Spring naar bijdragen

last perfumed garden 50 jaar later


hans knot

Aanbevolen berichten

Komende 14de augustus 2017 is het exact 50 jaar geleden, dat er een (gedwongen) einde kwam aan het bestaan van de Engelstalige zeezender Radio London. Eén van de radiomakers van het station werd later heel bekend.

 

594a6a490d9c5_Feb1105.JPG.58d704821ab214a8b11f7c44ac7215f7.JPG

 

 

John Peel werd als  John Robert Parker Ravenscroft geboren op 30 augustus 1939, in Heswall, Cheshire, en hij werd opgeleid op de lagere openbare school in Shrewsbury en deed zijn dienstplicht in de Royal Artillery. Daarna werkte hij bij Townhead Molen in Rochdale, Lancashire, voordat hij naar Amerika verhuisde. Zijn eerste baan in de VS was bij de Dallas Cotton Exchange, maar zijn liefde voor de blues bracht hem tot het maken van een gastoptreden op een lokaal radiostation, WRR.

 

Toen de Beatles succes kregen in Amerika kwam ook het succes voor John Peel, want hij was niet alleen Engelsman, maar hanteerde  een typisch accent dat in Liverpool, waar ook the Beatles vandaan kwamen, werd gebruikt. Hij werd eerst door KLIF in Dallas ingehuurd als Beatles expert en kreeg vervolgens een volledige job bij KOMA in Oklahoma City, waarna KMEN in San Bernardino zijn derde werkgever werd.

 

Hij huwde er maar zag vrij snel de vergissing van dit besluit in en besloot snel naar Engeland terug te keren. In de VS had hij al gelezen  over het succes van de zeezenders en via een buurman van zijn moeder kwam hij in contact met Radio London. Op basis van zijn ervaring op de Amerikaanse radio, werd John onmiddellijk een baan aangeboden en vanaf maart 1967 werkte hij op het zendschip Galaxy

 

Zoals gebruikelijk kreeg de nieuwste deejay altijd twee programma’s.  Overdag invallen voor de deejay die op verlof was, en de uren tussen middernacht en 2 uur. Tijdens het werken in Amerika had John, die op Radio London de naam John Peel aannam, zeer bewust de "underground" muziek gevolgd. Het was het hippie tijdperk en tientallen nieuwe groepen waren in opkomst. John besloot om het beste van deze nieuwe muziek in te passen in zijn ‘late night-programma’ met de naam Perfumed Garden. Het was hèt programma om naar te luisteren en , 50 jaar nadat de laatste Perfumed Garden werd uitgezonden, staan wij er bij stil via een Nederlandstalige versie van ‘The Last Perfumed Garden’.

 

De Nederlandstalige versie volgt geheel hetgeen  John Peel 50 jaar geleden tijdens de Last Perfumed Garden allemaal vertelde aan zijn luisteraars, de muziek die hij ten gehore bracht als ook het voorlezen van een hoofdstuk uit Winnieh the Poe. Een uniek document dat het uitzenden waard is.

 

Het programma kan door diverse lokale- en internetradiostations gratis worden uitgezonden. Het programma heeft een lengte van zes uur en dient van middernacht tot zes uur in de ochtend te worden uitgezonden op maandag 14 augustus. Ieder programma-uur heeft de lengte van 59 minuten zodat er ruimte is voor 1 minuut aan eigen uitingen. Meldt U aan via HKnot@home.nl voor toezending van de programmafiles.

Vriendelijke groet

Oeds Jan Koster en Hans Knot

 

 

aaa2.thumb.jpg.7ae5c7153badfb56eded5d2bea3d3393.jpgd.thumb.jpg.0f28fd5eac50f88699af798bc03f2237.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Succes Hans.

 

Het idee is leuk,om de sfeer van toen terug te halen.  Ik vrees wel, dat het te lang is en bovendien liggen maandag om middernacht toch veel mensen in hun bed. Bovendien denk ik dat een minuut voor eigen doeleinden van de lokale zenders te weinig is. Dus dat wordt de muziek wegdraaien aan het eind van het programma...

 

 

Ben benieuwd.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gelukkig kun je zoiets opnemen Leendert en in etappes afluisteren. Ook komt het online rond die tijd. En in de nachtelijke uren hebben de stations niet zoveel tijd nodig voor eigen promotie. Daar is naar geïnformeerd. Als Caroline weer een weekend heeft met Manx Radio de zogenaamde Caroline North, luister ik ook niet live maar krijg de programma's doorgestuurd en luister in delen.

 

en valt het met de warmte te verdragen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er was hier vorige week geloof ik  iets op de lokale radio over John Peel en een cottage die hij kocht + zijn vrouw Sheila die vertelde dat hij gedurende de week in London verbleef, dan in het weekend thuis was en alle zorgen voor hem verdwenen Hier wat info van een paar jaar terug

Please login or register to see this link.   

edit: ja het ging over een plakkaat:

Please login or register to see this link.

PS  ik heb het programma/de programma's gevonden en die ga ik nu effe rippen van de BBC

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei hans knot:

gelukkig kun je zoiets opnemen Leendert en in etappes afluisteren. Ook komt het online rond die tijd. En in de nachtelijke uren hebben de stations niet zoveel tijd nodig voor eigen promotie. Daar is naar geïnformeerd. Als Caroline weer een weekend heeft met Manx Radio de zogenaamde Caroline North, luister ik ook niet live maar krijg de programma's doorgestuurd en luister in delen.

 

en valt het met de warmte te verdragen?

 

Natuurlijk kun je het later gefaseerd afluisteren ,maar ik dacht dat het idee was om het in één keer te beluisteren om zodoende de speciale sfeer te ervaren. 

 

En de hitte, ja het is al erg warm sinds eind april. Alle dagen zon, geen druppel regen gehad en gemiddeld 30-32 graden.

 

Ik werk zoveel mogelijk in de ochtend en' schuil' in de middag voor de zon en doe dan administratief en regelwerk. Zit ook binnen, omdat ik moet oppassen voor huidkanker. Komt in in de familie voor. De UV index is 8-10. Binnen tien minuten begint de huid al te verbranden  Een gewaarschuwd mens, telt voor twee.

 

Heb een zwembad voor de deur en in het huis gelukkig airco. Vooral op de slaapkamer is dat van essentieel belang. Een goede nachtrust is een zegen voor het lichaam.

 

Sterkte in Nederland met de hitte.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een soort van drie uur marathon op BBC RASU  donderdag 15 juni 2017 mbt John Peel

(het begin is een stukje van het ochtend programma, dat ik toevallig hoorde, daarna 3 uur van het middagprogramma live vanuit Gt Finborough 1600-1900 BST) Allemaal clipjes, stukken peelsessions etc  Ook wat actueel nieuws er tussendoor en de onthulling van de Blauwe Plak

Please login or register to see this link.

 

 

 

image.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.