Jump to content

Recommended Posts

Ik zit nu te luisteren naar 192 radio, herhaling van de top 100 allertijden 20 mei 1971.

De commercials zitten door het hele programma en niet in blokken zoals tegenwoordig op de commerciële zenders. Ik vind dat nog steeds beter klinken.

 

Wat is de reden dat dit op geen enkele commerciële zender meer op die manier wordt gedaan. Volgens mij is dat niet verboden in de zendvergunning.

 

Wie weet meer?

Ik hoor graag jullie reactie.

Link to post
Share on other sites

Wijdverbreid misverstand.

Voor TV geldt dat het blok minimal 2 min moet zijn.

Dat is niet bij radio, ook is er geen voorschrift voor aantal spotjes in blok, nog een maximaal aantal blokjes per uur.

 

Dus het kan, waarom niemand het doet? Vastgeroeste ideeën en ongeneeslijke na-aperij.

Link to post
Share on other sites
Op 4 mei 2017 om 16:42 zei Piet Sonneveld:

 

De commercials zitten door het hele programma en niet in blokken zoals tegenwoordig op de commerciële zenders. Ik vind dat nog steeds beter klinken.

 

 

 

Wie weet meer?

Ik hoor graag jullie reactie.

 

 

Dag Piet, maar wat bedoel je nu:

 

Je schrijft:

"Ik vind dat nog steeds beter klinken." ( deze zin kan nl op alle 2 slaan )

 

1. de commercials door het hele programma heen ?

2. of in blokken ?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

ik geloof dat er in NL wel regels zijn dat het nieuws op het uur moet uitgezonden worden. Waarom is mij niet duidelijk. 

13 minuten geleden zei ruudam:

Wijdverbreid misverstand.

Voor TV geldt dat het blok minimal 2 min moet zijn.

Dat is niet bij radio, ook is er geen voorschrift voor aantal spotjes in blok, nog een maximaal aantal blokjes per uur.

 

Dus het kan, waarom niemand het doet? Vastgeroeste ideeën en ongeneeslijke na-aperij.

In Vlaanderen zijn daar helemaal geen regels voor maar bij de meeste stations zitten ze ook op het uur.

Link to post
Share on other sites
6 uur geleden zei ruudam:

Wijdverbreid misverstand.

Voor TV geldt dat het blok minimal 2 min moet zijn.

Dat is niet bij radio, ook is er geen voorschrift voor aantal spotjes in blok, nog een maximaal aantal blokjes per uur.

Voor zover ik weet is dat bij (publieke) radio ook het geval. Of de regels moeten recent veranderd zijn.

Er moet bij mijn weten ook minimaal 24 minuten tussen de reclameblokken zitten.

Link to post
Share on other sites
18 uur geleden zei Tino:

Voor zover ik weet is dat bij (publieke) radio ook het geval. Of de regels moeten recent veranderd zijn.

Er moet bij mijn weten ook minimaal 24 minuten tussen de reclameblokken zitten.

Bij de NPO en ROOS mag er alleen voor en na het nieuws een reclameblok  worden uitgezonden. Truuk hier is ook nieuws op halve uur zoals bij R1. Lokale PO weet ik niet.

Nieuws mag op de CO op elk moment van het uur, is verplicht op FM elk uur tussen 07.00 en 19.00. Ook bij NPO is dit redelijk soepel zodat nieuws uitgesteld kan worden.

 

Die periode tussen blokken gelden voor TV, of het 24 min is weet ik niet, maar ik verbaas me dat de NPO al na een voetbal analyse van een paar minuten in de rust van een live voetbalwedstrijd alweer zo'n ellenlang blok start. Nog los van de giga reclame die via de voetbalvelden wordt getoond en maar te zwijgen van de extra ingeblende reclame naast de doelen. Hypocrisi ten top, om de NPO maar aan reclame inkomsten te helpen.  

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei RobKi:

In de oertijd van de commerciële radio in de VS sponsorden adverteerders een compleet programma. De naam van de sponsors werd dan alleen aan het begin genoemd (The John Doe Show is brought to you by Stimorol, the Chewing Gum) en eventueel aan het einde.

