Spring naar bijdragen

Radio Caroline op 648 kHz


Revenge85

Aanbevolen berichten

Je kan de masten op verschillende manieren gebruiken, dus zonder richteffect.

Ik begrijp dat er gebruik wordt gemaakt van een noodantenne, een rondstraler. Geeft wel veel sky wave heb ik gemerkt.

Dus evenveel signaal naar UK als naar ons, niet te vergelijken met vroeger.

 

Modulatie is keihard, waardoor het hier harder klinkt dan RTBF op 621 met 150 kW.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei bert ree:

Caroline is terug aan het testen op 648AM. De ontvangst in de lage landen zit blijkbaar goed. Ik ben benieuwd hoe het zit aan de andere kant van het kanaal.

 

Heel globaal de ontvangst overdag.

Lijn van noord naar zuid:

 

Norwich - Canterbury                       Uitstekend

 

Kingston upon Hull - Maidstone     Goed

 

Lincoln -  Noord- Londen                  Redelijk

 

Maar op een goede radio met antenne (of autoradio) is (nog) redelijke ontvangst mogelijk (veel) dieper landinwaarts.

Na 16.00 uur is (via skywave) ontvangst mogelijk in heel Engeland.

 

 

Robin

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎27‎-‎11‎-‎2017 om 18:19 zei ruudam:

Ik begrijp dat er gebruik wordt gemaakt van een noodantenne, een rondstraler.

 

De antenne (vlak) voor het zendergebouw.

(Klik op de foto voor vergroting en daarna nog een keer voor verdere vergroting.)

 

Please login or register to see this link.

 

 

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Robin Westhof:

 

De antenne (vlak) voor het zendergebouw.

(Klik op de foto voor vergroting en daarna nog een keer voor verdere vergroting.)

 

Please login or register to see this link.

 

 

Wat al zei, dus de noodantenne, zo te zien kwart lambda, verklaart ook de stevige skywave.

Alles staat in het water, zoet of zout??? maar perfect dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ontvangstrapporten, de frequentie, modulatie, signaalsterkte ect...

 

"Our best reports so far have been from keen DX'ers in Finland and Italy,"

 

"Frequency accuracy. Yes, we are approximately 3Hz low, on 647.997. Although our transmitter was fully tested and setup before it was shipped to our transmitter site, for some reason when it was installed, it was running slightly low. It is adjusted to its maximum, but we appreciate the need to be more accurately on channel and reduce the nighttime flutter experienced in fringe areas."

 

"Audio processing. Thank you for all your comments on audio processing. Reports vary from "best AM audio I've ever heard" to "very tiring to listen to after a few minutes". Although we are running our permanent audio processor, we are currently using a temporary programme feed to the transmitter site. Once we have the permanent connection to our main studio we will adjust the processing carefully. The most common comment is that the bass is a bit light and the treble a bit crushed. We will address this once we have a good quality source to find the best compromise to suit the multitude of different radios in use as we can."

 

"As expected, those of you in fringe areas can get a good daytime signal but find the signal is over powered at night time by other stations. We share the channel with stations in Spain and Slovenia, so there is not much we can do to improve this other than suggest you listen online or via a mobile app, or try adjusting the position of your radio to minimise the other stations."

 

Nog meer info van het Radio Caroline Engineering Team via de onderstaande link.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Robin

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi dat ze aan die 3 Hz verschil gaan werken, ik hoor ook 3 Hz zwevingen, dus die Sloveen staat precies goed. Die 3 Hz draai je er makkelijk bij met het par trimmertje.

Het geluid is super helder, en wat vermoeiend. Weinig laag en dat maakt het juist prettig, bovendoen kan iedereen dat zelf er extra indraaien, en bij bijna alle (auto) radioos staat de loudness standaard aan.

