Spring naar bijdragen

Prachtig boek over Max Lewin


jan

Aanbevolen berichten

Zeezender vrienden,

 

Eigenlijk per toeval kwam ik achter het bestaan van dit boek. Een paar jaar geleden verschenen. Het bizarre leven van Max Lewin. De man die aan de wieg van Veronica stond en in de jaren die daarop volgden een heel typisch, eigenzinnig leven leidde. Het gaf mij nieuwe informatie over de prille begintijd van Veronica en haar aandeelhouders. De schrijver is grondig te werk gegaan. Hij heeft allerlei archiefdocumenten in kunnen zien en met veel betrokkenen gepraat. Ik vond het boek echt een aanrader!

max lewin.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is best lastig Juul, want het is heel veel. Maarliefst enkele tientallen bladzijden gaan over zijn prille radio-avonturen bij de VRON en de relaties en ruzies die hij kreeg met de anderen in dat bonte gezelschap. Overigens wordt ook zijn bemoeienis met RNI in 1970 en zijn relatie met Kees Manders uitgebreid beschreven. Uitgebreider dan ik ooit had gelezen. Een ander deel gaat over zijn spionage activiteiten voor de toenmalige DDR en de oprichting van een aantal rechts georienteerde tijdschriften en politieke partijen waarmee hij zich in de strijd om de kiezer gooide. Zonder uitzondering mislukte eigenlijk alles wat hij ondernam. Met name het radiodeel van zijn leven, wat ongeveer een derde van het boek bestrijkt is denk ik voor ons radio geinteresseerden heel boeiend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begin april hebben we  in deze groep toevallig over Max Lewin al een interessante discussie gevoerd.

 

Aanleiding was een artikel in de Panorama over de beginjaren van Veronica. Lewin heeft daar onmiskenbaar een aandeel in gehad.

Ook in het boek van Auke Kok 'Dit was Veronica' komt hij ter sprake. Hans Knot heeft ook een boek over hem geschreven en is bezig met een tweede deel.

 

En in 2005 werd hij in een uitzending van 'Andere Tijden' genoemd. In de nieuwsgroep zeezenders ontspon zich daarna ook een interessante discussie:

Please login or register to see this link.

 

Vanavond keek ik gewoontegetrouw naar 'Andere Tijden'  op Nederland 3. Het ging over een verijdelde bomaanslag op het metrostation van de Amsterdamse Bijlmer in 1975. Ik herkende veel, omdat ik toen in Amsterdam studeerde. 

 

Plotseling viel de naam Max Lewin . Ik was weer helemaal bij de les, want  het ging om 'de' Lewin, de medeoprichter van de VRON en later Veronica! Max  heeft geen brandschoon verleden... ...In de nacht van 16 op 17 februari 1975 wordt Max Lewin van z'n bed  gelicht.

 

De politie arresteert hem op verdenking van betrokkenheid bij de metrobom. Het is de BVD die de tip heeft gegeven; de veiligheidsdienst luistert Lewin al geruime tijd af omdat hij verdacht wordt van spionage voor  de DDR en zodoende hebben ze hem horen spreken over de plannen voor een  aanslag op de metro.

 

Het is duidelijk dat de BVD Lewin ziet als brein achter de mislukte aanslag en justitie probeert dit spoor te volgen. Max Lewin heeft zich de afgelopen jaren op talloze manieren als rechtse denker gemanifesteerd: hij is mede-oprichter van de Nederlandse Volksbeweging (1958-1962), voorzitter en lijsttrekker van de Nieuw Democratische Partij (1962-1968) en mede-oprichter en voorzitter van de Partij van Nieuw Rechts (1968-1974).

 

Daarnaast geeft hij bladen uit als Rechts-om en De Vrije Pers. Er is dus reden om Lewin, die contacten heeft met Baank, te verdenken van de aanslag op de metro om zo links in diskrediet te brengen.


De onthulling, die op 18 maart 1975 via hoofdofficier van justitie mr. J.F. Hartsuiker in de openbaarheid komt, dat Lewin ondertussen ook verdacht wordt van spionage voor de DDR, maakt de zaak echter een stuk ingewikkelder. Welk vreemd dubbelspel moet Lewin dan wel niet spelen, op hoeveel schaakborden tegelijk was hij bezig?

 

De BVD probeert er, tot op de dag van vandaag, een draai aan te geven. Frits Hoekstra, auteur van het boek 'In dienst van de BVD', suggereert dat Lewin zich op instructie van de Oostduitsers met de metrobom inlaat: "Gezien vanuit de ideologische motivatie van de DDR moet worden vermoed dat men wilde laten zien hoezeer er verzet nodig was tegen de almacht van de kapitalistische staat."


Maar het Openbaar Ministerie kan in 1976 voor de Amsterdamse rechtbank en in 1978 voor het Gerechtshof de beschuldigingen niet hard maken. Zowel van de verdachtmaking dat Lewin de aanstichter zou zijn van de bomaanslag als van de beschuldiging van spionage wordt hij vrijgesproken...

bron: 
Please login or register to see this link.


Leendert Vingerling

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei jan:

Dat is best lastig Juul, want het is heel veel. Maarliefst enkele tientallen bladzijden gaan over zijn prille radio-avonturen bij de VRON en de relaties en ruzies die hij kreeg met de anderen in dat bonte gezelschap. Overigens wordt ook zijn bemoeienis met RNI in 1970 en zijn relatie met Kees Manders uitgebreid beschreven. Uitgebreider dan ik ooit had gelezen. Een ander deel gaat over zijn spionage activiteiten voor de toenmalige DDR en de oprichting van een aantal rechts georienteerde tijdschriften en politieke partijen waarmee hij zich in de strijd om de kiezer gooide. Zonder uitzondering mislukte eigenlijk alles wat hij ondernam. Met name het radiodeel van zijn leven, wat ongeveer een derde van het boek bestrijkt is denk ik voor ons radio geinteresseerden heel boeiend.

 

 

Lastig ?

 

En ik maar 180 pagina's scannen van het Caroline boekje……………"was ook lastig".

 

Maar ok. Ik doe het met het antwoord van Leendert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat boek over Caroline is niet meer te koop en redelijk zeldzaam. Het bovenstaande boek over Lewin (een dubieuze, maar toch belangrijke figuur in de geschiedenis van Veronica) is gewoon te bestellen voor 19,95. Heeft de stichting Norderney dan onvoldoende budget voor zulke dingen? Dat is eigenlijk best wel droevig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Paul:

Dat boek over Caroline is niet meer te koop en redelijk zeldzaam. Het bovenstaande boek over Lewin (een dubieuze, maar toch belangrijke figuur in de geschiedenis van Veronica) is gewoon te bestellen voor 19,95. Heeft de stichting Norderney dan onvoldoende budget voor zulke dingen? Dat is eigenlijk best wel droevig.

 

 

Kijk Paul,

 

A.  Ik weet niet of het boek recent is-was.

2. Dus weet ik ook niet of het te koop is-was.

 

3. Het goede nieuws: We gaan het aanschaffen.

4. Het slechte nieuws ( voor sommigen)………."Ik ga het niet scannen" ivm de rechten.

5. Ik ga onze Hans vragen of hij mij inzage wil geven in zijn schrijfsel.

6. Het Caroline boek gaat naar een "goed doel"

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.