Spring naar bijdragen

The Summer of love


Juul

Aanbevolen berichten

Voor mij was het geen ''Summer of Love'', Juul, ik moest mijn dienst volledig uitzitten (wel een beetje later dan jij) en als academicus kreeg ik er ''gratis'' twee maanden extra bij, want ik werd na 2 maanden intro bevorderd tot Eerste Luitenant (reserve, dat dan weer wel, hetgeen inhield dat niemand van de beroeps naar mijn bevelen luisterde, niet dat het wat uitmaakte, want ik gaf toch geen bevelen) en als officier moest je 16 maanden ipv 14 maanden ''zitten''. De grootste tijdverspilling van mijn leven, maar het vormde wel de basis voor mijn emigratie naar de UK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was 8 jaar en bezig met de zoveelste poging de eerste klas voorbij te komen.

Helder was het toen al wel, dat ik voor heel veel zaken geschikt zou zijn, maar niet voor het leger :D

Veel te opstandig, ik vermoed dat er nu prachtige termen gegeven worden voor dit gedrag, maar ben blij gewoon gewoon gebleven te zijn.

En heb wel de school enzovoort af gekregen.

 

De tijd staat me bij als een mooie onbezorgde jeugd, zwart wit TV en veel naar de Duitse TV kijken.

Radio was ik niet zo geinteresseert in, mede omdat moeders dat niet goed verteld had hoe zo een ding werkte.

Ochtend gym en kleutertje luister, waterstanden en op zondag natuurlijk GJB Hilterman.

Dat heb ik wel in mijn geheugen staan, zee zenders kwam later pas in mijn belangstelling.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In 1967 werd ik 19. Ik had een oude Renault Dauphine gekocht, voor 25 gulden, en eindelijk kon ik wat verder weg dan die eeuwige polder. De Sneek week, dat beloofde wat. Er speelde een Amerikaanse schoolband in Sneek, en samen met een stel vrienden wij erheen. In de Dauphine. Na een hoop lol gemaakt te hebben met een stel meiden uit die band, in een lokale kroeg, de Lichtboei, moesten we de volgende morgen toch maar weer op de polder aan. En het regende. Komen we bij de Renault, had een onverlaat de ruitenwissers eraf gestolen. Gelukkig was er toen nog niet zoveel verkeer als tegenwoordig...

In dienst mocht ik ook, na eerst een jaar uitstel. Ook ik mocht twee maanden extra dienen, zonde van de tijd. Maar wel mijn toekomstige echtgenote ontmoet tijdens die diensttijd, en dat heeft een hoop goed gemaakt. Maar, 1967 was voor ons het begin van de Summer of Love!

Jan

bewerkt door jan227
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Your wish is my comment Juul. 1967, onvergetelijk jaar. Ik was toen 12 en ik zal het nooit vergeten, op 27 April van dat jaar werden mijn amandelen geknipt, onlosmakelijk verbonden met de geboorte van W.A. van Buren, maar misschien nog wel meer met "Penny lane" v/d Beatles. Het was ook de zomer dat ik naar de LTS ging. Maar het aller belangrijkste was wel dat ik in dat jaar mijn eerste buizenradio kreeg met AZ4, EF22, ECH21 en EBL21. Dat alles zat niet in een kast, dus de afstemcondensator moest ik met het handje bedienen. Normaliter gebeurd dit met draadjes en een aparte knop zodat er een vertraging op zat. Kortom, er was wat handingheid nodig om dat ding op 192 te zetten. Er zat een losse speaker bij in een kastje wat ik zelf gemaakt had. In dat jaar kreeg ik ook gigantische interesse in pop muziek en dat heeft zo weer zijn effect gehad in 1969, overigens ook een prachtige zomer. In dienst ben ik nooit geweest, afgekeurd, konden zo'n figuur als ik niet gebruiken. 

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, ik geniet nog steeds van jullie schrijfsels. Dat van die "niet gekaste radio"  Rob herken ik.

De mijne was bezet met "U buizen". 

