Spring naar bijdragen

VBRO Evergreen


RadioFiel

Aanbevolen berichten

ben benieuwd wat er gebeurt per 1 januari. VBRO met nederlandstalige muziek heeft nu door geheel Vlaanderen frequenties. Maar daarnaast zijn er diverse vzw's lokaal die dan de andere VBRO kanalen kunnen gebruiken zoals VBRO Evergreen of VBRO 2. Popradio 3 geeft al geruime tijd het signaal van vbro 1 door....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei bert ree:

Maar daarnaast zijn er diverse vzw's lokaal die dan de andere VBRO kanalen kunnen gebruiken zoals VBRO Evergreen of VBRO 2. Popradio 3 geeft al geruime tijd het signaal van vbro 1 door....

Volgens de nieuwe regels mag dat niet meer en moet iedere vzw een uniek programma leveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Tino:

Volgens de nieuwe regels mag dat niet meer en moet iedere vzw een uniek programma leveren.

dat is mij bekend, dus ik ben heel benieuwd wat we allemaal zullen horen na nieuwjaar.  Vermoedelijk zullen diverse nieuwe muziekformats worden uitgerold aangevuld met nieuwsuitzendingen die ook op andere zenders te horen zullen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op DAB+ zitten er in elk geval al 2 VBRO zenders en deze zijn over gans Vlaanderen te ontvangen zijn. Ik gok erop dat VBRO Evergreen zal blijven en de andere zender VBRO voor Vlaanderen zal worden. Lokale uitzendingen zullen misschien wel nog blijven op de FM-band (bv. in Brugge). Please login or register to see this link. ,  de pop-rock zender van Brugge, mogen ze voor mijn part ook naar DAB+ brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk ik ook dat de lokale radio's op FM zullen blijven. Maar wat doet VBRO dan met 2 zenders op DAB+? Toch met de bedoeling op om in Vlaanderen met een grote zender te beginnen, naast deze waarvoor ze nu een vergunning hebben gekregen als netwerkradio op FM? Of zal de muziek van VBRO op DAB+ en FM hetzelfde zijn maar op FM soms eens met een ontkoppeling voor lokale programma's? Of zal VBRO ook op DAB+ lokale stadszenders onderhouden? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu VRT ook op DAB+ zit kan ik de kwaliteit beter vergelijken tussen de verschillende DAB+ stations. Wat mij opvalt is dat de zender VBRO Evergreen  soms kortstondig wegvalt (1 à 3 seconden). De VRT-zenders op DAB+ doen dit niet. Zou het kunnen dat VRT krachtiger zenders heeft dan VBRO Evergreen of mag er in principe geen verschil zijn tussen de zenders van Norkring? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor deze informatie. Ze hebben duidelijk jou niet bevraagd om dit artikel te schrijven. Spijtig dat men niet volledig is maar ik vind het toch positief dat men eens iets schrijft in de populaire pers (in West-Vlaanderen toch) over het radiolandschap. Met wat meer aandacht in de pers voor alternatieve radio (zowel lokaal via FM als op het internet) zou er misschien meer geluisterd worden naar die radiostations. De meeste mensen kennen alleen maar deze van  de VRT en Medialaan. Ik hoop dat DAB+ dit zal veranderen. Hierop is er veel plaats en krijgen ook kleinere radiostations een kans om uit hun lokaal isolement te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is ook niet eenvoudig, want de nieuwe wetgeving zal nog voor verrassingen zorgen. Een aantal mensen hebben op meerdere paarden gewed. En als ze dan meerdere pakketten in handen krijgen is de vraag wat er gebeurt. Anderen zullen dan plots ook niets meer in handen hebben.

In bepaalde streken zijn er voor 1 frequentie nog meerdere kandidaten en voor andere frequenties zijn er geen kandidaten. Sommige frequenties zijn ook niet bruikbaar doordat vanuit Wallonië en Frankrijk er heel sterke signalen binnenkomen. Bij de vorige verdeling besloten, toen al, een aantal mensen hun projekt niet op te starten wegens veel te weinig ontvangst daar ze uit de boot waren gevallen voor de betere frequenties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 21-10-2017 om 01:28 zei bert ree:

bij uitbreiden vernoemen ze bv  de oude frequenties en niet de nieuwe frequenties.

er zijn o.a. nog kandidaten voor een pakket met een zender in Den Haan en in Oostende. Ook voor de 105 in Oostende zijn er diverse kandidaten. Ook Radio Minerva valt weg aan de kust.

Is het overzicht op RadioVisie correct : Please login or register to see this link.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat lijkt me inderdaad ok, alleen moeten we nog weten welke lokale radio's doorgaan.  Voor een aantal pakketten zijn er geen aanvragen geweest, meestal omdat het slechte frequenties waren. De regels zijn nu strenger zodat een aantal mensen zich zullen moeten terugtrekken uit bepaalde vzw's en dan is de vraag wat er dan gebeurt. In West-Vlaanderen zijn de meeste frequenties nu al toegekend, want er waren minder kandidaten. In andere provincies zijn er tot 5 kandidaten voor 1 frequentiepakket, dus er zullen nog veel verliezers zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 2/11/2017 om 15:26 zei RadioFiel:

Mocht het iemand interesseren : VBRO Evergreen DAB+ is het ontvangen in Bologne-sur-Mer in Frankrijk (autoradio). Dus 140 km verwijderd van hun studio in Brugge. VBRO Evergreen International dus ;). Binnenkort kunnen we starten met DAB+ DX'en ...

Er zijn al verschillende mensen actief bezig met DAB DX, oa. leden van de Benelux DX Club en DXA Antwerp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.