Spring naar bijdragen

Andy Anderson ( Radio Atlantis) overleden


Robin Westhof

Aanbevolen berichten

Piet, bedankt voor je aanvulling.

 

Was het jou als Atlantis medewerker bekend dat het schip in Cuxhaven stond geregistreerd als Atlantis 1 ?

 

En over vele verhalen gesproken: Over de dood van de vriend van Lion Keezer, Chris Klinkenberg, deden ook vele verhalen de ronde:  De oorzaak was volgens van Dam deze:

 

Chris is gewoon van de loopplank afgegleden en tussen de wal en het schip ingekomen en gestorven aan een hartverlamming, want dat werd ook als doodsoorzaak vastgesteld. Zijn longen zaten niet eens vol water.  Hij heeft niet eens de tijd gehad om te happen. Hij was op slag dood, toen hij in het water terecht kwam.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leendert,

 

Dat van 'Atlantis 1' heb ik zelf nooit vernomen, maar ben ik weleens ergens tegengekomen.

 

Overigens heette Theo Klinkenberg dus geen Chris, maar echt Theo. Het was een goede kennis van Lion Keezer, met wie ik toentertijd veel contact had. Lion en ik zijn naderhand samen met enkele anderen onder andere betrokken geweest bij een radio- en tv-piraat in de regio Leiden, en hebben ook een stichting ter bevordering van lokale omroep opgericht. Daarvoor hadden we onder andere contacten met het toenmalige VVD-Tweede Kamerlid Wim Keja. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

 

Over de doodsoorzaak van Theo Klinkenberg bestaan ook vele verhalen. Die variëren van het breken van de loopplank waarna hij onderkoeld raakte in het koude water, tot het vallen (glijden) van de loopplank zoals Gerard van Dam zegt. Maar ook dat hij in aangeschoten toestand van de loopplank zou zijn gevallen en niet kon zwemmen. Ik denk dat wat Van Dam erover zegt de officiële versie is. Bovendien was Gerard indertijd ook in Cuxhaven, en anderen hebben het alleen 'van horen zeggen'.

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Piet van der Vooren:

Over de doodsoorzaak van Theo Klinkenberg bestaan ook vele verhalen. Die variëren van het breken van de loopplank waarna hij onderkoeld raakte in het koude water, tot het vallen (glijden) van de loopplank zoals Gerard van Dam zegt. Maar ook dat hij in aangeschoten toestand van de loopplank zou zijn gevallen en niet kon zwemmen. Ik denk dat wat Van Dam erover zegt de officiële versie is. Bovendien was Gerard indertijd ook in Cuxhaven, en anderen hebben het alleen 'van horen zeggen'.

 

Sorry, het was natuurlijk Theo Klinkenberg.

 

Gerard was er niet bij toen het ongeval zich voordeed. Hij was net terug in Den Haag, toen hij een telefoontje kreeg en weer terug kon rijden naar de havenstad aan de monding van de Elbe. Het was bekend dat Theo niet dronk. Dus het verhaal dat hij stomdronken van de loopplank is gevallen is onjuist.

 

De loopplank was niet gebroken, want die lag er nog 'normaal' bij na de val, constateerde Gerard.

 

Blijft over, een ongelukkige valpartij en daarna waarschijnlijk een hartstilstand als gevolg van het koude water of,... de omgekeerde versie: Eerst een hartstilstand en daarna de valpartij. Met de technieken van tegenwoordig zouden we het met zekerheid kunnen vaststellen, maar 44 jaar geleden kon dat nog niet. En daardoor praten we er nog steeds over...

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Door Van Dam en Keezer was in Cuxhaven weinig apparatuur aan boord van de Jeanine gebracht, en dat was voor Van Landschoot reden om de relatie op dat moment te verbreken. Studioapparatuur en een deel van de zendapparatuur is pas aan boord gebracht toen het schip voor de Belgische kust lag. Dat is grotendeels verzorgd door Steve England en Andy Anderson.

rond Kerstdag 1973 was radio Atlantis  terug in de lucht met testuitzendingen door (ook al wijlen) Crispian St John. Hij riep o.a. Steve op om zich bij het Atlantisteam te voegen. Steve had eerst weinig zin daar hij vreesde zoals bij Caroline geen geld te zien. Hij liet zich toch overhalen. Toen bleek dat Adriaan van Landschoot wel degelijk betaalde, kwam Debbie England ook snel aan boord. Er werd dus al uitgezonden nog vooraleer Steve zich bij Atlantis voegde. Was de installatie van radio Condor niet aan boord?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar wat ik heb begrepen stelde de apparatuur van Condor weinig (zeg maar gerust niets) voor. Het station is ook nooit echt in de lucht geweest. Zo was er nagenoeg geen studioapparatuur aan boord.

