Spring naar bijdragen

Frederic van Deurm overleden


Juul

Aanbevolen berichten

Vandaag kreeg ik bericht dat onze Belgische adviseur in zaken aangaande propagatie en antenne zaken Frederic van Deurm overleden is op 30 maart in Gent.

 

Al vroeg in de Veronica geschiedenis was Frederic als medewerker van de toenmalige BRT betrokken bij Radio Veronica. En dat moest natuurlijk allemaal "geheim" blijven !

Pas na z'n pensioen kwam hij er mee naar buiten.

Het was een erg kundig en vooral ook aardig mens.

In de Veronica geschiedenis mogen wij zijn rol niet onderschatten. Hij was de man die altijd metingen verrichtte en de rapporten van de EBU doorgaf. En ook uiteindelijk adviseerde om naar 538 mtr te verhuizen.

 

Frederic is 80 jaar geworden.

 

Op een reunie kreeg ik van hem een eindbuis van onze zender…...

Frederic (r)

 

 

 

Juul zendbuis Frederic.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat inderdaad snel dezer dagen met degenen die ons voor eeuwig hebben verlaten. Doet me denken aan de Arcade compilatie albums 'Alle dertien goed'. Daar werden soms ook allerlei woordspelingen op losgelaten. Ik laat het aan de fantasie over hoe deze LP genoemd zou kunnen worden.

 

Dan Frederic van Deurm. Ook weer een triest bericht. Maar 80 jaar is 'acceptabeler', dan 60 jaar.

 

Heeft Veronica destijds niet teveel op zijn vermeende reputatie als BRT man geleund? Ik krijg de indruk dat hij als een kenner werd gezien,omdat hij voor de BRT werkte. De overheid, dus dan moet hij wel goed zijn.

 

Achteraf is toch gebleken dat de nieuwe golflengte veel minder resultaat opleverde dan werd gedacht.  In Noordelijk Nederland werd het minder, zeg maar de' Knotse Hooglanden',  terwijl in de  zuidelijke Nederlanden het signaal  een beetje verbeterde.

 

Ik heb hem niet gekend. Wel over hem gelezen en het beeld dat ik heb gekregen is dat hij door Veronica als de golflengte messias  werd gezien. Tegenwoordig zouden we nog een tweede opinie willen hebben. Was er behalve Frederic nog iemand anders die werd geraadpleegd?

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag  Leendert,  ja het gaat snel allemaal.

Er was nog een tweede man in het spel. Een soort second opinion.

Z'n naam kan ik nog niet "vrij geven" omdat ie daar nog even geen prijs opstelt………….De persoon is er nog.

 

Vergeet niet dat we helemaal niet de intentie hadden om in heel Nederland fantastisch "door te komen".  Die vergissing word vaak gemaakt. De randstad en omgeving, daar ging het om. En steeds met in het achterhoofd dat er op geen enkele manier gestoord mocht worden.

En dat had te maken met de politiek. (heeft niet geholpen weten we nu.)

En later werd ook bevestigd door de PTT dat alles keurig was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Juul:

Er was nog een tweede man in het spel. Een soort second opinion.

Z'n naam kan ik nog niet "vrij geven" omdat ie daar nog even geen prijs opstelt………….De persoon is er nog.

 

Dus als ik het goed begrijp, moeten we wachten tot hij is verhuisd naar de eeuwige jachtvelden.  Ligt het dan zo gevoelig? Het is inmiddels 45 jaar geleden en deze meneer is  blijkbaar nog  altijd bang voor de openbaarheid. 

 

Salut

Leendert

 

Hij was werkzaam in, hoe heette dat toen,…."Nozema" kringen.

En nee ik heb beloofd dat voor mij te houden. "Afspraak is afspraak." Een naam voegt toch niets toe ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eind buis: een 4CX10000 ??

 

De ontvangst van 538 viel een beetje tegen omdat er grote antenne verliezen waren.

Volgens Jose van Groningen was het effectief vermogen slechts 2 kW op 538, op 192 was dat nog 8 kW. Daarom was in de Randstad de ontvangst minder, maar daarbuiten beter.

