Spring naar bijdragen

Jakob Hut overleden.


thijs5326

Aanbevolen berichten

Herinneringen.

 

We schrijven Mei 1971 wanneer ik samen met mijn oudste zus naar een schoolfeest ga bij de Rijks Scholen Gemeenschap in Epe. Jakob Hut zat bij haar in de klas en leefde zich in de Voyer uit met de muziek en was de DeeJay.

 

Diezelfde avond had ik een lang gesprek met hem en hij bleek mij te kennen vanwege mijn programma dat ik wekelijks uitzond op de middengolf met een zelfgebouwde illegale zender die ik runde vanuit mijn ouderlijk huis.

 

Niet lang daarna bezocht ik hem in de eerste discotheek die het dorp Epe rijk was : Bonnies Discobar die net een paar weken open was en werd gerund door een echtpaar uit Lutjebroek, Theo en Annie. Jakob was daar de vaste Deejay samen met Harm een zoon van een bekende marktkraam verhuurder uit dezelfde plaats. Na die avond  ging ik er ieder weekeinde ook naar toe en het duurde nog tot eind juni voordat ik ook tot het team van Bonnies Discobar toe trad.

In 1971 waren er nog niet veel discotheken en er was nog helemaal geen markt voor disco apparatuur, zoals die er nu wel is. Alles moest dus zelf bedacht en gemaakt worden. En ik legde mij toe op het bouwen van versterkers en het mengpaneel. Leuk detail : Als je tegenwoordig uitgaat ga je zo laat mogelijk, maar in 1971 begon de discotheek om 19.00 uur. Maar vanaf 18.30 uur stonden de bezoekers al rijen dik op de stoep om naar binnen te mogen.

In Juli 1971 werd ik door Jakob gevraagd om ook in het weekeinde mijn kunsten als Deejay te vertonen. En zo geschiedde het dat ik vanaf dat moment ook in het discotheek wezen bewoog.

 

Ook in juli 1971 startte Radio Veronica met de actie "Veronica Blijft, Als U dat Wilt".

Een van de punten waar mensen de gele kaart van de actie konden ondertekenen waren de uitzendbureaus van Randstad. Jakob en ik vatten het plan op om op de eerste zaterdag in Augustus een tocht te gaan maken per autoped vanaf het Randstad filiaal in Apeldoorn aan de Asselsestraat naar Epe. Onderweg spaken we mensen aan en lieten we de actie kaarten ondertekenen. Er reed een geluidswagen mee met muziek, een ijscokaren vele andere voertuigen  Kortom een geweldige happening en een reclamekaravaan waar de Tour de France jaloers op zou zijn. We kwamen die dag in Epe terug met een kleine 1200 getekende kaarten in onze rugzak.

 

Toen Veronica 1973 bekend maakte dat ze op 18 april een hoorzitting in Den Haag zouden organiseren, Waren Jakob en ik er als de kippen bij om mensen te bewegen naar de demonstratie te gaan. Het resultaat : We gingen die dag met 2 volle touringcars richting Den Haag.

 

In die periode was Jakob  ook voor de eerste keer te horen als Gast Deejay op 538. Veronica had daarvoor een programma dat heette "Welkom op 538". Omdat onze gesprekken bijna altijd gingen over Radio Veronica en hoe graag we daar programma's wilden maken, had Jakob zijn Veronica programma voor mij geheim gehouden, omdat hij dacht dat ik jaloers zou worden. Maar dat was een misrekening van zijn kant. Ik dacht alleen maar "Wat jij kunt, kan ik ook". In de week van 30 april 1973 toog ik dus naar de Utrechtseweg 16 in Hilversum om mijn eigen versie van "Welkom op 538" op te nemen. Jos Hogen was mijn technicus en het programma werd op 1 mei 1973 's avonds op 21.00 uur uitgezonden. Een gedeelte van de band ligt nog bij mij in de kast op zolder.

 

Niet lang daarna kreeg ik serieuze verkering en ik besloot om maar eens wat te gaan studeren en diploma's te gaan halen. Jakob Hut en ik raakten elkaar toen uit het oog.

 

Jakob ging werken voor verschillende radiozenders waaronder Radio Veronica, de NCRV en Radio 10 Gold.

Maar begin jaren 80 kwamen we elkaar weer tegen toen hij mij belde en vroeg om hem tijdens een vakantie te vervangen achter de draaitafels van discotheek de Stunt in Epe, waar hij inmiddels werkte omdat Bonnies discobar was verkocht en een andere eigenaar had gekregen.

