Spring naar bijdragen

programmering een week in oktober 1962


hans knot

Aanbevolen berichten

Geweldig Hans. Bedankt.

 

Mooi tijdsbeeld van 55 jaar geleden. Enkele zaken vallen mij op:

 

1) voorzichtig begin van een horizontale programmering met ' Ook goeiemorgen',' Koffietijd','Eet smakelijk', Juke box' en 'Joost mag het weten'. In mijn beleving was het veel meer versnipperd.

 

2) Specifiek op woensdag wordt 'Muziek terwijl u werkt 'genoemd.  Was dat programma's alleen op woensdag? Ik weet het niet meer.

 

3)Frans Nienhuys presenteerde ook nog behoorlijk wat gesponsorde programma's.  Zijn 'Men vraagt en wij draaien' stond geprogrammeerd op zondagmiddag 14.30 uur. Pas toen in 1967 Langs de lijn op Hilversum 3  met actuele sportberichten startte, werd het tijdstip naar de ochtend verschoven. Was ik al lang weer vergeten.

 

4)veel namen van bedrijven of merken die de kwartiertjes sponsorden bestaan waarschijnlijk niet meer. Daarom een mooi tijdsbeeld.

Nubilo Drop, NV Dutem, Simplex ,Edet dekens, Spaakassen NVC en NSL, Becopa, Ten Cate ochtendmode, DOT driekant balpennen, Fa Oudshoorn , Smith Chips, Montini bouwstenen, Stilbépan, Du-Ny zeep, Le cocq-rouge.

 

 

Concluderend, valt de programmering  me voor oktober 1962 niet helemaal tegen. Kan me indenken dat  Veronica hiermee veel luisteraars afsnoepte van Hilversum. In die tijd was 'een kinderhand gauw gevuld'...

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi uitgespit Leendert. ikzelf luisterde destijds bitter weinig naar Veronica. Luxemburg, toen nog overdag deels Nederlandstalige service, had de voorkeur in de huiskamer terwijl de kapsalon de draadomroep aan stond. Het is natuurlijk prachtig te zien dat allerlei gesponsorde programma's ingebracht door reclamebureaus het pakket aan aanbod destijds bloemrijker maakten. Jammer dat er bitter weinig is vastgelegd op tape. En Muziek terwijl U werkt was er die week inderdaad maar één keer gelet op de invullimg op de ochtendprogrammering voor de rest van de week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is jammer dat je in de' Knotse Hooglanden' bent geboren, want zou je bijvoorbeeld  in de' Glazen Stad' zijn geboren en opgegroeid, dan had je wel naar Veronica geluisterd. In de kassen stond  vroeger bijna overal Veronica aan.

 

Ik denk dat in jouw situatie de ontvangst een grote rol heeft gespeeld. Veronica  zond vanaf de Veronica uit met een zender van'slechts' 2.5 kw en was in een straal van 140 km te horen.Nu was er vroeger weinig hoogbouw, dus het signaal kon nog ver komen, maar Groningen lag in een soort schemergebied.

 

Was kapper Knot misschien een conservatieve man, die niet wilde dat er naar die verderfelijke piraat Veronica werd geluisterd?  Ik ken persoonlijk gevallen van mensen die niet mochten luisteren. Voornamelijk van 'Christelijken Huize. Bang dat klanten er een opmerking over maakten?

 

Zoiets moet jij toch ook wel eens zijn tegengekomen? Mensen die op basis van hun religieuze overtuiging niet naar een 'illegale zender' mochten luisteren?

 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad was het puur een kwestie van ontvangst, Pas later, na het verdwijnen van de beide Caroline schepen in maart 1968 ben ik meer gaan luisteren naar Veronica en heb vanaf 1970 - na het verdwijnen van RNI versie 1, ook behoorlijk veel opgenomen. Maar dat deed ik destijds vanaf 1971 ook met RNI en Caroline, Atlantis etc. Er stonden soms drie recorders tegelijk te draaien.

 

Mijn vader was ver van conservatief, evenals mijn moeder. Ze stonden open voor alle mensen. Buren zwaar christelijk, die geen televisie in huis mochten hebben, hadden gelukkig een achterdeur waardoor de kinderen van beide kanten op de woensdag- en zaterdagmiddag de kinderprogramma's bij ons in de achterkamer zaten te bekijken. Ik kan niets dan goede woorden over mijn ouders kwijt. Een zeer gelukkige jeugd gehad in vergelijking was ik soms bij andere gezinnen zag.

 

En muziek speelde thuis een grote rol en dus ook de radioprogramma's. Wel werd ook klassieke muziek voorgedragen. Een voorwaarde bijvoorbeeld op de zondag was het luisteren naar het Belcantoprogramma op de BR als je later die middag BBC en Pick of the Pops wilde horen.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Flippo's heb ik pas nog weggegooid. Ik weet dat Smiths werd veranderd in Lays, maar de naam was snel weer terug.

Recentelijk heb ik in een kroeg nog zo'n zakje gekocht, maar dat kan natuurlijk oud zijn geweest.

Je hebt vast gelijk, maar 2015 vind ik, zeker gezien waar we ons hier allemaal mee bezig houden, bijna gelijk aan heden.

Toch bedankt voor je reactie. Ik vind dit leuk om te weten. Dat ik afwijkende interesses heb wist ik al, ik zit niet voor niks op dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Vergelijkbare bijdragen

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6401
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Peterbaars
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.