Spring naar bijdragen

Hilversum 3 werd stereo... in 1973


DAB.Radio

Aanbevolen berichten

Ja, Hans,

Het zat zo voor een deel,

 

MIX van Herman, werd gemaakt met een technicus. Dat was ook het geval met MIX op  9 feb. 1971.( MIX samen met Lex Harding ). Ik was er bij in het muziekpaviljoen. De technicus was Hage Niehaus †, min of meer de vaste technicus van Herman. Al van af Tijd voor Teenagers in de jaren 60. En het programma was vanaf de regeltafel, dus niet de DJ set, stereo. 

Wat er daarna mee gebeurde onttrok zich aan mijn wetenschap.

 

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad Juul, programma's van band, of rechtstreeks vanuit de ECK of uit andere voor stereo geschikte studio's konden vanaf 1973 in stereo de zender op.

 

Ik heb vandaag nog wat bronnen op internet geraadpleegd, blijkbaar werden de eerste stereoprogramma's over één zender in 1963 uitgezonden, op Hilversum 1. Nog eerder had men geëxperimenteerd met simultaanuitzendingen over Hilversum 1 en 2. De eerste studio's die geschikt waren voor stereo waren die in het KRO-gebouw.

 

De uitzending van Mix met Lex Harding ken ik en zit tussen mijn downloads.

 

Hans

bewerkt door DAB.Radio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Markelo H3 op 96,2 was kanaal 31 en niet 28 zoals hierboven staat. Ik weet het zeker want ik was toen in dat gebied. Na 18.00 uur even naar Lopik k33 met wat ruis voor Joost en Frits.

 

Dat 9e harmonische verhaal was grote flauwekul, is nooit een klacht over geweest toen H3 ook stereo werd.

 

Altijd verbaasd over het feit dat in 69 de praatzender 1 en 2 wel stero waren en de muziekzender 3 niet, en dat het tot 73 duurde voor er wat stereo was, heel mondjesmaat maar aan het progr overzicht te zien. Toen ging je stereo lampje nog aan en uit, ja, ja. 

Dat de er pas in 75 een stereo dj tafel was.....

 

Ach veel, misschien wel de meeste mensen in het westen luisterden toch naar 240 meter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 3 years later...

Ik denk dat toen de H3 zenders stereo aan konden, maar ECK 3 MuziekPaviljoen (MP) nog niet stereo was met een mono dj tafel, er vanuit andere studios is gezonden. De studios die voor H1 en 2 werden gebruikt bij de grote omroep verenigingen. Dus via een stereo ECK.

Overigens werd ook later niet alles van H3 met de stereotafel gedaan, zo kwam het programma Krachtvoer (en misschien meer KRO programma's) gewoon vanuit de KRO aan de Emmastraat.

Krachtvoer was een programma met veel live events zoals een column, maar ook de verslaggever die zn eigen inleiding deed samen met Marc Stakenburg. Heb ik ook mogen doen.

 

Er waren 2 dj tafels, maar de stereo volgde de mono op die buiten bedrijf werd gesteld. Ook de ECK waar de dj tafel aan vasthing moest stereo worden, dus ECK 3 moest ook worden aangepast. Er was in MP  nog een 2e stereo dj tafel in ECK 2. Werd vooral s nachts gebruikt.

 

Je stereo lampje ging vroeger inderdaad aan en uit. Nu laat men alles 24/7 aan staan (net als bij kleuren TV) , maar het is wat vreemd dat een all talk zender zoals BNR in stereo zendt. Ik heb dat eens aan hun voorgelegd en toen was het antwoord dat de adverteerders graag hun spotjes in stereo hoorden. BNR had last van wat slechte ontvangst, in mono is de ontvangst beter, minder ruis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, Ruud dat dacht ik ook.

Ik heb Niels al een berichtje gestuurd. Hij is nl samen met Dennis (NPO technische studio "baas" met de tafels bezig)

 

Ik kan mij herinneren dat er een LP uitkwam om H3 stereo te "vieren". En dat was toen ik er al rondliep. Dus dat was ergens in 1975.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei ruudam:

maar het is wat vreemd dat een all talk zender zoals BNR in stereo zendt.

