Spring naar bijdragen

Nog enkele uren......tot vijf drie acht


Albatrosstudio

Aanbevolen berichten

  • 1 month later...
Op 08/11/2017 om 16:16 zei Louis Stuster:

ja ..RNI2 op die zaterdag vinden we wel op diverse boards..

Maar ze deden ook nog de zondag daarop ( voordat Strenghold er een einde aan maakte )

heeft iemand die zondag ook nog?

 

In mijn herinnering liep het zelfs door tot maandagmiddag laat. 

Ik vond het destijds maar een 'rotstreek' van RNI. Ik was geheel  'vergroeid' met Veronica en  kon  maar weinig waardering voor deze actie opbrengen. Het station was al sinds 1962 mijn 'luistervriend'.

 

Er is veel gespeculeerd over de reden waarom RNI dit deed. Vaak heb ik gelezen dat het ging om Veronica  zendtechnisch  de loef af te steken en te laten zien wat RNI voor mogelijkheden had. Er was, dacht ik,  bewust gekozen voor een korte periode, omdat RNI ook wel besefte dat een burenruzie de ratificatie van de anti-zeezenderwetten alleen maar zou kunnen bespoedigen. Maar wat was het eerlijke verhaal  achter de golflengte kaping ?

 

Salut

Leendert

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zegt Monitor Magazine nr 3 uit begin 1973 er over:

RADIO NORTHSEA 2
The long awaited all-day English Service of Radio Northsea came, and went, on Saturday the 30th September 1972. At exactly 12.30 BST, within seconds of Radio Veronica vacating their old 192 metre wavelength listeners were amazed to hear RNI'' familiar "Man of Action" signature tune being played. A brief announcement was made in Dutch over the music, and an English translation was read out immediately afterwards by Tony Allan, it ran as follows:- "Good afternoon ladies and gentlemen, this is the start of test broadcasts from Radio Northsea International 2, we are transmitting on 192 metres in the Medium Wave Band, 1562 kHz. Radio Veronica will be resuming their broadcasts at 1 o'clock Central European Time on 538 metres Medium Wave Band, that's 557 kHz. The management and staff of the Radio Northsea Network throughout Europe would like to take this opportunity to wish all of our friends over at Radio Veronica best of luck in the years to come. In order not to interfere with other transmitters on the frequency, we shall be closing down our test transmissions at 7 o'clock in the evening". Tony then continued to do one of his normal record shows, during, which he announced that RNI-2 was being broadcast in parallel on 6205 kHz in the 49 Metre Band. We were also informed that there was going to be a live link-up with Radio Veronica at 13.00 BST, so that we could hear part of their opening programme on 538 metres.
To me, listening in South Benfleet, I thought that RNI-2's signal was fractionally stronger than Radio Veronica's had been when they operated on this wavelength, but the quality was not as good, and they suffered from "breakthrough" from the Dutch Service on 220 metres. Then, just before 1 o'clock, Tony said: "This is Radio Northsea International 2 broadcasting on 192 metres in the Medium Wave Band, 1562 kHz. It's three-quarters of a minute to 1 o'clock, and we're now going live to the good ship Norderney here in the North Sea. Our neighbour, Radio Veronica-comes to you on five-three-eight via one-nine-two". The relay lasted for only four minutes, but those of us who were lucky enough to have heard it had witnessed an unforgettable piece of free radio history. We were then given the programme line-up for the rest of the day, which I will quote in full. 12.30-14.00 BST Tony Allan; 14.00-16.00 BST Brian McKenzie; 16.00-18.00 BST Arnold Layne; & 18.00-19.00 BST Terry Davis.
But to return to our story, the following day (Sunday the 1st October and again on the 2nd, RNI's 192 metre transmitter was logged testing prior to 10 a.m. in the mornings, on both occasions it.-was re-broadcasting the Dutch programmes from 220 metres. Since then nothing has been heard on this wavelength, and the chances of anything being heard again from RNI-2 on 192-metres are exceedingly remote.

 

Monitor was over het algemeen prima ingevoerd in de materie.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-11-2017 om 18:13 zei Leendert Vingerling:

 

Er is veel gespeculeerd over de reden waarom RNI dit deed. Vaak heb ik gelezen dat het ging om Veronica  zendtechnisch  de loef af te steken en te laten zien wat RNI voor mogelijkheden had. 

 

Salut

Leendert

 

 

Het verhaal ging dat het was om aan te tonen, onder meer bij de adverteerders, dat ook RNI een 2e reserve MG zender had, net als Veronica.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10/11/2017 om 19:32 zei ruudam:

Het verhaal ging dat het was om aan te tonen, onder meer bij de adverteerders, dat ook RNI een 2e reserve MG zender had, net als Veronica.

 

Ik heb een uitstekend artikel gevonden over de achtergronden van de inname van de 192 meter door RNI.

Please login or register to see this link.

