Spring naar bijdragen

Nieuwjaarsboodschap Ruud Hendriks


martin61

Aanbevolen berichten

Het kijk- en luistergedrag verandert inderdaad onder invloed van de nieuwe media. De commercie heeft daar nog meer last van dan de publieke omroep, want naar de PO kijken en luisteren relatief veel ouderen, waarvan velen gewoontegetrouw een voorkeur houden voor reguliere radio en tv.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Paul:

Het kijk- en luistergedrag verandert inderdaad onder invloed van de nieuwe media. De commercie heeft daar nog meer last van dan de publieke omroep, want naar de PO kijken en luisteren relatief veel ouderen, waarvan velen gewoontegetrouw een voorkeur houden voor reguliere radio en tv.

Klopt, na het half acht nieuws op RTL4 heb ik altijd het gevoel dat ik om 20h naar het echte journaal op NED1 ga kijken.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat terwijl RTL nieuws beter is........

Naamgenoot heeft wel gelijk, maar vergeet, zoals zovelen, de vergrijzing.

Het beleid bij de omroepen en zenders moet dus meer gericht worden op ouderen, ipv jongeren zoals de NPO steeds maar wil verjongen, zelfs Radio 5 ontkomt er niet aan. Maar ook alle anderen blijven maar 20-45 denken, of zelfs jonger. Natuurlijk moet R5 naar FM ten koste van 3 FM, maar conservatief denken verhinderd dat.

En nieuwe radio initiatieven moeten zeker op ouderen worden gericht, als ik de Mol was had ik van Veronica allang een echte oldies zender gemaakt voor ex Ver/RNI luisteraars, ipv te kannibaliseren met de andere 3 zender (538, Sky en 10). Misschien dat 10 dan wat inlevert maar het totale marktaandeel wordt echt groter. Maar ja, 20-49 denken....

 

Wat de TV betreft heeft lineaire TV  behalve voor ouderen (ONS stijgt in MA) nog toekomst voor nieuws en sport en evenementen. Als ik de Telegraaf was had ik allang geprobeerd VNDG op de Ziggo kabel te krijgen.... Helaas zijn de nieuwsconcurrenten van de NPO (die eigenlijk geen echte nieuwszender heeft zoals de BBC) te veel gericht op zakelijke klanten zoals RTL-Z en op de radio BNR Nieuwsr.

Het uitzenden van films en series, wat voor sommige SBS en RTL zenders de hoofdmoot is, is echt zinloos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ruudam:

als ik de Mol was had ik van Veronica allang een echte oldies zender gemaakt voor ex Ver/RNI luisteraars, ipv te kannibaliseren met de andere 3 zender (538, Sky en 10). Misschien dat 10 dan wat inlevert maar het totale marktaandeel wordt echt groter. Maar ja, 20-49 denken....

Dat 20-49 denken komt van de adverteerders, en als commerciële zender richt je je daar primair op, en niet op (de behoefte van) luisteraars.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Tino:

Dat 20-49 denken komt van de adverteerders, en als commerciële zender richt je je daar primair op, en niet op (de behoefte van) luisteraars.

Nou snap ik waarom ik niet meer naar de radio kan luisteren.

Alleen gaat die groep steeds minder luisteren, jongeren nog minder of helemaal niet dus wat hou je dan over? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Tino:

Zolang men adverteerders tevreden kan stellen met de term "marktaandeel" en absolute getallen wegmoffelt verandert er niet zo veel.

Simpel gezegd: als je 2 luisteraars hebt en je concurrent 1, ben je natuurlijk wel de "bestbeluisterde".

 

 

Je denkt toch niet dat die adverteerders gek zijn? Die zijn allang bezig (een deel van) hun budget naar online te verplaatsen.

 

Volgens mij is trouwens onvoorspelbaar hoe en of deze ontwikkeling verdergaat. In mijn eigen omgeving ken ik al aardig wat mensen die het gebrek aan privacy op Facebook en alle opgewonden hypes op Internet behoorlijk zat zijn, en daar veel terughoudender mee omgaan.