 

Ik denk dat de 1 kW-middengolfzender van de REM in Cuxhaven aan boord is gekomen als gevolg van een huurovereenkomst tussen Adriaan van Landschoot en Arie Swaneveld, die de REM-zender op een veiling had gekocht. Daarmee werd in eerste instantie met zo'n 500 watt uitgezonden. Later toen Steve en Andy aan boord waren werd dat gestadig opgevoerd naar zo'n 3 kW. Daarmee draaide deze zender eigenlijk 'boven z'n toeren', hetgeen ook de oorzaak was van de brand in deze zender eind juli/begin augustus 1974. Daarbij werd het zendkristal voor 962 kHz (312 meter) vernield, waardoor weer moest worden uitgeweken naar 227/229 meter.

 

Ik weet niet wanneer precies de oude Radio 270/Capital Radio-zender van 10 kW aan boord is gekomen. Deze kon niet als hoofdzender worden gebruikt, want daarvoor was-ie teveel 'geplunderd' voor reserveonderdelen. Wel is een keer geprobeerd 'm te gebruiken als eindtrap achter de REM-zender. 'Vergeten' was echter dat de generator het stroomverbruik van deze 10 kW-zender niet aankon, en ook dat de isolatoren van de antenne doorbrandden bij dit hoge vermogen. Het gevolg was dat het gehele schip een nacht in het donker zat totdat technicus Derek Jones ("Where's my generator gone?") dit probleem had opgelost, en de isolatoren waren vervangen door delen van een in stukken gezaagde bezemsteel...

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 11/7/2017 om 23:40 zei Piet van der Vooren:

Derek Jones ("Where's my generator gone?

ik herinner me de jokes en jingels o.a. over de generator, maar nu verneem ik ook waarop dit sloeg. Rond 9 10 augustus 74 werden er veel programma's herhaald totdat ze op de 11e een hele dag in het Engels uitzonden. Rob was waarschijnlijk al van boord hoewel je hem af en toe hoorde. Wanneer was Peter de Vries voor het laatst aan boord?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Peter de Vries' was tot ongeveer begin/half juli aan boord. Daarna kwam Rob hem aflossen.

 

Wel deed Vonnie, die verantwoordelijk was voor de bevoorrading, daarna de nodige moeite om 'Peter' weer naar boord te krijgen. Dat lukte echter niet omdat hij ook nog andere werkzaamheden had.

 

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat was niet echt de reden. Adriaan van Landschoot wilde dat er ook live-programma's vanaf het zendschip zouden komen, naast de bandprogramma's vanuit de studio's in Oostburg. De Vlaamse deejays wilden echter niet naar het schip, waarna eerst 'Peter' en daarna 'Rob' werd aangetrokken. Bijkomend voordeel was dat hierdoor ook de Engelse deejays een beetje werden ontzien, want die moesten naast hun eigen avond- en nachtprogramma's ook overdag de banden van de Nederlandstalige programma's starten. En dat liep vanwege het taalverschil niet altijd goed. Toen de beide Nederlanders die taak overnamen konden de Engelsen overdag hun kooi in.

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Piet van der Vooren:

De Vlaamse deejays wilden echter niet naar het schip

Joop Verhoof en Bert Bennett die eerst bij Caroline aktief waren, zagen het na de storm van 2 april 73 ook niet meer zitten om op zee te zitten. Van dan af maakten ze programma's op tape. Ze waren wel verbaasd dat de MV Mi Amigo bleef liggen, terwijl Veronica op het strand lag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 11/07/2017 om 23:40 zei Piet van der Vooren:

Ik denk dat de 1 kW-middengolfzender van de REM in Cuxhaven aan boord is gekomen als gevolg van een huurovereenkomst tussen Adriaan van Landschoot en Arie Swaneveld, die de REM-zender op een veiling had gekocht. Daarmee werd in eerste instantie met zo'n 500 watt uitgezonden. Later toen Steve en Andy aan boord waren werd dat gestadig opgevoerd naar zo'n 3 kW. Daarmee draaide deze zender eigenlijk 'boven z'n toeren', hetgeen ook de oorzaak was van de brand in deze zender eind juli/begin augustus 1974. Daarbij werd het zendkristal voor 962 kHz (312 meter) vernield, waardoor weer moest worden uitgeweken naar 227/229 meter.