 

Over zijn periode bij Radio 10  had ik het vanmorgen met mijn huidige collega Bob van Beeten (KBC) en die vertelde mij nog een leuke anekdote :

 

Radio 10. Ik heb een tijd in de nachten bij 10 gezeten. Jacob volgde mij dan op, kwam vaak uit....een discoshow vandaan...ging eerst nog even pitten in de productiestudio om wat energie op te doen voor zijn radio uitzending....1996-1998....daarna nooit meer gezien."

 

In 1999 kwam ik Jakob op nieuw tegen bij de herdenkings uitzendingen die er toen waren o.l.v. Ad en Niels op 1224 kHz . Hij had inmiddels een programma op Radio 192 het station waarvoor hij op 4 juli 1999 ook het openings programma heeft gedaan op 1332 kHz.. Ben toen nog met hem meegereden naar de studio aan de Bosdrift.

 

Ach en je weet hoe of het gaat (tenminste bij mij) Je trouwt krijgt kinderen en er worden andere zaken belangrijk, dus je raakt elkaar weer uit het oog.

Na die tijd zag ik hem zo heel af en toe nog op zaterdagmiddag tijdens de boodschappen, maar echt intensief contact is het niet meer geworden.

 

Gisteravond hoorde ik dat hij zich in de hemel heeft gemeld.

En ik vind het wel een mooie gedachte, dat hij daar misschien wel samen met Peter van Dam over radio praat of een radiostation begint.

 

Rust Zacht Jacob Hut 

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Jano1954
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Sapuripong:

En ook oud inval dj radio Veronica (1973) bron radio.nl

 

In 1973 ???????? "Heb ik zeker gemist dan"……..Voor wie viel ie in dan?

4 uur geleden zei Jano1954:

Juul dat jij niet weet wie hij is verbaast me.

Hij behoorde tot de crew in augustus 1999 tijdens de Lapershoek uitzendingen op 1224 kHz.

Daar was jij toch ook als ik het allemaal nog helder heb??

 

Ja, maar ik heb al die namen niet onthouden joh. "Het waren passanten" .

Het klinkt vervelend maar niet zo bedoelt, Veel van die mensen kwamen uit de koker van Ad. Ik was meer van de oud collega's. Had ik het druk genoeg mee.

( want die wilde niet met die en die had weer ruzie met die….)

 

Ik hield me daar helemaal niet mee bezig. Zat ie ook bij Radio 192  soms?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie nu dat Jacob  hier om de hoek" woonde, Epe.

En ik zag een foto, nu begint mij iets te dagen.

10 uur geleden zei thijs5326:

Please login or register to see this link.

 

 

Maar aan de andere kant,

IK zie nergens anders dit bericht van Thijs.

En bij mij op m'n werk was het credo;

"één bron is te weinig, nu nog een tweede"

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Nachtdienst:

Presenteerde ook mee in 1988 bij Veronica Lokaal. Prettig stemgeluid, R.I.P.

Ik ken hem uit die tijd.

Ik ging vaak naar de Veronica drive-inn shows hier in de buurt (Zuid-Limburg). Daar kwamen zelden A-jocks, maar hij was er vaak. Ik vond hem niet slecht.

Als er al een DJ kwam die bekend was van de radio maakten ze zich er meestal makkelijk vanaf. Gauw een paar Top 40-hits, MeatLoaf en Dan Hartman, cashen en wegwezen.

Zo iemand als Jakob moest de zaal opwarmen en ook tot het einde doordraaien. Als je zelf liever ook prime-time op 3 wil zitten lijkt me dat niet al te leuk, maar hij was altijd enthousiast.

Vriendelijke man ook. Ik heb met veel plezier naar zijn programma's op 10 geluisterd, alhoewel het natuurlijk niet al te interessant kan worden als je 6 hits non-stop mag draaien en vervolgens in een spreek van maximaal 30 seconden drie keer de stationsnaam moet noemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Juul:
 

 

In 1973 ???????? "Heb ik zeker gemist dan"……..Voor wie viel ie in dan?

 

Ja, maar ik heb al die namen niet onthouden joh. "Het waren passanten" .

Het klinkt vervelend maar niet zo bedoelt, Veel van die mensen kwamen uit de koker van Ad. Ik was meer van de oud collega's. Had ik het druk genoeg mee.

( want die wilde niet met die en die had weer ruzie met die….)