Een langdraad vanaf m'n slaapkamer naar de schutting achter in de tuin. M'n moeder vond het maar niks.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet gekaste Radio en U buizen is dodelijk.

 

In 1967 was ik nog op Aruba en moest me behelpen met 1 uurtje "westerse" popmuziek op Radio Kelkboom. Eind van de middag, als de school uit was. " Musica pa hubentut, musica pa teenagers" (papiamento) met Albert Dieffenthaler, die een klas hoger bij mij op school zat. Ik zie m nog lopen met singeltjes die hij net uit Nederland had gekregen.

Kelkboom (familiebedrijf, ze hadden ook een electrozaak) zond op 1440 kHz (sic!) , met 1 kW, de zender stond ergens in de kunuku (rimboe). 

Het overige radio aanbod bestond uit Salsa muziek, soul uit de oliestad San Nicolas en een religieuze zender die tot groot plezier van mn vader veel klassieke muziek uitzond. Dat alles voor 60.000 mensen.

 

Een verzoekplaatje aanvragen in het pop-programma was heel eenvoudig, 1 telefoontje en je plaat was een paar minuten later on-air. Alles was live.

 

In die tijd huurde de WereldOmroep zendtijd op Trans World Radio op Bonaire, 800 kHz. Twee eilanden, ca 200 km verder, maar met 500 kW (sterkste MG zender allertijden koninkrijk der Nederlanden)  geen probleem. In het programma Happy Station van Eddy Starz werden vaak de nieuwste Beatplaten uit Europa (Engeland was dominante popmuziek leverancier) gedraaid.  

De geluidskwaliteit van de AM aldaar was perfect, near FM quality. er werd waarschijnlijk niet gefilterd. 

 

Albert Dieffenthaler was de eerste die later op Aruba met FM begon. Op zeker moment had hij 3 frequenties, eentje voor de lokale bevolking met popmuziek in het papiamentu en 1 in het engels voor de (Amerikaanse) toeristen. Op de derde heb ik samen met hem geprobeerd een Nederlands station te starten, in Nederland op de kabel dus, we hadden al toestemming voor groot Amsterdam. Zijn 3e frequentie zou dan onderdeel zijn van de U bocht constructie, want dan moet er ter plaatse terrestrieel worden uitgezonden. Het project strandde omdat we geen satelliet verbinding naar Aruba konden krijgen, alles zat vol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

Dat klopt! Ik heb albert heel goed gekend....hij was mijn mentor en we hadden vaak meerder keren per week contact.. De laatste jaren woonde hij in de blue mountains in Australie vanwege zijn gezondheid..., helaas krijg ik 'm niet meer te pakken op de nummers die ik van hem. had.... en heb t vermoeden dat hij inmiddels is overleden... Wellicht weet jij meer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
Op 11-7-2017 om 18:06 zei ruudam:

Niet gekaste Radio en U buizen is dodelijk.

 

In 1967 was ik nog op Aruba en moest me behelpen met 1 uurtje "westerse" popmuziek op Radio Kelkboom. Eind van de middag, als de school uit was. " Musica pa hubentut, musica pa teenagers" (papiamento) met Albert Dieffenthaler, die een klas hoger bij mij op school zat. Ik zie m nog lopen met singeltjes die hij net uit Nederland had gekregen.

Kelkboom (familiebedrijf, ze hadden ook een electrozaak) zond op 1440 kHz (sic!) , met 1 kW, de zender stond ergens in de kunuku (rimboe). 

Het overige radio aanbod bestond uit Salsa muziek, soul uit de oliestad San Nicolas en een religieuze zender die tot groot plezier van mn vader veel klassieke muziek uitzond. Dat alles voor 60.000 mensen.

 

Een verzoekplaatje aanvragen in het pop-programma was heel eenvoudig, 1 telefoontje en je plaat was een paar minuten later on-air. Alles was live.

 

In die tijd huurde de WereldOmroep zendtijd op Trans World Radio op Bonaire, 800 kHz. Twee eilanden, ca 200 km verder, maar met 500 kW (sterkste MG zender allertijden koninkrijk der Nederlanden)  geen probleem. In het programma Happy Station van Eddy Starz werden vaak de nieuwste Beatplaten uit Europa (Engeland was dominante popmuziek leverancier) gedraaid.  