Het geluid lijkt veel op Paradijs, al was dat iets transparanter en schoner.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen Optimod dus, maar een DSPX-AM die ze ook gebruiken voor hun internet uitzendingen, maar dan de FM uitvoering er van. Toch jammer ik vind toch zo'n Optimod de processor voor het typische Caroline AM geluid. Hopelijk weten ze dat nog beter te tweaken als de main Caroline doorgegeven gaat worden. En weinig laag vind ik juist weer een gemis nu, dus dat is persoonlijk.

En het geluid aanpassen naar eigen wensen is natuurlijk not done. Dat moet de zender zelf doen. Niet dat je luisteraar het nog naar eigen wensen moet instellen want hier door kunnen andere stations weer helemaal niet goed klinken. Een gulden middenweg zal gevonden moeten worden en dat gaan ze ook doen begrijp ik.

bewerkt door radiofreak31
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ruudam:

Mooi dat ze aan die 3 Hz verschil gaan werken, ik hoor ook 3 Hz zwevingen, dus die Sloveen staat precies goed. Die 3 Hz draai je er makkelijk bij met het par trimmertje.

Het geluid is super helder, en wat vermoeiend. Weinig laag en dat maakt het juist prettig, bovendoen kan iedereen dat zelf er extra indraaien, en bij bijna alle (auto) radioos staat de loudness standaard aan.

Het geluid lijkt veel op Paradijs, al was dat iets transparanter en schoner.

 

 

Ik heb liever wat meer laag…….net als WABC destijds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei radiofreak31:

Toch jammer ik vind toch zo'n Optimod de processor voor het typische Caroline AM geluid.

 

Dan denk jij (vooral) terug aan de jaren 80.

Dat klonk inderdaad erg mooi gedurende 1983/1984.

 

Maar ook het geluid van zowel Radio Mi Amigo als Caroline midden jaren 70 via de 259 meter klonk erg goed.

Of weer wat verder in de tijd (1976) Radio Caroline via de 192, met een erg mooie heldere modulatie.

 

Willem Steentjes heeft er vroeger wel eens (b.v. op Mediapages/zeezendergroep) het een en ander over geschreven.

 

" In '73 ging het signaal o­ngefilterd uit de mengtafel via een "Level-devil" naar de zender. Die "level-devil" was een breedband compressor met een gekoppelde noise-gate. Het ding werkte vrijwel automatisch en was door Peter Chicago zodanig ingesteld, dat welke oen er ook achter de dj-tafel zat, er altijd behoorlijke modulatie was."

"Verder hielden we o­ns niet aan de EBU-voorschriften. (Je bent tenslotte "piraat", want weliswaar buiten de jurisdictie, je gebruikte een frequentie die aan een ander was toebedeeld.) Dat hield ook in dat we soms boven de 100% modulatie zaten en dat we alles tot aan 15 kHz gewoon uitzonden. Dat vreet weliswaar vermogen, dus gasolie, maar je spettert al enige kanalen eerder door op een radio, als de luisteraar je gaat zoeken. (PLL afstemming was er toen nog niet!) Dan ben je door dat inleidende gespetter van de zijbanden makkelijker te vinden voor de zoekende luisteraar."

 

"De Radio Mi-Amigo programma's op tape werden in 1974 voorzien van een kleine hoogop-correctie en de inhuis geproduceerde commercials kregen een vanaf 2 kHz wat extra en liepen door een limiter van ValleyPeople, die we uit de Start studio "geleend" hadden."

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

Robin

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Juul:

 

 

Ik heb liever wat meer laag…….net als WABC destijds.

Snap ik, maar laag kost veel modulatie ruimte, er is kennelijk gekozen voor een hard signaal, en dat is het, en dat kan alleen als je het laag wat beperkt. Bedenk dat ze dat heel vroeger al deden met de grammofoonplaat, de welbekende  RIAA correctie. Door het laag te verzwakken werd de signaal ruis verhouding veel beter, bij afspelen moest het laag worden opgehaald. Jammer dat diezelfde correctie ook niet bij AM radio wordt gebruikt, In je ontvanger gebruik je dan hetzelfde correctiefilter als de PU aansluiting.

Zou zelfs voor FM een verbetering zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.