Luister maar eens buiten de 'prime time' uren. Dan worden programma's hethaald en meestal is het dan zover ingekort (geen reclame e.d.) dat er per half uur soms bijna 10 min. muziek wordt gedraaid. Ze hebben een verdraaid goede keuze (mijn mening). Klinkt dan als een klok.   Grts Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even gezocht, het was dus in 1975 !  Zie hier:

 

 

Ik kreeg ook nog gedachten van Niels maar hij heeft het over 1970 maar volgens klopt dat niet helemaal. Maar hij zoekt het nog verder uit bij de toenmailge studiochef Cor Doesburg. Leeft gelukkig nog.................wordt vervolgd.

=========================

Ha die Juul,

 

Volgens mijn gegevens ging H3 rond 1970 in stereo uitzenden.

Dat had te maken met de ECK installatie.

In het bekende filmpje met Jack Hollemans † zie je die stereo ECK. 

 

Please login or register to see this link.

 

Op 1 grammobiel na is daar helemaal niets van bewaard gebleven.

Het was half buizen, half transistor.

Deze apparatuur, uit 1964, is destijds versneld afgeschreven. Een aantal van deze grammobielen en Telefunken M5 recorders uit afgevoerde Chevrolet reportagewagens zijn via Iemke Roos bij RNI terecht gekomen.

 

Eindpresentatie 3, waarin de mono tafel stond,  hing aan een mono ECK installatie. Een beetje vergelijkbaar met dezelfde als die van de KRO."

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-2-2022 om 12:02 zei Eric:

Luister maar eens buiten de 'prime time' uren. Dan worden programma's hethaald en meestal is het dan zover ingekort (geen reclame e.d.) dat er per half uur soms bijna 10 min. muziek wordt gedraaid. Ze hebben een verdraaid goede keuze (mijn mening). Klinkt dan als een klok.   Grts Eric

Ja, maar overdag 07 tot 19 mag er geen muziek gedraaid worden dus dan was mono logisch geweest, om de ontvangst op prime time radio te verbeteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kreeg nog wat info van Niels waaruit blijkt dat niet alle programma's voor 1975 in stereo waren.

Later dus wel.

======================

"Wat de definitieve invoer van stereo op H3 betreft klopt september 1975.

Gelijk met de nieuwe installatie.

Bepaalde programma's op H3 waren voor die tijd al wel stereo zoals op het forum besproken is."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei ruudam:

Ja, maar overdag 07 tot 19 mag er geen muziek gedraaid worden dus dan was mono logisch geweest, om de ontvangst op prime time radio te verbeteren.

Wat winnen we daar mee? Zet jij je auto in de stad ook op de 50km begrenzer?  Ik denk dat het weer mono maken van het signaal zonder pilot (en de hele multiplex uitgeschakeld) meer om handen heeft dan 'standaard' stereo. Sommigen willen ook alle gesproken woord naar de middengolf verbannen want het is onzin dat het hele spectrum van 50Hz tot 15 kHz audio wordt gebruikt, omdat spraak zo tussen de 500 Hz en 4,5 kHz ook goed verstaanbaar is. Tja.....  en zo blijven we dus aan de gang. Overigens is het hele lineaire omroepgebeuren toch op z'n retour. Immers alles <30 jaar luistert via de smartfone, ipad  'on demand' grts Eric 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Eric:

Wat winnen we daar mee? Zet jij je auto in de stad ook op de 50km begrenzer?  Ik denk dat het weer mono maken van het signaal zonder pilot (en de hele multiplex uitgeschakeld) meer om handen heeft dan 'standaard' stereo. Sommigen willen ook alle gesproken woord naar de middengolf verbannen want het is onzin dat het hele spectrum van 50Hz tot 15 kHz audio wordt gebruikt, omdat spraak zo tussen de 500 Hz en 4,5 kHz ook goed verstaanbaar is. Tja.....  en zo blijven we dus aan de gang. Overigens is het hele lineaire omroepgebeuren toch op z'n retour. Immers alles <30 jaar luistert via de smartfone, ipad  'on demand' grts Eric 

Welnee, er hoeft maar 2x per dag een knopje te worden in gedrukt, de rest gaat vanzelf. Knopje kan ook automatically. 

Voordeel, minder ruis bij ontvanger. Overigens knijpen ontvangers in de auto zelf het stereo af naarmate het signaal zwakker wordt. 

En ja gelul naar am maakt fm vrij voor meer muziek. In de VS doen ze het wel.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.