Spring naar bijdragen

Radiotoestel met VeroniKa op de schaal


Leen1956

Aanbevolen berichten

De schrijfwijze van de naam Veronika kom je veel tegen in Oost-Europa. Daar zal de radio waarschijnlijk ook vandaan komen. En ook ik had hem zeker gekocht.

 

4 uur geleden zei Leen1956:

Onlangs was ik in Dordrecht in een brocante / kringloopwinkeltje. Daar stond een, helaas geverfde, buizenradio.

 

In de Voorstraat? Ik heb daar in een 'pop-up' winkel vorig jaar deze radio gekocht:

 

IMG_20170915_215105.thumb.jpg.22716e421293c03eff0f7c255681048a.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Juul:

Ik heb het stille vermoeden dat het Radio Noordzee van het REM eiland is.  Dus 1964.

Ik weet het wel haast zeker. Noordzee/REM zat op ca 1403 kHz, RNI op 1367. Als je goed naar de schaal kijkt zie je dat Noordzee iets hoger dan 1400 wordt aangegeven.

De spelfout van Veronica komt vrijwel zeker door de duitstalige achtergrond van de radio, maar het is een behoorlijk uniek toestel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Paul:

Iemand enig idee naar welke zender die aanduiding 'BBC EUR" verwijst op de radio die Leen heeft gefotografeerd? De World Service?

 

De BBC World Service begon in 1932 onder de naam BBC Empire Service. In 1939 werd de naam veranderd in BBC Overseas Service en in 1941 kwam er naast BBC Overseas Service ook BBC European Service in de lucht. Vanaf 1 mei 1965 kregen beide de naam BBC World Service en ging het als 1 station verder.

 

De radio is uit 1964 omdat Radio Noordzee vanaf het REM-eiland er op staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Dank je voor de uitleg, Vincent. Ik had me nog nooit in de geschiedenis van de World Service verdiept. Er is dus een direct verband met het koloniale verleden. Dat hoeft natuurlijk niemand te verbazen. :cool:

 

Ik heb zelf nog een oude Philips Philetta van rond 1960, en ik snap nu ook wat de afkorting 'Eur. Serv.' betekent.

 

Niet dat ik daar nu nog de World Service op kan ontvangen, natuurlijk. Daarvoor heb ik een moderne variant van de Philetta nodig...

 

radio1.jpg

 

 

 

radio_4.jpg

13 uur geleden zei Vincent:

 

De BBC World Service begon in 1932 onder de naam BBC Empire Service. In 1939 werd de naam veranderd in BBC Overseas Service en in 1941 kwam er naast BBC Overseas Service ook BBC European Service in de lucht. Vanaf 1 mei 1965 kregen beide de naam BBC World Service en ging het als 1 station verder.

 

 

 

bewerkt door Paul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Paul:

Iemand enig idee naar welke zender die aanduiding 'BBC EUR" verwijst op de radio die Leen heeft gefotografeerd? De World Service?

Dat is de welbekende 1296, vroeger 1295 kHz.

Het laatst vanuit Orfordness, eilandje voor de oost kust, samen met de 648. 

Deze is nog door Radio Nationaal van Ruud Hendriks gebruikt en voor Transport Radio. Ik dacht dat RNW er ook nog iets mee heeft gedaan.

Bob Noakes en ik hebben bij de beheerder indertijd, Merlin, de frequentie "vrij" weten te krijgen voor verhuur, dus alle losse programma's eraf en de prijs naar beneden.

 

We zijn ook nog bij Lex Harding geweest om een Nederlandse zender op 1296 te bespreken. Lex liet een transistorradio aanrukken om te bezien of tie wel echt goed te ontvangen was in Nijkerk. Gelukkig luid en duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16-9-2017 om 17:20 zei Jaap De Vries:

 

Hier staat een Blaupunkt Granada De Luxe uit 1956 de gehele dag aan kocht hem op een rommelmarkt in Wij Bij Duurstede voor 17,_ . 

Kijk vaak naar dit soort toestellenof er Veronica Caroline etc op staat.

 

Groet Jaap

 

Op een toestel uit 1956 zal het niet lukken om Caroline of Veronicka te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei ruudam:

Dat is de welbekende 1296, vroeger 1295 kHz.

Het laatst vanuit Orfordness, eilandje voor de oost kust, samen met de 648. 

Deze is nog door Radio Nationaal van Ruud Hendriks gebruikt en voor Transport Radio. Ik dacht dat RNW er ook nog iets mee heeft gedaan.

Bob Noakes en ik hebben bij de beheerder indertijd, Merlin, de frequentie "vrij" weten te krijgen voor verhuur, dus alle losse programma's eraf en de prijs naar beneden.

 

We zijn ook nog bij Lex Harding geweest om een Nederlandse zender op 1296 te bespreken. Lex liet een transistorradio aanrukken om te bezien of tie wel echt goed te ontvangen was in Nijkerk. Gelukkig luid en duidelijk.

Zelfs Radio Caroline heeft een dag de 1296 khz in gebruik gehad!:shy:

 

Groet,

 

HA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.