Spring naar bijdragen

adriaan van landschoot,


bert ree

Aanbevolen berichten

Ik heb met veel interesse het interview met Adriaan van Landschoot(AvL) bekeken. Net zoals Piet krijgt ook Arie Swaneveld nog geld van Adriaan. Arie verhuurde de REM zender aan Atlantis en ving daar nooit een cent voor. Wel Gerard van Dam, die van hem een koffer met geld kreeg om een schip te kopen en zendklaar te maken.

 

Zijn er onduidelijk gemaakte afspraken  gemaakt of is er echt sprake van onwil  geweest om Piet en Arie niet te betalen? De indruk die ik van AvL heb, is dat hij geen 'gangster' is. Tenminste zo komt hij niet op mij over. 

 

Ik vond het een boeiend interview waaruit blijkt dat hij meer voor België  heeft betekend dan Sylvain Tack. Adriaan is in zekere mate ook een pionier geweest. De Belgische evenknie van Willem van Kooten in Nederland. Ze hebben het radiomaken een duw in de juiste richting gegeven.

 

Mooi vond ik de uitspraak van AvL dat 'als je het voor het geld doet, dan lukt iets nooit. Je moet passie hebben'.

 

Laat ik nou in de hele zeezenderwereld alleen maar gepassioneerde figuren zijn tegengekomen...waarbij het helaas toch ook niet lukte.(O'Rahilly, van Dam, Bolland, Bode, Lindau). Ik denk dat er maar een paar uitzonderingen zijn, waarbij de passie, ook nog  geld heeft opgeleverd: Willem Van Kooten, Lex Harding, Bull Verweij,Ton Lathouwers, Ruud Hendriks ,Erik de Zwart. Vergeef me als er een paar namen ontbreken. Deze schoten me zo te binnen.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎8‎-‎11‎-‎2017 om 21:51 zei Piet van der Vooren:

Heb ik (voor de gein) al eens gedaan. Werd-ie heel erg boos over... :dodgy:

 

Piet.

 

Uiteraard claim ik na al die jaren het geld dat ik nooit ontvangen heb niet meer. Wel vond ik het jammer (en ook wel van hem tegenvallen) dat Adriaan nogal onparlementair reageerde toen ik hem er jaren later eens op wees.

 

Eraan terugdenkende sluit ik overigens ook niet uit dat iemand anders in de Atlantis-organisatie dat geld heeft geïnd, en niet aan mij heeft uitbetaald.

 

Maar de leuke herinneringen aan Atlantis overheersen toch bij mij, hoor!

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10/11/2017 om 14:10 zei Piet van der Vooren:

Maar de leuke herinneringen aan Atlantis overheersen toch bij mij, hoor!

 

Dag Piet,

 

Onze menselijke geest schijnt redelijk selectief te werken en voornamelijk positieve zaken te herinneren. Ik heb daar ook last van, ondanks een behoorlijk financieel verlies bij Delmare en Monique. Het is misschien niet helemaal zoals het hoort, maar  het geeft wel rust in de bovenkamer.  

 

Behalve bij Arie Swaneveld die nog altijd zegt 60.000 gulden tegoed te hebben voor het gebruik van de REM zender.De huur voor de 1 KW RCA zender voor Atlantis bedroeg 750 per week. Arie heeft zelfs een rechtszaak aangespannen en die te hebben gewonnen, maar AvL heeft nooit betaald. Tot op de dag van vandaag is Arie daar nog 'bitter' over.

 

Nou is 60.000 gulden misschien wel iets om minder prettige herinneringen aan over te houden...

 

Salut

Leendert

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Dag Piet,

 

Onze menselijke geest schijnt redelijk selectief te werken en voornamelijk positieve zaken te herinneren. Ik heb daar ook last van, ondanks een behoorlijk financieel verlies bij Delmare en Monique. Het is misschien niet helemaal zoals het hoort, maar  het geeft wel rust in de bovenkamer.  

 

Behalve bij Arie Swaneveld die nog altijd zegt 60.000 gulden tegoed te hebben voor het gebruik van de REM zender.De huur voor de 1 KW RCA zender voor Atlantis bedroeg 750 per week. Arie heeft zelfs een rechtszaak aangespannen en die te hebben gewonnen, maar AvL heeft nooit betaald. Tot op de dag van vandaag is Arie daar nog 'bitter' over.

