Spring naar bijdragen

toertochtje in september 1975


hans knot

Aanbevolen berichten

Recentelijk weer een archiefje ontvangen dat ik aan het uitdiepen ben. Ik kom toch weer het een en ander tegen dat herinneringen oproept. SMC werd in 1978 opgericht tegelijkertijd met Freewave Media Magazine maar toch waren zowel Rob Olthof en ik al jaren actief. Ikzelf begon af en toe een berichtje te sturen naar Pirate Radio News in 1969 en mocht vanaf 1971 in de redactie meedraaien om niet veel later hoofdredacteur te worden. Rob en ik organiseerden in 1973 en 1974 al bootreisjes naar de zendschepen maar de in de bijlage aangekondigde reis is er nooit gekomen.

 

Er is sprake van PRN Producties, immers vond Rob dat de reis wel een label diende te hebben en dus leende hij de PRN (Pirate Radio News) en koppelde daar Producties aan vast. Op die manier werd ook een aantal LP's uitgebracht. In de aankondiging een tripje naar het enige niet uitzendende en overgebleven zendschip voor de Nederlandse kust dat tegen betaling van f8,00 kon worden bezocht. Sneu voor diegene die nog een kijkje wenste te nemen want de aangekondigde tocht ging niet door daar de Veronicadirectie al had besloten weken eerder de Norderney binnen te laten slepen.

 

 

prnproductieszomer1975.thumb.JPG.971081bd0752d5479d0182f34ee24a7c.JPG

bewerkt door hans knot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk Hans,

 

Toch vreemd dat er geen telefoon nummer van 'de Heer' Olthof wordt vermeld. Ging dan echt alles via de postbezorging?

 

En op kade, stond Rob natuurlijk klaar met zijn onafscheidelijke 'melktas' om de de betalingen in ontvangst te nemen. Alleen dit keer dan niet.

 

 

Staat me bij, dat er ook nog een 'concurrent was'. Een zekere Aad Jansen uit Leiden . Die organiseerde tochten naar de Norderney, de Mebo 2 en de Mi Amigo voor de kust van Scheveningen.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

5551.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee in die tijd was het telefoonnummer nog 'geheim' vanaf 1978 werd die - na 18 uur - wel gebruikt voor de doelen van SMC. de concurrent was de FRC Holland die - in de persoon van Hans Verbaan - vooral tochten vanuit Scheveningen verzorgde en het beslist niet leuk vond dat Rob en ik erin stapten. Op een bepaald moment was de spanning dermate hoog dat ik Rob geadviseerd heb de FRC bij elke filmmiddag, zeezendermiddag etc een tafel aan te bieden, waarna de spanning ook weg was.

 

Viel me op dat er met de verzending van brieven en prn af en toe ook een frankeermachine 'werd gebruikt'.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12/07/2017 om 20:39 zei hans knot:

Op een bepaald moment was de spanning dermate hoog dat ik Rob geadviseerd heb de FRC bij elke filmmiddag, zeezendermiddag etc een tafel aan te bieden, waarna de spanning ook weg was.

 

De spanning was natuurlijk ook wel te verklaren. Hans en Wouter Verbaan organiseerden de tochten vanuit Scheveningen en ineens komt daar  een onbekende, die ook nog eens onder de prijs gaat zitten. Verbaan rekende 14 gulden, Olthof 8 gulden. Een heuse concurrent dus.

 

Rob stuurde ook geregeld informatie over de boottochten naar de AVRO, die dat in de 'bode' publiceerde.

De AVRO vond het ook wel interessant en op een van de tochten is een tv ploeg van de AVRO meegegaan. 

 

Bijgaand een foto van een boottocht met Rob naar de MEBO , nog voordat hij het zelf organiseerde. En op de andere foto, Rob en Hans Verbaan, nadat de ruzie was bijgelegd.

