Spring naar bijdragen

Radio Caroline op 648 kHz


Aanbevolen berichten

Op 6-6-2017 om 21:21 zei radiofreak31:

Denk dat de ontvangst nog wel eens flink zal mee vallen als ik het allemaal zo eens bekijk. Ik ben hier best wel optimistisch over zelfs. En anders zijn er divers SDR's in de UK die het signaal zeker zullen ontvangen zodat we toch in Nederland kunnen horen hoe het op AM klinkt.

Het mooiste zou zijn dat Caroline zelf zorgt voor een stream gevoed door een ontvanger waar het signaal op gestreamd wordt.

Ik luisterde vanmiddag naar 558 KHz, Spectrum radio, met een uitzending in het Arabisch. Dit signaal komt uit Christal Palace, uit een 1 Kw zender. Is behoorlijk goed te ontvangen, ondanks de lang niet optimale modulatie.

Als 648KHz zich net zo gedraagt als 558 KHz, heb ik goede hoop dat Caroline overdag beluisterbaar te ontvangen is, zeker in de randstad!

mvg,

Jan

bewerkt door jan227
typo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om even een indicatie te geven wat er aan de westkust in Nederland is te ontvangen vanuit de UK:

 

Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.
Please login or register to see this link.

 

En zoals jullie op de afbeelding hieronder kan zien is de 648 overdag mooi schoon. Ik denk dat het wel gaat lukken om zeker overdag de 648 hier te ontvangen. 

 

MW20170616.thumb.png.704fe7325c87912a2e884ccc1d818c60.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Europa zit alleen een Sloveen en een Spanjaard op deze frequentie, beide met 10 kW. Daar kan je problemen mee krijgen. 

 

In Saudie Arabië staat een zender van 2000 kW maar dat zal niet een groot probleem worden. En de rest wat op deze frequentie zit is Australië, Botswana, China, Japan, Indonesië, India en Vietnam.

 

Als ik het niet vergeet zal ik vanavond als het donker is een schermprint en geluidsopname maken van de 648. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vincent e.a.,

Zopas hier effe geluisterd rond 12.30 uur.

KPO ontvanger 'in' de Loopant. richting zuid (vast opgesteld).

M.b.v. draaicondensator aangepast op onderstaande freq.

 

638: 1 led

639: -

648: -

657: heel zwak audio

666: 2 ledjes

675: heel zwak audio

684: -

693: 5 ledjes

702: -

711: -

720: 2 ledjes

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat wordt nog een hele opgave voor Caroline om boven dat kilowatten geweld uit het oosten en uit Spanje op te boksen in de wintermaanden bovenal. Misschien dat er wat geregeld kan worden tussen de stations zodat er geen storing in ontvangst plaats vind.

bewerkt door radiofreak31
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei radiofreak31:

Dat wordt nog een hele opgave voor Caroline om boven dat kilowatten geweld uit het oosten en uit Spanje op te boksen in de wintermaanden bovenal. Misschien dat er wat geregeld kan worden tussen de stations zodat er geen storing in ontvangst plaats vind.

Zo werkt het niet.

Zelfs niet als Caroline heilig wordt verklaard, wat hier en daar al is gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei radiofreak31:

Maar zoals gezegd, ik denk dat die ontvangst in het doelgebied ook gestoord gaat worden in de wintermaanden. En dan ben je nergens met je 1KW....

 

Laten we dat eerst eens even afwachten, mocht dat inderdaad zo zijn, dan kan Caroline (eventueel) een verzoek indienen bij Ofcom voor het gebruik van (iets) meer vermogen en ik denk dat Ofcom daar dan toestemming voor geeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-6-2017 om 07:24 zei Vincent:

In Europa zit alleen een Sloveen en een Spanjaard op deze frequentie, beide met 10 kW. Daar kan je problemen mee krijgen. 

 

I

10 kW op papier, volgens mij gaat die Sloveen veel harder.

Er zijn flink wat stations die de kans grijpen nu de MG wat leger wordt om eens flink door te stoken.

 

Ik heb zelf ook last van een zender )Asian format' uit London op 1584, die opeens veel harder gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei ruudam:

10 kW op papier, volgens mij gaat die Sloveen veel harder.

Er zijn flink wat stations die de kans grijpen nu de MG wat leger wordt om eens flink door te stoken.

 

Ik heb zelf ook last van een zender )Asian format' uit London op 1584, die opeens veel harder gaat.

Inderdaad Ruud, viel me van de week ook al op.

Ik luister regelmatig op de frequenties die binnenkort vrijkomen als alternatief voor de 1485 maar 1584 gaat het dus niet worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het klinkt niet onwaarschijnlijk. Het is al even geleden maar er was in elk geval een aspirant koper die de mededeling kreeg dat de TRAM verkocht was, over aan wie, werden geen mededelingen gedaan. 

We zullen het t.z.t. wel lezen/horen.

 

Volgens mij heeft overigens die TRAM een interessante achtergrond (Trintelhaven).

 

Rob V.

 

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die zender heeft bij mijn weten nooit in Trintelhaven gewerkt.

Daar heeft een 150 kW Harris zender gewerkt voor BNR, Radio 10 (met 50 kW) en BigL 925, later 50 kW).

Later stond er een 50 kW Nautel zender die BP volgens mij in beslag heeft genomen.

En dat was het.

 

De 10 kW TRAM heeft altijd op het schip gestaan, de bedoeling was deze in te zetten voor 1395 en ander te verkrijgen frequenties, zo wilde Sietse brouwer altijd nog de 828. Met het nieuwe (zeer slechte) AM beleid is dat niet meer mogelijk.

 

De zender kan goed met 3 kW ingezet worden, is wel een hoop werk m te om te tunen want elke eindtrap moet verstemd worden. Vanwege de grote capaciteit en de extra eindtrappen is geen reservezender meer nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan niet verifiëren of hij daar gestaan heeft. Het wandel-gangen verhaal bestaat dat ten tijde dat het vermogen gereduceerd moest worden vanwege het bootjes verhaal er een andere zender zou komen, een TRAM.  KBC sponsorde toen Big L. 

Zoals je weet sprak echter Rijkswaterstaat zijn veto uit over verder gebruik van Trintelhaven. Wat er daarna mee gebeurt zou zijn ............ niets meer over vernomen. 

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.