Spring naar bijdragen

Wie heeft ervaring met deze LPAM solid state transmitters


nchuijg

Aanbevolen berichten

Is er iemand die ervaring heeft met deze LPAM solid state transmitters.

Please login or register to see this link.

Wat mij opvalt het prijs verschil tussen de Mosquito AM One Watt Transmitter EU en de Swordfish One Watt 1485kHz Transmitter Netherlands.

Beide zijn gelijk, enkel ontbreekt de dipswitch in de Swordfish, deze is voorzien van doorverbindingen om de 1485KHz vast te zetten, 12 Euro verschil voor een dipswitch!

Een beetje veel lijkt mij.

 

Groet Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog grotere vraag is de kwaliteit van de zenders. Bijvoorbeeld hoe is de harmonische onderdrukking, kan ik zonder moeite 100% moduleren en hoe is dan de kwaliteit. Kortom genoemde zenders zouden eens aan de spectrum analyzer moeten worden gehangen voordat je er iets zinnigs over kan zeggen. Dan heb ik het nog niet gehad over de printkwaliteit. 

Overigens 100 Euro voor een 1 watt zender is een heel vriendelijke prijs (als ze van goede kwaliteit zijn), naarmate het vermogen stijgt word de prijs per Watt lager, kijk maar eens bij professionele zender bouwers (geen griekse hobbyisten).

 

Wat betreft de prijs van een dipswitch, het is niet alleen de prijs van de dipswitch die bepalend is maar de print moet daar ook op aangepast worden dan is dat prijsverschil  van 12 Euro te verklaren. 

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-9-2017 om 20:19 zei J.Vinke:

Heb er geen ervaring mee maar 100 euro lijkt mij te duur voor 1 schamele watt, zou dan eerder voor een LPAM zender uit Bussum te vinden op marktplaats zoeken op Twin-Four.

 

Vr gr

Jan

Jan, die Twin-Four ziet er ook goed uit en heeft meer mogelijkheden, maar het werkend gebied is niet over de hele MG band, en is ook duurder.

Op 14-9-2017 om 10:29 zei Harm ten Brink:

Als je nu al valt over een prijsverschil van EUR 12,00 zou ik er niet eens aan beginnen...

De grootste uitdaging wordt je antenne, daar staat of valt je hele project mee!

Dan laat ik de soundprocessing voor AM nog even buiten beschouwing.

Harm, ik val niet over de kost prijs van het apparaat maar over de doorverbindingen i.p.v. de dipswitch! en wat daarvoor betaald moet worden, het is niet mijn bedoeling er een LPAM project ervan te maken en daar de hele wijk mee te bestrijken, ik heb een paar oude radio's waarop ik mijn stream Please login or register to see this link.  

wil laten klinken en ik gebruik daarvoor op moment  deze modulator Please login or register to see this link.  daarvan is het bereik te beperkt.

En die soundprocessing is ook geen probleem, StereoTool is mijn vriend.

Op 14-9-2017 om 12:04 zei Rob Veld:

Nog grotere vraag is de kwaliteit van de zenders. Bijvoorbeeld hoe is de harmonische onderdrukking, kan ik zonder moeite 100% moduleren en hoe is dan de kwaliteit. Kortom genoemde zenders zouden eens aan depectrum analyzer moeten worden gehangen voordat je er iets zinnigs over kan zeggen. Dan heb ik het nog niet gehad over de printkwaliteit. 

Overigens 100 Euro voor een 1 watt zender is een heel vriendelijke prijs (als ze van goede kwaliteit zijn), naarmate het vermogen stijgt word de prijs per Watt lager, kijk maar eens bij professionele zender bouwers (geen griekse hobbyisten).

 

Wat betreft de prijs van een dipswitch, het is niet alleen de prijs van de dipswitch die bepalend is maar de print moet daar ook op aangepast worden dan is dat prijsverschil van 12 Euro te verklaren. 

 

Rob V.

Rob, Als je het goed bekijkt zijn de doorverbindingen op de plaats van de layout van de dipswitch geplaatst, en zijn de printen krek gelijk aan elkaar.

