Spring naar bijdragen

Status VOO


Vincent

Aanbevolen berichten

Effe denken. Een hoop kunnen we afleiden uit programma's. De exacte data's moet ik nog nagaan en er zullen vast mensen die het wat precieser weten. Volgens mij ging de VOO op 1 januari 1976 als aspirant omroep van start maar ze waren op 28 december 1975 ook al Hilversum 4 te horen.

Eind '78 kregen ze de C-status die volgens in april '79 in ging. De B-status werd toegekend in oktober 1982. De A-status werd na veel touwtrekkerij toegekend op 6 december 1985 als ik me niet vergis. Op die dag werd de eerste "volle vrijdag lang" dag uitgezonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In vrijwel elke langere tekst komen foutjes voor. De reden daarvoor is eenvoudig: het is mensenwerk.

 

Ik sprak laatst iemand die vroeger bij de Spectrum Encyclopedie heeft gewerkt. Het ging over de (on)betrouwbaarheid van feitenmateriaal in Wikipedia. Hij zei: ach, bij ons in de encyclopedie stonden ook foutjes.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook dit klopt niet in Wiki

 

"Door het (aankomende) verbod op de zeezenders werd in 1973 door de initiatiefnemers van Radio Veronica de Veronica Omroep Organisatie opgericht"

 

Het waren een aantal werknemers w.o. Out, Harding cs die de VOS-VOO oprichten.

Niet de initiatiefnemers van Radio Veronica. . Die gedoogden dat in Zeezender werktijd.

 

En de rest ?…………...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Veronica Omroep Organisatie kreeg op 02-09-1975 te horen dat zij vanaf 1 januari 1976 aspirant omroep werd met 3 uur radio en 1 uur televisie per week.

 

Op 28 december 1975 was de eerste uitzenddag van Hilversum 4 en dat was tevens de eerste uitzending van de VOO als aspirant omroep in het publieke bestel.  De eerste radio uitzending op Hilversum 3 was op vrijdag 2 januari 1976 van 19:00 tot 20:00 uur (Veronica's Actuele Pop Informatie Show met Lex Harding). Daarnaast kreeg de VOO op zondag een uurtje klassiek op Hilversum 4 van 08:00 tot 09:00 (Muziek voor Miljoenen met Hans Mondt) en op Hilversum 1 op maandagavond van 23:00 tot 24:00 uur 60 minuten (3600 seconden Veronica, gepresenteerd door Tom Collins).

 

Op 21 april 1976 was de VOO voor het eerst op TV te zien met een avondvullend programma 'Veronica aan land' dat begon om half 9 's avonds op Nederland 2.

bewerkt door pvanklei
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Namen radioprogramma's en presentatie kloppen voor wat betreft 76 aangaat niet.

 

Henk Terlingen starten op H1 met Veronica op 1 (gids vermeld Paul Meijer Show). Duurde niet lang en Lex Harding nam het van hem over. Later in 76 nam Tom Collins de presentatie van hem over. 3600 seconden Veronica werd in de loop van dat jaar de subtitel.

 

Op H3 heette het programma Veronica op 3 met als subtitel de actuele popinformatie show. Eind mei 76 werd de naam gewijzigd in De Nederlandse Top 40.

 

Op H4 heette het programma Veronica op 4. Tineke presenteerde de eerste maanden het programma met Hans Mondt als producer. Hans nam in de loop van 76 het programma van haar over. Muziek voor miljoenen is pas veel later op 4 uitgezonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 26 september 1978 werd Veronica door de minister van C.R.M. Erkend als C-omroep. De NOS kreeg opdracht om Veronica in te passen in het omroepschema. Op 13 oktober 1978 besliste de minister dat Veronica vanaf 15 november 2,5 uur per week zendtijd op de televisie mag vullen en wel op de zondagmiddag van 15.30 uur tot 17.00 uur plus éénmaal in de 3 weken op woensdagavond van 20.30 uur tot 23.30 uur. Deze regeling geldt tot 1 april 1979. Voor wat betreft de radio mag Veronica vanaf 1 januari 1979 6,25 uur per week vullen en wel maandag: 22.40-23.55 op Hilversum 1, vrijdag: 11.00-13.00 uur op Hilversum 4 en van 16.00-18.00 uur en 19.00-20.00 op Hilversum 3. Ook deze regeling geldt tot 1 april 1979. Vanaf die datum zal de volle 13 uur radio en 3 uur televisie, waarop zij wettelijk recht heeft als C-omroep, gevuld mogen worden. Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Vincent:

Namen radioprogramma's en presentatie kloppen voor wat betreft 76 aangaat niet.