 

Een paar jaar geleden werd er nog regelmatig een hele dag gesponsord ( AFAS Software) op Sublime FM.

Alleen de naam van de sponsor op het hele uur en verder (heel fijn) geen reclame.

 

2 uur geleden zei RobKi:

En om weer on topic te geraken: met die opeenvolging klonken de programma's, ook in mijn oren, meer als een geheel dan met die soms ellenlange reclameblokken van nu. Dan denk je na vijf spotjes: naar welke zender luisterde ik ook alweer? Nee, dan liever twee spotjes max., met een door Juul geknipte jingle ertussen...

 

Omdat de reclames in de huidige tijd zo ontzettend slecht/ saai zijn, is het misschien toch maar beter, dat die ellenlange

blokken blijven bestaan, want dan kan je gewoon de radio, een paar keer per uur een minuut of vijf uitzetten. ;-)

 

 

 

Link to post
Share on other sites
13 minuten geleden zei Robin Westhof:

Een paar jaar geleden werd er nog regelmatig een hele dag gesponsord ( AFAS Software) op Sublime FM.

RTL had ook alleen de "Pepsi-tijd" en verder nauwelijks commercials. Vond ik ook prettig.

 

Link to post
Share on other sites
6 uur geleden zei Vincent:

Zelfde voor Laser 558

 

Klopt Vincent, vanaf de start in mei 1984, een aantal maanden geen (echte) reclame, wel reclame voor hun eigen promotiemateriaal zoals: Video's, T-Shirts en Posters.

Ook waren er spotjes te horen voor de Laser Fan Club en Laser Road Show.

 

De 'echte' reclames kwamen pas in de herfst van dat jaar zoals: USA Today, Virgin Airlines, Ski Magazine, Time Out Magazine, Bose Loud Speakers, Rolling Stone Magazine ect...

 

 

Link to post
Share on other sites

Weinig reclames, dan ook geen inkomsten om het zaakje draaiende te houden. Er zullen regels zijn, maar ik denk dat ook vaak het radiostation bepaald hoe en waar de commercials worden ingepland. Je ziet dat in de VS er ook reclameblokken zijn en de losse commercials tussen de platen vrijwel verdwenen zijn. Ook daar hoor je oeverloos gezwam en zijn de gezellige mee - zing spots

verdwenen. Het waarom weet ik niet, maar ik denk dat de adverteerder minder geld en auteursrechten wil uitgeven aan de commercial en daardoor een hoger budget heeft om zijn product onder de aandacht te brengen. In GB zijn de wetten iets anders en heeft men nooit de EU richtlijnen gevolgd. Er zijn blokken zowel op radio en tv, maar deze zijn kort van duur. ITV heeft blokken van ongeveer 3 minuten en dan 4 maal per uur. Luistert en kijkt heel prettig. Aan de andere kant van de oceaan zijn er minder onderbrekingen op tv, maar langer dan de vroegere hooguit 2 minuten. Per uur TV is nu 18 minuten reclame,....tja teveel aanbieders op de markt en daardoor minder inkomsten.....

groet Jannie.

Link to post
Share on other sites

Ook in de VS is precies vastgelegd hoeveel reclame er per uur mag worden uitgezonden en met hoeveel programma-onderbrekingen.

 

Het ontbreken van 'meezingdeuntjes' zal wel het gevolg zijn van marktonderzoek. Reclames zijn immers geen doel op zich, maar een middel om producten te verkopen. Het gaat puur om de effectiviteit. Daar weten ze tegenwoordig meer over dan vroeger. Zo was er een aantal jaren geleden een onderzoek waaruit bleek dat humoristische, positief beoordeelde reclames vaak nauwelijks bijdroegen aan de populariteit van een product. De humor bleek af te leiden van de 'boodschap'. Dat willen die adverteerders natuurlijk niet hebben.

 

Als ik iemand 'Ha fijn!' hoor zeggen, kan ik nog steeds nooit nalaten om erachteraan te roepen: 'Een borrel van Florijn!' Maar mijn alcoholconsumptie is er nooit door beïnvloed. Misschien maar goed ook.