 

Vriendelijke groet, Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Correct Nico, maar ik zie ook dat het prijsverschil 10 Euro is. Maar dat was niet je vraag. Ik heb er geen ervaring mee, maar de antenne uitgang zegt een hoop, je zou daar BNC of SO239 verwachten. Over het antennefilter zullen we maar zwijgen, kortom heb sterk het idee dat de harmonische onderdrukking ver onder de maat is. 

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 14-9-2017 om 12:04 zei Rob Veld:

Nog grotere vraag is de kwaliteit van de zenders. Bijvoorbeeld hoe is de harmonische onderdrukking, kan ik zonder moeite 100% moduleren en hoe is dan de kwaliteit. Kortom genoemde zenders zouden eens aan de spectrum analyzer moeten worden gehangen voordat je er iets zinnigs over kan zeggen. Dan heb ik het nog niet gehad over de printkwaliteit. 

Overigens 100 Euro voor een 1 watt zender is een heel vriendelijke prijs (als ze van goede kwaliteit zijn), naarmate het vermogen stijgt word de prijs per Watt lager, kijk maar eens bij professionele zender bouwers (geen griekse hobbyisten).

 

Wat betreft de prijs van een dipswitch, het is niet alleen de prijs van de dipswitch die bepalend is maar de print moet daar ook op aangepast worden dan is dat prijsverschil  van 12 Euro te verklaren. 

 

Rob V.

Toevallig vorige week nog een 1485 MHz. gemeten, zat rond de -70 DB, niet gek !! Zit een 6 pole Butterworth filter in.. zo te zien.

Zendertje is het welbekende ontwerp waarvan er meerdere op internet staan, echter bij deze versie zit er een Mosfet driver achter die om en nabij de 1 Watt aan het Low Pass filter afgeeft. Verder stel het ding niet veel voor. kost rond de 100 euro dacht ik. niks van te zeggen.. Ik maak ze niet voor minder..

 

Na enige metingen was mijn ondervinding: 

 

Frequentie stabiliteit is goed, omdat de oscillator rond de 10 MHz. zit en opgedeeld wordt, waarbij natuurlijk het eventuele (minimale) verloop van de Kristal oscillator ook gedeeld wordt.

 

Gemoduleerd wordt er aan het eind  met een paar BF ??? torretjes (TTL niveau) voordat het de Fet driver ingaat, die het vervolgens tot 1 Watt P-P opkrikt en aan het Low Pass afgeeft, wat overigens ook dient als impedantie aanpassing naar 50 Ohm, omdat de (complementaire) Fet driver  maar 2 - 3 Ohm uit is..

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Ons station radio Elvira maakt sinds 5 april 2020 gebruik van de Mosquito.

De Mosquito is niets meer of minder als een AM modulator, ergo, hij geeft een draaggolf, je kunt modulatie toevoegen maar je hebt in feite allerlei extra's nodig zoals: LP filter om het signaal binnen de 9 KHZ te houden, een equalizer of comp/limitter die in staat is alle audio onder de 60- en boven de 3 KHZ te elimineren.

Met de juiste antenne en hoogte plus aarding is een bereik van 3 kilometer op een huis, tuin- en keuken portable geen probleem, via de autoradio is het signaal dan een kilometer of 6 te volgen (overdag).

Qua filtering voldoet deze modulator aan de eisen van het AT ondanks dat een officieel CE keurmerk ontbreekt, demping 2e harmonische met 73 Db (zelfs met de portable antenne tegen de mast kon ik over het gehele spectrum tussen de 153 KHZ en 30 MHZ slechts 2 kleine spiegels ontdekken, die 2 zijn  na 20 meter al niet meer te horen).

 

De Mosquito en Swordfish zien er hetzelfde uit maar zijn dat beslist niet.

De verschillen:

Mosquito PEP vermogen 1 1/2 watt, draaggolf 400 milliwatt, max. modulatie 110%, geschikt voor 522 - 1710, daarbij opgemerkt dat de E classificatie slechts geldt voor het gebied 1296 - 1602 KHZ, op alle andere frequentiegebieden geeft de fabrikant aan dat er sprake is van een slechtere afscherming en een classificatie D

 

Swordfish PEP vermogen 1 watt, draaggolf 300 milliwatt, max modulatie vooraf ingesteld op 50%, geschikt voor 1485  KHZ met E classificatie. Indien men niets aan de instellingen verandert ligt het PEP vermogen rond de 800 milliwatt. Modulatie maximaliseren op 100% geeft een PEP van 1,2 watt.