 

Nou is 60.000 gulden misschien wel iets om minder prettige herinneringen aan over te houden...

 

Salut

Leendert

 

 

 

Beetje onwaarschijnlijk natuurlijk dat als je de rechtszaak wint je de betaling niet weet te af te dwingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei Albatrosstudio:

Beetje onwaarschijnlijk natuurlijk dat als je de rechtszaak wint je de betaling niet weet te af te dwingen.

Toen Arie de zender verhuurde  aan AvL voor 750 euro per week en het geld niet binnen kwam, bedacht hij een manier om het station uit de lucht te halen. Hij vond namelijk dat er over zijn rug geld werd verdiend.

 

In een gehuurd vliegtuigje vertrok hij met Rob Olthof om een stuk ijzerdraad op de zendantenne te gooien, waardoor er kortsluiting zou ontstaan en de zender zou doorbranden. Het plan bleek tijdens de vlucht toch niet uitvoerbaar.

 

Toen dat niet lukte, kwam hij met het idee om een aantal zware jongens het schip te laten gijzelen en binnen te laten varen. Dit was wettelijk onverstandig, want dat kon als zeeroof worden aangemerkt.

 

Bleef de gang naar de rechter over. Rob Olthof  is daar nog als getuige opgeroepen. Swaneveld heeft de zaak gewonnen, maar toen AvL zou moeten betalen gingen zijn Carnaby   boutiques failliet en van een kale kip kun je niet plukken...

 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Toen Arie de zender verhuurde  aan AvL voor 750 euro per week en het geld niet binnen kwam, bedacht hij een manier om het station uit de lucht te halen. Hij vond namelijk dat er over zijn rug geld werd verdiend.

 

In een gehuurd vliegtuigje vertrok hij met Rob Olthof om een stuk ijzerdraad op de zendantenne te gooien, waardoor er kortsluiting zou ontstaan en de zender zou doorbranden. Het plan bleek tijdens de vlucht toch niet uitvoerbaar.

 

Toen dat niet lukte, kwam hij met het idee om een aantal zware jongens het schip te laten gijzelen en binnen te laten varen. Dit was wettelijk onverstandig, want dat kon als zeeroof worden aangemerkt.

 

Bleef de gang naar de rechter over. Rob Olthof  is daar nog als getuige opgeroepen. Swaneveld heeft de zaak gewonnen, maar toen AvL zou moeten betalen gingen zijn Carnaby   boutiques failliet en van een kale kip kun je niet plukken...

 

Salut

Leendert

Dus de zaak is kennelijk verjaard voor Adriaan weer "boven Jan" kwam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Nou is 60.000 gulden misschien wel iets om minder prettige herinneringen aan over te houden...

Ik heb van een Vlaamse radiozender (gerund door Hollanders overigens) ongeveer hetzelfde bedrag tegoed (het is zelfs meer). Ik heb er jaren last van gehad, maar er komt een moment dat je het van je af kan zetten. Ik kan er nog wel kwaad om worden, maar ik wil mijn energie in positieve zaken steken en geen verbitterde oude man worden. Naar dat geld kan ik toch fluiten. Nou heb ik een hekel aan mensen die vrolijk fluiten...

1 uur geleden zei Albatrosstudio:

Beetje onwaarschijnlijk natuurlijk dat als je de rechtszaak wint je de betaling niet weet te af te dwingen.

In Barneveld leggen de kippen nog eieren, maar een kale kip hoeft zijn verplichtingen niet na te komen en wordt door ons "rechtssysteem" uitstekend onderhouden.

Het is m.i. een beloning voor slecht gedrag, maak van je financiën een zooitje en de staat lost het voor je op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Toen Arie de zender verhuurde  aan AvL voor 750 euro per week en het geld niet binnen kwam, bedacht hij een manier om het station uit de lucht te halen. Hij vond namelijk dat er over zijn rug geld werd verdiend.

 

In een gehuurd vliegtuigje vertrok hij met Rob Olthof om een stuk ijzerdraad op de zendantenne te gooien, waardoor er kortsluiting zou ontstaan en de zender zou doorbranden. Het plan bleek tijdens de vlucht toch niet uitvoerbaar.

