Spring naar bijdragen

Gas terug


Gerrit Blaauw

Aanbevolen berichten

Samen staan we sterk! Vandaar mijn oproep.
Op dinsdag 7 februari liepen zo'n 4500 mensen door het centrum van Groningen. 
Omgerekend naar Nederlandse aantallen / dichtheid, was dit aantal groter dan de demonstratie op het Malieveld Den Haag op 18 april 1973. 

4500 In een periode waarbij demonstreren en fakkeltochten niet meer van deze tijd zijn! Ook nog eens in het (te) nuchtere Groningen.
Let's go!


Petitie al getekend? Klik op de volgende link.

Please login or register to see this link.

 

Waarom? Nou … Kijk zondag 12 februari:

Documentaire RTV NOORD 19.00 uur en 21.00 uur (www.rtvnoord.nl): Trailer 'RTV Noord De Stille Beving'.

 

En de trailer 'De Stille Beving'Please login or register to see this link.

 

NPO 2 22.35 uur Trailer KRO Kruispunt

 

 

Waarom? Neem nog even de moeite:

Lubach op zondag. Op een simpele manier uitgelegd hoe de politieke lijntjes lopen:

 

Reportage op het jeugdjournaal:

 

En hierbij een reactie van 'onze' Minister President bij Jinek op de avond van de demonstratie, via de monoloog van Bram Douwes:

'Ik ben [lees: Rutte is..] er geweest'... nou niet hè...

 

*Onderzocht detail: 90% van de gelden gaan naar de zogenaamde 'overheadkosten' en 10% wordt uitgekeerd.

 

Alvast bedankt voor je steunbetuiging!

Foto: Ida F. Mulder - Bureau Redlum

Rutte waar ben je - Foto Ida F. Mulder Buro Redlum.jpg

bewerkt door Gerrit Blaauw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de Groningers zich zouden opstellen als Nederlanders, en geen wij tegen zij "oorlogje" zouden voeren, kwam er misschien wat meer sympathie voor hen. Nu is de teneur: "jullie hebben ons gas geroofd, en moeten dús miljarden betalen". Dat is een denkfout. Het gas is van de staat, en dus van alle Nederlanders. Die betalen overigens wel de hoofdprijs om het te kunnen gebruiken. Er is dus geen gas exclusief van de Groningers. Ik ben niet tegen enige betaling als er schade is aan een huis. Maar wel de werkelijke kosten, en dan ook een bedankje aan de rest van Nederland die dat mogelijk maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Hans van Rijswijk:

Als de Groningers zich zouden opstellen als Nederlanders, en geen wij tegen zij "oorlogje" zouden voeren, kwam er misschien wat meer sympathie voor hen. Nu is de teneur: "jullie hebben ons gas geroofd, en moeten dús miljarden betalen". Dat is een denkfout. Het gas is van de staat, en dus van alle Nederlanders. Die betalen overigens wel de hoofdprijs om het te kunnen gebruiken. Er is dus geen gas exclusief van de Groningers. Ik ben niet tegen enige betaling als er schade is aan een huis. Maar wel de werkelijke kosten, en dan ook een bedankje aan de rest van Nederland die dat mogelijk maakt.

 

Pardon? Talloze huizen staan hier in de provincie op instorten. Complete dorpen worden hier sociaal ontwricht omdat mensen met dank aan de gaswinning noodgedwongen moeten verhuizen. En wij moeten onze mond maar houden? Het gaat niet om het gas. Het gaat om de gevolgen hiervan; de totale ontkenning in Den Haag; de angst je huis te verliezen; de angst in een sociaal isolement te belanden; de buurman die niet meer even om de hoek komt kijken om te zien hoe het met je gaat, omdat hij is vertrokken. Dit alles is niet eens in geld uit te drukken. En de staat... die heeft dit willens en wetens laten gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wacht even op 15 maart en dan wat er overblijft van alle beloften, Oh, nee zo mag je het niet noemen, geuit tijdens het lijsttrekkers debat(je) bij RTV-Noord.

 

Rutte en Wilders hadden het te druk………….

 

Ik weet nog dat het gastoestel moest worden omgebouwd bij ons thuis. Maar eerlijk is eerlijk ik heb me nooit  gerealiseerd wat de gevolgen zouden zijn. Velen niet denk ik…….

Hoe zat dat in Groningen ? Kwamen de protesten pas nadat er huizen op instorten stonden. ( staan ).

 

Wat ik er van vindt is niet zo belangrijk, wel de constatering dat Groningen heel ver weg is van het Westen.

Zo gaat dat, kijk maar naar de mijnen in Limburg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minuten geleden zei Harmen:

 

Pardon? Talloze huizen staan hier in de provincie op instorten. Complete dorpen worden hier sociaal ontwricht omdat mensen met dank aan de gaswinning noodgedwongen moeten verhuizen. En wij moeten onze mond maar houden? Het gaat niet om het gas. Het gaat om de gevolgen hiervan; de totale ontkenning in Den Haag; de angst je huis te verliezen; de angst in een sociaal isolement te belanden; de buurman die niet meer even om de hoek komt kijken om te zien hoe het met je gaat, omdat hij is vertrokken. Dit alles is niet eens in geld uit te drukken. En de staat... die heeft dit willens en wetens laten gebeuren.