 

De € 12 verschil zit hem dus niet enkel in een dip schakelaar, ook de totale configuratie is anders.

 

Ervaring met de Mosquito is ronduit goed, bedrijfszeker, maak je een keer per ongeluk een sluiting in de antenne, geen probleem, stekker er uit, sluiting repareren, her aansluiten antenne en draaien maar.

 

Om het uiterste uit de modulator te halen maakt ons station gebruik van Stereotool, AM broadcast 4.5 Khz, mode European AM transmitters mengpaneel in, mengpaneel equalizer hoog en bas helemaal dicht en midden frequent op 3/4. dat geeft het audiobereik op de uiterste ontvangstgrens een boost, zonder het laatst genoemde instelling is de audio op de uiterste ontvangstgrens slecht.

 

Kortom: Voor de kleine portemonnee een mooi alternatief, zeker nu de  Nederlandse fabrikanten zoals Alldone zich beperken tot de levering van 100 watt PEP zenders met CE keurmerk. Die kunnen op 1 watt PEP draaien (vermogen is regelbaar) maar de audio voorziening is geoptimaliseerd voor 100 watt, afstellen voor 1 watt is een tijdrovende klus en het grote gevaar is dat een 1 watt gelicenteerde stiekem kiest voor een hoger PEP vermogen hetgeen storing kan veroorzaken bij collega 1 watters in de buurt (zijn allemaal, ongeacht onze echte leeftijd nog steeds jonge jongens in ons hart toch  en als de zender harder kan dan is dat spannend juist omdat het officieel niet is toegestaan ;) )

 

bewerkt door RNI2020
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel Juul, maar dat kan je niet nagaan of meten met een beetje normale radio. Zal je op zn minst een high end ontvanger moeten hebben als Grundig Sat 500 oid, Philips D2999 enz. en dan nog.

 

Vroeger had ik de 675 zender in Lopik  op bijna alle radioos in Utrecht ook op 1350, behalve op de voornoemde toestellen. Dus dan is het duidelijk hoe het zit.

 

Als ik mn (auto) radio vlak bij mn mast hou hoor ik de 1467 ook op 567. Dat is een spiegel die in de radio ontstaat omdat (1467 -450) ook wordt gemaakt, naast 1467 + 450, die dus in de mixer van je ontvanger (1467 +450) uit de oscillator  - 1467 vd antenne 450 kHz maakt = de middenfrequent MF .

Echter 1467 - 450 - 567 = ook 450 kHz, dus vandaar dat je ook daar het signaal hoort, maar dan veel zwakker. De radio ontvangt het heel sterke signaal op alle frequenties tegelijk, maar op 567 maakt hij het ook hoorbaar. Handig, want op 1467 zelf wordt de ontvanger overstuurd, en op 567 kan je dus rustig de modulatie controleren.

 

Bij zn mini zendertje kan je kijken of de radio harmonische hoort op zekere afstand, zo niet dan mag je er een beetje van uitgaan dat hij daar vrij van is. - 60 dB = -20 dB maal 3 = 100 x tot de 3e 1 . 10 6e Zulke zwakke signalen hoor je niet op ontvanger, alleen met speciale meetapparatuur.

 

Maar harmonische bij zn mini zendertje van 1 W PEP , waar hebben we het over, zelfs als het maar -10 dB is dan is de harmonische 25 mW, daar heeft niemand last van. 

 

Dat van de producten in het front end vd radio heb ik uitgelegd aan een zendamateur op Bonaire die de sterke 100 - 400 kW 800 kHz zender ook op 1600 hoorde.....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou denken, de ontvanger is doof 😀

Maar meten doe je met meetapparatuur, luisteren met een radio.

Luisteren op je eigen zender doe je mbv een uitkoppeling op je eindtrap.

