Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Enige tijd geleden was er een zijdelingse discussie  over Felix Meurders .De jonge discjockey werkte vanaf 1969-1974 voor radio Luxemborg en tegelijkertijd ook voor Hilversum 3. Hij heeft in deze periode bij radio Veronica gesolliciteerd en zou ook bij radio Caroline aan de slag gewild hebben.

 

Zijn vriend Harry Knipschild, destijds presentator bij Veronica, schreef een mooi verhaal over Felix Meurders. Daarin komt de aandacht voor de primeur van een plaat aan bod. Veronica was in principe altijd de eerste om een nieuwe plaat te laten horen, maar Felix Meurders had daar inmiddels een betere methode voor ontwikkeld. Veronica moest  daardoor vaker het onderspit delven en soms zelfs met een helikopter  (volgens Felix) een plaat afleveren aan boord om toch maar de eerste te zijn.

 

Een passage uit het artikel van Harry Knipschild:

 

Wat Felix voor Luxemburg deed was ook van invloed bij zijn activiteiten in Hilversum. Daar zat hij vanaf 1969 eveneens als diskjockey op de zender. Bij het commerciële radiostation mocht hij dan wel niet de platen draaien die hij het beste vond, maar ze waren er wel. Zeker in de studio’s in Luxemburg zelf. Op eigen initiatief reed de diskjockey naar de hoofdstad van het groothertogdom. Hij legde er contacten met mensen als Tony Prince, een van de spraakmakende deejays in Luxenburg, voorheen werkzaam bij de zeezender Radio Caroline.

   

“In Luxemburg beschikten ze steeds over de allernieuwste Engelse en Amerikaanse popplaten. Dat kwam goed van pas in Hilversum. Meestal gingen de primeurs in Nederland naar de commerciële zeezender Veronica. Maar als ik nou eens een lijnverbinding met Luxemburg tot stand kon brengen, dan kon ik Veronica de loef afsteken. In Hilversum slaagde ik erin Imre Somogyi mee te krijgen. Dat was iemand van mijn generatie. Imre werkte bij de afdeling verbindingen van de NOS. We wisten dat je gemakkelijk een lijntje van Luxemburg via Brussel kon krijgen. Maar dan had je veredeld telefoongeluid.

  

 Imre ontdekte dat het nog op een andere manier mogelijk was om contact met Luxemburg te maken. Het was een ingewikkelde verbinding, via Luik, Venlo, Arnhem en Utrecht. Maar de kwaliteit was in dat geval uitstekend. Zo kon ik dankzij mijn werkzaamheden en contacten bij radio Luxemburg belangrijke pop-platen als eerste op Hilversum 3 laten horen. Platen als ‘Imagine’ van John Lennon, ‘Exile on Main Street’ van de Rolling Stones en ‘Fulfillingness First Finale’ van Stevie Wonder (juli 1974). Toen ze mijn methode bij Veronica in de gaten kregen ontstond er een moordende concurrentie om de première van zo’n plaat. Ik heb meegemaakt dat Veronica een helicopter met de tape van een popplaat naar het schip op de Noordzee liet vliegen om niet voor ons onder te doen”.

 

 

Ik vraag me  af in hoeverre het nu echt belangrijk was om 'als eerste' een nieuwe plaat te draaien? Zouden er daardoor meer luisteraars zijn? Of was het ongefundamenteerd wensdenken?

Ik heb het nooit begrepen . Je luisterde in die tijd in principe toch naar één station, dus hoe wist je dan dat een ander station de plaat eerder draaide? En zo ja, maakte dat dan veel uit?

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Ik vraag me  af in hoeverre het nu echt belangrijk was om 'als eerste' een nieuwe plaat te draaien?

 

Prestige voor het betreffende radiostation, zeker als het vaker voorkomt.

 

5 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Zouden er daardoor meer luisteraars zijn?

 

Ja, als je genoeg primeurs van de bekendste artiesten hebt, over een langere periode.

 

5 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Ik heb het nooit begrepen . Je luisterde in die tijd in principe toch naar één station, dus hoe wist je dan dat een ander station de plaat eerder draaide? En zo ja, maakte dat dan veel uit?

Dan hoorde je het wel van je vrienden, kennissen, medescholieren of familie, die wel naar het concurrerende radiostation luisterden en dan had jij die (hele goede) plaat van b.v. John Lennon of  de Rolling Stones mooi gemist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Juul:

Dat vraagt natuurlijk om een reactie. 

1. helicopter ?    ONZIN ( we vaarden gewoon met de Ger Anna een keer extra.

 

Bedankt voor je reactie Juul.

 

Het lijkt me ook voor de hand liggen dat de Ger Anna een extra tochtje voer. Op de website van de Stichting Norderney wordt een voorbeeld uit 1968 aangehaald van een nieuwe LP van de Stones. Die moest zo snel mogelijk naar boord. En dat werd met de 'pendelboot' gedaan.

