Spring naar bijdragen

Ongewenst bijgeluid in audio


Broozen

Aanbevolen berichten

Heren of dames techneuten,
De audio bij dit bericht (toevallig een reclame van Caraco) heeft een ongewenst bijgeluid, goed te horen in de laatste 7 seconden (even je speakertje harder zetten). Ik noem dat even een 'raster'. Mijn Adobe Audition krijgt dat raster er niet uit. Heb /ken jij een programmaatje waarmee je dit nare bijgeluid gegarandeerd kunt verwijderen? Of weet jij hoe het erin kan zijn gekomen?
Alvast bedankt!

Benno

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ben

Dank voor je bewerking en je bericht. Klinkt goed. Ja, dit is vanaf een analoge ingang van een computer geluidskaart opgenomen. Zit 'm daar het probleem? 
Zou jij mij s.v.p. de hele file (inclusief de laatste 7 seconden) kunnen sturen, zodat ik kan horen wat er van die 7 seconden overblijft (of liever: niet overblijft)?

 

Alvast bedankt

Benno

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Benno,

 

Ja, daar zit het probleem. Een computer is een en al stoorgeluiden. Mijn advies aan een ieder is om nooit de analoge ingang van de geluidskaart te nemen om op te nemen. Die eerste en laatste seconden zaten op een nivo van onder de -60 dB, die heb ik met een noise gate bewerkt en zijn daarom op het absolute nulpunt beland. Je hoort daar dan dus helemaal niks. Ik heb die door Sound Forge laten verwijderen en heb die dan ook niet meer en kan je die niet toesturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe niet anders dan het audio gewoon in m'n MAC te sturen. Niks bijgeluiden ! En Benno, jij gebruikt toch ook een MAC ? ( dus geen losse geluidskaart want die  heeft de MAC niet ). Of gebruik je zo'n "los" overbodig aanpassings apparaat?

 

En………met een MacBook wordt tegenwoordig ook het Metropole Orkest opgenomen…………….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Juul:

En………met een MacBook wordt tegenwoordig ook het Metropole Orkest opgenomen…………….

Ik kan mij niet voorstellen dat het Metroploe Orkest met een onboard geluidskaart van een NacBook wordt opgenomen.

Ze zullen wel een extern audio device via USB gebruiken met goed AD DA converters.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Juul:

 ( dus geen losse geluidskaart want die  heeft de MAC niet ).

Een losse geluidskaart geeft mogelijk minder bijgeluiden dan een on-board geluidskaart. Het probleem is dat,  jawel ook in een MAC, in een computer allerlei electronica zit, dat stoorgeluiden afgeeft.

 

Ik digitaliseer tegenwoordig met een Roland R5 of een Tascam DR100. Dat wordt de audio naar een SD kaartje geschreven, die ik dan naar hartelust en zonder storing kan bewerken op de computer

 

9 minuten geleden zei pvanklei:

Ik kan mij niet voorstellen dat het Metroploe Orkest met een onboard geluidskaart van een NacBook wordt opgenomen.

Ze zullen wel een extern audio device via USB gebruiken met goed AD DA converters.

 

 

Dat lijkt me ook.

bewerkt door Ben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei pvanklei:

Ik kan mij niet voorstellen dat het Metroploe Orkest met een onboard geluidskaart van een NacBook wordt opgenomen.

Ze zullen wel een extern audio device via USB gebruiken met goed AD DA converters.

 

 

Ja, d'r zit natuurlijk  van alles voor,  en ProTools op de MAC o.a.   maar uiteindelijk gaat het  dus de MAC in. En over dat laatste gaat toch de hele "klacht" ?  Want de computer is de laatste schakel. Maar  ik verbaas me, sorry Ben, over jou methode, beetje "te" toch. Want ook jij loopt weer tegen de computer aan. En dan zeker naar mp 3 ?………hi.

 

Ik ben een "mierenneuker" als het om geluid gaat maar als het bijv. LP's gaat stamp ik het gewoon m'n iMAC uit 2001 in , via m'n eigen ontwerp RIAA amp. uit 1969.  En geen hond die het hoort.

Net als al die mensen die gouden cinch pluggen en al die belachelijke vergulde kabel gebruiken……………..

Moet je eens in de studio kijken en luisteren hoe dat gaat…………….

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Juul:

Ja, d'r zit natuurlijk  van alles voor,  en ProTools op de MAC o.a.   maar uiteindelijk gaat het  dus de MAC in. En over dat laatste gaat toch de hele "klacht" ?  Want de computer is de laatste schakel. Maar  ik verbaas me, sorry Ben, over jou methode, beetje "te" toch. Want ook jij loopt weer tegen de computer aan. En dan zeker naar mp 3 ?………hi.

 

Maar daar het het om Juul. Als het digitale signaal de computer in gaat, dan is er geen probleem, een digitaal signaal heeft geen last van storing. Een analoog signaal is wel storingsgevoelig en dat aan een computer aanbieden is vragen om een gestoord signaal.

 

Maar anyway, ik heb m'n advies gegeven en het is aan een ieder wat hij of zij daarmee wil doen :)

 

Oh, ik bewaar alles in .wav

bewerkt door Ben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Ben, Juul, Peter, Nico, Control49 en Rien1959 voor jullie antwoorden, suggesties, bijdragen en diverse versies van de reclame zelf. Om dat laatste was het me niet te doen, maar toch leuk om te ontvangen en te horen. 
Ik ga inderdaad proberen met de MAC dezelfde werkwijze van digitaliseren te doen, wellicht is het daar anders/beter.

 

Nogmaals dank allemaal!

 

Benno

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.