Dan gaat er ook niets over zijn nek, wat met 100 watt niet echt zou moeten gebeuren bij een fatsoenlijke radio.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei RNI2020:

Ons station radio Elvira maakt sinds 5 april 2020 gebruik van de Mosquito.

De Mosquito is niets meer of minder als een AM modulator, ergo, hij geeft een draaggolf, je kunt modulatie toevoegen maar je hebt in feite allerlei extra's nodig zoals: LP filter om het signaal binnen de 9 KHZ te houden, een equalizer of comp/limitter die in staat is alle audio onder de 60- en boven de 3 KHZ te elimineren.

Met de juiste antenne en hoogte plus aarding is een bereik van 3 kilometer op een huis, tuin- en keuken portable geen probleem, via de autoradio is het signaal dan een kilometer of 6 te volgen (overdag).

Qua filtering voldoet deze modulator aan de eisen van het AT ondanks dat een officieel CE keurmerk ontbreekt, demping 2e harmonische met 73 Db (zelfs met de portable antenne tegen de mast kon ik over het gehele spectrum tussen de 153 KHZ en 30 MHZ slechts 2 kleine spiegels ontdekken, die 2 zijn  na 20 meter al niet meer te horen).

 

De Mosquito en Swordfish zien er hetzelfde uit maar zijn dat beslist niet.

De verschillen:

Mosquito PEP vermogen 1 1/2 watt, draaggolf 400 milliwatt, max. modulatie 110%, geschikt voor 522 - 1710, daarbij opgemerkt dat de E classificatie slechts geldt voor het gebied 1296 - 1602 KHZ, op alle andere frequentiegebieden geeft de fabrikant aan dat er sprake is van een slechtere afscherming en een classificatie D

 

Swordfish PEP vermogen 1 watt, draaggolf 300 milliwatt, max modulatie vooraf ingesteld op 50%, geschikt voor 1485  KHZ met E classificatie. Indien men niets aan de instellingen verandert ligt het PEP vermogen rond de 800 milliwatt. Modulatie maximaliseren op 100% geeft een PEP van 1,2 watt.

 

De € 12 verschil zit hem dus niet enkel in een dip schakelaar, ook de totale configuratie is anders.

 

Ervaring met de Mosquito is ronduit goed, bedrijfszeker, maak je een keer per ongeluk een sluiting in de antenne, geen probleem, stekker er uit, sluiting repareren, her aansluiten antenne en draaien maar.

 

Om het uiterste uit de modulator te halen maakt ons station gebruik van Stereotool, AM broadcast 4.5 Khz, mode European AM transmitters mengpaneel in, mengpaneel equalizer hoog en bas helemaal dicht en midden frequent op 3/4. dat geeft het audiobereik op de uiterste ontvangstgrens een boost, zonder het laatst genoemde instelling is de audio op de uiterste ontvangstgrens slecht.

 

Kortom: Voor de kleine portemonnee een mooi alternatief, zeker nu de  Nederlandse fabrikanten zoals Alldone zich beperken tot de levering van 100 watt PEP zenders met CE keurmerk. Die kunnen op 1 watt PEP draaien (vermogen is regelbaar) maar de audio voorziening is geoptimaliseerd voor 100 watt, afstellen voor 1 watt is een tijdrovende klus en het grote gevaar is dat een 1 watt gelicenteerde stiekem kiest voor een hoger PEP vermogen hetgeen storing kan veroorzaken bij collega 1 watters in de buurt (zijn allemaal, ongeacht onze echte leeftijd nog steeds jonge jongens in ons hart toch  en als de zender harder kan dan is dat spannend juist omdat het officieel niet is toegestaan ;) )

 

Open deze volgende twee websites in twee tab-bladen

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

en schakel van de een naar de ander, en kijk wat er veranderd, dat is de dipswitch en de tekst opdruk van de print, de rest blijft hetzelfde.

Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Juul:

Inderdaad Theo,

 

Met mijn R70 zat ik om de hoek van de Flevo tx  MG en KG, geen krimp..............

