Spring naar bijdragen

DAB+ ontvangst en ontvangers


RadioFiel

Aanbevolen berichten

Daar de ontvangst van de DAB+ zenders zo goed was op mijn autoradio (België) had ik besloten om een DAB+ ontvanger te kopen voor binnenshuis gebruik. Na wat opzoekwerk besliste ik om een degelijke (en dure) radiotoestel te kopen met goede recensies op het internet. Het werd de Pure Evoke H6. In de winkel was er wel geen ontvangst van de DAB+ zenders op dit toestel maar de verkoper verzekerde mij dat dit kwam door al het beton in de muren en plafond van de winkel en dat ik een perfecte ontvangst zou hebben thuis in mijn keuken. 

30 minuten is dit radiotoestel in mijn bezit geweest ! Bij thuiskomst bleek al gauw dat ik DAB+ ontvangst in de keuken mocht vergeten. Zero ontvangst. Enkel aan het raam op de 2 de verdieping was er ontvangst. Dus onmiddellijk weer naar de verkoper en mijn geld  terug gevraagd.

Vandaag een goedkope DAB+ ontvanger gekocht in de Aldi,  een Medion. DAB+, FM, Spotify en internetradio. 3 keer goedkoper dan een Pure, 3 keer meer ontvangstmogelijkheden en vooral goede DAB+ ontvangst, overal in huis. Oké, de geluidskwaliteit is wat minder maar voor een radioliefhebber primeert de ontvangst boven het geluid toch ? Wel spijtig dat er geen MW ontvangst mogelijk is, maar om Radio Caroline old school te ontvangen op de middengolf heb ik nog altijd een oude transistor radio :shy:

 

bewerkt door RadioFiel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

RadioFiel,

Hier is het niet veel beter, in het noorden!

Ik heb al een poosje een TechniSat DAB+ ontvanger, ooit bij KBC Import besteld.

Hier in huis zijn alleen de NPO zenders goed te ontvangen.

Omdat de zendmast hier +/- 30 km (Leeuwarden) vanaf staat.

De commerciële zenders (bijv. Radio 10) lukt wel, maar....

Dan moet de radio (met telescoop antenne uit) voor huis in de vensterbank staan...

Maar ja, daar 'zitten' we niet......

En in de keuken, net zoals jou, is de ontvangst zeer slecht.

Bij regen kan ik het wel vergeten om de commerciële stations te ontvangen.

KBC lukt alleen buiten, achter huis.....

Maar dan moet ik wel een geschikt plekje vinden voor de DAB+ ontvanger........

 

De DAB+ ontvanger stond soms wel eens aan, dan op Arrow Classic Rock.

Maar die zendt niet meer uit via DAB+!

 

Om me heen ken ik slechts een paar mensen die een DAB+ ontvanger hebben.

Maar die kunnen ook alleen de NPO zenders goed ontvangen....

 

Groet,

 

HA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ook bij mij, in de Noordoostpolder, is DAB+ waardeloos.

Dat heeft niet alleen de buurwoning te maken, waar zonnepanelen op liggen, met optimizers.

Met name die optimizers zorgen, als de zon schijnt, voor zo'n stoorveld, dat DAB+ signalen totaal weggedrukt worden.

Overigens ook als de zon niet schijnt, zijn de commerciëlen niet te ontvangen, geen signaal genoeg. Dat komt omdat we hier Zwolle, Lelystad, Spannenburg en Smilde zouden moeten kunnen ontvangen, maar de signalen zijn van alle vier even zwak... Ook NPO zenders komen marginaal door, en de regionalen zijn maar net iets sterker. Tot de zon schijnt...

Groeten,

Jan 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Juul:

Dag Jan,

 

Denk je lekker "rustig" daar bij jou…………….Maar de afgelopen weken scheen de zon niet, toch?

 

Afgelopen week ging DAB redelijk, maar ze waren ook met diverse zenders aan het knoeien, er moesten zeker weer "targets" gehaald worden...

Deze situaties krijg je als niet de techniek, maar de politiek beslist!

