Spring naar bijdragen

VOO - Popjournaal AK band loopt af


pvanklei

Aanbevolen berichten

Hangt er van af hoe ver te voren het werd opgenomen, als het er vlak voor is, gewoon live....

 

Noramaal zou je gewoon een 2e AK tje aan de 1e plakken , stukje terugspoelen en oppakken met bijdrukken en zo verder gaan, dat is het simpelst.

 

Uit het feit dat hij het zelf roept is af te leiden dat hij het een zelf in een WPM heeft opgenomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Juul:

"Plakken Ruud" ?       En wat te denken van NB-tje ?

 

 

NB doos tape 3sm .jpg

Waarom niet meteen een NA, (geintje)

 

Ik begrijp dat hij overmoedig op een AK'tje was begonnen, en met een andere band moet je helemaal opnieuw beginnen of het AK tje kopieren naar NB en dan verder, volgens mij is mijn oplossing toch het makkelijkst. Tenminste als je kan banden plakken en bijdrukken etc etc.

 

Hij had ook het vervolg op een 2e AK tje kunnen opnemen en dan achteraf plakken, of live laten instarten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei andre ph5c:

welk merk banden werden er gebruikt?

Op een aantal kernen staat BASF, maar dat zegt niets over de tape.

 

Op een aantal NB banden kun je onder de sticker van de NOS, die er over heen werd geplakt, AGFA lezen.

Ik heb begrepen dat de AKtjes van NB banden werd geknipt en in een blauw AK doosje werd gestopt.

 

 

 

bewerkt door pvanklei
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een AK bevat meestal ( als er niet in geknipt is ) uit zo'n 3 min.  Een NB daar kan zo'n 25 min. op En een NA daar gaat zo'n 35-40 minuten op. En dan hebben we ook nog NP daar ging meestal een programma tune op.

Afkortingen ?, ik weet het niet meer…………..

 

Zo ging dat, dit is bijvoorbeeld de uitzendbon van mijn laatste Poster.

 

 

bon Juul's laatste Postersm.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei pvanklei:

Ik heb hier ook nog een aantal groene NP banden (zelfde formaat als AK banden) staan.

 

 

 

 

Peter , "ja en ?……….."   hi…….

13 minuten geleden zei pvanklei:

Ik heb hier ook nog een aantal groene NP banden (zelfde formaat als AK banden) staan.

 

Die werden niet alleen voor programma tunes gebruikt.

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

Dat  kan , maar daar waren ze wel voor bestemd.  Maar dat was al bedacht in de jaren 60. En Peter je weet, als je in de studio effe een bandje nodig hebt………...

 

 

Ik heb in 1998 eens een "nota" gemaakt over ons archief. Misschien leuk om te lezen?

 

© Juul Geleick

 

Please login or register to see this link.

 

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Tino:

Mooie opdracht op de doos.

Zou de opname wel eens willen horen. 4'37'' voor een overzichtje?

Die 4'37"" is inclusief de nummer 1 van de Top 40 (Wake me up van Wham) die in het overzicht aan het einde werd gemonteerd. Aangezien wij hier geen platen posten heb ik 'm na het overzicht ingekort.

 

Please login or register to see this link.

 

 

bewerkt door pvanklei
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-11-2017 om 22:14 zei Juul:

Peter , "ja en ?……….."   hi…….

 

 

Dat  kan , maar daar waren ze wel voor bestemd.  Maar dat was al bedacht in de jaren 60. En Peter je weet, als je in de studio effe een bandje nodig hebt………...

 

 

Ik heb in 1998 eens een "nota" gemaakt over ons archief. Misschien leuk om te lezen?

 

© Juul Geleick

 

Please login or register to see this link.

 

 

Interessant documentje Juul... nu begrijp ik bepaalde statussen in de catalogus van Beeld en Geluid ook beter...en ook waarom er (vooral van de TROS) heel veel banden in de catalogus staan die er niet liggen (niemand daar die me precies kon of wilde vertellen hoe dat zit).... Weet jij of het archief in het NOB P&U nog bestaat?

 

Als in die oude TROS database zowel TROS DAT nummer als Fonotheek nummer ingevuld zijn betekent dat dat de DAT cassette wel in de fonotheek-database stond, maar niet fysiek bij de fonotheek lag?

 

NP-banden zijn ook vaak gebruikt voor het opnemen van losse nummers ten behoeve van bijv omroeporkesten oid...

