freq.
En ik heb een kennis in Dieren, volgens mij heeft die ook nog een BC 610 E. Jan, wat mooi man....Hebben ze ooit zoiets op een Delmareschip gehad? Of is dat er nooit van gekomen? Waar is die zender nu gebleven???? Of ligt hij nu helemaal in onderdelen op zijn slaapkamer....

 

Pffff.... dat is lang geleden dat dat gepost is....:shy:

bewerkt door Hotel Amigo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Juul:

Kijk, jullie zijn allemaal erg goed bezig. Hulde.

 

 

Juul

 

 

Kun je ze niet een handje helpen Juul, voor jou "een koud kunsie" gezien je meesterwerk , het Veronica verhaal.

Ik vond dit nog in een mapje met los spul, volgens mij was dit de grote man in het Delmare avontuur.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De opnames van de weblog van Jan Kat zijn online te downloaden geweest bij de Golden Radio club. veel ervan is hier ook in het forum geplaatst geweest door Martinja van Golden Radio.

Destijds ben ik in contact geweest met Jan Kat.   Ik heb toen alle opnames die op zijn weblog stonden gedownload en behandeld.                                                         

Op die files klikken onder eigenschappen-samenstelling zoiets..vond je dan info terug ook bv die JKA nummers.           

En soms een beetje info die Jan Kat op zijn weblog inbracht bij de opnames.

Ik denk helaas dat er .....mensen zijn die na downloaden het verwijderen de info.

Je steekt er uren en uren tijd in om info te verwerken want veel kan er niet in, en dan zie je bv dat het weer ergens aangeboden word en de info verwijderd is al of niet per ongeluk.

Het is altijd leuk als je een file hebt en dat je er ook nog wat info erin kan vinden.

Want weblogs , sites verdwijnen en de info

Dit is in Belgie ook geweest met Radio Maeva. Prachtige sites maar verdwenen, nu vind je hier en daar nog iets.

Jammer.

 

Als je ziet dat files waar je zoveel tijd instopte de info gewoon eruit gehaald word dan zeg je ' waarom doe ik dit nog ''

 

Jean-Pierre

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Jean-Pierre De Zeerover:

Als je ziet dat files waar je zoveel tijd instopte de info gewoon eruit gehaald word dan zeg je ' waarom doe ik dit nog ''

 

Ach, ik zou me daar niet druk over maken. Het zou in dit geval heel goed kunnen zijn dat je opnames van Jan hebt gekregen die door iemand in Den Haag zijn opgenomen op die mooie groene BASF banden, dat ik die heb gedigitaliseerd en dat Jan ze heeft uitgezocht/gedateerd. Zo hebben we allemaal ons best gedaan om ervoor te zorgen dat de opnames bewaard zijn gebleven.

 

Voor Bert: ik zoek nog hulp bij het uitzoeken van de opnames die nu in het archief zitten. Als dat is uitgezocht kan de check gedaan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22/01/2017 om 15:52 zei Hotel Amigo:

Ik mail vaak met AMateurs uit de USA en Frankrijk. Daar werken ze nog veel met de BC 610 zenders. Ook in Nederland ken ik nog een paar die zo'n zender gebruiken, meestal het H model. Enkele gebruiken deze zender o.a. op 3705 de AM freq.
En ik heb een kennis in Dieren, volgens mij heeft die ook nog een BC 610 E. Jan, wat mooi man....Hebben ze ooit zoiets op een Delmareschip gehad? Of is dat er nooit van gekomen? Waar is die zender nu gebleven???? Of ligt hij nu helemaal in onderdelen op zijn slaapkamer....

 

Pffff.... dat is lang geleden dat dat gepost is....:shy:

 

De  Collins zenders van Delmare zijn gekocht bij Kwakkelstein in Vlaardingen. Die stonden in de berging bij de moeder van Gerard van Dam in Den Haag. Deze  zijn nog door Bob Noakes (RNI) afgeregeld.

 

De zender bestemd voor de Aegir, die in beslag is genomen bij Steph Willemsen in Haarlem, is zelfbouw en door Peter Chicago afgesteld.


De andere zenders kwamen allemaal via Walter Galle uit het Belgische Kalken en waren voormalige  Marconi telefoniezenders van het Belgische leger in Congo (bekend van 'Kuifje in Congo). Ik denk dat ik er wel tien aan boord heb gebracht. Ze waren niet allemaal in perfecte staat.  

 

De legerzenders  hadden een 'blikkerig 'geluid. Technicus Johan Rood heeft geprobeerd zoveel mogelijk de hoge tonen er uit te halen. Zonder het te willen, klonk het  als FM op de middengolf. Delmare was zijn tijd ver vooruit!

 

Van al die zenders is niets meer over gebleven. Ofwel in beslag genomen, ofwel beland bij de Dienst Domeinen van Justitie. Het 'magazijn' waar in beslag genomen spullen worden opgeslagen en later ter veiling worden aangeboden.

 

Daar belandde ook de apparatuur van de Ross Revenge( van Caroline en Monique), maar door bemiddeling van RCD man Mart Roumen mocht de  Caroline organisatie de spullen later toch weer ophalen.

 

Het kon dus verkeren...

