Spring naar bijdragen

Mi Amigo/Caroline


Tino

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Albatrosstudio:

Weet niet of ds. Toornvliet wel drs. was ;-)

 

Gerrit Toornvliet studeerde theologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Ik ga er van uit dat hij na de afronding de titel drs. heeft gekregen. Een ieder die vroeger  een academische opleiding met succes afrondde mocht drs. voor zijn naam zetten.(Enkele studies daargelaten, want daar kreeg je een andere titel)

 

Toornvliet was een charismatische man en een bijzonder begenadigd spreker. Hij voelde zich meer evangelist dan dominee. Ongekend voor zijn tijd, om het medium radio te gebruiken.  Hij schijnt zelfs één uitzending bij radio Veronica te hebben gedaan.

 

Is deze nog ergens te vinden in de 'schatkamer van de Barneveldse farao'?

 

Salut

Leendert

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Vincent:

 

Ja en nee. De uitzending was in de tijd dat de Norderney op het strand lag. Veronica mocht gebruik maken van de Mi Amigo. Uit die periode stamt deze opname: Please login or register to see this link.

 

Opvallend, want destijds was de afspraak dat radio Veronica de Mi Amigo voor haar uitzendingen mocht gebruiken tussen 7 uur en 19 uur. Daar werd ook voor betaald.

 

Veronica was altijd tegen politieke en godsdienstige programma's. Ze moet dan wel overstag zijn gegaan voor Ronan O'Rahilly, die op deze manier van twee walletjes snoepte.

 

De Mi Amigo werd gratis opgeknapt door de Veronica technici en Ronan kreeg een tegemoetkoming voor het gebruik van de zender en dan ook nog eens de inkomsten van  ds.Toornvliet.

 

Waarschijnlijk wilde Veronica er geen halszaak van maken en dan zie je maar weer hoe weinig principes voorstellen. Tenzij het verhaal anders in elkaar zit en iemand mij kan aanvullen of corrigeren.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

11 uur geleden zei Platenruiter:

Euh..

Ik heb hier slechts een gedeelte van zijn archief en dat is al ongelooflijk veel. Als het ertussen zit komt het zeker voorbij, maar ik heb wel al in de gaten dat dit een meerjaren-project wordt.

 

Beste Platenruiter,

 

Hoe moet ik me het dan voorstellen?  Heeft de 'farao' zijn hele archief per vrachtwagen bij jullie afgeleverd om te digitaliseren ? Dat is zoveel dat je minstens 100 jaar moet worden om het allemaal te beluisteren. Of zit ik er naast?

 

Ik lees net dat Vincent al een opname gevonden heeft, maar nog bedankt voor het aanbod om te gaan zoeken.

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Gerrit Toornvliet studeerde theologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Ik ga er van uit dat hij na de afronding de titel drs. heeft gekregen. Een ieder die vroeger  een academische opleiding met succes afrondde mocht drs. voor zijn naam zetten.(Enkele studies daargelaten, want daar kreeg je een andere titel)

 

Toornvliet was een charismatische man en een bijzonder begenadigd spreker. Hij voelde zich meer evangelist dan dominee. Ongekend voor zijn tijd, om het medium radio te gebruiken.  Hij schijnt zelfs één uitzending bij radio Veronica te hebben gedaan.

 

Is deze nog ergens te vinden in de 'schatkamer van de Barneveldse farao'?

 

Salut

Leendert

 

Ja die zit er ook tussen. Op band 26 (mijn nummer 173) die Platenruiter al heeft staat Rob Out die uitlegt waarom ds. Toornvliet te horen is.

7 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Hoe moet ik me het dan voorstellen?  Heeft de 'farao' zijn hele archief per vrachtwagen bij jullie afgeleverd om te digitaliseren ? Dat is zoveel dat je minstens 100 jaar moet worden om het allemaal te beluisteren. Of zit ik er naast?

 

Salut

Leendert

 

 

Ik heb op weg naar een opdrachtgever in Luik onlangs de eerste 150 banden persoonlijk bij Platenruiter afgegeven inderdaad. Maar ik heb er meer dan 600 denk ik. Maar dat zijn slechts de bandrecorder banden................. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Albatrosstudio:

Ja die zit er ook tussen. Op band 26 (mijn nummer 173) die Platenruiter al heeft staat Rob Out die uitlegt waarom ds. Toornvliet te horen is.

Ik heb op weg naar een opdrachtgever in Luik onlangs de eerste 150 banden persoonlijk bij Platenruiter afgegeven inderdaad. Maar ik heb er meer dan 600 denk ik. Maar dat zijn slechts de bandrecorder banden................. 

 

Dus toch een schatkamer!  Ik heb toch nog wel een paar curieuze vragen.