 

Maar wellicht toch een aardige vraag: Waren ze aan boord uitgerust om eventueel spullen van een helikopter of vliegtuigje te ontvangen. Bij de Mi Amigo werden vroeger tonnen in zee gedropt, die met de rubberboot er uit gevist werden. 

 

9 uur geleden zei Juul:

Ik zal het verhaal ook eens lezen en Harry maar eens een mail sturen.

 

Het is een interessant artikel. Hier de link:

Please login or register to see this link.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je weet eigenlijk pas achteraf hoe belangrijk het is zo'n primeur te hebben, als je het belang van een plaat kent. Sgt. Pepper werd toch voor het eerst op Radio London gedraaid? Daar verwerf je faam mee.

 

'Imagine' heb ik inmiddels al zo vaak gehoord, dat het me niet meer zoveel doet, maar toen ik het voor het eerst via de radio hoorde, sloeg het bij mij in als een bom. Ik zat als dertienjarig jochie bij mijn vader in de auto, laat op de avond, en buiten zagen we de lichtjes van Rotterdam. Volgens mij stond hilversum 1 of 2 aan. Niemand sprak en ik kon het noot voor noot volgen. Een moment dat je nooit meer vergeet.

 

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Paul:

Je weet eigenlijk pas achteraf hoe belangrijk het is zo'n primeur te hebben, als je het belang van een plaat kent. Sgt. Pepper werd toch voor het eerst op Radio London gedraaid? Daar verwerf je faam mee.

 

Over Sgt Pepper gesproken.

 

"Hij geldt na 50 jaar nog steeds als een van de meest revolutionaire platen uit de popmuziek: Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band van de Beatles. Om het jubileum te vieren, mixte zoon Giles van de legendarische producer George Martin een nieuwe versie, die vandaag wordt gepresenteerd."

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel versies zouden er inmiddels niet bestaan?

 

Ik vond het indertijd wel leuk om de heruitgebrachte monomix te horen, zoals The Beatles die oorspronkelijk hadden bedoeld. Je hoort dingen die in de stereomix van George Martin zijn verdwenen en de iets snellere monoversie van She's Leaving Home vind ik misschien nog wel mooier dan de versie die we meestal horen.

bewerkt door Paul
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Juul:

Ik heb het er nooit zo op dat "ge-remix" maar ik ben wel benieuwd.

Meer nog naar de staat van de banden , hoeveel tracks enz. enz. En hoe heeft ie het dan gedaan?

 

Hier wordt een tipje van de sluier opgelicht Juul.

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Paul:

'Imagine' heb ik inmiddels al zo vaak gehoord, dat het me niet meer zoveel doet.

Schaam je!

 

8 uur geleden zei Juul:

Ik heb het er nooit zo op dat "ge-remix" maar ik ben wel benieuwd.

Same here, maar soms ben ik toch weer geïnteresseerd. Ondertussen beluister je zo'n fantastisch album toch maar weer mooi opnieuw.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Tino:

Schaam je!

 

 

Als jij het zegt... Ik heb dat vaker, hoor. Als tiener kreeg ik rillingen over mijn rug, elke keer als ik 'A Whiter Shade of Pale' of 'Need Your Love So Bad' hoorde. Maar in de loop der jaren slijt dat. Ik heb dan goede herinneringen aan zo'n plaat, maar ze roepen niet meer dezelfde reactie op. Te vaak gehoord, denk ik. Dat is ook waarom ik niet zo graag naar commerciële oldies-stations luister. De plaatjes die je daar hoort, zijn helemaal grijsgedraaid. Dan hoor ik liever iets nieuws, iets ouds wat ik nog niet ken of iets ouds wat ik al heel lang niet meer heb gehoord.

 

Maar die St. Pepper-box ziet er interessant uit. De opzet doet me een beetje denken aan de 'Pet Sounds Session' van een aantal jaren geleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was een impulsieve reactie. Imagine kun je bij mij niet kapotdraaien. Die Pet Sounds-box krijg ik ook geen genoeg van. Ik heb dat met meer platen; Ace - How Long, David Bowie - Sound & Vision, bijna alles van Toto, Abba - Dancing Queen (Ja, echt waar).

Als ik er langer over nadenk heb ik ook wel platen die het oorspronkelijke gevoel niet meer opwekken.

Little River Band - Forever Blue, ik kreeg er kippevel van. Nu vind ik het een "Sky Radio"-plaat.

15 uur geleden zei Paul:

Dan hoor ik liever iets nieuws, iets ouds wat ik nog niet ken of iets ouds wat ik al heel lang niet meer heb gehoord.