Oorspronkelijk had je A-banden (40 minuten) en B-banden (20 minuten). Halverwege de jaren 60 ging men over op een ander merk/type dat minder poederde (de exacte gegevens heb ik nu heel even niet bij de hand, NA & NB zijn in ieder geval AGFA, het type kan ik eventueel nog opzoeken) en toen werden de bandnummers gewijzigd naar Nieuwe-A en Nieuwe-B-banden (NA & NB dus) :)

bewerkt door maartenfransen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet meer of NOB-P&U nog bestaat. Vlak voor ik met pensioen ging stond het wel op punt van opheffen. Ik kon met die jongens heel goed opschieten ( o.a. Henny vd Loosdrecht ).

Verder heb ik geen idee wat er met het materiaal is gebeurd. Het was meer recent spul. ( uitzendtapes etc. )

Ik heb destijds een dBase gemaakt omdat we het zat waren dat B&G maar zat te neuzen in ons archief. En het maar uitleende zonder ons te vragen.

In die dBase heb ik ook heel veel DAT tapes gezet waarvan de inhoud alleen maar bij ons bekend was. Alleen een nummer en datum. Al dat spul heb ik ondergebracht bij P&U,

In 2009 kreeg ik een mail van de secretaresse van de programmleider dat ze "ruimte moesten maken" (banden wissen dus) en of ik nog wat wilde  hebben. Ik heb er toen een stel opgehaald bij P&U en die zijn allemaal gedigitaliseerd.  En ze wilden de banden niet meer terug…………...

 

 

DSC02690sm.jpg

 

 

De dBase waarin alles staat daarvan is de voorplaat "ontworpen en getekend" door Martijn Krabbé. Hij liep stage bij ons en had soms niks te doen. Hij deed dat toen nog in MacPaint. ( een heidens werk ).

 

 

bandenarchief.jpg

 

En hier kun je nog even zien hoe ik dat even snel beschreven heb. en op DAT over gezet heb.Eerst afluisteren. En bij B&G hebben ze alleen maar een bandnummer. zonder info.

En je ziet er lagen-liggen daar 1216 DATjes waarvan ik de enige ben die de inhoud kent. En ook bij de TROS ( AVROTROS) hebben ze geen idee. Als ze het al interessant vinden.

Ik vrees het ergste. Ik denk dat alles gewist is…………….

 

 

dBase.jpg

 

De enig die nu nog goed aan het archiveren is dat is de VPRO. Hulde !

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De NRU ging in 1963 over op AGFA PER525 als vervanger voor de breekbare acetaat AGFA F en

Please login or register to see this link.  In de bijlage een foto van zo'n band en een opname van Jules de Corte, 7 juni 1961. (76cm/s) Please login or register to see this link.

 

 

nru band.jpg

band.jpg

bewerkt door Niels Zack
foto toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

De meeste afkortingen weet ik (tot mijn eigen verrassing) ook niet meer. Eentje weet ik nog wel zeker: AK = Actualiteiten Kort, bedoeld voor nieuwsitems van maximaal 3 minuten. Bij Echo van de KRO (waar ik heb gewerkt) was dat de gangbare band om items op te nemen en uit te zenden.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar de andere afkortingen. Zal eens rondvragen. 
Benno

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

 

Dankzij Hans Hogendoorn en audiotechnicus Paul Raaijman kan ik jullie dit antwoord geven op de vraag over de afkortingen van banden....: 

 

In het begin hadden ze A, de grote en B, de kleinere banden.

Op een zeker moment kregen ze nieuwe banden (ander merk of andere soort tape, dat weet ik niet) toen is er een "N" voorgezet, dus NA en NB.

AK inderdaad voor de actualiteiten. 1 item per bandje. In die banden werd geknipt en van alles mee gedaan. Daarom noemden wij het onderling ook wel aanklooibandje. Er werden geen muziekproducties opgezet.

Daarvoor hadden we NP (6 en 12 min)

NP - Nieuwe Productie.

Zeg maar de single maar dan als band.

Bijvoorbeeld de afgemixte producties van het Metropole orkest werden opgenomen op de NP bandjes. De NP's waren nieuwe bandjes zonder knippen erin. De EO heeft bv de NP gebruikt om er de (eigen opname) psalmen op te zetten.

Er waren, of zijn, ook nog HA banden.

Historisch Archief.

En bandjes in het geluidenarchief. Ik twijfel of er GA of GL of alleen een G op stond. Waarschijnlijk GA.>>""
Ik meen me ook GA te herinneren.
Ik ken (vanaf 1970) alleen NA en NB, AEG had geloof ik een wat blauwgrijze achterkant, BASF was later zwart, meen ik, en ik zie ook rode Agfa-band in een doos uit 1967. Toen heette het al NB.
 

Bedankt Hans en Paul! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.