 

Edwin Bollier zegt hierover:

 

 'Ik herinner me nog heel goed de dag dat Radio Veronica de 192 meter ging verlaten. Ik ging ervan uit dat veel van de luisteraars van Radio Veronica op de 192 meter zouden blijven afstemmen, puur uit nieuwsgierigheid wat er precies zou gebeuren. Ikzelf was het die persoonlijk de bemanning aan boord de instructies gaf om de 192 meter over te nemen, zodra de zender van Radio Veronica werd uitgeschakeld. Ik had in gedachten dat RNI 2 zeker een compleet nieuwe service kon gaan worden. Onze Nederlandse partners in Naarden hadden er echter een totaal ander idee over. Dat is dan ook de reden dat na een poosje de testuitzendingen van RNI 2 werden stopgezet.'"

 

De verklaring van Ruud over  het aantonen aan de adverteerders dat er een reservezender was , komt uit het Parool, maar was natuurlijk een excuus van de Nederlandse organisatie. De Zwitserse directie had wel degelijk plannen, maar werd in feite teruggefloten.

 

Op 10/11/2017 om 12:52 zei Jan-Fre:

Sunday the 1st October and again on the 2nd, RNI's 192 metre transmitter was logged testing prior to 10 a.m. in the mornings, on both occasions it.-was re-broadcasting the Dutch programmes from 220 metres. Since then nothing has been heard on this wavelength, and the chances of anything being heard again from RNI-2 on 192-metres are exceedingly remote.

 

Dit klopt niet helemaal volgens hetzelfde artikel  van Hans Knot in soundscapes:

 

In de avond van maandag 2 oktober bleek, ondanks dat het niet door vele aanhangers is gevolgd, daadwerkelijk de testuitzending door te zijn gegaan tot zeven uur in de avond. In een krantenartikel van 3 oktober valt dit op te merken: "Tot ergernis van Radio Veronica is Radio Noordzee Internationaal gisteravond tot zeven uur doorgegaan met de uitzendingen op de 192 meter. Op die golflengte zond Veronica de hele dag haar jingle uit, waarin werd aangekondigd naar de 538 frequentie te gaan. Door de sterkte van de Noordzee-zender werd die jingle geheel weggeblazen."

 

 

Salut

Leendert

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren allemaal bedankt ik kan het nu na jaren eens beluisteren omdat ik alleen de banden van de laatste uren op 192 heb

en daarna direct over ging naar 538Mtr.

 

Was even met twee dingen bezig over Veronica . En ja dan typ je wel eens iets bij een ander onderwerp.

bewerkt door Jaap De Vries
tekst was verkeerd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16-11-2017 om 19:57 zei Robin Westhof:

 

?  ?  ?

Was even met twee dingen bezig over Veronica . En ja dan typ je wel eens iets bij een ander onderwerp.

Op 16-11-2017 om 22:05 zei Juul:

Dat is er ook niet………………Behalve dat Veronica de "verbindende factor" is.

 

Maar verder ?………..geen idee.

Was even met twee dingen bezig over Veronica . En ja dan typ je wel eens iets bij een ander onderwerp. En ik zie het nu pas Juul ach ja bijna 60  .. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...
Op 30-9-2017 om 13:49 zei Albatrosstudio:

Hierbij een link naar RNI 2 op 30-09-1972 van 12 - 19.02h

 

Please login or register to see this link.

 

 

Beste Albatrosstudio,

 

Zou u aub deze link nog even kunnen re-posten ivm RNI2 daar ik aanstaande zondag er een item over heb op Radio Monique918  vanaf 19u.Moest er iemand anders dit fragment ook hebben mag men het altijd sturen naar demeijer.eric@gmail.com mijn dank zal groot zijn en vernoeming in het programma voor de samenwerking.

 

Vriendelijke groet,Eric.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 12-11-2017 om 14:23 zei Gerrit:

Ik heb onderstaande. Of het dezelfde zijn als door Albatrosstudio aangeboden weet ik niet.

 

"RNI 19720930 1200-1300 RNI2 Tony Allan - Test Transmission.mp3" (incl. half uur Veronica natuurlijk)
Please login or register to see this link.

 

"RNI 19720930 Sat RNI 2 (192m) 1300-1400 Tony Allan - Test Transmission.mp3"
Please login or register to see this link.

 

"RNI 19720930 1400-1500 RNI2 Brian McKenzie - Test Transmission.mp3"
Please login or register to see this link.

 

"RNI 19720930 1500-1600 RNI2 Brian McKenzie - Test Transmission.mp3"
Please login or register to see this link.

 

"RNI 19720930 1600-1700 RNI2 Arnold Layne - Test Transmission.mp3"
Please login or register to see this link.

 

"RNI 19720930 1700-1800 RNI2 Arnold Layne - Test Transmission - (Driemaster).mp3"
Please login or register to see this link.

 

"RNI 19720930 1800-1902 RNI2 Terry Davis - Test Transmission.mp3"
Please login or register to see this link.

 

Groeten, Gerrit

Hi Gerrit

 

Would it be possible to make these available again.

 

They are better quality than those I already have. I did download them, but a disk problem means I have lost the files.

 

Many thanks

 

Ian

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.