De geluidskwaliteit van de AM aldaar was perfect, near FM quality. er werd waarschijnlijk niet gefilterd. 

 

Albert Dieffenthaler was de eerste die later op Aruba met FM begon. Op zeker moment had hij 3 frequenties, eentje voor de lokale bevolking met popmuziek in het papiamentu en 1 in het engels voor de (Amerikaanse) toeristen. Op de derde heb ik samen met hem geprobeerd een Nederlands station te starten, in Nederland op de kabel dus, we hadden al toestemming voor groot Amsterdam. Zijn 3e frequentie zou dan onderdeel zijn van de U bocht constructie, want dan moet er ter plaatse terrestrieel worden uitgezonden. Het project strandde omdat we geen satelliet verbinding naar Aruba konden krijgen, alles zat vol.

 

In 1992 wilde ik, samen met Albert Dieffenthaler en enkele belgen een commerciele wereldomroep beginnen. Een studio in Vlaanderen en een studio in Oranjestad. We zouden gaan uitzenden via de PanAmSat of Intelsat. Wij hadden een vzw opgericht RTV SUN en we zouden ook een Arubaanse Vrijgestelde Vennootschap oprichten. 12 uur presentatie vanuit Vlaanderen en 12 uur vanuit Aruba. RADIO SUN ! Als buitenlands station konden we zo op de vlaamse kabel komen en ons programma aanbieden als raamprogramma voor lokale radio's. Uiteraard ook op de nederlandse kabel. We hebben daarmee de pers gehaald. Hebben in Antwerpen met grote bedrijven en de Gevolmachtigd Minister van Aruba Roland Laclé maarook met de toenmalige minister voor economie op Aruba aan tafel gezeten. Het project is helaas niet van start gegaan door administratieve beslommeringen. Ook ik vraag me af wat er van Albert Dieffenthaler gekomen is. Je kan me altijd mailen : carlohendrickx@hotmail.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Carlo Hendrickx:

 

In 1992 wilde ik, samen met Albert Dieffenthaler en enkele belgen een commerciele wereldomroep beginnen. Een studio in Vlaanderen en een studio in Oranjestad. We zouden gaan uitzenden via de PanAmSat of Intelsat. Wij hadden een vzw opgericht RTV SUN en we zouden ook een Arubaanse Vrijgestelde Vennootschap oprichten. 12 uur presentatie vanuit Vlaanderen en 12 uur vanuit Aruba. RADIO SUN ! Als buitenlands station konden we zo op de vlaamse kabel komen en ons programma aanbieden als raamprogramma voor lokale radio's. Uiteraard ook op de nederlandse kabel. We hebben daarmee de pers gehaald. Hebben in Antwerpen met grote bedrijven en de Gevolmachtigd Minister van Aruba Roland Laclé maarook met de toenmalige minister voor economie op Aruba aan tafel gezeten. Het project is helaas niet van start gegaan door administratieve beslommeringen. Ook ik vraag me af wat er van Albert Dieffenthaler gekomen is. Je kan me altijd mailen : carlohendrickx@hotmail.com

Daarvoor had ik al met Albert een plan en toegang tot de Amsterdamse kabel !! voor een soortgelijk project.

Het is gestrand op gebrek aan capaciteit op de PanAm en Intelsat, daarvoor waren we al gewaarschuwd.

Albert heeft zich suf gebeld met Miami, zelfs nog vanuit mijn auto met een ATF telefoon die ik toen al had. Maar we moesten wachten op PAS 2, en dat duurde nog jaren.

We waren dus al een stapje verder, naast programma's uit Aruba zouden we ook vanuit Curacao  en Suriname geluiden laten horen. Zoiets wat RTV 7 nu op TV doet, maar dan gericht op de Nederlandse luisteraar, als promotie vehikel voor het Caraibisch gebied.

 

Het ging toen om een U bocht constructie, Albert had een 3e FM frequentie op Aruba die hiervoor gebruikt zou worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.