Spring naar bijdragen

Hoe angstaanjagend zijn de huidige nieuwsvormgevingen


Gast

Aanbevolen berichten

Onlangs kreeg ik de vraag van een dertiger of wij ouderen ooit zulke angstaanjagende < zijn woorden>  tijden mee hadden gemaakt op het gebied van internationale spanningen en de manier waarop dit in het nieuws werd gebracht.

"You aint seen nothing yet" was mijn antwoord. Als kind maakte ik de spanningen rond de Cubacrisis mee en de moord op JFK. Met name de Cuba crisis had impact thuis op mijn ouders <angst> en ik herinner me zeer duidelijk als ik met mijn moeder op pad was dat wanneer ze in gesprek raakte met een bekende het alleen en op angstige wijze over de dreigende allesverwoestende atoomoorlog ging. Dat maakte dus ook op mij forse indruk. Anno nu zien we vrijwel elke dag zowel bij de publieken als de commercielen in het tv nieuws dreigende angstaanjagende onderwerpen, tenminste als je dat zo ervaart. Ook de manier waarop wij dit alles voorgeschoteld krijgen via Radio en TV heeft iets "verkeerd spannends". In dit tijdperk van supersnelle media , zowel audio als video, bereikt het nieuws ons vrijwel direct en wordt dan gerust de volgende 24 uren keer op keer terug gehaald. Wij zullen hoe dan ook moeten weten dat er elk moment van de dag rampen gaande zijn. Ook de toon gebruikt in de items dicteert dat. Stel nu eens dat de prompte dame van TV Noord Korea een dame met grijs haar zou zijn in een lange jurk op sandalen met een bloem in heur haar. De raketten die dan over Japan vliegen zijn dan opeens vriendelijk droneachtige dingetjes die alleen even komen kijken. Stel je nu eens voor dat DE GROOOOTTTTE LEIDER van Noord Korea een man zou zijn die bij het haardvuur in kamerjas met een glas sherry in de hand zou vertellen dat hij zo nu en dan just for fun wat vuurwerk afschiet < meer is het namelijk ook niet>  om de wereld een plezier te doen?  Dan zou dat nieuws toch een slappe hap zijn waar niemand meer commercials in boekt. Weet dat in de wereld de ellende die men voorschotelt mischien 1 % is van alle nieuws op deze planeet. 99% is goed nieuws, krijg je echter niet te zien.

In de beginzestiger jaren waren de " spanningen" van een zelfde niveau, De Gaulle-JFK-Cuba. In die begin zestiger jaren was de vormgeving van het top of the hour news op Amerikaanse radio stations zeer spectaculair, mbt de onderwerpen maar vooral de vormgeving. Sit back en enjoy 17 minuten van de meest spectaculaire nieuws vormgeving die je ooit hoorde op 3 Amerikaanse radiostations, zelfs het Radio England nieuws verbleekt hier bij. Maar......luister vooral inhoudelijk naar de newsitems.....toen in de zestiger jaren van de vorige eeuw.

Hier te beluisteren   Please login or register to see this link.

 

PS:

O, Grrroootte Leider, mogen wij hier in Groningen die nieuwskezeres < u leest het goed> van u lenen. Wij willen de aardbevingen alhier veroorzaakt door gasboringen van de NAM graag wat steviger neerzetten in de diverse Groninger nieuwsuitzendingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi verhaal Paul.

Ik herken er veel in.

Ik weet nog wel de folder van de BB 9Bescherming Bevolking)  waarin werd gewaarschuwd wat te doen bij een atoomaanval. Bijvoorbeeld een zak-sloop met groene erwten. ( waarom die ? ).

De Cuba crisis staat mij niet meer voor de geest. Wel de moord op de Kennedy's

Bij Robert in 1968 weet ik nog precies waar ik was, de Veronica studio op de Zeedijk in de discotheek. Plaatjes opzoeken…………….

De moord op John Kennedy, in de avond Ned. tijd kwam het door. Ik zat in de huiskamer. Of we snel beelden hadden weet ik niet meer. Was Telstar er al ?

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op mijn netvlies staat de Cubacrisis. October 62, ik was 10 jaar. Stond met mijn moeder bij een groentenwinkel in de Dirk Huizingastraat in Groningen. Mijn moeder sprak  een buurtgenote, het gesprek ging over de Cubacrisis en de angst en bezorgdheid was zeer groot bij beide vrouwen. Dat bemerkte ik.

Een jaar later de moord op JFK. Ik stond bij de radio aan de Hora Siccamasingel in Groningen. Twee momenten die zo weer te reproduceren zijn op mijn netvlies.

In die tijd duurde het "even" voordat het beeld op de TV's doorkwam. De newscasts op deze drie stations , de manier waarop maar ook de items die de wereld toen bezig hielden laten zien dat de gebeurtenissen van nu allemaal niet zo schokkend zijn. Niemand hoeft onder de tafel te gaan zitten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17/09/2017 om 10:07 zei Sylvester:

Het eerste indringende nieuws op de radio dat ik mij kan herinneren was de afloop van de treinkaping in 1977. Een lange reeks namen werd voorgelezen, ik denk van de gegijzelden die ongedeerd waren. En stemmige klassieke muziek op Hilversum III.

KLM  crash Tenerife + Brand Hotel Polen  eensgelijks. Ik herinner me Olivia Newton John met ''Sam'' en dat soort liedjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Wat ik nog weet:

 

De moord op Robert Kennedy, presidentskandidaat in de VS, werd op Veronica gemeld in een extra lang nieuwsbulletin, op het gewone tijdstip aan het einde van het uur, ergens in de ochtend. Wie de nieuwslezer van dienst was op die zesde juni 1968 weet ik niet meer. Wat de vormgeving betreft: het eerste, lange, bericht over Kennedy, werd niet afgesloten met het gebruikelijke piepje (ti-ti-ti-ti - de letter V in morse), maar met de laatste maten op piano van Lady Madonna van de Beatles.

 

Een paar seconden stilte, en daarna kwamen nog een paar gewone berichten en het weer, afgesloten met de toenmalige slotklap. Ik weet niet meer of dat toen al Frank Shacksfield was, of de pianonootjes van Count Basie.

 

Voor Veronica, waar de nieuwsvormgeving in beton was gegoten, was dit een dramatische afwijking van het gewone. Ik kan Lady Madonna niet meer horen zonder aan dat moment te denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6404
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JPB
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.