Spring naar bijdragen

Eddy Startz en The Happy Station


MikeBr

Aanbevolen berichten

Ik heb 'em nog "gewoon" echt gehoord. Op m'n zelfgebouwde KG ontvanger. En ook op de z.g. "feed" in Hilversum. Daar stonden de 2 zendlijnen op en die werden uitgezonden in Hilversum lo-power in de hoge FM band. De zender stond op het RNW gebouw.

Fascinerend !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, tegenwoordig is dat soort radio niet meer voorstelbaar, maar indertijd was Happy Station van onschatbare waarde voor het wereldwijd scheppen van goodwill voor Nederland. Eddie Startz was daar de belichaming van.

Het door MikeBr geciteerde artikel zegt tegen het einde:

Startz moet tot zijn spijt in 1970 stoppen, maar The Happy Station werd met andere presentatoren voortgezet tot 1995.

Waarom worden die namen niet even genoemd? Ere wie ere toekomt: die andere presentatoren waren achtereenvolgens Tom Meijer en Jonathan Groubert. Beiden wisten de wereldwijde luisteraars te betrekken bij Nederland op hun eigen eigentijdse manier, anders dan Startz, maar net zo goed effectief. Wou ik maar even gezegd hebben.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei RobKi:

Ja, tegenwoordig is dat soort radio niet meer voorstelbaar, maar indertijd was Happy Station van onschatbare waarde voor het wereldwijd scheppen van goodwill voor Nederland. Eddie Startz was daar de belichaming van.

Het door MikeBr geciteerde artikel zegt tegen het einde:

Startz moet tot zijn spijt in 1970 stoppen, maar The Happy Station werd met andere presentatoren voortgezet tot 1995.

Waarom worden die namen niet even genoemd? Ere wie ere toekomt: die andere presentatoren waren achtereenvolgens Tom Meijer en Jonathan Groubert. Beiden wisten de wereldwijde luisteraars te betrekken bij Nederland op hun eigen eigentijdse manier, anders dan Startz, maar net zo goed effectief. Wou ik maar even gezegd hebben.

 

 

 

Je hebt een punt Rob, inzake de andere presentatoren. Maar ja, artikel zal wel door een handvol stage medewerkers geschreven zijn  bij B&G, maar ja, er is toch altijd nog zoiets als een "chef" ?……… ( je merkt het al, mijn verhouding met B&G is niet zo erg goed. Was ie toen ik nog werkte ook al zo ).

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die gemengde gevoelens over B&G herken ik wel, Juul. Ze hebben (gelukkig) het grootste deel van het RNW-archief onder hun hoede genomen, maar ik krijg wel de indruk dat ze niet weten waar ze moeten beginnen omdat het zo'n enorme rijstebrijberg is. Bas Agterberg (een van de auteurs van dat Startz-verhaal) vertelde dat onlangs op dat symposium in Amsterdam; hij richt zich eerst maar op de vroegste tijd van RNW. De digitale catalogus van het archief is ook overgedragen aan B&G en staat daar ergens op een harde schijf - maar de terzake kundige medewerker is vertrokken, en waar is die catalogus nu... Oud RNW-beeldmateriaal is, tegen hoge kosten, met een meer-dan-broadcast-kwaliteit gesampeld, waar B&G nu niet mee uit de voeten kan, en ze willen alles opnieuw met een lagere! sample-rate digitaliseren, hoorde ik ook in Amsterdam. Je hoort mij zuchten.

Persoonlijk begonnen mijn gemengde gevoelens toen ik B&G kort na de opening als bezoeker bekeek, en wel twintig oude radiotoestellen kon bekijken, maar nergens kon vinden wanneer de Nederlandse radio begon, en waar, en waarom, en hoe. Had ik anders aangepakt. Maar ik heb wel vertrouwen in hun vermogen om archieven te bewaren. Nu de rest nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.