Dat had alles te maken met het gebrek aan ruimte op het schip.

Kortom de frequentie 557 kHz was een goed advies, zij het dat een ongebruikte Britse frequentie was, die m natuurlijk prompt gingen gebruiken toen Veronica er op zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Dus als ik het goed begrijp, moeten we wachten tot hij is verhuisd naar de eeuwige jachtvelden.  Ligt het dan zo gevoelig? Het is inmiddels 45 jaar geleden en deze meneer is  blijkbaar nog  altijd bang voor de openbaarheid. 

 

Salut

Leendert

 

Hij was werkzaam in, hoe heette dat toen,…."Nozema" kringen.

En nee ik heb beloofd dat voor mij te houden. "Afspraak is afspraak." Een naam voegt toch niets toe ?

 

'Afspraak is afspraak', moet je nakomen. Dat vind ik integer van je en respecteer ik, echter wel met enige moeite. 

 

Het gaat niet zozeer om de naam, maar om de situatie. Hij heeft er 45 jaar later nog moeite mee dat jij het openbaar maakt. Waar gaat het in 'hemelsnaam 'over ? We hebben het over een voetnoot in de Veronica geschiedenis. Hij gaf slechts een advies over een nieuwe golflengte.

 

Maar als zijn naam voorlopig niet genoemd kan worden, dan kun je misschien wel vertellen wat zijn advies was? 

 

Ik zet een beetje druk op de 'Juul' ketel, want als jij er niet meer bent is het te laat.

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De naam en functie van de "onbekende"  ligt keurig opgeborgen in ons archief.

Het is toch niet interessant als je een naam weet die je niets zegt ?

Wat ik wel weet is dat hij het eens was met Frederic. Ze hadden kontakt.

 

Ik weet wel e.e.a. maar het was nou niet zo dat ik er met m'n neus opzat. Ik kreeg wel alle memo's van Oom Bull maar ik was ook nog "gewoon programma technicus", wel met een grote interesse voor zenders e.d.

Alle QSL post deed ik er bij etc. Terwijl veel van m'n collega's na hun dienst gewoon de deur uitstapten… ( oud zeer, je merkt het ).

Een aantal zaken heb ik pas veel later ontdekt.

 

Het werken en instellen van de zender was natuurlijk een hardstikke serieuze zaak.

Dit memo van Frederic aan Oom Bull, ik kreeg een kopie, is daar een bewijs van.

 

 

 

Memo Frederique modulatie dec72kl.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Juul:

Een aantal zaken heb ik pas veel later ontdekt.

 

En daar hebben wij nu heel veel plezier van. Juul, je bent de enige serieuze van de Veronica zeezender periode die nog de moeite neemt om het verleden te ontrafelen. Petje af!  Het is daarom belangrijk om zoveel mogelijk te reconstrueren . De tijd gaat dringen.

Ik heb in mijn glazen bol gekeken...

 

Salut

Leendert

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is nog veel te reconstrueren dus raad ik een ieder die betrokken is geweest bij een  zeezender zijn eigen herinneringen op papier te zetten en derhalve te komen tot de bijbel der zeezenders. Ook in Frankrijk mag dit.   Bull had het hoog op met Frederic, dat heeft hij mij meerdere malen verteld. Mooie leeftijd trouwens hoewel het natuurlijk ook 90 had kunnen worden

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Juul:

Ik weet wel dat er op de laatste dag ruim 45 ampere antenne stroom liep………...

 

En vooral het laatste uur. Ik had Veronica nog nooit zo hard, zo helder en zonder interferentie gehoord. Dat kwam ook doordat de zendertechnicus van Capitol Radio de zender op een lager vermogen en minder modulatie had gezet.

 

Deze informatie komt van Lawrie Hallett, een consultant voor het Britse Ofcom en verbonden aan de Westminster Universiteit .Hij schrijft veel over radio en is een gezaghebbende op dat gebied (ga maar eens Googlen). Lawrie zat in  1984/85 een korte periode aan boord van de Ross Revenge als nieuwslezer en inval deejay.