 

Het verhaal is dat dat Arie Swaneveld de REM apparatuur voor 9000 gulden heeft gekocht. Rob Olthof was een vriend van Arie en Rob las in de AVRO -bode een artikel dat Adriaan van Landschoot zendapparatuur voor zijn schip zocht. Arie zocht contact en zo belandde de apparatuur op het schip.

 

Bijgaand een foto met Arie(links) en Rob Olthof voor de zendapparatuur.

 

Salut

Leendert

image011.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13/07/2017 om 22:48 zei Piet van der Vooren:

Dat was niet echt de reden. Adriaan van Landschoot wilde dat er ook live-programma's vanaf het zendschip zouden komen, naast de bandprogramma's vanuit de studio's in Oostburg. De Vlaamse deejays wilden echter niet naar het schip, waarna eerst 'Peter' en daarna 'Rob' werd aangetrokken. Bijkomend voordeel was dat hierdoor ook de Engelse deejays een beetje werden ontzien, want die moesten naast hun eigen avond- en nachtprogramma's ook overdag de banden van de Nederlandstalige programma's starten. En dat liep vanwege het taalverschil niet altijd goed. Toen de beide Nederlanders die taak overnamen konden de Engelsen overdag hun kooi in.

 

Piet.

 

Was het niet zo, dat overdag Atlantis zou uitzenden en de nachtelijke uren zouden worden ingevuld door Swingin Radio Holland waarvan Lion Keezer de programmaleider zou worden?

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

overdag Atlantis zou uitzenden en de nachtelijke uren zouden worden ingevuld door Swingin Radio Holland

dit hoorde ik ook in een interview van Rob, maar ik vermoed dat dit gaat over eind 73. Maar meer ben ik er ook nooit over te weten gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Het verhaal is dat dat Arie Swaneveld de REM apparatuur voor 9000 gulden heeft gekocht. Rob Olthof was een vriend van Arie en Rob las in de AVRO -bode een artikel dat Adriaan van Landschoot zendapparatuur voor zijn schip zocht. Arie zocht contact en zo belandde de apparatuur op het schip.

 

Bijgaand een foto met Arie(links) en Rob Olthof voor de zendapparatuur.

 

Salut

Leendert

image011.jpg

 

Arie heeft natuurlijk niet alleen de middengolfzender van de REM gekocht, maar alle radio- en tv-apparatuur die op het REM-eiland stond. Op de foto staat een deel van de apparatuur die de REM voor de tv-uitzendingen gebruikte. De middengolfzender staat niet op de foto.

 

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Was het niet zo, dat overdag Atlantis zou uitzenden en de nachtelijke uren zouden worden ingevuld door Swingin Radio Holland waarvan Lion Keezer de programmaleider zou worden?

 

Salut

Leendert

 

Dat gerucht heb ik ook weleens gehoord, maar de naam Swinging Radio Holland ken ik alleen uit de tijd dat Swinging Radio England stopte (1966) en Radio Dolfijn het stokje overnam. Die laatste zou oorspronkelijk Swinging Radio Holland gaan heten, zo was aangekondigd. Maar omdat het format werd aangepast was dat geen passende naam meer, lijkt mij.

Omdat Adriaan van Landschoot de samenwerking met Gerard van Dam en Lion Keezer eind 1973 verbrak is hun 'Swinging Radio Holland' nooit aan de orde geweest, al wilden Van Dam en Keezer dat misschien zelf wel.

 

Piet. 

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

740101crispian_stjohn_and_johnny_dwyer2359-044.mp3"
Your file URL: Please login or register to see this link.   Op 1 januari 74 wordt Gerard van Dam nog als een van de directeurs vermeld omstreeks middernacht. De eerste dagen van januari 74 waren er nog programma's van Gerard te horen. Ik herinner me dat hij zei dat ze in Engeland (?) waren opgenomen.

  • Vind ik leuk 2
  • Treurig 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei bert ree:

De eerste dagen van januari 74 waren er nog programma's van Gerard te horen. Ik herinner me dat hij zei dat ze in Engeland (?) waren opgenomen.

 

Een maand later was van Dam ook nog een tijdje live actief vanaf de Jeanine.

 

Swinging Radio Holland was vooral een (gewenst) project van Arie Swaneveld en Leon Keezer, die trouwens ook later

mot met elkaar kregen.

 

Ging niet door, omdat Adriaan (uiteindelijk) besloot Crispian St John en Andy Anderson de avond/nacht service te geven, vanwege het vele werk dat zij hadden verricht aan boord en in het Duitse Cuxhaven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.