Spring naar bijdragen

Andy Anderson ( Radio Atlantis) overleden


Robin Westhof

Aanbevolen berichten

Andy Anderson AKA Andy Gamble Smit.

Jammer

Radio Atlantis was het beste station wat ik heb gehoord in 1974, met Anderson Steve England etc. Althans de Engelse uitzendingen, de Vlaamse waren niks.

De laatste maand dat ze uitzonden in Aug 74 was het helemaal Engelstalig.

Helaas slecht te ontvangen, zwakke zender en ver weg voor mij toen (kust Zeeland - Achterhoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Andy Gemmell Smith.

Door een brand en beschadigde kristal moesten ze in augustus 74 terugkeren naar 229 waardoor ze de laatste maand de 312 niet konden gebruiken. De 312 was hun beste golflengte en werd door Caroline nog gebruikt tot 1987 als 319

 

o.a. op 11 augustus 74 zond Atlantis compleet in het Engels uit daar er geen nieuwe Vlaamse tapes aan boord kwamen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Bij dit avontuur bleek ook Gerard van Dam te zijn betrokken

interessant dit te vernemen, Gerard was begin 74 bij Atlantis verdwenen en dat hij dan weer opduikt eind 74 bij Atlantis. Voor velen was WMR het eerste zeezenderproject na 31 augustus 74 waar Gerard bij betrokken was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei bert ree:

interessant dit te vernemen, Gerard was begin 74 bij Atlantis verdwenen en dat hij dan weer opduikt eind 74 bij Atlantis. Voor velen was WMR het eerste zeezenderproject na 31 augustus 74 waar Gerard bij betrokken was.

 

Soms denk ik wel eens dat alles over de zeezenders  nu toch wel bekend is, maar dit soort details houden het voor een ieder toch interessant.

 

Het laat tegelijkertijd ook zien hoe betrekkelijk en kort het leven is. Gerard sprong in 1974 nog in een bootje. Veertig jaar later kon hij geen vijftig meter meer lopen, had zware suikerziekte en daardoor een afgezette teen.   Hij moest zich soms laten verplaatsen in een rolstoel.(zie foto)

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

DSCN0722.JPG

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De traditionele media in België halen soms van alles door elkaar. Toen Gerard overleed en hij ergens iets met Mi Amigo te maken had, was het alsof de man achter radio Mi Amigo gestorven was. Maar Gerard was eigenlijk de man achter de terugkeer van de MV Mi Amigo. Dankzij het geld van radio Atlantis kon de MV Mi Amigo blijven uitzenden en kwam er ook een radio Mi Amigo. Met het geld van radio Atlantis kon Gerard het MS Jeanine terug op zee brengen. Atlantis terug in de lucht brengen vanaf Gunfleet Tower lukte Gerard en Andy niet. Alle schepen van Delmare in de lucht krijgen lukte Gerard niet. Maar ondanks alle gevaar bleef hij toch doorgaan. Tussendoor werd ook nog een generator geleverd aan de MV Mi Amigo en ook dit schip kon weer verder. Gerard was vanaf het begin jaren 70 blijkbaar bij alle radioprojecten betrokken buiten Veronica en Mi Amigo. Andy hielp niet alleen mee met Atlantis en het Gunfleet Tower project maar ook nog met Laser. Pioniers die voor nogal wat radioprojecten gezorgd hebben hebben ons nu verlaten. We zijn hen veel dank verschuldigd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De rol van Gerard van Dam (en niet te vergeten Lion Keezer) wat betreft de Jeanine van Radio Atlantis was als volgt.

 

Adriaan van Landschoot zat na het wegvallen van de Mi Amigo zonder zendschip. Van Dam heeft toen bemiddeld tussen Steph Willemse en Adriaan van Landschoot bij de aankoop van het schip van Radio Condor, dat toen voor de kust van IJmuiden lag. Aan boord van dat schip was echter zo goed als niets aanwezig om radio-uitzendingen te verzorgen, dus werd het schip naar de haven van Cuxhaven (Duitsland) gesleept om voor Radio Atlantis uitgerust te worden met een studio en een zender. Technicus Theo Klinkenberg is in de haven daar verdronken toen hij na een avond stappen van de loopplank viel. Toen het schip vervolgens naar de Belgische kust werd gesleept was de rol van Van Dam en Keezer grotendeels al uitgespeeld, en had Van Landschoot de complete zeggenschap over de Jeanine. Door Van Dam en Keezer was in Cuxhaven weinig apparatuur aan boord van de Jeanine gebracht, en dat was voor Van Landschoot reden om de relatie op dat moment te verbreken. Studioapparatuur en een deel van de zendapparatuur is pas aan boord gebracht toen het schip voor de Belgische kust lag. Dat is grotendeels verzorgd door Steve England en Andy Anderson.

 

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Adriaan van Landschoot zat na het wegvallen van de Mi Amigo zonder zendschip. Van Dam heeft toen bemiddeld tussen Steph Willemse en Adriaan van Landschoot bij de aankoop van het schip van Radio Condor, dat toen voor de kust van IJmuiden lag.

 

Gerard van Dam schreef hierover in december 2014  in een mail:

 

Stef was in de haven van Ijmuiden bezig met die boot voor hij naar buiten ging. Koos van Laar heeft die boot toen naar buiten gebracht. Ik ben toen aan boord nog eens met het gaan praten of hij die boot niet wilde verkopen. Ik had intussen contact met van Lanschoot uit Maldegem waar hij destijds woonde en zijn textielzaak had. Hij maakte het mogelijk dat ik die boot kon kopen en naar Cuxhaven te laten slepen door Koos van Laar.

 

 

En verder kwam hij nog met een saillant detail dat mij niet bekend was in een mail uit februari 2011. Ik vroeg hem dit:

 

Van Landschoot wilde dat die boot naar zijn vrouw Jeanine werd vernoemd. Echter op de boot, stuurhuis en boeg is nooit de juiste naam aangebracht. Janine op de stuurhut en Janeine op de boeg. En op een QSL card zelfs Jeanine. Weet jij of er ooit officiële papieren zijn opgemaakt en of de naam Jeanine daar wel/niet in voorkwam en in welke spelling?

 

Het antwoord van Gerard:

 

...Over de Janine. Er heeft nooit enige vorm van registratie plaats gevonden. Er was ook niemand die in staat was een letter te schilderen op die boot. Trouwens op de Mi Amigo ook niet. Alles beruste destijds op bluf en onder het genot van "plezierschip"...

Destijds bij het verblijf in Cuxhaven is de boot bij de havenautoriteit ingeschreven als Atlantis 1. Meer kan ik mij niet herinneren.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat eerste komt aardig overeen met wat ik indertijd heb vernomen over de relatie tussen Van Landschoot en Van Dam en de rol van die laatste, Leendert.

 

Wat de naam van het schip betreft: daarover bestaan inderdaad vele verhalen. Het schip lijkt nergens geregistreerd te hebben gestaan. Van Landschoot wilde het schip wel naar zijn vrouw Jeanine genoemd hebben, maar de Engelsen aan boord wisten indertijd niet precies hoe die naam gespeld werd. Daarom was de naam op verschillende manieren op het schip geverfd.

 

Piet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.