 

De dienstdoende technicus van Capital was een offshore-freak en kon het niet laten om Capital Radio op een lager pitje te zetten tijdens 'Het Laatste Uur'.

 

Heeft er ooit wel eens iemand bij Veronica gedacht dat tijdens dat allerlaatste uur de zender het zou kunnen begeven? Een 'horror  scenario' dus?

 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei hans knot:

Er is nog veel te reconstrueren dus raad ik een ieder die betrokken is geweest bij een  zeezender zijn eigen herinneringen op papier te zetten en derhalve te komen tot de bijbel der zeezenders. Ook in Frankrijk mag dit.   Bull had het hoog op met Frederic, dat heeft hij mij meerdere malen verteld. Mooie leeftijd trouwens hoewel het natuurlijk ook 90 had kunnen worden

 

 

Hans,

 

Ik denk dat er al heel veel bekend is. Er zijn al zo ontzettend boeken uitgegeven. Vooral de laatste tijd. Bijna ieder radio station heeft wel een soort archivaris die 'het verhaal' heeft geschreven.

 

En vanuit Zuid -Frankrijk wordt ook veel informatie doorgegeven. Sinds 2002 schrijf ik in de nieuwsgroepen, maar heb niet zoals jij boeken uitgegeven.  Ik probeer waar nodig een antwoord te geven op vragen of een foto te plaatsen.  Ter lering en soms ook  ter vermaak.

 

Ik vind het knap hoe je al tientallen jaren alles documenteert en iedere maand weer vanuit de' Knotse Hooglanden' het International Report de wereld instuurt.

 

Mag hopen dat je ouder dan oom Bull wordt,  want dan kunnen we nog jaren informatie tegemoet zien.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 "Afspraak is afspraak."

1 uur geleden zei Juul:

Terwijl veel van m'n collega's na hun dienst gewoon de deur uitstapten… ( oud zeer, je merkt het ).

 

Goed dat er nog mensen zijn die zich daaraan houden. Zo hoort het.

Juul geloof me, ik moet de eerste organisatie nog tegenkomen waar dat niet "gang und gäbe" is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Leen juli 1969 schreef ik mijn eerste stukje over radio en de bluesmuziek. Datzelfde jaar nog over geruchten komst nieuw zendschip, sloop de redactie van Pirate Radio News binnen en schreef vanaf dat moment regelmatig. Dus nog 2 jaar en 3 maanden dan schrijf ik een  halve eeuw. Maar ouder dan Bull zal weinigen overkomen. Geniet van het leven aldaar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Juul:

I

Over de keuze van 557 kHz.

De IBA had inderdaad toestemming om die freq. te gebruiken. Maar………….

Via Marconi die de zender voor de IBA leverde kregen we een "confidential memo" in handen waarin stond dat er een keuze was tussen 557 dan wel 602 kHz.

Ik weet wel dat in eerste instantie de IBA besloot om ipv 557 de 602 kHz te gebruiken.

Later dachten ze;"Oh, jee….en begonnen op 557 kHz maar tot echte problemen is het nooit gekomen.

Hier het vertrouwelijke Marconi memo.

 

 

zenders IBA Marconi 1972-1973 a.jpg

 

Of het effectieve uitgestraalde vermogen maar 2 kW was betwijfel ik. Het moet veel meer geweest zijn. Maar we hadden natuurlijk wel het zoute water als bondgenoot.

Ik weet wel dat er op de laatste dag ruim 45 ampere antenne stroom liep………...

 

 

 

 

 

Heeft Veronica 602 nooit overwogen? de Oude Radio Nord frequentie.

Zat Lyon met hoog vermogen, Nicosia en wat kleiner grut. 500 meter.

Wel Belgie Frans op 620, maar voor 557 zat 548 vanuit Duitsland er pal naast met zijbandlispel.

 

Als ik met een grote tyransitorradio met S meter van Doetinchem naar Randstad ging, zag je op 192 de meter van 1 streepje naar bijna het max oplopen.