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een iets andere mening over DAB (+) Toen DAB - zonder plus - nog bestond en alleen de publieke omroep daarop uitzond heb ik vele jaren geleden eens een goedkope radio bij de Lidl gekocht Ik dacht een silvercrest). Voornamelijk om radio 5 en 6 in goede kwaliteit te ontvangen en de kabel was toen niet doorgetrokken naar mijn slaapkamer. Ik gebruikte hem als wekker en 's avonds luisterde ik ernaar bij het in slaap komen (b.v. bij met het oog op morgen) Toen had Radio 6 nog een breed muziekaanbod en een maal in de week de Wissel van de VPRO met unieke programma;s b.v. over XTC's Andy Partridge of Curt Boettcher. Schandalig dat dat programma niet meer bestaat Maar helaas raakte de radio waardeloos toen DAB+ werd ingevoerd, al zat er ook nog FM op. De ontvangst was goed, al stond de radio vlak bij mijn slaapkamerraam. Ik heb hier nog advies gevraagd toen ik een wekkerradio met dab+ wilde kopen. Dat werd een pure met redelijk goede ontvangst maar een matige geluidskwaliteit. Ik ben fietskoerier en luister veel naar radio en muziek onderweg. Al jaren gebruik ik daarbij een Pure move 2500 en nu 2520. Dat is gewoon een heel goede radio met DAB+ en FM. Ik was heel blij dat Paradijs erbij kwam en later BBC worldservice en LX classics. Helaas is het aanbod verschraald maar misschien heb ik het voordeel dat ik n het westen woon (Dordrecht) en werk van Sliedrecht t/m Gorkum. Alleen LX classics valt veel weg en vaak in de trein heb ik slecht bereik( en dat is niet goed want FM blijf ik gewoon goed ontvangen) maar buiten kan ik o'n 70 tot 90 stations ontvangen met daartussen helaas veel troep, Maar er is nog wel keuze in b.v. de regionalen en de BBC en Lxclassics en een aantal npo zenders. Ik heb ook  een TechniSat digitradio 2GO maar die is echt beroerd met binnen geen dab+ ontvangst. De Pure presteert bij mij binnen wel goed . Alleen de prijs is een nadeel maar hij is het geld echt waard vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook hier in midden Limburg valt de ontvangst binnenhuis vies tegen.

Ja het lukt wel als je de radio precies op de goeie plaats neer zet, en fijn stil blijft zitten op een geschikte plaats.

 

Maar is het niet altijd zo dat eerst de randstad uitgerold word, en uiteindelijk de dun bevolkte gebieden in de provincie en polder (zoals ze dat in de randstad noemen) aan de beurt komen. Dat was met de opbouw van het GSM netwerk zo ( van dichtbij mee gemaakt ) Met digitale tv was en is het niet anders (digitenne) en dat zal met DAB+ niet anders gaan. 

 

Maar goed lang leve de commercie ( die onder het mom van de vooruitgang).

We gaan het mee maken dat een gedeelte van het aanbod achter een abonnement zit. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gebouwd voor radio-ontvangst buitenshuis

De huidige DAB+ netwerken zijn gebouwd voor ontvangst buitenshuis, dus primair voor de automobilist en gebruik buitenshuis.  De dekking verschilt een beetje tussen de netten, maar gemiddeld bestrijken de netwerken van de landelijke omroepen elk 95% van Nederland. Met de autoradio bijna overal te ontvangen dus.   

 

Bron: Please login or register to see this link.

 

Op 31-12-2017 om 12:37 zei Jaap De Vries:

En de mensen maar dwingen om DAB ontvangers te kopen door tot vervelens aan toe die reclames uit te zenden op de NPO Radio . 

 

Het tot vervelens toe draaien van een reclame wil niet zeggen dat je gedwongen wordt om het product ook te kopen.

 

Op 31-12-2017 om 16:29 zei hans558:

Helaas is het aanbod verschraald maar misschien heb ik het voordeel dat ik n het westen woon (Dordrecht) en werk van Sliedrecht t/m Gorkum.

 

De verplichting voor een 2e kanaal op DAB+ is komen te vervallen. Daarom is de groep van 100% NL en SLAM! (helaas) gestopt met Retro Hits. De vrijgekomen capaciteit is verdeeld over 100% NL en SLAM! zodat deze nu op 96 kpcs uitzenden ipv 64. De keus dus tussen meer zenders of betere kwaliteit. 

 

Op 31-12-2017 om 16:29 zei hans558:

Alleen LX classics valt veel weg 

 

Komt omdat die uitzend via het MTVNL netwerk. Kwaliteit hiervan is echt ruk. Daar waar de NPO en de Commercielen prima zijn te ontvangen vallen de stations die via dit netwerk uitzenden regelmatig weg (in Rotterdam). Dat zijn dan de stations zoals LX Classics en BB World Service.

 

Op 9-12-2017 om 15:07 zei RadioFiel:

Vandaag een goedkope DAB+ ontvanger gekocht in de Aldi,  een Medion. DAB+, FM, Spotify en internetradio.

 

Ik heb twee Medion radio's, 1 in de keuken, de ander als wekkerradio. Goed geluid, prima ontvangst, prima prijs: Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DAB+- of een Internetradio kopen?

Men kan het mooi brengen, zie verschil tussen hoe het was en nu is (rechts):

 

dab%20dekking%2011c%202016.jpg

 

Maar wij (boven in Nederland) schieten er nog niet veel mee op!!

Misschien is een Internetradio iets voor ons??

 

Heeft iemand nog een tip, want commerciële DAB+ zenders zijn hier nagenoeg niet te ontvangen....

 

In afwachting,

 

HA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Hotel Amigo:

Heeft iemand nog een tip, want commerciële DAB+ zenders zijn hier nagenoeg niet te ontvangen....

 

Thuis internet via je vaste verbinding, buitenshuis een Unlimited abo nemen bij T-mobile. Dan zit het met je dekking wel goed. Ik heb zelf DAB+ in de auto maar gebruik bijna altijd internet. 

 

image.png.985616416bf24c87bd24760cf6a97139.png

 

Bron: Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.