 

Ik hield me daar helemaal niet mee bezig. Zat ie ook bij Radio 192  soms?

Stond op radio.nl Juul. Maar waarschijnlijk hebben ze zich vergist, geen inval dj, maar gast dj bij welkom op 538...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de tijd dat Jacob bij Radio 10 werkte kwam hij regelmatig 's nachts een bakje doen bij het tankstation waar ik werkte als ik nachtdienst had. We spraken vaak urenlang met elkaar.  De laatste jaren hadden we weer contact met elkaar via facebook. Ik herinner me hem als een zeer sympathieke, lieve man...

 

Ter nagedachtenis aan Jacob...

 

Radio 10 080292 Jacob Hut Top 40 Gold Februari 1977 1600-1800

Please login or register to see this link.

 

Radio 10 150292 Jacob Hut Top 40 Gold Februari 1967 1600-1800.mp3

Please login or register to see this link.

 

RIP Jacob!

 

Wim

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei Juul:

 

 

Zo zorgvuldig zijn ze dus. Ach ja…………………..

"pleur maar op Internet".

Ik kan me goed voorstellen dat de vaste ploeg (waar Juul deel van uitmaakte) zich 45 jaar later niet al die deejays herinnert die een avondje mochten proefdraaien in Welkom op 538. Voor de mensen zelf was dat natuurlijk een onvergetelijke gebeurtenis. Out redeneerde wellicht: 'Zo, weer een uurtje gevuld'. Als er echt talent bij zat (Bart) hoorde hij dat waarschijnlijk wel van de technicus (of op de radio). 
Ook Roel Koeners (later producer bij de VARA) is in '73 begonnen met een eenmalig gastuur op 538.
Ik ken de naam Jakob Hut uit begin jaren 90, inderdaad de Top 40 Gold, in de tijd dat de deejays op Radio 10 vooral niet moesten opvallen: hooguit drie of vier 'spreeks' per uur. Daar haal je de geschiedenisboeken niet mee.

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach ja, Jakob schijnt een collega van me te zijn geweest toen ik in rond '94/'96 op Radio 10 Gold nieuwslezer was.

Ik kan me er echter niets van herinneren.

Moet ik er wel bij zeggen dat Radio 10 Gold niet het radiobedrijf was zoals ik gewend was.

Er was altijd sprake van een bepaalde distantie tussen de d.j.'s en de nieuwslezers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei rauhfaser:

Ik kan me goed voorstellen dat de vaste ploeg (waar Juul deel van uitmaakte) zich 45 jaar later niet al die deejays herinnert die een avondje mochten proefdraaien in Welkom op 538. Voor de mensen zelf was dat natuurlijk een onvergetelijke gebeurtenis. Out redeneerde wellicht: 'Zo, weer een uurtje gevuld'. Als er echt talent bij zat (Bart) hoorde hij dat waarschijnlijk wel van de technicus (of op de radio). 
Ook Roel Koeners (later producer bij de VARA) is in '73 begonnen met een eenmalig gastuur op 538.
Ik ken de naam Jakob Hut uit begin jaren 90, inderdaad de Top 40 Gold, in de tijd dat de deejays op Radio 10 vooral niet moesten opvallen: hooguit drie of vier 'spreeks' per uur. Daar haal je de geschiedenisboeken niet mee.

Edwin

 

Dat heb je mooi omschreven Edwin. Sterker nog, ik kan mij niemand meer herinneren.

En……..ik was ook wel eens thuis en we hadden 5 studio's dus. De "Welkom dj's" kwamen vaak in de middag en ik was meestal de ochtend technicus. ( 08.00 - 14.00 uur ). De vroege dienst noemden we dat.

Ik weet niet eens dat Bart een "Welkom" programma heeft gedaan. Lees ik nu pas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Harm ten Brink:

Er was altijd sprake van een bepaalde distantie tussen de d.j.'s en de nieuwslezers.

Ik heb altijd begrepen dat de nieuwslezers in Brussel zaten en de DJ's in Amsterdam. Dan kan ik me wel iets voorstellen bij "een bepaalde distantie".

 

3 uur geleden zei Juul:

Ik weet niet eens dat Bart een "Welkom" programma heeft gedaan. Lees ik nu pas.

Dat programma werd dan ook gepresenteerd door een zekere Ton Egas.

 

3 uur geleden zei thijs5326:

Jakob heeft ook nog bij de NCRV op 3 gedraaid.....

Maar alleen in de nacht geloof ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.