 

Salut

Leendert

9090robklimtmebo2.jpg

1824.jpg

5501.jpg

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

voordat anderen weer er mee aan de wandel gaan kun je een volgende keer de bron vermelden. Doe ik ook met de foto's van Leen Vingerling. Dank voor je toevoeging. Niet alleen de AVRO maar ook een aantal kranten kregen berichtjes en de Volkskrant nam ze soms ook over. Het woord 'ruzie' is veel te beladen. Er is nooit een verkeerd woord tussen ons en de Verbaans gevallen. Het werd nooit rechtstreeks uitgesproken. We hoorden van anderen of ongenoegen. Maar ja in Groningen zaten in die tijd binnen een kilometer 5 kappers en 7 groenteboeren. Zoiets heet concurrentie. Op foto 1 met zwarte colbert trouwens Theo Dencker.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei hans knot:

voordat anderen weer er mee aan de wandel gaan kun je een volgende keer de bron vermelden. Doe ik ook met de foto's van Leen Vingerling. Dank voor je toevoeging

 

Hans,

 

Ik begrijp je verontrusting over de foto's. Ze komen uit het archief van Rob Olthof, maar wie ze heeft genomen is mij niet bekend. Ze zijn overigens al vele malen eerder gepubliceerd, zonder een duidelijke bron vermelding.   De foto's zitten ook in mijn archief,  en daar haal ik veel foto's uit zonder dat expliciet mijn naam er onder staat. Ik  ben het gewoon vergeten. Automatisme. Niets bijzonders om je over op te winden.

 

Theo Dencker heeft schitterende en vooral scherpe foto's genomen. Hij zal inmiddels de zeventig jaar wel gepasseerd zijn. Enig idee, hoe het met hem gaat?

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik maak me er niet druk over maar hou mezelf wel aan die gedragslijn. De foto met Rob op de tender is zover bekend, gemaakt in 1970 door Dick Offringa. De foto met Hans Verbaan en Rob is van mijn 'hand'.  Theo is inmiddels de 80 gepasseerd en woont nog steeds in Hamburg. Is in de tachtiger jaren getrouwd en leeft een redelijk teruggetrokken bestaan.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei hans knot:

Ik maak me er niet druk over maar hou mezelf wel aan die gedragslijn.

 

Dat valt alleen maar te prijzen. Het kan soms ongewild ook anders uitpakken.

 

Jan-Fré Vos heeft een boek over Delmare geschreven. Hierin zijn ook foto's gebruikt, die op de weblog van Jan Kat stonden. Er zitten foto's bij die ik heb genomen, maar omdat ze op de website van Jan stonden, is Jan-Fré er van uit gegaan dat alle foto's van Jan Kat waren.

 

Ik neem het hem niet kwalijk, want er is geen opzet geweest. Zoiets kan nu eenmaal gebeuren.

 

Salut

Leendert

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor publicatie van het boek heb ik overleg gehad met Jan en hij heeft mij daarbij toestemming gegeven de foto's die zijn gebruikt te publiceren. Daarbij wekte hij de indruk dat hij zelf de rechten van alle te publiceren foto's had.

Dan wordt het lastig voor mij als later blijkt dat er ook foto's van Leendert bij zitten, dat kon ik dus niet weten. Anders was ik ook in overleg getreden met hem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Jan-Fre:

Dan wordt het lastig voor mij als later blijkt dat er ook foto's van Leendert bij zitten, dat kon ik dus niet weten. Anders was ik ook in overleg getreden met hem.

 

En daarom neem ik het je ook niet kwalijk.  Jan en ik hebben alle foto's die  we hebben genomen  gedeeld en die zaten in elkaars archief. Jan had dan precies moeten zeggen  wie welke foto had genomen. En zo belangrijk is het nu ook allemaal niet, vind ik.

Dus maak je geen zorgen Jan-Fré.

 

Ik heb slecht's één keer wat aan een foto 'verdiend'. Dat was na een bezoek aan boord van de Communicator in 1984. Laser 558 was maar net in de lucht en ik nam er een paar foto's. In de Haagsche Courant/Binnenhof werden deze geplaatst. Ik kreeg 150 gulden voor twee foto's. De honderden foto's daarna in boeken, tijdschriften  over de zeezenders,tentoonstellingen  zijn allemaal gratis aangeboden.

 

Groet

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.