Op 538 van anderhalf streepje naar halverwege schaal. 

 

Jose van Gronigen had de zender op 8 kW gezet, de laatste dag ging dat naar 10.

De IBA zendertechnicus die Capital terug had gedraaid is daarna ontslagen.

Is nog overwogen de 2 zenders, in de laatste maand bijvooorbeeld, parallel te zetten?

Het maakte toch niks meer uit voor de toekomst en politiek wat het vermogen was.

Ik weet niet of de antenne dat aankon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei ruudam:

De IBA zendertechnicus die Capital terug had gedraaid is daarna ontslagen.

Ruud,

 

Die discussie hebben al eens eerder gehad in de nieuwsgroep van Google media zeezenders. Nu volledig gekaapt door Nico.

 

De technicus van Capital is helemaal niet ontslagen. Hij draaide alleen het laatste uur het vermogen en de modulatie omlaag. Niemand heeft er iets van gemerkt.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei ruudam:

s nog overwogen de 2 zenders, in de laatste maand bijvooorbeeld, parallel te zetten?

Het maakte toch niks meer uit voor de toekomst en politiek wat het vermogen was.

Ik weet niet of de antenne dat aankon.

 

Ik denk dat oom Bull dat niet zag zitten. Bang als wezel na een jaar gevangenisstraf, zal hij niet opnieuw de overheid hebben willen uitdagen. Jij en ik zouden het wel weten.

 

Ik miste helaas bij Veronica 'lef' en 'brutaliteit. Het was toch allemaal wel erg 'braaf'.   Als Ronan O'Rahilly van Caroline de baas van Veronica zou zijn geweest, had het station gewoon door gegaan. 

 

Ik weet dat die mogelijkheden zijn onderzocht en mislukt, maar oom Bull was in mijn visie te behoudend. Misschien kwam dat wel door zijn leeftijd. Hoe ouder, hoe conservatiever.

 

Achteraf is het makkelijk praten. Heb van Juul begrepen dat de  Veronica medewerkers ook een gezin hadden en  dus kozen voor 'zekerheid'. Niet echt iets wat bij een 'piraat' past.

 

En daarom is er ook terecht sprake van een generatiekloof na  1 september 1974. De mentaliteit van de medewerkers daarna was vooral gebaseerd op idealen (vrije radio) en het nemen van risico's. Dat had de generatie voor die tijd niet. Alles was legaal. Het was gewoon een 'baan'. Een wereld van verschil in beleving.

 

Ik heb Ad Bouman in 1985 op een tender een keer meegnomen naar de Ross Revenge.  Radio Monique zond toen net uit. Hij vond het aan boord maar een 'vieze boel' en rommelig.  Dat was ook zo, maar Ad had onvoldoende besef van de nieuwe omstandigheden.

 

Zelden was de generatiekloof zo zichtbaar...

 

 

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ad Bouman en plugger Ger Loogman op weg naar de Ross Revenge.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Ik denk dat oom Bull dat niet zag zitten. Bang als wezel na een jaar gevangenisstraf, zal hij niet opnieuw de overheid hebben willen uitdagen. Jij en ik zouden het wel weten.

 

Ik miste helaas bij Veronica 'lef' en 'brutaliteit. Het was toch allemaal wel erg 'braaf'.   Als Ronan O'Rahilly van Caroline de baas van Veronica zou zijn geweest, had het station gewoon door gegaan. 

 

Ik weet dat die mogelijkheden zijn onderzocht en mislukt, maar oom Bull was in mijn visie te behoudend. Misschien kwam dat wel door zijn leeftijd. Hoe ouder, hoe conservatiever.

 

Achteraf is het makkelijk praten. Heb van Juul begrepen dat de  Veronica medewerkers ook een gezin hadden en  dus kozen voor 'zekerheid'. Niet echt iets wat bij een 'piraat' past.

 

 

 

 

 

Salut

Leendert

 

10 of 20 kW maakte juridisch dus helemaal niets uit, de zender lag op zee.