 

Toen dat niet lukte, kwam hij met het idee om een aantal zware jongens het schip te laten gijzelen en binnen te laten varen. Dit was wettelijk onverstandig, want dat kon als zeeroof worden aangemerkt.

 

Bleef de gang naar de rechter over. Rob Olthof  is daar nog als getuige opgeroepen. Swaneveld heeft de zaak gewonnen, maar toen AvL zou moeten betalen gingen zijn Carnaby   boutiques failliet en van een kale kip kun je niet plukken...

 

Salut

Leendert

 

Van Landschoot had zijn belangen in Radio Atlantis ondergebracht in een Nederlandse BV, met als standplaats Oostburg: Atlantica BV. Ik weet niet of Arie Swaneveld zijn vordering op Van Landschoot had gericht aan Atlantica BV, of op hem persoonlijk. In het laatste geval lijkt het me inderdaad moeilijk om het geld te innen, omdat Van Landschoot geen Nederlander was. De Carnaby Boetieks lijken mij geen partij in het verhaal, ook al waren die van Van Landschoot. De boetieks waren in een aparte Belgische vennootschap ondergebracht, waar Van Landschoot weliswaar eigenaar van was maar persoonlijk dus niet aansprakelijk.

 

Het staat me bij dat Swaneveld op 1 september 1974 beslag heeft laten leggen op de Jeanine, het zendschip van Atlantis, zodra dit de haven van Vlissingen binnenliep. Dat was een poging om alsnog zijn geld te krijgen. Hoe dat afgelopen is weet ik niet, maar de Jeanine is uiteindelijk verkocht en vervolgens gesloopt. Heeft Swaneveld toen de opbrengst van de verkoop van de Jeanine gekregen? En wat is er met de REM-zender van Swaneveld gebeurd, die toen nog aan boord was? Is die weer naar hem teruggegaan?

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Van Landschoot had zijn belangen in Radio Atlantis ondergebracht in een Nederlandse BV, met als standplaats Oostburg: Atlantica BV. Ik weet niet of Arie Swaneveld zijn vordering op Van Landschoot had gericht aan Atlantica BV, of op hem persoonlijk. In het laatste geval lijkt het me inderdaad moeilijk om het geld te innen, omdat Van Landschoot geen Nederlander was. De Carnaby Boetieks lijken mij geen partij in het verhaal, ook al waren die van Van Landschoot. De boetieks waren in een aparte Belgische vennootschap ondergebracht, waar Van Landschoot weliswaar eigenaar van was maar persoonlijk dus niet aansprakelijk.

 

Het staat me bij dat Swaneveld op 1 september 1974 beslag heeft laten leggen op de Jeanine, het zendschip van Atlantis, zodra dit de haven van Vlissingen binnenliep. Dat was een poging om alsnog zijn geld te krijgen. Hoe dat afgelopen is weet ik niet, maar de Jeanine is uiteindelijk verkocht en vervolgens gesloopt. Heeft Swaneveld toen de opbrengst van de verkoop van de Jeanine gekregen? En wat is er met de REM-zender van Swaneveld gebeurd, die toen nog aan boord was? Is die weer naar hem teruggegaan?

 

 

 

Piet,

 

Ik kan helaas geen waterdicht antwoord geven. Ik heb Arie al jaren niet meer gesproken .Begin tachtiger jaren heeft hij alles zeer gedetailleerd uitgelegd , maar ik heb toen niets vastgelegd. Ben de meeste details vergeten.

 

Staat me nog wel bij dat hij begin september 1974 aan boord is geweest met een douanebeambte en de heer van Heumen, de assistent van van Landschoot.

De zender zag er toen  helemaal zwartgeblakerd uit.  Het schijnt dat Arie deze er uit heeft gehaald, maar ik kan het niet met zekerheid bevestigen.

 

Het schip is verkocht aan een sloper ,omdat de liggelden niet werden betaald. Noch door AvL, noch door Arie. Ik  denk dat de opbrengst van de sloper naar de Staat is gegaan.

