Spring naar bijdragen

Podcast: Beatles op NL Radio


rauhfaser

Aanbevolen berichten

In samenwerking met de Beatles fanclub zenden Wibo Dijksma, Jan Cees ter Brugge en Michiel Tjepkema elke twee weken een documentair programma uit over The Beatles. Op internet. De inmiddels meer dan zeventig delen lopende serie wordt verspreid via de Beatles Fanclub.

Ik heb samen met de mannen twee afleveringen gemaakt over The Beatles op de Nederlandse radio. de eerste is deze week online gekomen. 

In deze aflevering aandacht voor onder meer The Beatles Story op Radio Veronica, de terugbetaling van de gestolen mondharmica door de KRO, Veronica's Beatles dag en meer. 

Verder een exclusief interview met Lex Harding over zijn Beatles-momenten (vanaf Radio 227 in1967-inclusief historische audio) en over de Veronica Beatles dag. 

Dankzij Juul Geleick (Stichting Norderney)  heb ik in deze aflevering masteropnamen kunnen laten horen van Beatlesdag-jingles. 

Please login or register to see this link.

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb even snel geluisterd, later wat intensiever.

Erg leuk en mooi. Zorg aan besteed.

Maar ik zou geen Juul heten als ik toch iets even hoorde waar ik mij aan stoorde.

Op enig moment hoor ik , het ging over de Beatle dag bij Veronica:

"typies Veronica programma, gezellig, feitjes hoeven niet te kloppen enz."

 

En dan schiet ik in de stress, want alle info die we kregen  op papier kwam bij The Beatle fanclub vandaan. De hele dag was Har van Fulpen van de Beatle fanclub in de studio !

Dus "ons" treft geen blaam en Lex zeker niet. Want de info werd zo aangeleverd !

In dit geval wordt dus de boodschapper  scheef aangekeken.

En zo keuvelden de presentatie heren weer verder.

Dat moest ik effe kwijt.

 

En over de herhalingen met jaartallen enz. Poster van Tom Mulder wil ik nog wel eens wat schrijven. Want daar zit ook wel een verhaal achter. Maar ja, dat komt als je niet in de toenmalige keuken hebt kunnen kijken.

 

Verder was de podcast mooi om te horen, morgen weer verder als ik een beetje "afgekoeld" ben………………...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Juul:

 

Erg leuk en mooi. Zorg aan besteed.

Maar ik zou geen Juul heten als ik toch iets even hoorde waar ik mij aan stoorde.

Op enig moment hoor ik , het ging over de Beatle dag bij Veronica:

"typies Veronica programma, gezellig, feitjes hoeven niet te kloppen enz."

 

Verder was de podcast mooi om te horen, morgen weer verder als ik een beetje "afgekoeld" ben………………...

 

Hallo Juul, dank voor je reactie.

Het was zeker niet de bedoeling Radio Veronica af te serveren. Zoals je hebt kunnen horen, hebben we verschillende pluimen uitgedeeld. Onder andere over de diepgravendheid van de Beatles Story. Wel was het zo - daar gingen mijn opmerkingen over en dat sprak ook een beetje uit het Beatlesdag-fragment met Lex, dat de sfeer vooral gezellig en spontaan was, zoals doorgaans bij Veronica. Er werden wel veel feiten gegeven en bijzondere opnames gedraaid, maar zoals blijkt uit het Bad Boy-fragment, begint Lex te vertellen over de tracks op de EP Bad Boy, en bedenkt hij na een paar seconden dat hij die tracks eigenlijk helemaal niet weet. Geen ramp natuurlijk en typisch passend bij de sfeer van Veronica. Zoals je zelf als geen ander weet, was er niemand die ook maar een seconde overwoog om na  zo'n foutje de band stop te zetten en de aankondiging opnieuw te doen. Het is trouwens niet zo dat ik bewust heb gezocht naar een fragment met een foutje erin en het is bovendien maar een deel van het Lex Harding-fragment, dat uit meerdere aan- en afkondigingen bestaat.

 

In Poster ging het met die feitjes later heel anders, in de Beatles Story van Veronica trouwens ook - zoals je in dit deel al hebt kunnen horen en in deel 2 van deze serie nog meer.

 

In deel 2 (dat binnenkort komt) zit ook nog een stukje Beatlesdag met Tineke (van 23 tot 01 uur), waaruit blijkt dat het er in de avonduren sowieso wat minder luchtig aan toeging bij Veronica, ook op de Beatlesdag dus.

 

Nogmaals, geen kritiek dus, wat mij betreft een weergave van zoals ik Veronica beleef (als 'tweede hands luisteraar',  maar wel met inmiddels honderden uren luisterervaring achter de rug.). Sowieso was deze Beatles-podcast ook bedoeld om via mij aan de andere programmamakers te laten horen hoe er in de loop der jaren Beatles-radio is gemaakt, zij reageren daarop. Het is ook niet voor niets dat ik Lex heb gekozen als een van de radio-iconen die ik op hun Beatles-verleden laat terugblikken.

 

Ik hecht er waarde aan dit te verduidelijken, al was het maar omdat ik je bijdrage aan deze programma's zeer heb gewaardeerd.

 

Ik hoop dat je je er niet al te druk om hebt gemaakt, dat is wat mij betreft niet nodig.

 

Edwin 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blij dat Juul dit programma leuk vond (los van zijn kritiekpuntjes), ben benieuwd of er nog anderen hebben geluisterd. Binnen het Beatles-wereldje waren er positieve reacties en kijkt men uit naar deel 2. Hoor graag hoe de primair in radio geinteresseerden dit beleven.

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.