Er zou niets tegen gedaan zijn, hooguit zouden de Engelsen wat hebben geklaagd, maar het zou toch per 31-8 opgelost zijn, want dan ging Veronica uit de lucht.

 

Veronica wilde een "normale"" familie zender zijn, en daarin paste het niet om met de Anti Zeezender wetten uit te zenden. De mensen zouden zijn opgepakt, er zou alleen nog maar op zee een programma gemaakt kunnen worden, en alleen B t/m Z jocks wilden dat.  Bovendien zouden er geen serieuze adverteerders meer zijn, zoals Caroline na aug 67 bewees. 

De partij die onder leiding van Lex Harding afreisde naar Spanje heeft een serieuze poging gedaan vanuit zee verder te gaan, via de Mi Amigo. We weten waarom dat is mislukt en er slechts Suzie Wafel radio overbleef. Werd iets beter met Bart v L en Stan H, en Peter v D. maar echt goed was het niet. Lees daarover Bob Noakes zijn boek. Eigenlijk is dat feit nog het belangrijkste gelet op de omstandigheden, waarom we na 31-9-74 geen fatsoenlijke radio meer hadden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grotendeels kan ik mij vinden in het verhaal van Ruud.Behalve wanneer hij schrijft :

"Eigenlijk is dat feit nog het belangrijkste gelet op de omstandigheden, waarom we na 31-8-74 geen fatsoenlijke radio meer hadden."

 

Daar maak ik bezwaar tegen. Beter ware het als Ruud geschreven had:

"Eigenlijk is dat feit nog het belangrijkste gelet op de omstandigheden, waarom we na 31-8-74 geen fatsoenlijke pop-radio meer hadden".

 

Want via de Hilversumse zenders waren er heus nog wel programma's die mooi en het aanhoren waard waren.

Al was het alleen maar omdat ik er na 1974 aan mee mocht werken. De Veronica etc. programma's waren een bepaalde manier van radio maken. En die was er lange tijd niet meer. OK da's waar.

 

Maar ik was wel blij dat na enige tijd door gebracht te hebben bij H'sum 3 de kans zich voordeed om m'n gezichtsveld te verbreden. Geen plaatje op en af meer, geen dat was en nu komt, geen gestegen etc. meer.

Maar bijvoorbeeld Poster, of programma's maken met Karel Prior, met Louis van Dijk, actualiteiten regisseren, en speciale projecten begeleiden. Concerten produceren enz. enz.

Wel lag de basis van die interesse bij Veronica. ( via Henk van Dorp en ook Lex, beiden hebben mij geleerd altijd na te denken voor een opname dan wel uitzending ).

 

Dus het gaat mij te ver om te schrijven:

"geen fatsoenlijke radio meer hadden."".

 

Kom op Ruud, je was er zelf onderdeel van en verdiende er een boterham aan.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-4-2017 om 21:39 zei Leendert Vingerling:

Ik miste helaas bij Veronica 'lef' en 'brutaliteit. Het was toch allemaal wel erg 'braaf'.   Als Ronan O'Rahilly van Caroline de baas van Veronica zou zijn geweest, had het station gewoon door gegaan. 

 

Ik weet dat die mogelijkheden zijn onderzocht en mislukt, maar oom Bull was in mijn visie te behoudend. Misschien kwam dat wel door zijn leeftijd. Hoe ouder, hoe conservatiever.

 

 

 

Dat lijkt me toch wel erg kort door de bocht. Volgens mij was er iets heel anders aan de hand: Ronan O'Rahilly was een idealist, die alles deed om zijn station in de lucht te houden. Bull Verweij was eenvoudig een zakenman. Veronica was voor hem geen doel op zich, maar een manier om goed geld te verdienen voor hemzelf en zijn compagnons. Na 1974 moet hij daar weinig mogelijkheden meer voor hebben gezien. Het bedrijf dat hij runde, zou eenvoudig niet meer legaal zijn geweest. Grote adverteerders als Unilever zouden afhaken.

bewerkt door Paul
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.