 

Heb je ooit de banden terug beluisterd of was het opnemen van  al deze zeezender uitzendingen een ondefinieerbare dwangmatigheid ? De bekende 'verzamel neurose'?  Het bezitten was belangrijker dan het genot.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

22 minuten geleden zei Platenruiter:

Het is dan ook mijn streven om 100 jaar te worden.

 

Dat vind ik een zeer gevat antwoord. Ik hoop ook  zo oud te worden, maar wellicht op een iets andere manier. Heb bewondering voor je , want ik zou het niet kunnen volhouden om tot mijn 100 ste banden te beluisteren en te digitaliseren.

 

Ben meer van de geschiedschrijving en minder van de audio historie. Maar op dit forum kunnen we elkaar goed aanvullen. En dat is een 'win-win' situatie .

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Is dit wat inzake Toornvliet?

 

krant 14 april 1973.

 

 

19730414 Ver zendtijd voor ds toornvliet.jpg

 

Dag Juul,

 

Het gezegde 'Wie wat bewaart, die heeft wat', is hier volledig van toepassing. Bedankt voor dit artikel.

 

Heeft er bij Veronica ooit iemand de wenkbrauwen gefronst bij dit besluit? Was er oppositie ?

 

Ik denk dat oom Bull  vanuit 'tactische overwegingen' heeft gehandeld. Hij probeerde op deze manier ook weer luisteraars aan zich te binden. Bull was dat moment meer koopman, dan dominee, hoe gek het ook klinkt om in te stemmen met een religieuze uitzending.

 

Salut

Leendert 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha die Leendert,

 

Ik kan mij niet herinneren dat ik er ooit iemand  over gehoord heb.

Die beslissing zal oom Bull samen met "de hopman"  (zo noemden wij Rob Out sinds hij programmaleider was) genomen hebben.

En inderdaad Bull was toch koopman en och, het was toch een beetje overmacht.

 

Ik heb een opname van 15 april 1973, beschikbaar gesteld via de downloadclub jaren terug, waarin Out aan de kop van het programma dat Veronica nooit Godsdienst programma’s heeft uitgezonden maar in dit geval,  werd een uitzondeting gemaakt.

 

Ik kan nu even niet bij m'n audio archief bestanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Dat vind ik een zeer gevat antwoord. Ik hoop ook  zo oud te worden, maar wellicht op een iets andere manier. Heb bewondering voor je , want ik zou het niet kunnen volhouden om tot mijn 100 ste banden te beluisteren en te digitaliseren.

 

Ben meer van de geschiedschrijving en minder van de audio historie. Maar op dit forum kunnen we elkaar goed aanvullen. En dat is een 'win-win' situatie .

 

 

Je kan de audio opnames heel goed gebruiken voor de geschiedschrijving :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Dus toch een schatkamer!  Ik heb toch nog wel een paar curieuze vragen.

 

Heb je ooit de banden terug beluisterd of was het opnemen van  al deze zeezender uitzendingen een ondefinieerbare dwangmatigheid ? De bekende 'verzamel neurose'?  Het bezitten was belangrijker dan het genot.

 

Salut

Leendert

Ik denk dat ik minder dan 1% ooit heb terug beluisterd Leendert. Het tweede dus. Het dwangmatige is wel minder geworden moet ik zeggen. De wetenschap dat wat je niet hebt over het algemeen toch wel in het circuit aanwezig is en zou zijn te krijgen is een geruststellende gedachte. Daarnaast heb ik ook minder de neiging te luisteren naar alles wat piept en kraakt op de middengolf. Het bezit daarvan is voldoende. 

13 uur geleden zei Juul:

Ha die Leendert,

 

Ik heb een opname van 15 april 1973, beschikbaar gesteld via de downloadclub jaren terug, waarin Out aan de kop van het programma dat Veronica nooit Godsdienst programma’s heeft uitgezonden maar in dit geval,  werd een uitzondeting gemaakt.

 

Ik kan nu even niet bij m'n audio archief bestanden.

Dat staat dus op mijn opname die platenruiter inmiddels beschikbaar heeft gesteld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28 januari 2017 om 23:16 zei Vincent:

 

Ja en nee. De uitzending was in de tijd dat de Norderney op het strand lag. Veronica mocht gebruik maken van de Mi Amigo. Uit die periode stamt deze opname: Please login or register to see this link.

 

Pen hier is de letterlijke tekst van Rob Out..