 

 

 

 

screen 301.jpg

Zeker werkt dat goed met een high end receiver, maar daar loop je niet mee rond de mast......... (Heb je m wel eens geprobeerd op 261, het verschil tussen 1008 en 747)

Wel met een goedkoop dingetje, wat dus met een truukje ook voor ons doel goed werkt.

 

PS, op simpele KG ontvangertjes heb last van de FM zenders van Lopik, ga maar na,  de verschillen tussen de frequenties vallen in het KG gebied.

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee op 261 heb ik 'em nooit geprobeerd destijds. Nu is het te laat........................helaas.

Inderdaad je loopt er niet zo maar mee onder je arm. Zou wel kunnen, hij kan 13,6 volt aan.

 

Maar een "beest' van een RX - Quadruple superheterodyne 70Mhz  eerste MF en dan 9 Mhz naar 455 kHz.

En hij werkt sinds 1982 nog steeds prima.......(ik klop het af )

 

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik liep met mijn Sony wereld ontvangertje bij de korte golf zenders v/d flevo rond.

Zegt de man van Nozema, zet hem maar gouw uit straks is hij stuk als de zenders aan gaan.

En hup zenders aan, niets aan de hand ik had gewoon ontvangst hoor.

Ook de middengolf zenders waren prima te horen, hij was geheel perplex.

Maak ik nog een opmerking, niet alles wat uit Japan komt is rommel 😀

En stak het ontvangertje weer in de broekzak.

Het merk uit Eindhoven was prima voor geschikt voor luisteraars, maar het dynamisch bereik was niet geweldig.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei radio tpot:

Ik liep met mijn Sony wereld ontvangertje bij de korte golf zenders v/d flevo rond.

Zegt de man van Nozema, zet hem maar gouw uit straks is hij stuk als de zenders aan gaan.

En hup zenders aan, niets aan de hand ik had gewoon ontvangst hoor.

Ook de middengolf zenders waren prima te horen, hij was geheel perplex.

Maak ik nog een opmerking, niet alles wat uit Japan komt is rommel 😀

En stak het ontvangertje weer in de broekzak.

Het merk uit Eindhoven was prima voor geschikt voor luisteraars, maar het dynamisch bereik was niet geweldig.

 

Theo

Kapotgaan is wat anders, maar overstuurd raken ze al snel.

RNW gebruikte 4 x 500 kW, maar op sommige antennes zat een gain van minstens 6 dB dus dan kom je op 2 MW effectief. Geen wonder dat de boeren daar in de buurt last van hadden.

 

(Ik had altijd discussie met AT ovcer de Toezichtkosten, RNW betaalde een lumpsum en wij ruim 500 E per kW. RNW betaalde ca 275.000 en zat op veel frequenties, per jaar en ik was dat al kwijt aan de 1395 met 550 kW.  Ik gaf een vergelijking aan met de 4 x 500 kW van RNW< waarbij de antenne gain nog niet eens was meegerekend)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Op 13-6-2020 om 21:40 zei radio tpot:

Ik liep met mijn Sony wereld ontvangertje bij de korte golf zenders v/d flevo rond.

Zegt de man van Nozema, zet hem maar gouw uit straks is hij stuk als de zenders aan gaan.

En hup zenders aan, niets aan de hand ik had gewoon ontvangst hoor.

Ook de middengolf zenders waren prima te horen, hij was geheel perplex.

 

Ik ben er twee keer op bezoek geweest. Als ze die zenders aanstaken kon je de modulatie horen in de spoelenkast.

In 2011 ook een keer langs de MG zenders gereden toen ze nog aanstonden. Autoradio trok het nog best; ik meen dat ik zelfs nog naar Radio Waddenzee kon luisteren.

 

Op 13-6-2020 om 21:40 zei radio tpot:

Maak ik nog een opmerking, niet alles wat uit Japan komt is rommel 😀

En stak het ontvangertje weer in de broekzak.

Het merk uit Eindhoven was prima voor geschikt voor luisteraars, maar het dynamisch bereik was niet geweldig.

 

Bekend probleem in mijn piratenperiode. Enorm gevoelig maar ook altijd last van spiegels en instraling omdat alles van plastic was. Hadden de betere Japanse merken geen last van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.