 

Paul

 

Link to post
Share on other sites
5 uur geleden zei Paul:

Als ik iemand 'Ha fijn!' hoor zeggen, kan ik nog steeds nooit nalaten om erachteraan te roepen: 'Een borrel van Florijn!' Maar mijn alcoholconsumptie is er nooit door beïnvloed. Misschien maar goed ook.

Dit is toch wel een ingewikkelde materie.

Als Florijn een zakelijke boodschap had gehad zou het mijn alcoholconsumptie ook niet hebben beïnvloed.

Het kan me ook niet schelen hou koud de Bokma staat...

Jägermeister daarentegen mag van mij ook lauw of heet.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

In Vlaanderen is ook het maximum aan minuten reklame per uur bepaald zowel op tv als op radio. Af en toe wordt er een boete uitgedeeld omdat er een station de regels heeft overtreden. Meestal gaat het erom dat een bepaalde mededeling door de een als reklame is aangezien en de ander het anders zag.

de kleinere radiostations hebben meestal weinig reklame, daar de nationale zenders met het merendeel gaat lopen. Er zullen nog wat stations sneuvelen. In de komende weken zullen lokale radio's hier een vergunning kunnen aanvragen, ze hebben het aantal beperkt en op verschillende plaatsen krijgt een lokale radio een 2e of een 3e frequentie in een naburige gemeente. Je kan dus ten oosten van een stad een frequentie bekomen samen met een frequentie ten westen van een stad en in de stad bijna niet te ontvangen zijn. Heel eigenaardig. En hoe moet je dan aan commercials geraken?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


  • Doneer aan Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Similar Content

    • By martinja
      Van de Golden Radio NL server, met dank aan Ron. Jean-Pierre of ik hebben het opgenomen via een bandrecorder jaren geleden, maar helaas verder helemaal geen gegevens en weet er ook niets van
       
      RadioVeronica-DeReclameshow
      Please login or register to see this link.
       
    • By hans knot
      Steve Miller Band - Serenade Zeker niet de eerste verwijzing in de discografie naar deze groep, die in 1966 werd opgericht in San Francisco. Het nummer Serenade is afkomstig van de negende lp van de groep en kwam in 1975 uit op CBS. De intro werd gebruikt in de winter van 1976 om aan te kondigen dat diegene die radioreclame wenste en tijdens de Oudejaarsfeesten op Tenerife verbleef, telefonisch contact kon opnemen tussen 21 december en 2 januari met directeur Sylvain Tack, die in die periode verbleef in een hotel in de hoofdstad Porto de la Cruze.
      Please login or register to see this link.
       
    • By hans knot
      Gisteren mailde Henk, die samen met Martin en mij tot de oplossers van vele muziekjes behoort met deze leuke vondst, niet voor de discografie maar gewoon om te laten weten en leuk is het ook nog eens
       
       
       
      De muziek achter de Modehuis Liene Commercial uit 1975/1976:  Buddy Holly - Rock Me Baby.
       
      Luister op 55 seconden in de youtube:  Please login or register to see this link.
       
      Het einde is overigens het einde van "Tell Me How"  https://youtu.be/8e8m0iT5mF4   
       
      Please login or register to see this link.
      Please login or register to see this link.
       
    • By hans knot
      daar het heel slecht gaat met 3FM, dat bij mij nooit aanstaat en steeds slechter wordt beluisterd, is het denk ik ook voor de adverteerders minder interessant deel te nemen aan de STER reclame op het station. Vroeger, in dit geval 1968, werd er nog wel eens aan duo advertenties gedaan.
       

    • By Oever532
      Hallo,

      Ik zoek nog naar de volgende reclame pingels:
      - Radio Rijnmond (jaren '90)
      - (NPO) Radio 2 (1992)
      - (NPO) Radio 1, 3, 4, 5 (2004)
      - (NPO) Radio 3 en 4 (2012)

      Voornamelijk wegens jeugdsentiment wil ik deze graag nog eens terugluisteren.

      Bij voorbaat alvast hartelijk bedankt.

      Oever532.
  • Recently Browsing

    No registered users viewing this page.

  • Member Statistics

    • Total Members
      4,798
    • Most Online
      2,923

    Newest Member
    Nokiaadje
    Joined
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.