"Luisteraars, de afgelopen 13 jaar heeft Radio Veronica altijd als stelregel gehad: geen politiek, geen godsdienst op de zender. Uitsluitend draaien als een muziekstation ten pleziere van iedereen. Uiteraard wil ze zich ook houden aan die regel. Alleen, we moeten een uitzondering maken. De afgelopen dagen zijn we ...nou... honderden keren gebeld door teleurgestelde mensen die hadden verwacht dat vandaag vanaf de Mi Amigo, dus als Radio Caroline, een programma met dominee Toornvliet uitgezonden zou worden. Toen Radio Veronica de zendtijd van Radio Caroline overnam, dankzij een gebaar van Ronan O'Rahilly, toen bestond er niet de mogelijkheid om deze uitzending te maken met dominee Toornvliet. Die mensen die zijn daar erg teleurgesteld  over geweest en die hebben ons daarom benaderd en gevraagd of er toch niet iets te doen was; of we toch niet een klein plekje voor deze dominee in wilden ruimen en ik geloof niet dat Veronica op het moment, als nu zoveel hulp nodig heeft, zich kan permitteren om andere mensen teleur te stellen en daarom op deze zondagmorgen: dominee Toornvliet".

 

Na de uitzending zei Rob Out:

 

"Luisteraars, dit was bij hoge uitzondering een kerkelijke uitzending op Radio Veronica. Een uitzondering omdat Radio Veronica de stelregel heeft geen politiek of godsdienst op haar zender te brengen. Dat gebeurt al op de andere zenders, de Hilversumse zenders, op een meer dan voortreffelijke wijze. Radio Veronica wil uitsluitend fungeren als muziekstation en zal dat aanstaande woensdag 18 april  in Den Haag ook verdedigen. We wilden in dit geval echter een uitzondering maken om de vele aanhangers van dominee Toornvliet niet teleur te stellen, die verwacht hadden dat de dominee vandaag zou preken vanaf de Mi Amigo. Luisteraars, daarvoor begrip van al onze luisteraars. Voor de  rest wens ik u nog een prettige zondagmorgen. Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat heb je goed gedaan Thijs. Bedankt voor de moeite.'Zwart op wit' maakt het meer indruk dan wanneer het wordt gezegd.

 

Ik denk overigens dat die honderden keren dat er gebeld zou zijn, wel mee zullen vallen. 'Hopman' Out was sterk in het uitdrukken in de overtreffende trap. Ik denk dat er eerder een financieel belang voor O'Rahilly meespeelde.

 

Vraag me af, wat Veronica zou hebben gedaan als de uitzendingen nog veel langer vanaf de Mi Amigo hadden moeten komen, Zou  het programma van ds. Toornvliet dan wederom bij wijze van uitzondering zijn uitgezonden?

 

 

Salut

Leendert

 

 

schallendepiratendominee.jpg

parkweg_zps640c7d85.jpg

Unknown.jpeg

GdoopB.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Albatrosstudio:

Ik denk dat ik minder dan 1% ooit heb terug beluisterd Leendert. Het tweede dus. Het dwangmatige is wel minder geworden moet ik zeggen. De wetenschap dat wat je niet hebt over het algemeen toch wel in het circuit aanwezig is en zou zijn te krijgen is een geruststellende gedachte. Daarnaast heb ik ook minder de neiging te luisteren naar alles wat piept en kraakt op de middengolf. Het bezit daarvan is voldoende. 

Dat staat dus op mijn opname die platenruiter inmiddels beschikbaar heeft gesteld.

 

Bedankt voor je openhartige antwoord. Een politicus zou 'geschokt' reageren(de Pinokkio's van Nederland), maar dit vermoedde ik al.

 

Minder dan 1 % van het hele archief heb je ooit voor een tweede keer terug beluisterd. Laat Veronica Bert Alting het maar niet horen...

 

Als jij als 'norm' kan worden aangemerkt en waarom ook niet, dan snap ik niet waarom er bijna dagelijks nog uitzendingen van vroeger worden aangeboden. Voor wie eigenlijk, het nageslacht, geïnteresseerden ?

 

Zijn er onder ons nog  mensen die programma's van bijvoorbeeld  Bert Bennett,Tom Andersen, Simon Dee of Tineke terug luisteren?

 

Eerlijk zeggen....

 

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Als jij als 'norm' kan worden aangemerkt en waarom ook niet, dan snap ik niet waarom er bijna dagelijks nog uitzendingen van vroeger worden aangeboden. Voor wie eigenlijk, het nageslacht, geïnteresseerden ?

 

Ik luister denk ik gemiddeld een uur per dag aan oude programma's af en dat ongeveer de laatste 15 jaar.

 

Dat zijn dus ongeveer vijf en een half duizend uren.

 

Als ik nog 15 jaar mag leven, iets selectiever ga downloaden in de toekomst en mijn luistertijd ga verdubbelen, omdat je als oudere meer tijd krijgt, kom ik toch denk met een score van boven de 90%  van wat ik gedownload heb ook werkelijk ga beluisteren.

