Spring naar bijdragen

Vandaag 57 jaar geleden


Paul

Aanbevolen berichten

Als je op de oude kranten afgaat, dan ging Veronica op 20 april 1960, 's avonds rond een uur of elf voor het eerst de lucht in. Vandaag dus 57 jaar geleden. In de maanden daarvoor was al regelmatig in diverse kranten geschreven over de oprichting van de VRON en de perikelen rond Oswald en de (toen nog) Borkumriff in Emden. En nu werd ook meteen melding gemaakt van de eerste proefuitzendingen.

 

Voor dat alles kunnen we nu het onvolprezen archief van Wiki Radio raadplegen, en ook de databank Delpher, waaruit onderstaande knipseltjes komen. Ik hoop dat het een beetje leesbaar is; op Delpher zelf kun je er vrij gemakkelijk om inzoomen, maar ik vind het tot dusver een beetje lastig om die stukjes leesbaar op mijn eigen computer over te brengen.

 

Paul

20 april 4.PNG

20 april 1.PNG

20_april_2.PNG

20 april 3.PNG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor wie het interesseert heb ik hier twee pdf's met het Algemeen Handelsblad van 22 april en de Leeuwarder Courant van 26 april 1960. Dit om een 'tijdsbeeld' te geven. Het Handelsblad heeft een mooie foto van het Veronicaschip op de voorpagina, terwijl verderop in de krant foto's en een gesprek staan met een paar bemanningsleden. In de Leeuwarder Courant staat een interview met Ellen van Eck en Max Groen. Max Appelboom wordt 'productieleider' van de studio in Amsterdam genoemd. Verder valt op dat in deze artikelen ook al de namen voorkomen van Tony Vos en Frans Nienhuys.

 

Toen ik dat las, besefte ik ineens dat Frans Nienhuys de enige 'discjockey' van Veronica is die het avontuur van het begin tot aan het bittere eind heeft meegemaakt.

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Juul:

En dit:

 

Please login or register to see this link.

Je hebt het over 1563 kHz, 192 meter, ik dacht dat het 1562 was, maar misschien dat Veronica er in het begin 1 kHz naast zat.

 

22 uur geleden zei Paul:

Als je op de oude kranten afgaat, dan ging Veronica op 20 april 1960, 's avonds rond een uur of elf voor het eerst de lucht in. Vandaag dus 57 jaar geleden. In de maanden daarvoor was al regelmatig in diverse kranten geschreven over de oprichting van de VRON en de perikelen rond Oswald en de (toen nog) Borkumriff in Emden. En nu werd ook meteen melding gemaakt van de eerste proefuitzendingen.

 

Voor dat alles kunnen we nu het onvolprezen archief van Wiki Radio raadplegen, en ook de databank Delpher, waaruit onderstaande knipseltjes komen. Ik hoop dat het een beetje leesbaar is; op Delpher zelf kun je er vrij gemakkelijk om inzoomen, maar ik vind het tot dusver een beetje lastig om die stukjes leesbaar op mijn eigen computer over te brengen.

 

Paul

20 april 4.PNG

20 april 1.PNG

20_april_2.PNG

20 april 3.PNG

De Leeuwarder courant spreekt over 184 meter, dat lijkt me wat kort, 1620 kHz of 185 meter lijkt juister.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Paul:

Verder valt op dat in deze artikelen ook al de namen voorkomen van Tony Vos en Frans Nienhuys.

 

Gedegen speurwerk Paul.  Zou ook Iets voor het  tv programma 'Andere Tijden' kunnen zijn.

 

Frans Nienhuys was me ook al opgevallen in de programmering van 1962. Hij presenteerde toen enkele sponsor kwartiertjes en 'Men vraagt en wij draaien'.Nienhuys heeft  inderdaad de hele Veronica periode meegemaakt, maar  toch vooral voornamelijk zijdelings.

 

Frans was nergens daadwerkelijk bij betrokken, had geen beslissende stem en heeft betrekkelijk weinig programma's gemaakt. Dat Veronica een dergelijk 'oubollig' programma's als 'Men vraagt en wij draaien' door hem liet presenteren, zal wel een reden hebben gehad. Welke ? Als jonge puber, vond ik het toen een 'verschrikking' om naar te luisteren.  Het was een volkomen achterhaalde manier van presenteren.

 

Maar behalve Nienhuys, vallen me nog twee zaken op:

 

1)Waarom is de ligplaats veranderd van Noordwijk naar Schevingen ?