 

Henk Terlingen starten op H1 met Veronica op 1 (gids vermeld Paul Meijer Show). Duurde niet lang en Lex Harding nam het van hem over. Later in 76 nam Tom Collins de presentatie van hem over. 3600 seconden Veronica werd in de loop van dat jaar de subtitel.

 

Op H3 heette het programma Veronica op 3 met als subtitel de actuele popinformatie show. Eind mei 76 werd de naam gewijzigd in De Nederlandse Top 40.

 

Op H4 heette het programma Veronica op 4. Tineke presenteerde de eerste maanden het programma met Hans Mondt als producer. Hans nam in de loop van 76 het programma van haar over. Muziek voor miljoenen is pas veel later op 4 uitgezonden.

 

Als bron voor mijn bijdrage heb ik het boek 'Herinnert u zich deze nog' van Arjan Snijders en 'Veronica 25 jaar toonaangevend' van Peter R. de Vries en de Wikipedia pagina van de VOO gebruikt. Blijkbaar zijn de 2 genoemde boeken ook niet helemaal juist met de benamingen en informatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Naarmate de jaren verstrijken vervagen de herinneringen………"

 

En als er niemand opstaat die die begin VOO periode heeft meegemaakt zal het wel altijd zo blijven.

 

En Arjan Snijders en Peter R. hebben bovenstaande allebei niet.

 

Misschien kan iemand  Ad Bouman nog eens zover krijgen…………….Maar ik denk het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

"Naarmate de jaren verstrijken vervagen de herinneringen………"

 

En als er niemand opstaat die die begin VOO periode heeft meegemaakt zal het wel altijd zo blijven.

 

 

Met goed bronnenonderzoek (krantenberichten, programmagidsen, ministeriële stukken, etc.) kun je een eind komen. Wat de feitjes betreft is dat soms zelfs betrouwbaarder dan de verhalen van degenen die er direct bij betrokken waren. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat Lex of Ad al die data van de VOO precies paraat hebben. We hebben nu eenmaal allemaal een selectief geheugen.

 

De mensen die bijdragen leveren aan Wikipedia hebben natuurlijk ook niet altijd tijd en zin om al dat bronnenonderzoek te doen en dus baseren ze zich vaak op anderen, zonder te weten hoe betrouwbaar dat is.

 

Maar het kan ook anders. Ik heb met veel bewondering dat boek van Eppo Schaap gelezen over Max Lewin. Schaap is onder andere in de archieven van de BVD gedoken en heeft door eigen research heel veel nieuwe informatie boven tafel gekregen. Zoals iedereen kan ook hij weleens een steekje laten vallen (ik kwam ergens een datum tegen die niet kan kloppen), maar het eindresultaat is dat hij een heel gedegen, goed gedocumenteerd boek heeft geschreven over die rare snuiter van een Lewin, ook met betrekking tot de zeezenders.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Paul:

 

Met goed bronnenonderzoek (krantenberichten, programmagidsen, ministeriële stukken, etc.) kun je een eind komen. Wat de feitjes betreft is dat soms zelfs betrouwbaarder dan de verhalen van degenen die er direct bij betrokken waren.

 

Ben ik helemaal met je eens. Met wat er nu door onder andere Peter van Kleij aan krantenartikelen wordt geplaatst moet het mogelijk maken een goed en compleet overzicht te maken van moment toekenning en de daadwerkelijke datum van ingang.

 

2 uur geleden zei Paul:

De mensen die bijdragen leveren aan Wikipedia hebben natuurlijk ook niet altijd tijd en zin om al dat bronnenonderzoek te doen en dus baseren ze zich vaak op anderen, zonder te weten hoe betrouwbaar dat is.

 

Daarom zijn we ook gestart met Please login or register to see this link. , een wiki speciaal voor radio. Je kan hier ook veel dieper op de materie ingaan als op wikipedia. Om het bij de VOO te houden is dit een recent aangemaakte pagina waar nog aan gewerkt wordt:

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.