 

En wat betreft de aanklacht, de naam Atlantica heb ik wel eens uit zijn mond horen vallen. Ik zal hem na aanleiding van jouw vragen eens een mailtje sturen. In de hoop dat hij reageert.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

55 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

 

 

Piet,

 

Ik kan helaas geen waterdicht antwoord geven. Ik heb Arie al jaren niet meer gesproken .Begin tachtiger jaren heeft hij alles zeer gedetailleerd uitgelegd , maar ik heb toen niets vastgelegd. Ben de meeste details vergeten.

 

Staat me nog wel bij dat hij begin september 1974 aan boord is geweest met een douanebeambte en de heer van Heumen, de assistent van van Landschoot.

De zender zag er toen  helemaal zwartgeblakerd uit.  Het schijnt dat Arie deze er uit heeft gehaald, maar ik kan het niet met zekerheid bevestigen.

 

Het schip is verkocht aan een sloper ,omdat de liggelden niet werden betaald. Noch door AvL, noch door Arie. Ik  denk dat de opbrengst van de sloper naar de Staat is gegaan.

 

En wat betreft de aanklacht, de naam Atlantica heb ik wel eens uit zijn mond horen vallen. Ik zal hem na aanleiding van jouw vragen eens een mailtje sturen. In de hoop dat hij reageert.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Vlak voor de verkoop plaats vond,werd de zend - en studioapparatuur door onbekenden gestolen, heb ik wel eens ergens gelezen.

De verkoop vond ergens in 1975 of 1976 plaats.

Heeft  de Jeannine dan al die tijd onbeheerd in de haven van Vlissingen gelegen?

 

Groet,

 

 

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Bart Van Peer:

Vlak voor de verkoop plaats vond,werd de zend - en studioapparatuur door onbekenden gestolen, heb ik wel eens ergens gelezen.

De verkoop vond ergens in 1975 of 1976 plaats.

Heeft  de Jeannine dan al die tijd onbeheerd in de haven van Vlissingen gelegen?

 

Dag Bart,

 

Bij mijn weten zijn er twee entrepothavens in Nederland waar schepen achter slot en grendel gaan. Amsterdam(radio Paradijs, Veronica's Norderney) en Rotterdam(Delmare schepen). In Vlissingen zal het schip van radio Atlantis dus onbeheerd hebben gelegen, maar ook die vraag zal ik aan Arie stellen.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Adriaan van Landschoot heeft Atlantica BV al vrij snel na 1 september 1974 opgeheven. Van die kant zou betaling van de liggelden van de Jeanine in de haven van Vlissingen dus zeker niet te verwachten zijn.

 

Als Arie Swaneveld zijn REM-zender van boord heeft gehaald zouden dus alleen nog de gedemonteerde oude 10 kW-zender van Radio 270 en Capital Radio - en waarschijnlijk ook een zwakke kortegolf-zender - aan boord zijn geweest. De 270/Capital-zender was 'geplunderd' voor onderdelen voor de 1 kW-REM-zender.

 

Dat die REM-zender zwartgeblakerd was kan kloppen. Zoals bekend is daar brand in ontstaan, waardoor ook het zendkristal voor 962 kHz (312 meter) de geest gaf. Vandaar dat Atlantis de laatste periode weer terug moest keren naar de 225/227 meter. Dat de zender in brand vloog was mede te danken aan het feit dat deze 1 kW-zender 'opgepimpt' was naar zo'n 3 kW. Dat kon het beestje na enige tijd niet meer aan.

 

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Op 31 Augustus 1974 is Radio Atlantis om 19:02 uur uit te lucht gegaan op 312 m - 962 khz  zelf gehoord toen met iets van een kleine 500 watt zendvermogen, en dus niet op 225 m - 1332 khz of werd er uit gezonden op 1331 khz met een zware fluittoon als gevolg zoals ik uit diverse verhalen gelezen heb ? de week daar voor werd er daar uitgezonden

bewerkt door Gast
klein foutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Radio-freak:

Op 31 Augustus 1974 is Radio Atlantis om 19:02 uur uit te lucht gegaan op 312 m - 962 khz  zelf gehoord

 

Dat is wonderlijk, want op 1 augustus, werd er voor het laatst op die frequentie uitgezonden.