 

Salut

Leendert

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-1-2017 om 15:52 zei Hotel Amigo:

Ik mail vaak met AMateurs uit de USA en Frankrijk. Daar werken ze nog veel met de BC 610 zenders. Ook in Nederland ken ik nog een paar die zo'n zender gebruiken, meestal het H model. Enkele gebruiken deze zender o.a. op 3705 de AM freq.
En ik heb een kennis in Dieren, volgens mij heeft die ook nog een BC 610 E. Jan, wat mooi man....Hebben ze ooit zoiets op een Delmareschip gehad? Of is dat er nooit van gekomen? Waar is die zender nu gebleven???? Of ligt hij nu helemaal in onderdelen op zijn slaapkamer....

 

Pffff.... dat is lang geleden dat dat gepost is....:shy:

Zoals je dus kunt lezen in de post van Leendert is er veel in beslag genomen wat bij domeinen terecht kwam en werd geveild. Nou weet ik dat er een aantal dumphandelaren vaste klant waren bij zo'n veiling. Één daarvan was Ypma uit Veendam. Als het de moeite waard was liet hij de zender in tact anders werd hij gesloopt voor onderdelen. Lange tijd heeft er op youtube een filmpje gestaan waar o.a. nog een zender (en nog wel wat meer) van Delmare werd aangeboden. Volgens mij is dat ook ooit nog eens in dit forum voorbij gekomen. Ter zake, het is niet onmogelijk dat er in het noorden en oosten nog "piraten" zijn die onderdelen van die zenders hebben zonder het uiteraard zelf te weten.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei Rob Veld:

Lange tijd heeft er op youtube een filmpje gestaan waar o.a. nog een zender (en nog wel wat meer) van Delmare werd aangeboden. Volgens mij is dat ook ooit nog eens in dit forum voorbij gekomen. Ter zake, het is niet onmogelijk dat er in het noorden en oosten nog "piraten" zijn die onderdelen van die zenders hebben zonder het uiteraard zelf te weten.

Rob,

Het filmpje staat er nog steeds op, maar moet gezien worden als een cynische grap.

 

Johan woont in Tsjechië is dol op honden en verdient zijn brood als geitenmelker (dus geen geitenn....!) Er staat  daar in  zijn schuur geen enkele zender of wat dan ook.  Wel staat er nog iets in België bij zijn moeder in Zoersel.

 

Ben en Johan zijn goede vrienden en als Ben de geest krijgt die in de fles zit, dan komen er onvoorspelbare creatieve producten naar boven. Het in de verkoop zetten van Delmare spullen was  er éen van. Het is nooit serieus bedoeld geweest.

 

 

Groet

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leendert,

Een mg-er vertelde me ooit dat hij ook mg zenders had verkocht aan Radio Delmare. Volgens hem waren daar toen ook BC 610 zenders bij. En die kwamen, inderdaad, ergens uit België!

En ik ben een keer in België geweest bij een kg-er. Hij kende o.a. Johan en zijn moeder. Toen Johan 'van zee' kwam, zette hij een zender aan op de kg! Regelmatig zond hij tapes (van andere stations) uit op de kg (6205 khz?). Die zender kwam wel ver, maar de audio was niet al te....

O.a. FRSH werd uitgezonden: Please login or register to see this link.

 

Groet,

 

HA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HA (maar heb je ook nog een voornaam?)

 

Mooi, dat het is vastgelegd. Ik kon me dit echt niet meer herinneren. Mijn geheugen werkt blijkbaar selectief.

 

De uitzendingen vonden plaats in de tijd dat de Ross Revenge op zee lag. Dat mag dan als excuus dienen. Ik weet nog wel dat Johan altijd aan het 'klooien' was met zenders en dat zijn voorkeur uitging naar de Korte Golf. 

 

Johan was een hele vriendelijke, zachte jongen die veel voor Delmare heeft gedaan. Ik vond hem na het binnenlopen van de Martina in Stellendam echter te ver gaan om Delmare als eigendomsnaam te claimen. Hij vond dat hij daar recht op had, omdat hij het station heeft geprobeerd in de lucht te houden. Gerard van Dam mocht daar in zijn optiek geen aanspraak op maken.

 

Bij de oprichtingsvergadering van de D.O.O. in Den Haag (als dekmantel voor een nieuw avontuur) was Johan ook aanwezig, maar hij werd het niet eens met Gerard en ging zijn eigen weg en ik koos voor Gerard.

 

Heb Johan daarna 25 jaar niet meer gezien of gesproken. Maar alles is nu weer vergeten en vergeven...

oprichtingsvergadering D.O.O..jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Johan heeft ondanks het feit dat hij in 1979 het op een bepaald moment helemaal alleen moest doen waarschijnlijk niet beseft dat er toch nog luisteraars waren, waarvan velen aanwezig waren op de radiodag. 's morgens begon hij eerst de diesel te filteren zodat hij kon starten. Omdat hij geen nieuwe platen aan boord kreeg, zat hij dan maar platen te kopieren van Hilversum. Veel werk voor één man om dan de gehele dag muziek te draaien en 's avonds nog contact op te zoeken op de 1611khz. Daar hij naar het leger moest, moest hij het schip verlaten. Anders was het misschien nog anders verlopen. Als radioman zie je je publiek niet tenzij op een radiodag. Ik verneem zo juist dat er terug een radiodag doorgaat. Hopelijk kunnen we hem overtuigen om toch eens te komen. Op facebook is hij af en toe te zien met zijn beestjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.