 

 

Je hoeft je mond niet te houden, het gaat om wat eruit komt. Nu wordt er teveel door Groningers geageerd tegen de rest van Nederland. Een onterechte wij tegen zij houding. Ik word aangesproken op iets waar ik part nog deel aan heb. En, zoals ik al schreef: ik ben niet tegen enige betaling voor herstel aan huizen. Maar dan wel reële kosten, en niet het onderste uit de kan willen halen.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Juul:

Rutte en Wilders hadden het te druk………….

 

"Rutte en Wilders hebben weinig te winnen bij debatten

Voor de VVD en PVV is het aantrekkelijk om weg te blijven. Wilders is op dit moment succesvol op sociale media zonder welke andere campagne-activiteit dan ook. Hij debatteert het liefst zo min mogelijk. En Rutte wordt al weken keihard aangevallen door alle andere partijen – met name op zijn geloofwaardigheid. Wat heeft hij aan een debat waarin hij twee uur lang in het defensief zit?"

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hans. Het gaat je goed. Jij begrijpt het helemaal....maar dat geeft niets hoor. Ik heb veel goeie vrienden buiten het Noorden. Er kan altijd eentje bij. Ik ga verder niemand overtuigen van gelijk of ongelijk. Een ieder maakt zelf maar uit wat men vindt van een ander. Het is trouwens niet Wij tegen Zij. Nu niet, in 1962 niet en nooit niet. Groningers hebben wel vaak die humor. Wellicht is dat ergens op gestoeld. Wellicht heeft dat te maken met verschillende achtergronden. Wie weet. Ik zie Groningers altijd als gastvrij en vriendelijk en zeker niet als zeurders.

Als je toch over Wij en Zij hebben. .. ik heb het gelukkig zelf nog nooit meegemaakt. Toch wil ik hier even melden, dat veel vluchtelingen en mensen met honger in de 2e Wereldoorlog welkom waren in Noord en Oost-Nederland. Gewoon uit menselijkheid en gewoon om aan te sterken. Altijd zonder onderscheid des persoons en zonder af te vragen waar degene vandaan kwam. Dus hoezo Wij en Zij?

De protesten richten zich tegen de overheid en in dit geval tegen de politiek.

En weet je Hans. Ik kan een heel boek schrijven over de werkwijze van de combinatie politiek/multinationals. Zegt de SUBAT je nog iets? Ons gezin is het overkomen en heeft de werkwijze aan de lijve ondervonden. Ook wij konden als 'individueel slachtoffer' geen kant op. Contracten, waardevermindering, geheimhoudingsplichten en dat soort toverij...Advies en begeleiding ontvang je dan van een 'onafhankelijke stichting', waarbij het bestuur wordt gevormd door overheid en door multinationals.  En zelfs over de werkwijze van lokale en regionale politici. Maar ja. Ook ik ben Groninger. Een boek schrijven... Ik heb te weinig woorden.

Nog even over de vergoedingen. Stel je koopt een nieuwe mooie BMW. Buiten je schuld om wordt je auto in puin gereden. Je ontvangt terug: De dagwaarde en niet een 2e handse NSU waarbij je zelf ook nog moet bijbetalen.

(NSU is misschien net verkeerd gekozen, want wellicht zijn die tegenwoordig weer meer waard)

 

@Juul. De protesten zijn al jaren aan de gang. Ook voor de bevingen. En je weet het.. het blijft moeilijk om een gezamenlijke stem te krijgen. En tevens, het duurt bij noordelingen altijd iets langer voor we aan de noodklok hangen. Maar als we eenmaal de klepel in handen krijgen. Om een verbond te sluiten hebben de Groningers gewoon katalysatoren als Annemarie Heite en Freek de Jonge nodig.
Bij de eerste onderzoeken eind jaren vijftig werd al gewaarschuwd voor de gevolgen. Maar ja Juul, jij weet vast ook wel dat de termen 'doofpot, vertragen, onduidelijkheid scheppen (verdeel en heers) in het politieke en ambtelijke spel de werkelijke handvatten zijn.

 

Trouwens ik woon heerlijk in Groningen. Wat is het hier [lees Oost-Groningen] prachtig.

Nu even terug naar het onderwerp.
Mocht je ook een verzetszaadje willen planten? Teken gerust de petitie.  Bedankt.

En daarna... gaan we weer over tot de orde van de dag, want nu we langer leven is zaak onze jeugd te verlengen en niet onze ouderdom. .
 

 

.