 

Alles op een rijtje voor die maand augustus in 1974:

 

" There was a minor catastrophe on August 1st when, at approximately 17.30 BST, a fault occurred in the oscillator of the transmitter destroying the 962 kHz crystal "

 

" Frantic activity by Andy Anderson got the station back on the air by about 00.05 BST the following day, on, what was announced as 229 metres. They were to remain on this channel until the 10th when the 1317•5 kHz crystal became intermittent due to a manufacturing fault. This necessitated a further frequency change, and we awoke on the 11th to find that they had moved to 1313 kHz, however, this channel was prone to heavy interference after dark from a 100 kW transmitter at Stravanger in Norway."

 

"On the 12th, after only one day on 1313 kHz, Radio Atlantis changed frequency yet again. They moved to 1331 kHz in an attempt to avoid the nighttime interference from the Norwegian station. Their stay on this channel was also short-lived for at 23.26 BST that night the Italian "jamming" resumed, making the frequency useless as far as Atlantis was concerned. So it was back to 1313 kHz by the 13th.Throughout all these changes the wavelength was constantly being referred to as 229 metres."

 

( Monitor Magazine 7)

 

 

Robin

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Radio-freak:

Op 31 Augustus 1974 is Radio Atlantis om 19:02 uur uit te lucht gegaan op 312 m - 962 khz  zelf gehoord toen met iets van een kleine 500 watt zendvermogen, en dus niet op 225 m - 1332 khz of werd er uit gezonden op 1331 khz met een zware fluittoon als gevolg zoals ik uit diverse verhalen gelezen heb ? de week daar voor werd er daar uitgezonden

Atlantis zond vanaf 17 april tot 1 augustus 74 uit op 312 962, Caroline zou pas in 77 de 962 herontdekken nadat ze 4 maand op 953 zaten. De boys aan boord waren erin geslaagd om de 1 kw zender langzaam maar zeker op te krikken tot 3à4 kw. Het toestel was er natuurlijk niet voor gemaakt waardoor er brand ontstond en het kristal van 962khz niet meer gebruikt kon worden. Derhalve kon men niets anders meer dan terug te keren rondom de 227m wel aangekondigd als 229. Details lees je hierboven. Dat Atlantis een goede golflengte had gevonden, bleek wel uit het feit dat de golflengte tot in 1987 nog is gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Engelse ploeg aan boord zond de laatste week live uit in de week van de 31 ste Aug 1974 en dat weet ik zeker want ik heb die hele week elke dag zitten luisteren en zelfs buiten in de tuin. En dat was op 312 m - 962 khz. Hier is een youtube opname van de Closedown van Radio Atlantis 312 m  (is dus niet juist dat moet 229 m zijn kwam ik zojuist achter) hiermee is een fout recht gezet.

 

 

Aangezien er hier geen frequentie vermeld word ben ik even op zoek gegaan naar opnames van die bewuste dag en die heb ik gevonden ook en dan nog wel een studio master copy. Nu wil ik het zelf ook wel eens weten hoe het nu juist in elkaar zat ? Want ik begin nu ook wel te twijfelen en het is allemaal al zo lang geleden en ik was ook nog een jonge gast ook. Oh ja en ik was de Engelse taal ook niet machtig toen (na 43 j wel hi)

 

bewerkt door Gast
opname link toegevoegd + info
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Radio-freak:

De Engelse ploeg aan boord zond de laatste week live uit in de week van de 31 ste Aug 1974 en dat weet ik zeker want ik heb die hele week elke dag zitten luisteren en zelfs buiten in de tuin. En dat was op 312 m - 962 khz.

 

Wel hier wat fragmenten van John Harding (tussen 18.00-19.00 uur) zondag 25 augustus, het begin van die mooie laatste week en luister goed op 1 minuut en 33 seconden. ;-)

 

Please login or register to see this link.

 

 

"A week before that, on 25th August, the Atlantis Flemish Service closed down at 2pm. After the last Flemish show, Atlantis reverted to all-day English programmes. At 2pm it was Andy Anderson, 3pm a guided tour of the ship with all the DJs taking part, 6pm John Harding, 7pm Ray Warner, 8pm John Harding again, 9pm Derek Jones, 12 midnight Debbie England."

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.