Spring naar bijdragen

Kapers voor de kust boek


Juul

Aanbevolen berichten

Ja, het is veel werk, en de boeken "sneuvelen"………en dat allemaal voor het nageslacht en "jullie".

 

Nu dit boek nog, of is dat er al ?

 

 

Stemmen van de Nordzee boek.jpg

 

Tot m'n verbazing staat er ook een interview met onze Leendert Vingerling in.

 

"We deden of we vissers waren"…………….

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Juul:

Tot m'n verbazing staat er ook een interview met onze Leendert Vingerling in.

 

 

Het boek werd uitgeven ter gelegenheid van de expositie Nederlandstalige Zeezenders in het omroepmuseum (1994).

 

Hans Knot en Rob Olthof zijn destijds benaderd voor de inrichting van het museum en het boek.  Om de kosten te dekken, zijn de interviews in het boek afgenomen door studenten van de School voor Journalistiek. Ze deden het 'voor de eer'.  Degene die het verhaal over mij schreef wist vooraf  niets van de zeezenders, maar raakte er door gefascineerd tijdens het interview. Het bevoorraden is natuurlijk ook een spannende kant van de zeezenders.

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niemand van de leerlingen van de Journalistiek opleiding in Utrecht wist maar ook iets van het onderwerp af. Via een aantal gastcolleges heb ik ze destijds bijgespijkerd, wat heel leuk was om te doen. Al het materiaal uit 1993 dat ik gebruikte voor het gastcollege heb ik nog steeds in een aparte map zitten.

 

Hoewel de lading bij lange na niet historie dekkend is hebben we ze de kans gegeven een nieuwe wereld in te treden en een stukje historie proberen te ontleden. Er zitten vele fouten in het boek. De secretaresse van Robert Briel heeft de correcties allemaal toegespeeld gekregen maar helaas niets er mee gedaan voordat de tijd krap werd en men het concept naar de drukker stuurde.

 

De keuze van de te interviewen personen is door Robert Briel en mij gedaan om te voorkomen dat het een te Veronica gericht boekwerk zou worden.

 

Juul bedankt voor Kapers voor de kust. Mijn exemplaar ligt al jaren uit elkaar want het was een slechte uitgave als het om het bindproces ging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig heeft mijn exemplaar alle verhuizingen overleefd. Is nog puntgaaf.

 

Het boek geeft door de onbevangen invalshoek van de toekomstige journalisten een andere kijk op de zeezenders. Het staat niet bol van tijdstippen, golflengtes, of ankerbreuken. Het zijn redelijk persoonlijke interviews geworden. Prettig leesbaar. 

 

Het  boek komt nu ter sprake en al doorbladerend kwam ik op pagina 123 een overzicht van documentaires over zeezenders op LP's en CD's tegen. Samengesteld door Hans Knot en Arno Weltens.

 

De eerste in de lijst stamt uit 1970.The story of Offshore Radio(Impulse Book Club) Een gratis EP, die werd verstuurd aan mensen die een boek bestelden over het onderwerp zeezenders. 

 

Deze EP ken ik niet en is vast een Collector's item geworden.

 

Salut

Leendert

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was een soort van promo ep om de toekomstige LP van Paul Harris onder aandacht te brengen. Op de Ep ondermeer 'you've been found quilty listening to an offshore radio station', een spot gemaakt destijds op Radio 270 en door Klaas Vaak in het Nederlands vertaald en bewerkt.

 

Trouwens dat lijstje dat je memoreert uit 1994 was de aanzet tot de zeezenderdiscografie, die nog 250 maal per jaar via een aanvulling groter wordt. Wel ja bijna 25 jaar geleden mee begonnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.