 

 

Robin 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Als jij als 'norm' kan worden aangemerkt en waarom ook niet, dan snap ik niet waarom er bijna dagelijks nog uitzendingen van vroeger worden aangeboden. Voor wie eigenlijk, het nageslacht, geïnteresseerden ?

Salut

Leendert

 

 

Dat is iets anders. Die 1% gaat over beluisteren van mijn eigen archief. Maar als ik hier in dit forum leuke dingen denk te zien dan download ik die zeker niet alleen om aan het archief toe te voegen (als het inderdaad interessant is) maar draai ik het ook in de auto op een memory stick tijdens mijn 60.000 kilometer per jaar, dus dat blijft zeer gewaardeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Ik luister denk ik gemiddeld een uur per dag aan oude programma's af en dat ongeveer de laatste 15 jaar.

 

Dat zijn dus ongeveer vijf en een half duizend uren.

 

Als ik nog 15 jaar mag leven, iets selectiever ga downloaden in de toekomst en mijn luistertijd ga verdubbelen, omdat je als oudere meer tijd krijgt, kom ik toch denk met een score van boven de 90%  van wat ik gedownload heb ook werkelijk ga beluisteren.

 

 

Robin 

 

Hallo Robin,

 

Ik vind het bewonderenswaardig.  Je hebt er ongetwijfeld een reden voor.  Wat mij vooral interesseert is waarom je dit doet.

 

Is het je voor een uur onderdompelen in een wereld die niet bestaat of is het vanwege het luisterplezier dat je er aan beleeft? Wellicht heb je er een heel andere reden voor. Ik probeer me een beeld te vormen.

 

En kun je  dan ook nog alle namen en programma's  onthouden, want met het ouder worden wordt het geheugen ook roestiger?

 

Ben nieuwsgierig.

 

Salut

aagje Leendert (niet die van Enkhuizen, maar van Vallauris)

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Albatrosstudio:

Dat is iets anders. Die 1% gaat over beluisteren van mijn eigen archief. Maar als ik hier in dit forum leuke dingen denk te zien dan download ik die zeker niet alleen om aan het archief toe te voegen (als het inderdaad interessant is) maar draai ik het ook in de auto op een memory stick tijdens mijn 60.000 kilometer per jaar, dus dat blijft zeer gewaardeerd.

 

Barneveldse farao, kilometervreter, binnenkort 61 jarige, bedankt voor de toelichting.

 

Als ik het zo in overweging neem dan zijn er in Nederland  eigenlijk maar heel weinig audio archivarissen geweest. Of laat ik het anders formuleren. Ik ken er niet zo veel. Dat wil nog niet zeggen dat ze er niet waren. Zo uit de losse pols en wat me te binnen schiet (aanvulling is geen probleem)

 

 

Hans Knot en zijn vriend Paul de Haan hebben ontzettend veel opgenomen. In het Hooghe Noorden zaten ook Bert Alting en Jan-Fré Vos.  

 

Dan waren er Rob Olthof  uit Amsterdam en Piet Treffers uit IJmuiden. Deze laatste liet permanent bandrecorders draaien en monteerde daarna de hoogtepunten op een cassette. Jean-Pierre Legein, de zeerover, uit Nieuwpoort in België en Martin Hobbelen (Tom van Dauven als artiestennaam) uit Brabant

 

En... er is de schatkamer van Douwe. Bekend van de advertenties in diverse zeezenderbladen, zoals Freewave en FRM.

 

Ik denk dat  al deze slapende audiotheken een stille dood zouden zijn gestorven, totdat plotseling het internet zich presenteerde een deze oude 'meuk' van vroeger weer een tweede leven kreeg. 

 

Voor de één een levenselixer, voor de ander gewoon een prettige bijkomstigheid.

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-1-2017 om 20:26 zei Leendert Vingerling:

Als ik het zo in overweging neem dan zijn er in Nederland  eigenlijk maar heel weinig audio archivarissen geweest. Of laat ik het anders formuleren. Ik ken er niet zo veel. Dat wil nog niet zeggen dat ze er niet waren. Zo uit de losse pols en wat me te binnen schiet (aanvulling is geen probleem)

Vergeet het archief van Ton van Draanen niet. Vorig jaar heb ik ruim 2 personenwagens met +/- 2700 casettes en vele dozen met banden met zeezenderopnames bij Ton opgehaald. Gelukkig was Vincent bereid dit mooie archief te digitaliseren omdat ik daar helaas geen tijd voor had en is hij na een jaar bijna klaar met al die mooie opnames.

 

Complimenten aan Vincent voor al de tijd die hij hierin steekt en het voor iedereen beschikbaar maakt. Met name het werk om een groot aantal Scotch banden weer te kunnen afspelen. Eerst langdurig in een oven bakken en daarna digitaliseren.

 

Peter

 

 

 

bewerkt door pvanklei
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6405
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    arie3000
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.