Spring naar bijdragen

Leve de vooruitgang .....


rien1959

Aanbevolen berichten

Ja daar is die prutser weer even  ......

Na jarenlang met een dikke Audi te hebben gereden werd het tijd voor een opvolger. Na lang zoeken een vervanger gevonden die eveneens 4 ringen in de neus had en nog veel meer trappelende paarden onder de kap. Er was wel een probleem. Er zat maar één sleutel bij de auto en een sleutel bij de dealer bij bestellen was schrikbarend duur. Na wat zoekwerk op Ebay drie zogenaamde klapsleutels gekocht voor 40 euro en zelf het profiel er in gefreesd. Je bent tenslotte gediplomeerd prutser, nietwaar. Toen kwam het probleem dat de sleutels moesten worden "ingeleerd". De auto moet verteld worden dat er nieuwe sleutels zijn en de codes daarvan moet hij koppelen aan de startonderbreker. Daarvoor heb je een zogenaamde PIN code nodig. Tot 2005 kon je die bij Audi opvragen (net als bij andere merken) maar nu dus niet meer. Op Ebay staan er allerlei apparaatjes die de code kunnen uitlezen waardoor je de dealer niet nodig hebt. Na twee systemen te hebben geprobeerd had ik nog steeds de juiste code niet. Uiteindelijk vond ik een gratis programmaatje dat via de OBD poort (zit in dashboard) de Eprom van de startonderbreker uitleest en dat als een bestand opslaat. In dat bestand staan op een bepaald adres twee hexadecimale getallen die je nodig hebt. Die voer je in omgekeerde volgorde in op een rekenmachine die van hexadecimaal naar decimaal kan rekenen. Het getal dat daar uit komt is de PIN code. Vanochtend die code in de auto ingevoerd en drie nieuwe sleutels toegevoegd. En alles werkt ! Mijn dag is weer goed.

 

Rien

 

Op de foto hieronder zie je rechts de originele sleutel en links de door mij gefreesde uitvoering.

IMG_20170330_112727196.jpg

bewerkt door rien1959
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.