Oproep.jpg

bewerkt door Gerrit Blaauw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12-2-2017 om 16:48 zei Hans van Rijswijk:

Als de Groningers zich zouden opstellen als Nederlanders, en geen wij tegen zij "oorlogje" zouden voeren, kwam er misschien wat meer sympathie voor hen. Nu is de teneur: "jullie hebben ons gas geroofd, en moeten dús miljarden betalen". Dat is een denkfout. Het gas is van de staat, en dus van alle Nederlanders. Die betalen overigens wel de hoofdprijs om het te kunnen gebruiken. Er is dus geen gas exclusief van de Groningers. Ik ben niet tegen enige betaling als er schade is aan een huis. Maar wel de werkelijke kosten, en dan ook een bedankje aan de rest van Nederland die dat mogelijk maakt.

Ach, zolang Hans zich lekker warm kan douchen en 's ochtends in een warm huis wakker wordt vindt hij alles best, toch ?

Als je de weg weet te vinden, raad ik je aan om eens door de provincie te rijden, misschien dat je dan wat meer begrip krijgt voor deze Groningers !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wel, maar hoe lang nog? Het is een aflopende zaak. Als we de keuken gaan verbouwen, wil ik inductie. En ik heb een offerte aangevraagd voor zonnepanelen. Dat wordt economisch steeds interessanter.

 

Ik ben een echte randstedeling, maar dit is niet helemaal een ver-van-mijn-bedshow voor mij. Een prachtige streek, en ik ken wel wat Groningers, waaronder iemand met ook echt scheuren in de muren.

 

Die clip van Lubach vind ik erg mooi. Hij kan goed uitleggen hoe dat werkt met die belangenverstrengeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Paul:

Ik wel, maar hoe lang nog? Het is een aflopende zaak. Als we de keuken gaan verbouwen, wil ik inductie. En ik heb een offerte aangevraagd voor zonnepanelen. Dat wordt economisch steeds interessanter.

 

Ik ben een echte randstedeling, maar dit is niet helemaal een ver-van-mijn-bedshow voor mij. Een prachtige streek, en ik ken wel wat Groningers, waaronder iemand met ook echt scheuren in de muren.

 

Die clip van Lubach vind ik erg mooi. Hij kan goed uitleggen hoe dat werkt met die belangenverstrengeling.

Wij hier thuis koken ook op inductie. Dus in het slechtste geval Paul worden het allemaal andere pannen………….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een 'aandoenlijke' registratie. Klik Please login or register to see this link. en klik op start. Doen hoor! (geluid aan)

 

Mocht je de petitie willen tekenen. Bedankt alvast. Please login or register to see this link. vind je de petitie.

 

De documentaire 'De Stille Beving' zien op een moment dat het je past?

 

bewerkt door Gerrit Blaauw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben de Theddlethorpe gas terminal aan het eind van de straat... drie huizen hebben gas en wij hadden een propaan kookstel.
de Viking gasvelden op de noordzee zijn bijna leeg en de terminal word stukje bij beetje verbouwd tot andere industrie zoals freon gas vervangen. 
Wat mij betreft sluit Slochteren en een campange opgezet om leerlingen op te leiden tot timmerman en metselaar, Groningen stabiel en vaklui met een vak waar ze trots op kunnen zijn.
Olie en gas, laat Rusland maar leveren.

 

Vele buren stoken op olie om het huis warm te houden, hout en kolen wat minder maar de kolenboer eet er best van.

Ons huis heeft 12 zonne panelen en een zonne boiler. de boiler bij ons is omgebouwd tot .afval olie brander, mijn wagens worden omgebouwd tot diesels voor de zelfde reden. twee tanks 1 met 100% diesel en 1 met 50% mix diesel en zonnebloem olie.

 

We moeten met ons allen dingen verzinnen om andere brandstoffen te krijgen. Hout gas installatie op benzine voertuigen of een acetylene toevoeging via een carbid vergasser....  

ConocoPhillips-Theddlethorpe-aerial.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toevallig sprak ik eerder deze week de man die hier jaarlijks onze ketel onderhoudt. In de branche wordt er al rekening mee gehouden dat gas op termijn aanzienlijk duurder zal worden, want afkomstig uit het buitenland. Dus is het meer dan ooit van belang het gasverbruik verder terug te dringen, onder andere door nog zuinigere apparaten te ontwerpen. Daar wordt hard aan gewerkt.

 

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei thijs5326:

 

Nee, maar je hoort mij toch ook niet zeuren over de herrie van Schiphol?

 

Ook daar zijn grenzen aan, of niet soms? De leefbaarheid van je omgeving, dat is niet iets wat je zomaar even kunt afdoen met 'niet zeuren'.

 

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Plotseling ontdekten de media de boze Groninger: een door gas gevormde woede en onbehagen. De gaswinning in Groningen zorgde in de voorbije jaren voor de nodige commotie. We zagen in Groningen naast oprechte verontwaardigde mensen, ook mensen die van boosheid hun beroep hebben gemaakt."

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Vergelijkbare bijdragen

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.