2)Was er wel een kortegolf zender aan boord? Er doen te veel verhalen de ronde. Alleen de middengolf zender wordt genoemd.

 

Salut

Leendert

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Doet mij altijd denken aan de juriste bij de TROS die zei "REM eiland?"…….wat is dat ?

Denk je dat de DJ's van Radio 538 ook maar enig idee hebben waar die naam vandaan komt?

 

1 uur geleden zei thijs5326:

Wat moet ik hiervan denken? Please login or register to see this link.

Juiste link is : Please login or register to see this link.

Ik heb ook nog een "bordeelrood" on-air lamp, die bij een echte vrije radio is gebruikt. 50 euro?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Juul:

Kortom, het was een beetje een zooitje dus. Maar journalisten weten soms ook niet wat ze schrijven. Komt vandaag nog steeds voor…….

 

Doet mij altijd denken aan de juriste bij de TROS die zei "REM eiland?"…….wat is dat ?

Ik lees in de kranten dat er sprake was van een omroeper vanaf band.

We kennen allemaal de call: "198 meter, 33 meter band en FM"

Mijn vermoeden is dat dit werd uitgezonden, de verwarring werd dus door Veronica zelf opgewekt, het risico van te voren opgenomen programma's, terwijl de technici andere golflengtes probeerden.  1620 wordt het meest genmoemd (185 meter), en was dus de facto in de Visserijband. Ook moeten sommige ontvangers er moeite mee gehad heben, maar s avonds geen problemen met buitenlanders, vandaar dat het in Enschede (via de skywave) ook goed te ontvangen was. (Denk maar aan RNI later die op 186 meter in heel Europa te horen was, ongehinderd)

De journalisten waren niet in staat de juiste golflengte of frequentie vast te stellen.

Uit de berichten begreep dat de 33 meter meer werd gebruikt voor "communicatie", dus er was wel een zender maar of daar ook programma's op werden uitgezonden?

De FM is nooit opgemerkt.

 

Hoe dan ook, het was opvallend en opmerkelijk, maar ik verbaas me dat vrijwel niemand de moeite nam de eerste geluiden van de zender ook op te nemen, of waren er toen weinig recorders bij mensen thuis?

 

Interessant om ook de radio geschiedenis van Ellen van Eck te lezen, behoorlijk wat ervaring t/m NY.

Op Curaçao werkte ze kennelijk voor R Caribe, een kleine zender die ik nauwelijks op Aruba kon horen, en later de Curom (Curaçaose Omroep Maatschappij, van de Shell), die met 10 kW wel goed op Aruba te horen was (860 kHz, schijnt nog steeds in de lucht te zijn), en de favoriete zender van mn moeder was. Want het was meer Nederlands, de Arubaanse zenders waren meer Antilliaans. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei ruudam:

Hoe dan ook, het was opvallend en opmerkelijk, maar ik verbaas me dat vrijwel niemand de moeite nam de eerste geluiden van de zender ook op te nemen, of waren er toen weinig recorders bij mensen thuis?

 

Ja, dat verbaast me ook wel. Er is heel weinig overgeleverd uit die tijd, voor zover ik weet. Ze kwamen natuurlijk wel heel snel en onaangekondigd in de lucht, op de avond van de dag dat het schip bij Noordwijk voor anker ging. Er zijn vast maar weinig mensen die dat hebben gehoord. Maar je zou verwachten dat in die eerste weken hoe dan ook wel wat luisteraars een opname zouden maken. Of medewerkers van Veronica zelf.

 

Maar goed, van hilversum 1 en 2 is mij ook maar weinig bekend uit die jaren. En wie weet wat hier en daar nog op zolder ligt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei Paul:

 

Ja, dat verbaast me ook wel. Er is heel weinig overgeleverd uit die tijd, voor zover ik weet. Ze kwamen natuurlijk wel heel snel en onaangekondigd in de lucht, op de avond van de dag dat het schip bij Noordwijk voor anker ging. Er zijn vast maar weinig mensen die dat hebben gehoord. Maar je zou verwachten dat in die eerste weken hoe dan ook wel wat luisteraars een opname zouden maken. Of medewerkers van Veronica zelf.

 

Maar goed, van hilversum 1 en 2 is mij ook maar weinig bekend uit die jaren. En wie weet wat hier en daar nog op zolder ligt...

 

Er waren in die tijd ook nog geen Cassetterecorders en de Bandrecorders waren best wel duur en de dure banden daarvoor werden steeds weer gebruikt, dus als er al iets opgenomen is, is het ook weer gewist, denk ik. Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.