Kan inderdaad heel prettig zijn, "nieuwe muziek" uit 1976.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21/04/2017 om 01:44 zei Tino:

 

Het was een impulsieve reactie. Imagine kun je bij mij niet kapotdraaien

 

 

Om de discussie weer een beetje richting zeezenders te trekken: Imagine  van John Lennon mocht niet gedraaid worden op Radio Caroline. Strikte opdracht van Ronan O' Rahilly. Op straffe van ontslag!  Het was mij en de jongens aan boord niet helemaal duidelijk wat de reden was. O'Rahilly had paranoïde trekjes en wellicht had het met het verleden te maken.

 

In New York bevond zich namelijk begin tachtiger jaren een mediabedrijf dat claimde de rechten te hebben om als radio Caroline weer uit te gaan zenden. Investeerders werden gevonden en de (werk)naam van het nieuwe radio Caroline schip zou de MV Imagine heetten. Na enige tijd bleek het allemaal fraude te zijn en er geen enkele connectie met O'Rahilly te bestaan. 

 

Van het 'nieuwe' Caroline zijn enkele  sweatshirts met een afbeelding van de MV Imagine gemaakt. Volgens Johnny Lewis slechts vijf stuks. Een echt collector's item. We hebben er al  na die jaren nog één in de kast liggen. Niet mijn maat, maar die van Marjo.

 

Ze had hem geruild met een grijze versie van Simon Barrett. De witte was te klein voor Simon. Op de boeg van het Caroline schip stond MV Imagine en geen Ross Revenge. Dat maakt het een collector's item. Op onderstaande foto van Grant Benson en Diane Lauren is het redelijk te zien.

 

Salut

Leendert

 

 

 

Peter Philips, Marjo Marcus. Ross Revenge 1984.jpg

Marjo Marcus., Simon Barrett,Rob Olthof .jpg

Diane Lauren, Grant Benson. Messroom Ross Revenge 1984.jpg

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Om de discussie weer een beetje richting zeezenders te trekken: Imagine  van John Lennon mocht niet gedraaid worden op Radio Caroline. Strikte opdracht van Ronan O' Rahilly. Op straffe van ontslag!

 

Is minstens twee keer te horen geweest op Caroline.

 

Please login or register to see this link.

 

Ook trouwens gelijk al in het eerste uur tijdens de officiële  terugkeer in 1983.

 

 

bewerkt door Robin Westhof
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21/04/2017 om 23:59 zei Robin Westhof:

 

Is minstens twee keer te horen geweest op Caroline.

 

Please login or register to see this link.

 

Ook trouwens gelijk al in het eerste uur tijdens de officiële  terugkeer in 1983.

 

 

 

Dat klopt. Imagine was de eerste plaat na de openingstune van de Fortunes.

 

Het draaien van Imagine uit de hitlijst moest echter gemeld worden. Daar gaf Ronan dan  wel toestemming voor, maar de plaat zomaar draaien was taboe.

 

Als bij radio Monique de plaat wel eens voorbij kwam, stonden de Engelsen te 'bibberen'. Tot op de dag van vandaag weet niemand precies  Ronan's beweegreden. Ik vrees dat hij het zelf ook niet meer weet . Door de ziekte van Alzheimer zal hij zich weinig tot niets meer herinneren.

 

Waarschijnlijk weer zo'n geheim dat mee het graf in gaat.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Albatrosstudio:

Bij mij nooit..............

 

Ik vind het alleen mooi klinken op de middengolf. De zware orgeltonen komen dan beter tot zijn recht.

 

Het kan ook aan mijn beleving liggen. Ergens in juni 1967 hoorde ik het voor het eerst op het schoolplein via een draagbare transistor radio. De hele klas luisterde mee.

 

Hoewel de zon toen scheen kan ik me nog herinneren dat ik er kippenvel van kreeg. En nog steeds doen de eerste tonen iets met me. Ik begrijp Douwe wel.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21-4-2017 om 22:25 zei Leendert Vingerling:

 

Om de discussie weer een beetje richting zeezenders te trekken: Imagine  van John Lennon mocht niet gedraaid worden op Radio Caroline. Strikte opdracht van Ronan O' Rahilly. Op straffe van ontslag!  Het was mij en de jongens aan boord niet helemaal duidelijk wat de reden was. O'Rahilly had paranoïde trekjes en wellicht had het met het verleden te maken.

 

 

 

Wordt het niet eens tijd voor een biografie van deze man? Zonder hem zou de zeezendergeschiedenis er heel anders hebben uitgezien. Wat bewoog hem tot zijn levenswandel? Zijn daar eigenlijk al zinnige dingen over geschreven?

 

Zelf is hij misschien niet meer aanspreekbaar, maar een aantal mensen uit zijn omgeving vast nog wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.