Spring naar bijdragen

Radio Veronica - 30-09-1972 - 0600-1030 - Hans Mondt, Tom Collins


Vincent

Aanbevolen berichten

Ah..De echte radiodag...Wat een feest toen. Er gebeurde van alles!!

In mijn herinnering testte de mebo 2 rond 11.00 uur  de zender die om 12.30 in de lucht zou komen  als RNi 2.

In deze opname gebeurt dit testen eventjes rond 10.20 ofwel in de file op  4.21.44. 

Duidelijk dat vanaf de Mebo meer vermogen de deur uitging want je hoort Veronica behoorlijk weggedrukt worden.

maar...

Zijn de laatste uren ook nog ergens...?

Wel dat tijdstip van 11.00 uur ook dan wel es even terug horen!

 

grt Louis

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat er vanaf de Mebo meer (uitgestraald) vermogen werd gestookt op 192 betwijfel ik. Het was een 10 kilowatt zender met een geïmproviseerde antenne. Nico Steenbergen zei hierover eens:

 

Later heeft Peter Chicago een stuk gewone elektriciteitskabel in de mast gehangen voor dat geintje op 1562 kHz. Ik denk zo'n 40 meter draad, misschien wel minder. Met een beetje fantasie is dat een kwart golflengte. Maar de SWR was niet geweldig.".

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is inderdaad gewoon een  draad opgehangen naar de top van de mast..

En dat is prachtig precies een kwart labda. Veronica zond altijd minder uit dan 10 kw.

De Mebo zette die 10 kilowatt op z'n tenen die middag.

Heb ook van velen gehoord dat het signaal beter doorkwam dan Veronica ooit op 192.

Zag bij mij ongeveer 3 db meer..

Maar...

De boel stond verschrikkelijk HF te mengen met het 1367 kHz verhaal.

De zenders stonden zonder coppler slechts 195 kHz uit elkaar.

Vooral het mengproduct 1367-195= 1172khz was een harde.

Kon hem prima horen in Amsterdam. Pal naast dus de 1187 waarop ook die dag Caroline begon met testen..

Het was duidelijk dat er een behoorlijk partij HF rommel van de Mebo kwam.!!

Ze hadden natuurlijk veel slimmer iets kunnen doen op 602 of 531 khz. pal naast de 557 kHz van Veronica.

Had veel minder problemen gegeven...

Maar Stenghold draaide de pogingen van Meister en Boilier om een Engelstalige service overdag uit te zenden überhaupt al snel de nek om. Paar weken later zelfs de gehele Engelse Service ...

ja...dat waren nog eens tijden... 

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ahhh..Heel leuk  ..dank. Gek eigenlijk dat dit soort dingen gegrift zitten in je geheugen en dat je daar 45 jaar later nog zo bezig mee kan zijn alsof het gisteren was,,,,

oh Ja @hans "Later heeft Peter Chicago een stuk gewone elektriciteitskabel in de mast gehangen voor dat geintje op 1562"

Klopt niet. Peter zat op dat moment op de Mi Amgio..Daar ging namelijk ook een zender aan..:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.