 

Het kan raar lopen. Denk eens aan E-books, dat zou het helemaal worden. Maar het marktaandeel binnen de boekensector blijft al een paar jaar rond de 5 procent hangen en ook in het buitenland is de groei eruit. Daar tegenover staan nogal wat onafhankelijke boekwinkels waarmee het tegenwoordig weer veel beter gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Paul:

Het kan raar lopen. Denk eens aan E-books, dat zou het helemaal worden. 

 

Dat gaat waarschijnlijk de zelfde kant op als Spotify en Netflix. Ik heb ooit een ereader aangeschaft. Beetje zoeken op het net en als snel heb je een kleine 10000 boeken om te lezen. Maar de kwaliteit laat nogal eens te wensen over. Inmiddels heb ik een Kobo/Bol.com abo en dat bevalt prima. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien. Maar ik ben niet pessimistisch wat betreft het papieren boek. Het plezier dat mensen daaraan beleven, moet je niet onderschatten.

 

Boeken worden ook vaak cadeau gegeven. Persoonlijk krijg en geef ik ze graag. Maar e-booken? Dat doet me helemaal niks. Ik zit al vaak genoeg achter een schermpje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Paul:

Misschien. Maar ik ben niet pessimistisch wat betreft het papieren boek. Het plezier dat mensen daaraan beleven, moet je niet onderschatten.

 

Boeken worden ook vaak cadeau gegeven. Persoonlijk krijg en geef ik ze graag. Maar e-booken? Dat doet me helemaal niks. Ik zit al vaak genoeg achter een schermpje.

 

Je moet ook een onderscheid maken. Zodra er afbeeldingen koop ik het boek. 

 

Maar romans, thrillers ed met alleen tekst lees ik het liefst op mijn ereader. En het 'schermverhaal' is met een ereader anders: Please login or register to see this link.  Daarnaast is het met de instelbare verlichting 'over de pagina en niet op je ogen gericht' zelfs mogelijk om bij weinig licht goed te kunnen lezen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-1-2018 om 11:55 zei Vincent:

 

Je moet ook een onderscheid maken. Zodra er afbeeldingen koop ik het boek. 

 

Maar romans, thrillers ed met alleen tekst lees ik het liefst op mijn ereader. En het 'schermverhaal' is met een ereader anders: Please login or register to see this link.  Daarnaast is het met de instelbare verlichting 'over de pagina en niet op je ogen gericht' zelfs mogelijk om bij weinig licht goed te kunnen lezen. 

Een aspect van papieren boeken lezen dat wellicht steeds meer gaat spelen: je weet alleen dan echt zeker dat er niemand meeleest (weet dat jij dat boek leest en je pc volgooit met spam vanwege je interesse in dat boek).

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei rauhfaser:

Een aspect van papieren boeken lezen dat wellicht steeds meer gaat spelen: je weet alleen dan echt zeker dat er niemand meeleest (weet dat jij dat boek leest en je pc volgooit met spam vanwege je interesse in dat boek).

 

Ik benader de Kobo Plus bibliotheek rechtstreeks met mijn ereader. Daar selecteer ik wat ik wil lezen en er zijn geen banners en cookies op dat apparaat te zien. Een PC heb je dus niet nodig. Wel kan je aan de hand van wat je gelezen hebt suggesties bekijken voor je volgende boek. Is dat irritant? Nee, want nu lees ik een boek van de Thomas Enger die ik anders waarschijnlijk niet had gekozen/gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je leesgedrag wordt inderdaad bijgehouden en al die informatie wordt ook opgeslagen. Als je een boek niet uitleest, weten ze bijvoorbeeld precies waar je er de brui aan hebt gegeven.

 

Is dat bedenkelijk, de enorme hoeveelheid informatie over ons die her en der wordt bewaard? Dat mag ieder voor zichzelf beoordelen.

 

Maar als ik tegenwoordig een boek lees of een cd of lp opzet, denk ik wel eens bij mezelf: wat heerlijk dat dit nergens in de digitale economie wordt geregistreerd.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.